Teszt: BMW 116i – Tenyerén hordoz

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2004.11.10. 06.11

Új sármőr lépett piacra a kompakt prémium autók között. Majdnem mindenki megtalálja benne a maga örömét, így hódító útja gyors és intenzív lehet, csak felszereltsége mezítlábas.


Néhány autót jóval megelőzi a híre, például a BMW 1-es sorozatát is. A gyár okosan csepegtette az információkat az újdonságról, 2001-ben Genfben bejelentette, hogy gyártani fogja a sokat rebesgetett típust, és nem 2-es, hanem 1-es sorozatnak hívja majd a kompakt autót.

Aztán végre eljött 2004. márciusa, amikor megjelentek az első gyári képek, majd ősszel következett a piaci bevezetés, most pedig a tesztautó is megérkezett hozzánk.

Annyira jelentős újdonság az 1-es széria, hogy szerintünk a Mercedes A-osztály és az Audi A3 Sportback piaci premierjét sem véletlenül időzítették az idei második félévre.

A BMW ugyanis egészen új autóval próbál szerencsét nagyjából ugyanabban a kategóriában, ahol az első generációs Compact több, a jelenlegi nem túl sok sikerrel szerepel.

Ha az 1-es sikeres lesz, akkor a BMW a világ egészét nézve, jó eséllyel megelőzheti a Mercedes-t az értékesítésekben, a prémium gyártók közötti elsőség pedig magától értetődően mindkét gyárnak presztízskérdés.

Ha beülünk, látványra és tapintásra is kellemes felületű műszerfal fogad. A felhasznált anyagok keltette minőségérzet úgy hagy alább, ahogy lejjebb haladunk, a váltó mentén közepes színvonalúra egyszerűsödve.

Feltűnően nagy a különbség a két üléssor kényelme között. Elöl első osztályú az utastér, az ülések kényelmesek és nagyon tág határok között beállíthatók. A vezetőülés majdnem a földig leengedhető, a tengelyirányban állítható kormánnyal úgy ültünk az autóban, mintha méretre szabták volna.

Nem fér a fejünkbe, hogyan maradhatott ki az állítható magasságú biztonsági öv az X3 után az 1-esből is, ezt egy olyan “exkluzív” autó, mint az Opel Astra F hátul is tudja, a BMW még elöl sem. Pohártartó sincs, vajon miért?

Hátul már erősen fapadosba hajlik a belső tér, ami nem az üléseken múlik. Az 1-esben egyszerűen túl kevés hely, átlagos kisautók lábtere szokott ennyire szűk lenni hátul, pedig a 266 centis tengelytáv a legnagyobbak közé tartozik az alsó középkategóriában.

Szerény a fejtér, a magas küszöb miatt ki- és beszállni is kényelmetlen. Hosszúra nyúltaknak kár is nekifutniuk, a hátsó sor nem az ő világuk. Rakodni elöl és hátul is van hová, a rakodóhelyek passzentosak, de kapacitásuk elegendő. A kesztyűtartót majdnem teljesen elfoglalta a tesztautó olasz nyelvű kezelési útmutatója.

330 literrel a csomagtér szintén kisebb az átlagnál, ráadásul az 1-es sorozat esetében nem lehet szükségpótkerék vagy defektjavító készlet megrendelésével bővíteni a térfogatot, mert az autó gyári első szerelésként defektesen is használható Goodyear EMT abroncsokat kap.

Ma legtöbbször igen nehezek az alsó középkategóriás új autók és erősen lefojtottak a szívó benzinesek. 1,6 literes motorral csak a Toyota Corollában éreztünk meglepő élénkséget az utóbbi időben. A kipróbált egy-hatosok általában tunyák voltak, az Audi A3 FSI-től a VW Golfig, talán a Mazda3-at kivéve.

Ebből sorból sajnos a 116i sem lóg ki. Abból a dinamizmusból amit egy BMW-től elvárnánk, nem sokat kaptunk, de a menetteljesítmények nem olyan elszomorítók, mint a BMW 316i limuzinban voltak.

Nem megy jól az üresen 1,3 tonnás autó a 116 lóerős motorral, de nem is zavaróan gyenge. 150 Nm-es maximális nyomatéka csak 4300-nál ébred, ami a motorhoz illő kiegyensúlyozott autózásnál hátrány. A tesztautó motorja hidegen nehezen vette a gázt, főleg motorfékezést követően rángatott néha, ami egyedi hiba lehet.

A motornak azért nem csak annyi szerepe van, hogy ne a 118d-vel és 6 217 000 forintnál kezdődjék az árlista. A rövid áttételezés igyekszik a hóna alá nyúlni, száznál ötödikben már 3000-et forog a motor. A rövid váltóval országúton és autópályán is normálisan mozgott a tesztautó.

