A korábbi modellekhez képest sokat fejlődött a futómű

A korábbi modellekhez képest sokat fejlődött a futómű


Október 1-től a korábbi a Daewoo modellek Chevrolet márkanévre váltottak hazánkban is. Mivel a GM Daewoo Auto&Technologies cég ugyanúgy a General Motors tulajdona, mint a Chevrolet, ezért a márkajel cseréjén kívül nem történt változás a GM háza táján. Az autók továbbra is Dél-Koreából érkeznek, ahogyan korábban is.

A Chevrolet márka megjelenése egyelőre nem hozta magával az amerikai modelleket, úgyhogy aki mondjuk egy Corvette-et akar ideahaza vásárolni, annak még egy kicsit várnia kell.

A Chevrolet névadója –

Louis Joseph Chevrolet (1878-1941)

Louis Joseph Chevrolet 1878-ban karácsony napján született a svájci La Chaux-de-Fonds-ban, a Rue du Garnier 22a-ban. Apja órásként dolgozott, ezért a kis Chevrolet műszaki érdeklődése is ebben az irányban nyilvánult meg.

Karrierjének elejét kerékpárszereléssel, majd versenyzéssel kezdte. Első három évében 28 bicikliversenyt nyert, majd kerékpárépítéssel foglalkozott, amíg fel nem fedezte magának az autókat. A francia autóiparban – gyakori munkahely változtatásokkal – értékes tapasztalatokat gyűjtött, amíg 1900-ban Montreálba érkezett. Ott hat hónapig sofőrként dolgozott, mígnem New Yorkba költözött, ahol megkezdte autóversenyzői és autószerelői pályafutását a Fiatnál.

Első versenyét a New York-i “Three Miles”-t 1905-ben egy 90 lóerős Fiattal nyerte meg, ahol máris rekordokat döntött meg. 1911-ben az első Indianapolis 500 versenyen már William C. Durant, a GM alapítójának Buickjával indult, ahol a vezérműtengely törése miatt feladni kényszerült a versenyt.

Ebben az időben Durant eltávolították az elnökségből, aki ekkor kötött szerződést az autóversenyző Louis Chevrolet-vel és kifejlesztették az első országúti Chevrolet-t, a Classix Six-et. Ez az autó nagy, erős és drága volt, ezért nem is pályázott a legnagyobb számban eladott autó címére.

Durant rájött, hogy olcsóbb autót kell gyártaniuk a siker érdekében, amihez Chevrolet nem kívánta nevét adni és 1913-ban kiszállt a vállalatból. Durant nagyon kedvelte a Chevrolet nevet, ezért egyre több autón szerepelt a logó és a Chevy hamarosan a General Motors vezető márkájává vált.

Louis Chevrolet 1917-ben megalapította a Frontenac Motor Corporation-t, ahol egy vérbeli versenyautót alkottak. Később a Monroe vállalat megbízásából készült egy versenygép, amely 1920-ban elsőként végzett az 500 mérföldes Indianapolis-i versenyen. A Frontenac később csődbe ment, a papírra vetett terveket nem tudták megvalósítani. Az 1920-as évek közepén Chevrolet a hajóversenyek felé fordult, és 1925-ben megnyerte a Miami Regatta versenyt, de ez nem biztosított neki széles körű elismertséget.

Betegsége miatt Chevrolet 1938-ban végleg visszavonult és feleségével Floridában élt egy kis lakásban. 1941-ben komplikációk léptek fel egy műtét közben és amputálni kellett az egyik lábát, amiből már nem sikerült felépülnie. 1941. június 6-án, 63 éves korában halt meg.

De mi is a Lacetti valójában? Az autó azonos padlólemezre épül a Daewoo Nubiraként megismert négyajtós kivitellel, ami most már Lacetti Sedan néven fut.

A kellemes utastérben számtalan rekesz és pohártartó várja, hogy használjuk

A kellemes utastérben számtalan rekesz és pohártartó várja, hogy használjuk


Ahogyan az már lenni szokott, az ötajtós Lacetti formatervét is egy neves olasz cégre bízta még a Daewoo. A mostani külalakot a Giorgetto Giugiaro nevével fémjelzett Italdesign stúdió alkotta meg.

Talán az eddigi legszebb formával sikerült felruházni a Lacettit, minden oldalról pofás képet mutat. Hátulról pedig egyszerűen sokkal jobban néz ki, mint amit vártunk, ami főként a szélesen benyúló, az autó közepe felé szélesedő lámpaburáknak köszönhető.

Az utastér is nagyon hasonlít már arra, amit mi itt Európában látni szeretnénk. Olcsósága ellenére az anyagminőség elfogadható, mindössze a design fejlődhetne még egy-két lépést.

Azt azért meg kell hagyni, hogy a korábbi Daewoo modellek közül messze a Lacetti mutatja a legkulturáltabb utasteret, és ha nem vagyunk nagyon szigorúak, akkor a műszerfal óráin kívül nem tudunk semmibe belekötni.


A műszerfal borításának fekete-szürke színösszeállítását jól eltalálták, sőt, a néha már a pokolba kívánt zöld digitális óra is elfogadhatóan mutat középen. Hatalmas dicséret illeti a tervezőket a helykihasználás területén elért eredményük miatt.

