Teszt: Opel Tigra TwinTop 1.8 – Négy évszakra

Szerző: Hamar Balázs levél küldés 
Dátum: 2004.10.22. 06.55

A Tigra új generációja egy télen-nyáron élvezetes vezetést nyújtó keménytetős kabrió. A vártnál kisebb teljesítménye és kizárólag kétszemélyes utastere kissé behatárolja használhatóságát.


Pofás divatkabriót kanyarítottak a Corsa alapra épülő Tigrából, ráadásul nőies mivolta ellenére a férfinép is szívesen elidőzik benne. Szemből kicsit agresszívabb – még a Speedsterre is hasonlít valamelyest- a gömbölyű hátsó viszont inkább a klasszikus sportkocsikat idézi.

Szintén jót tesz az összhatásnak az autó négy sarkába kihelyezett kerék, ami a látványon kívül a stabilitást és a kanyarodási képességet is pozitívan befolyásolja.

Az Opel Tigra TwinTop az első keménytetős kabrió az Opel életében, de ez nem jelenti azt, hogy gyermekbetegségekkel küzd. A két részben összecsukódó tető elkészítését nem bízták a véletlenre, hiszen az a francia Heuliez nevű cég készíti, amelyik már jókora tapasztalatot szerezett a Peugeot 206 CC elektrohidraulikus tetejének gyártásával.

A tető hajtogatásának folyamata csak az első vagy az utolsó pillanatban igényel emberi beavatkozást. A tető lenyitásának első lépése az, hogy kézzel oldjuk a tető szélvédőkeretbe kapaszkodó karmantyúit, ami után már csak a könyöklőn található gomb folyamatos húzása-nyomása szükségeltetik.

Csipogó hang jelzi, ha elfelejtettük kioldani a tetőt, amit eleinte gyakran hallottunk, mivel hajlamosak voltunk egyből a gomb felé nyúlni. Persze nem szabad elfeledkezni a kézifék használatáról és az üres fokozat kapcsolásáról sem, ami nélkül ismét kudarcba fulladhat a tető mozgatására irányuló kísérletünk.

Közvetlenül a tetőmozgató gomb mellett helyezték el a csomagtartó gombját, ami szintén motorosan nyitja a csomagtérfedelet, bár ekkor pontosan az ellenkező irányba. A csomagtér 250 vagy 440 literes a tető állapotától és szándékunktól függően. Első ránézésre nem tűnik ilyen tágasnak a csomagtér, viszont az jól látszik, hogy az átlagosnál jóval mélyebb.

Egy kárpitozott térelválasztó elem hátradöntésével nyerjük a nagyobb értéket, de ebben az esetben nem nyitható le a tető. A tetőszerkezet nagy előnye, hogy nyitott állapotban is pakolhatunk csomagokat a tető mögé, mivel az nem a csomagok fölé, hanem eléjük kerül.

Nem sok értelme van viszont a csomagtartó elektromos mozgatásának mivel jócskán lelassítja és túlbonyolítja a műveletet. Belülről vagy az autó hátulján lévő gomb megnyomására nyílik a csomagtartó, némi tétovázás után és meglehetősen lassú tempóban.

Visszafelé annyiban bonyolódik a dolog, hogy ekkor folyamatosan nyomva kell tartanunk a gombot. Könnyen beláthatjuk, hogy ez jóval biztonságosabb megoldás, viszont kényelmetlenebb is. Az irányjelzők felvillanása jelzi, hogy a fedél valóban bezáródott-e.

Miután kijátszottuk magunkat a tetővel és útnak indulunk, szembe ötlik, hogy a Tigra utastere nem rendelkezik a csomagtér pozitív tulajdonságával – magyarán meglehetősen szűkös. Csukott tetővel szűkös a fejtér és 190 centiméteres magassággal már nehéz a kilátás is.

A szokásos távolságra állva már nem látjuk az ablakkerettől a közlekedési lámpát, hacsak rá nem fekszünk a műszerfalra. Az alacsony szélvédő másik negatívuma, hogy nyitott
állapotban könnyebben bejut a menetszél az utastérbe. A szélvédő keretén kívül, az ülések mögött, fajmagasságban elhelyezett, filigrán alumíniumkeret véd borulásnál.