Autópályán a 116i visszafogott, de egyenletes gyorsítással reagál a padlógázra 130-nál. A motor megfontoltan növeli a tempót, a kitartó gyorsítás eredményeként nem tartott az örökkévalóságig, míg a kilométeróra felkúszott 200-ig.

Egy BMW-be beülve, a váltó megmozgatását követően bekötött szemmel meg lehet mondani, hogy BMW-ben ülünk. Az 1-es sorozat váltója is jellegzetesen BMW stílusú, de nem tökéletes. A fokozatok pontosan és rövid úton kapcsolhatók, de a váltóbot valahogy karcosan járt, enyhén akadozott.


Amiért néhány gyors kör után szinte megvesztünk, az az 1-es vezethetősége volt. Rendkívül kiegyensúlyozott az autó viselkedése. Nemegyszer csak a kanyarból kimenet vettük észre a kilométerórán, hogy ennyivel még beesni sem szoktunk a jól ismert kanyarokba.

Nem kell agresszíven megtámadni a kanyarokat, az 1-es mögött akkor is lemaradnak a legtöbben, ha nem akarjuk a csomagtartóban összerázni a nagybevásárlás eredményét. Minket lenyűgözött az a magától értetődő könnyedség és gyorsaság, ahogy a legkisebb BMW a fordulókat veszi.

Az új fejlesztésű, ötlengőkaros hátsó és az alumínium első futóművet kifejlesztők előtt minden további nélkül megemeljük a kalapunkat. Ha a felfüggesztés kényelmesebb volna, akkor le is borulnánk előttük.

Így az 1-es futóműve nem csoda, hanem csak nagyon jó. A zötyögős rugózás az egyik kifogásunk. A másik gond az, hogy az első kerekeket maceráló úthibák rángatják a kormányt, és a kerekeket túlságosan megvezetik az úthibák.

Ha már hátsókerék-hajtású, kíváncsiak voltunk, lehet-e az egyessel legalább kicsiket farolni. Szárazon ezzel a motorral nem indul meg az autó hátulja, vizes aszfalton viszont, némi elszántsággal megérkezve, kettesben bemutathatunk kisebb legyezéseket a kipörgésgátló kikapcsolása után. A DTC kipörgésgátló gombját jó hosszan nyomva kell tartani, és akkor visszavonul az elektronika.

Bár egy V6-os Ford Mondeóból ültünk át, amelynek kormányzása egy kategóriával feljebb etalonnak számít, az egyesben azonnal úgy éreztük, hogy igen, a kormányzásnak minden autóban ilyennek kellene lennie.

A kormánykeréknek már nem feltétlen, a karima olyan vastag, mintha szafaládét töltöttek volna a bőrborítás alá, nekünk egy kevésbé duci húsipari termék átmérője elég volna, de ezt gyorsan megszoktuk.

Egészen keveset kell csak forgatni a kormányt, az autó apró mozdulatokkal irányítható. A kormányerők megszabásával is sikerült tökéletest alkotnia a BMW-nek.

Normál közlekedésnél a motor kevéske ereje nem építi le a vezetési élményt, a futómű és a kormányzás viszont minden méteren elhalmoz bennünket azzal az élménnyel, hogy mennyire jó vezetni a kompakt BMW-t.

Kiválóan adagolható a fék, a fékhatás is legalább ennyire jó. Az 1-es sorozat az első autók egyike, amelyben a lassítás erősségét a féklámpa is mutatja. Intenzívebb fékezéskor a féklámpa mellett a helyzetjelző is féklámpaként világít, normál lassításnál csak az alsó fények gyulladnak ki az eredeti formájú lámpatestben.

Míg a Mercedes A-osztályhoz legalább a manuális klíma jár, az Audi A3 Sportback-ben pedig széria az automatikus légkondicionáló, alapáron az 1-es BMW-ben csak átizzadt ingre és az ablak leengedésére számíthatunk.

Egy annyira magától értetődő extrát, mint a klímaberendezést, 424 000 forintos felárért kell megvásárolni. Érthetőnek tartjuk, ha egy prémiumtermék ára borsos, de 2004 végén egy alapáron 5,4 milliós kompakt autóban elég kínos a klímáért külön pénzt legombolni. A többi kényelmi extrával is fukarul bánt a BMW, ellenben a biztonsági felszereltség kifogástalan.

Városban takarékosan, autópályán és országúton lendületesebben vezetve, 50 százalékban budapesti utakkal 9,09 litert fogyasztott a tesztautó, ami szerintünk kedvező. Külön tetszett, hogy a fedélzeti számítógép 9,1 litert írt ki, ennél pontosabban nem mérhetett volna.

Valószínűleg a szebbik nem fontos célcsoportot jelent az 1-es sorozat esetében. Sok hölgy irtózik a nehezebben vezethető nagy autóktól, de jó minőségű, jól csengő nevű, különleges formájú autóra vágynak, amit az új BMW meg is ad.

