Elsőre a Touran nem is tűnik egyterűnek, sokkal inkább egy túlhizlalt kombi benyomását kelti. A buldog-szerű orr-rész, a törésvonalakat és mindenféle merészséget nélkülöző forma érzelmektől mentes, de elsőre Volkswagenként azonosítható.

A magas építéshez képest meglepően alacsonyra engedhető a két első ülés, így az egyterű-érzéstől irtózók személyautósan alacsonyan autózhatnak. A kormány le-be-ki-fel állítgatható, semmi sem akadályozza meg a jó elhelyezkedést. Aki ráérzett az egyterűségre, az úgyis magasra emeli az ülését, így jobban rálát a forgalomra, ami növeli a vezető biztonságérzetét és magabiztosságát. A városi forgalom valóban könnyebben átlátható a magaslesről.

Hátulra három külön állítható és mozgatható ülést építettek, melyek közül a középső valamivel keskenyebb. Egyszerű mozdulatokkal és kis cipekedéssel ki is kaphatjuk az üléseket, beláthatatlan nagy teret nyerve ezzel.

Ha békén hagyjuk az üléseket és eredeti céljuknak megfelelően csak ülünk rajtuk, rájövünk, hogy hátul is kényelmes utazni a Touranban. A keskenyebb középső ülésre ugyan csak félméretű felnőttet vagy teljes méretű gyereket érdemes ültetni, de a két szélső szék pont jó méretű. Hely van minden irányba, a kezek-lábak jól elférnek.

Leghátulra felárért további két ülés is kérhető, összesen 197 ezer forintért. Ezek inkább csak szükségmegoldások, és rövidebb útszakaszokra kényelmesek. A lábhely ugyanis minimális, és a fej is csak oldalra biccentve fér el.

Előnye viszont a két plusz ülésnek, hogy használaton kívül egyszerűen elbújnak a padlóban, így nem rabolnak helyet a csomagtartótól, ami ötülésesként használva 695 literes. Szép nagy szám ez, és a látvány is jó, mivel nem lóg be semmi a csomagtérbe, így könnyű kitölteni a helyet. Baj is van: rendes pótkeréknek már nem jutott hely, így csak defektjavító spray-vel lehelhetünk életet a picit lyukas kerekekbe. A nagyobb durrdefektek javításán azonban ez nem nagyon segít.

Hemzsegnek a praktikus megoldások a Touran utasterében. Pici, picit nagyobb és nagyon nagy rekeszek tömkelegét találjuk az autóban, bárhova is nyúlunk. Van rekesz a középkonzol tetején, a kormány alatt, a két első ülés között és a hátsó utasok lábainál is. Továbbá komplett rekeszsort építettek a visszapillantó tükör mögé, a tetőkárpitba.

Ezek hasznosságához nem férhet kétség, de a híres Volkswagen-minőségérzetet nem támasztja alá a rekeszek gyenge anyagminősége. Egyszerűen mutat a középkonzol is, hiába tartalmaz digitális vezérlésű, automatikus dupla-légkondicionálót. A praktikus megoldások sorát gyarapítja a második sor középső utasának biztonsági öve, amit használaton kívül egy mágnes rögzít a tetőhöz. Ez azért jó, mert ilyenkor nem lifeg és nem zajong.

Korábban már járt nálunk egy Touran tesztautó, 1,6-os FSI benzinmotorral. A közvetlen befecskendezéses benzinmotor csak kedves jóindulattal nyeri el az ajánlható besorolást, mivel gyenge menetteljesítményei ellenére sokat fogyaszt. Sokkal jobb választásnak tűnik az 1,9-es dízelmotor, ami 100 lóerős maximális teljesítménnyel viszi az autót. Az 1,6 FSI picivel több lóerőt mozgósított, de a dízel 250 Nm-es nyomatéka könnyen veri a benzines 155 Nm-ét. Ez leginkább a könnyű elindulásban és a városi fürgeségben mutatkozik meg, valamint a jóval takarékosabb üzemben.

Hatfokozatú kézi sebességváltót adnak, hogy a lehető legjobban kiautózható legyen az 1,9-es dízelmotor. A rövid fokozatokkal sokkal jobb vehemenciával lódul meg az autó, mint amit a 13,5 másodperces 100-ra gyorsulás vagy az 1500 kilós üres súly ígér.