Hátsó ülések egyáltalán nincsenek, így nem foglalják a helyet. Helyükön egy kárpitozott, hálóval elválasztott, 70 literes polc fekszik keresztben, ami kiváló egy kabát, vagy egy kisebb táska elhelyezésére.

A kezelőszervek és a szürke középkonzol a megszokott Opel design-t hozza, szinte teljesen megegyeznek a Corsa GSI-vel. A bőr kormány mérete, fogása kiváló, magassága állítható. A váltógomb mérete egy kicsit picinek tűnt.

Talán a kevés megtett kilométer miatt, de a váltó még kissé akadozva járt, ami a gyors váltások kivételével nem volt észrevehető. Kihúzatva a motort, a kettes fokozatot csak óvatos mozdulattal lehetett kapcsolni, a hármasnál pedig óvatos helyezés is szükséges volt, ha nem akartuk, hogy a kar a két fokozat közötti határolóba ütközzön.

A jelenleg választható két motor közül az erősebbik, a 125 lóerős, 16 szelepes, 1,8-as dolgozott az autóban. Ez a teljesítmény 9,4 másodperces gyorsulásra és 204 km/órás végsebességre teszi képessé a fémkupakos kabriót.

Ebből jól látszik, hogy inkább a városi terepre szánta az Opel a Tigrát, mivel gyors hegyi szakaszokhoz nagyobb teljesítményre vágytunk volna. Aki mégis ilyen élményekre utazik, annak a hátsókerék-hajtású vérbeli sportautóként viselkedő Speedstert kell választania.

A plusz lóerők hiányát a Tigra esetében tökéletesen kompenzálja a kiváló kormányozhatósága valamint a stabil útfekvés. A vártnál jóval gyorsabb kanyarvételre képes az autó, ami a budapesti utakra kissé kemény futóműnek köszönhető.

A karosszéria elég merevnek hat, a futómű felől viszont kopogó hangokat hallani rossz úton haladva. A kormányzás mesés, minden mozdulatunkra azonnal reagál az autó, nagyobb tempónál pedig nem túl érzékeny.

Ez a tulajdonság olyannyira sokat dob az autón, hogy egyetlen a volán mögött eltöltött percben sem unatkozunk. Igazi bujkálós autó a Tigra, bármikor kiránthatjuk szélárnyékból az autót, a legkisebb megingás nélkül. Az élményhez az enyhén sportos kipufogóhang is hozzájárul, ami főként nyitott állapotban élvezhető.

Izgalmas városi tempóban 11,7 litert fogyasztott az autó, ami elfogadható érték egy 1,8 literes motorú autótól. Arra alkalmas helyen könnyedén elérhetjük a 180 km/órás sebességet, a menetzaj nem emelkedik zavaró szintre zárt állapotban. Nyitott tetővel haladva 100 km/órás sebességnél már erősen fúj a szél, ennél gyorsabban már nem kényelmes hosszú távon utazni.

Az autó ára egyediségéhez viszonyítva kedvezőnek mondható, mivel az 1,4 literes változat 3 999 000 forinttól indul. A tesztelt 1,8-as Sport kivitel 4,8 millió forint körüli áron vásárolható meg, közepes felszereltséggel, de légkondicionáló nélkül.

A kizárólag kétszemélyes kivitel bátor lépés, amit némileg kompenzál a méretes csomagtér. Néhány hiányossága mellett kiváló kormányzásával a Tigra egy igazi városi élményautó és bátran ajánlható mindenkinek, aki nem kényes arra, ha összeborzolja haját a szél.