Elnézését, de nem tudunk rá közérthetőbb kifejezést: az 1-es ajándék cicaautónak is tökéletesen alkalmas, de várhatóan a saját erejükből sokat elérő hölgyek is szívesen választják majd ezt a nem nagy, de minden ízében valódi BMW-t.

Különösebb bölcsesség nélkül is megjósolhatjuk, hogy az 1-es sorozat nagy siker lesz, mert van kisugárzása és nem olyan, mint a többi. Az már szinte csak ráadás, hogy alapmodellként is jó autó.


Műszaki adatok – BMW 116i
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1596
Furat x löket (mm) 72,0×84,0
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 85 (116)/6000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 150/4300
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 10,8
Végsebesség (km/h) 200
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 10,5
Lakott területen kívül (l/100 km) 5,9
Vegyes (l/100 km) 7,5
CO2 kibocsátás (g/km) 181
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4227/1751/1430
Tengelytáv (mm) 2660
Csomagtér (liter) 330-1150
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1280/500
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 50
Gumiméret 195/55 R16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 5 380 000
Konkurensek (forint) Alfa Romeo 147 1.6 TS Progression, 4 980 000
Audi A3 1.6 FSI Sportback Attr., 5 788 000
Mazda3 1.6 Sport 1.6i TE, 4 449 900
Mercedes-Benz A 170 5a. 5 288 000
Tesztelt autó ára (forint) 6 677 600
A szériafelszereltség fontosabb tételei Hat légzsák, ABS, DSC menetstabilizáló elektronika, motoros ablakemelő elöl, motoros tükörállítás, távirányítású központi zár, fedélzeti számítógép
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Rögtön kiderül, hogy az utastér szűk, az anyagminőség vegyes, a motor sem egy erőgép, de a tökéletes üléshelyzet és kormányzás, a pazar vezethetőség, illetve a hátsókerék-hajtás különlegessége a meghatározó, így még a 116i-ben is fülig ért a szánk.
Pontszám (max. 10) 7,75 pont

Kommentek

F1: Hamilton majdnem becsinált a Hungaroringen

A Magyar Nagydíj versenyzői sajtótájékoztatójának a győztes Lewis Hamiltont szólító szükség vetett véget.

Gutierrez visszaszólt a neki beintő Hamiltonnak

Esteban Gutierrez nem hagyta szó nélkül, hogy Lewis Hamilton durván beintett neki, amikor feltartotta a Forma-1-es Magyar Nagydíjon.

Palvin Barbi a Merci garázsában szurkolt Hamiltonnak

Miután Monte-Carlóban és Bakuban is összefutottak, Budapesten sem hagyta ki a találkát Lewis Hamilton és Palvin Barbi. Sőt, mintha Hamilton az összes szabadidejét a magyar lánnyal töltötte volna.

Vettel: Sokkal gyorsabbak voltunk, mint a Red Bull

Bár Sebastian Vettel a Red Bull-os Daniel Ricciardo mögött csak a 4. helyen ért célba a Magyar Nagydíjon, meg van győződve róla, hogy a Ferrari volt a gyorsabb autó.

F1: Button nem érti a büntetést

Jenson Buttonnak nagyon nem tetszett, hogy a csapattal folytatott rádiókommunikációért bokszutca-áthajtásos büntetéssel sújtották a Magyar Nagydíjon.

Munkásokat küld el Volvo

A svéd multi a legnagyobb gyártókapacitásának leépítésébe kezdett bele az amerikai piac gyengélkedése miatt.

F1: Így csibészkedett Rosberg Hamiltonnal az interjún

Nico Rosberg a verseny utáni interjún piszkálta a Magyar Nagydíjat megnyerő csapattársát Lewis Hamiltont.

Verstappen: Kimi végre megszólalt!

A Red Bull-os Max Verstappen úgy gondolja, nem csinált semmi rosszat a Magyar Nagydíjon Kimi Räikkönennel folytatott csatájában.

7 hely, ahová autó nem juthat el! Vagy mégis?

Számos olyan hely akad a Földön, ahol lehetetlennek tűnik autóval közlekedni. Ezt most megcáfoljuk!

Ez a híd igazi bátorságpróba

Inkább drótkötélpálya, mint híd, de ilyet még garantáltan nem láttál! Nem emberek, hanem autók csúsznak le rajta.

Na, min múlt Hamilton győzelme?

Nincs vita, Hamilton és Rosberg is ugyanúgy látta a 2016-os Magyar Nagydíjat. Itt a dobogósok nyilatkozat a futam után.

F1: Rekorddal nyerte Hamilton a Magyar Nagydíjat

A mercedeses Lewis Hamilton új rekordot felállítva, pályafutása során ötödször nyerte meg a Forma-1-es Magyar Nagydíjat csapattársa, Nico Rosberg és a Red Bull-os Daniel Ricciardo előtt.