Nagyon elégedettek voltunk az autó fogyasztásával. Vegyes üzemben, huzamosabb városi használat, autópályás 160 és országúti evickélés után 6,4 literes átlagfogyasztást ért el az 1,9-es dízel Touran.

Kellemes érzettel tölt el a gyorsulás, ha a fordulatszámmérőt a 2000-es és 3500-as fordulatszámok között tartjuk. Teljesen minden, hogy éppen negyvennél harmadikban vagy 140-nél ötödikben tesszük, az autó gyorsítási kedve ebben a tartományban azonos. Aztán feljebb pörögve szépen csendesen kifullad a motor. Hatodikban 165 környékén áll be a hirtelen halál.

Utolsókat nyögve még megfutja a mutató szerinti 180-at, de már csak épphogy. Reálisan 150-160 km/órás sebesség tartható, amit csendesen és kulturáltan fut meg az autó. Alig van szélzaj, és a karosszéria mozgások is minimálisak. A magas építés ellenére alig dülöngél a Touran. A biztos úttartást széria ESP segíti. Még az alapváltozathoz is szériában kapjuk a menetstabilizáló elektronikát, amit egyetlen konkurens sem ad. Ugyanígy széria a függönylégzsák is.

Városban valamivel kellemetlenebb az autó viselkedése, mivel feszes rugózása miatt a nagyobb úthibákat a hátrébb ülők picit megérzik. Az első két ülésen ülve alig szerezni tudomást a durva úthibákról.

Kellemes családi autó a Touran, különösebb rossz tulajdonságai nincsenek. Kiugró pozitív vonásokat sem fedeztünk fel az autón, amivel felhívhatná magára a figyelmet. Formája átlagos, utastere az első két sorban tágas. Az 1,9-es alap dízelmotor 800 ezer forinttal drágább az 1,6 FSI-nél, ám a sokkal élvezhetőbb dinamika és a kedély-barát fogyasztás miatt megéri a dízel mellett dönteni. Ez még akkor is igaz, ha a dízel csak hosszú kilométerek után termeli vissza az árkülönbözetet.



A Volkswagen Touran 1.9 TDI felszereltsége:

“RCD 300” rádió, CD-lejátszó, 4 hangszóró, antenna az oldalablakon, ESP (elektronikus stabilitásvezérlés) Tartalmazza az ABS+EDS+ASR-t, 12V-os csatlakozó a csomagtérben, Acél keréktárcsa 6Jx15, 195/65 R15 abroncsok, Elektromos ablakemelők elöl komfortkapcsolással, Fejtámlák hátul (3 db), Fényszóró magasságállítás, Függönylégzsák az 1. és a 2. üléssornál, Fűthető, elektromosan állítható külső tükrök, Gumiabroncs javító készlet 12V-os kompresszorral, Két fokozatban nyitható csomagtér ajtó, Kivehető egyes ülések a 2. üléssorban (3db), Kormányoszlop magasság és axiális állítással, Könyöktámasz elöl rakodórekesszel, Mechanikusan magasságállítható vezetőülés, Rádiótávírányítású központi zár, elektronikus indításblokkoló, Rakodórekeszek az első ülések alatt és a csomagtér oldaborításban, Sebességfüggő szervokormány, Vezető- és utasoldali légzsák, oldallégzsák elöl, Zöld hővédő üvegezés


Műszaki adatok – Volkswagen Touran 1.9 TDI
Lökettérfogat (ccm) 1896
Furat x löket (mm) 79,5×95,5
Hengerek / szelepek száma S4/8
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford) 74(100)/4000
Max. nyomaték (Nm/ford) 250/1900
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 13,5
Végsebesség (km/h) 177
Fogyasztás (l/100 km) város 7,4
Fogyasztás (l/100 km) lakott területen kívül 5,2
Fogyasztás (l/100 km) vegyes 5,9
CO2 kibocsátás (g/km) 159
Gumiméret 195/65 R15
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4391/1794/1635
Tengelytáv (mm) 2677
Csomagtér (liter) 695-1989
Menetkész tömeg / terhelhetőség (kg) 1498/662
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 60
Listaár (forint) 5.828.000