Műszaki adatok – Opel Tigra TwinTop 1.8 Sport
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1796
Furat x löket (mm) 80,5X88,2
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 92(125)/6000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 165/4600
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 9,4
Végsebesség (km/h) 204
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 10,9
Lakott területen kívül (l/100 km) 5,8
Vegyes (l/100 km) 7,7
CO2 kibocsátás (g/km) 185
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 3921/1685/1364
Tengelytáv (mm) 2491
Csomagtér (liter) 250/440
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1265/215
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 45
Gumiméret 205/50 R16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 4 799 000
Konkurensek (forint) Peugeot 206 CC 2.0: 4 990 000
Mazda MX-5 1.6: 4 799 000
Ford Streetka 1.6 Trend: 5 229 000
Tesztelt autó ára (forint)
A szériafelszereltség fontosabb tételei ABS, szervokormány, elektromos ablakok, 4 légzsák, CD-s rádió, 16 colos könnyűfém felni
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Két személy részére télen-nyáron élvezetes divatkabrió a Tigra. A nagyobb motort sem veti szét az erő.
Pontszám (max. 10) 7,5 pont

Kommentek

Teszt: Suzuki az olcsó Škoda és a vagány Citroën ellen

Szerény benzines szívómotorral hasonlítottuk össze a Citroën C3-at a Škoda Fabiával és a Suzuki Balenóval. Lehet, hogy a visszafogott konkurenciát beelőzi a dögös francia kisautó?

Tanult hibájából a Mazda

A CX-5 második generációjára helyretette az elsőnél elkövetett tévedését a Mazda. És még persze sok mást is.

Hatalmas és okos SUV a Škodától

A Škoda bolygóközi méretű teret, a korszak színvonalán álló vezetési segédeket és jó minőséget csomagolt vonzó, biztonságérzetet sugalló terepjárós formába Kodiaq név alatt.

Húszmilliós unalom a BMW-től

A BMW 320d GT xDrive az a bajor modell, amiben hiába is keresnéd az izgalmat, nem fogod megtalálni. Cserébe roppant praktikus, és nem csak az egész család kutyástól, de a csomagok is kényelmesen elférnek.

Ha nincs meg a sofőr, nincs büntetés – Nyilatkozott a rendőrség

Az ORFK közlése szerint a közterület-felügyelet kameráival nem lehet az objektív felelősség alapján bírságolni.

Targoncás oktatófilm, csak erős idegzetűeknek

Nagyon kel vigyázni, nehogy egy lehulló tapétavágó beleálljon a fejedbe, mikor épp leveszed a kobakot.

F1: Rajzfilm készült Vettel futamgyőzelméről

Elindult az új szezon, megérkezett a MiniDrivers első rajzfilmes összefoglalója is.

Különös autót fotóztak a Ferihegyi reptérnél

Olvasók küldte a fotókat, ilyet nem látni túl sűrűn itthon. Persze előfordul.

Nézd meg, hogy kell helyesen használni a körforgalmat

Remek kis animáció demonstrálja, hogyan is kell használni a többsávos körforgalmat.

F1: Dokumentumfilm-sorozatban égeti magát a McLaren

Rosszabbkor nem is készülhetne film a csapat és a versenyzők színfalak mögötti munkájáról, de a McLaren és az Amazon idén mégis erre készül.

Titkok az új Suzukiról

Stratégiát váltott a Suzuki: míg a kifutó Swift formaterve alig tér el elődjétől, az új jóval kevésbé hasonlít rájuk. A design részleteiről a főtervezőt kérdeztük.

F1: Wehrlein dicséretet, és nem kritikát érdemel

A Sauber csapatfőnöke, Monisha Kaltenborn keményen kritizálta azokat, akik kritikát fogalmaztak meg az Ausztrál Nagydíjtól visszalépett Pascal Wehrleinnal szemben.

A főnök még több Verstappent akar az F1-be

A Forma-1 motorsportért felelős igazgatója, Ross Brawn arról álmodik, hogy a közeljövőben még több Max Verstappen versenyez majd a sorozatban.

Élesben veti be elektromos haszonjárműveit a Mercedes

Bár még nincs sorozatgyártásra alkalmas elektromos változat a Vitóból és a Sprinterből, mégis élesben tesztelhetik őket a következő években.

F1: Ha gyors a Ferrari, Vettel marad

A Ferrarinak akkor van a legnagyobb esélye a Sebastian Vettellel való szerződéshosszabbításra, ha gyors autót adnak alá. De mi lesz Räikkönennel a felpörgött Vettel mellett?

Kiderült, hogyan úszható meg az 50 ezres bírság

Lehet egy módja annak, hogyan kerülhető el a közterület-felügyelők által kiszabott 50 ezres bírságok kifizetése.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.