Autópályán 6,2, városban 9-10 litert fogyasztott a tesztautó

Autópályán 6,2, városban 9-10 litert fogyasztott a tesztautó


A váltókar előtt egy jókora mélytányér jellegű mélyedés szolgál pakolásra, amit hátrafelé haladva két pohártartó, majd egy palack tárolására is alkalmas tároló követ. Ennyi rakodóhelyet három Opel Astrában együtt sem találni, bár a pohártartókban egy fél literes palack már akadályoz a váltásban.

És akkor még említhetnénk a vezető térdénél található bélelt kis fiókot, az anyósülés oldalán található hálót, a használható méretű kesztyűtartót és térképzsebet is. Az igazi helykínálat viszont nem a praktikus dolgokban rejlik, hanem az öt személynek is kényelmes üléspozícióban.


Ebből a hátsó lábhely igazán figyelemreméltó, ahol egy 190 centiméteres magas sofőr mögött egy hasonló méretű utas bőven elfér. Még a fejtér is elegendő, így minden biztosított egy hosszabb utazás kényelmes átvészeléséhez.

A kormány az alapmodellben csak magasságában állítható, de magasabb felszereltséggel már két síkban mozog. A vezető a két részre osztott ülőlap magasságát külön állíthatja, így viszonylag könnyedén megtalálható az ideális pozíció.

A kormányzás nem vesz igénybe sok erőt, nem is túl precíz, de részben ennek köszönhetően nagy sebességnél nem is túlzottan érzékeny. A váltókar a jól megszokott hosszú kerülő úton jár, ami az átlagos vezetőt nem zavarja annyira, de az biztos, hogy az ötödik sebesség kapcsolásához hosszú karra van szükség.


Az elöl kettő, hátul három lengőkaros, McPherson rugóstagos futómű biztosan fogja az utat, az utastérben csend honol, rossz úton sem hallani számottevő csörgést, cicergést.

Állítólag az európai modellek feszesebb futóművet kapnak, aminek örülhetünk is, mert ennél puhább beállításokkal már imbolyogna az autó.

Ahogyan a koreai modellek nagy részénél, itt is igaz, hogy a hirtelen kormánymozdulatokra és a nagy sebességről való fékezéskor hajlamos farkitörésre az autó, amit csak egy gyakorlott kéz képes ellenkormányzással kivédeni.

Az 1,4-es 16 szelepes alapmotor elegendő teljesítménnyel rendelkezik az autópálya tempó biztosításához is, de a lomha motornak rendesen oda kell lépni, ha tempósabban szeretnénk haladni.


95 lóerő és 130 newtonméteres nyomaték áll rendelkezésünkre, amivel 90 km/óránál 2800-as, 140-nél 4000-res fordulaton pörög a motor ötödikben. A fogyasztás városban 9-10 liter között alakul, autópályán 6,2 litert mértünk.

Talán a kis csomagtartó az egyetlen felróható hibája a Lacettinek. A tágas lábtérnek ugyanis meg van az ára, ami jelen esetben egy 275 literes csomagtér. A csomagtartót a 60:40 arányban lehajtható üléstámlák segítségével 1045 literre bővíthetjük. Ez még így sem sok, de ha ennek fejében kényelmesen utazhat két-három felnőtt hátul, akkor ez megbocsátható.

A leglényegesebb momentum az ár, ezen a területen szintén nagyon tud a Chevrolet. Az alapmodell ára ugyanis mindössze 2 699 000 forint, amiért már elfogadható mértékű felszereltséget is kínálnak.

A légkondicionálóval felszerelt változatért 2 899 000 forintot kell kifizetnünk, ami a magyar piacon rendkívül kedvező árnak számít. Ennyit szinte bármelyik jobban felszerelt kiskategóriás autóért elkérnek manapság, ráadásul a Lacetti már egyes középkategóriás autókat is megszégyenít térkínálatával.

Az 1,4-es Lacetti a motorizáltság, a kényelem a helykínálat és számos egyéb téren kedvező tulajdonságokkal rendelkezik, a jutányos ár pedig a hab a tortán. Ennyiért nagyon lehet szeretni.


Műszaki adatok – Chevrolet Lacetti 1.4 16V Star
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm)1399
Furat x löket (mm) 77,9X73,4
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.)70(95)/6300
Max. nyomaték (Nm/ford.) 131/4000
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 11,6
Végsebesség (km/h) 175
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km)9,3
Lakott területen kívül (l/100 km)5,9
Vegyes (l/100 km)7,1
CO2 kibocsátás (g/km)171
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm)4295/1725/1445
Tengelytáv (mm)2600
Csomagtér (liter)275
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg)1170/475
Üzemanyagtank kapacitás (liter)60
Gumiméret195/55 R15
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint)2 899 000
Konkurensek (forint)Opel Astra Classic II: 2 874 000
Kia Cerato LX Cool 1.6: 3 599 000
Fiat Stilo 1.4 Actual: 3 285 000
Renault Mégane 1.4 Authentique Plus: 3 805 000
Toyota Corolla 1.4: 3 895 000
Tesztelt autó ára (forint)
A szériafelszereltség fontosabb tételeiABS, légkondicionáló, első elektromos ablakok, központi zár, CD-s rádió, 2 légzsák
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleményeOlcsó, tágas, kényelmes és megfelelően dinamikus – légkondicionálóval szinte tökéletes a Chevrolet Lacetti belépő modellje.
Pontszám (max. 10)8 pont