Teszt: Fiat Panda 1.2 Dynamic – Mindent tud, amit a nagyok

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2003.10.27. 06.10

Az olcsó autók között nagyon nehéz normális autót kifejleszteni, nemhogy olyan jót, amilyen a Panda. Elsőként az ezerkettest teszteltük.



Idén Frankfurtban nem volt annyi ázsiai kém a Fiat Pandában, alatta, mellette és környékén, amennyire jól sikerült az autó. Pedig érdemes az utolsó milliméterig feldolgozniuk, mert kvalitásai alapján a Panda nagyon nagy siker lehet.

Itthon pezseg az élet a Panda körül, a Fiat újdonsága meg is érdemli ezt a figyelmet. Formája nagyon kedvező fogadtatásra talál, szerintünk is jól néz ki. A Panda magasságával kilóg az autók közül, könnyű rátalálni sűrű parkolókban is.

Volt olyan nap, hogy 20 percen belül ketten is szóba elegyedtek velünk az autóról A benzinkutas lányt az érdekelte, hogy mennyiért lehetne lízingelni, egy a buszmegállóban várakozó úr azt akarta tudni, hogy milyen motor van benne és összességében mit tud.

Hasonló nevű elődjével szemben a Panda nem minimálautónak készült. Biztonsága, kényelme, térkínálata, menettulajdonságai és felszereltsége is sokkal jobb annál, ami minimálisan szükséges ahhoz, hogy egy autót nagyon alacsony áron piacra merjenek bocsátani. A cikk írója a teszt előtti héten egy szakadt régi Pandával, illetve a spanyol licencváltozattal, egy Seat Marbellával járt, így van összehasonlítási alapunk. Az egykori és az új Panda két különböző világ.

Elöl hosszában és a fejeknek is sok hely jut, csak oldalirányban érezni, hogy nem egy alsó középkategóriás autóban ülünk. Hosszú úton mozognak az első ülések, nem korlátozza szűkös határolás az ülés beállítását. A magas felépítés és a nagy ajtók miatt könnyű beszállni, a Panda idős házaspárok autójaként is beválik. Jó az üléshelyzet, az ember magasan és kényelmesen ül.

Hátul két átlagos termetű utas jókedvűen elfér. A lábtér a külső méretekhez képest nem kicsi, a fejtér egyenesen tágas. Széltében természetesen két embernek elegendő a hely, de rövid távra hárman is ültünk ott.

Elöl az ülések között a padlón két pohártartó van, a kesztyűtartó nem igazán használható, mivel a CD-váltó elfoglalja a felét. A másik fele akkor használható, ha nem akarjuk cserélni a CD-ket. A rádió fölött egy kis rekesz nyílik, az ajtózsebek kicsik, de legalább vannak, hátulról ugyanis hiányoznak.

206 literes a csomagtartó, ami nagynak számít a minik között. Ettől függetlenül nem sok benne a hely, de egy 3,5 méteres, elfogadhatóan tágas utasterű autóból nem lehet ennél többet kihozni.

Nem találtunk kifogásolnivalót az autó minőségében, az összeszerelés jó, a belső térben nem zörögtek a burkolatok. A karosszéria minősége jó, a szilárdság is kedvező, a Panda nem nyöszörög és járdára állva sem csavarodik érezhetően.

Ergonómiailag egy nagyon súlyos baklövést engedett meg magának az autó. A rádió gombjai egyszerűen túl kicsik. Menet közben nehéz úgy állítani a hangerőn, hogy nem némítjuk le a rádiót a kiemelkedő középső gombbal. De talán nem is rádiót kifejlesztők a hibásak, hanem azok, akik a nyomi gombokkal alig használható rádiót beválogatják a Puntótól az Alfa 147-ig a Fiat konszern számtalan autójába. Szerencsére van megoldás, 22 500 forintért a rádió a kormányról vezérelhető.

Ugyanígy érdemes költeni a nagyobb motorra is, mert a 60 lóerős, ezerkettes Panda sokkal jobban mozog, mint az 1,1 literes. A teljesítménykülönbség csupán 6 lóerő, de nagyobb nyomatéka és kiváló hangolása miatt az ezerkettes sokkal jobb választás.

Fordulatszámtól függetlenül egyenletesen forog a motor, zaja sosem erősödik fel bántóan. A hengerenként kétszelepes négyhengeres egyenletesen húz, méretéhez képest elég erősen. A nyomatékleadás is jó alacsony fordulaton, nehéz lefullasztani a motort.

Ha sietünk, némi élénkséget is kicsikarhatunk az autóból. A kis terheléssel, városban jól megiramodó autó a remek váltóáttételezésnek is köszönheti fürgeségét és takarékosságát. Ideális helyre költözött a váltókar, ráadásul a sebességek pontoson és élvezetesen kapcsolhatók.

Nagyon zavaró a külső tükrök kis mérete, minden sávváltásnál a fejünket kellett tekergetni. Kár, hogy csak a csúcsmodellben van sminktükör a vezető oldalán, hölgyek a többiben nehezen igazítanak a toalettjükön.

Még súlyosabb hiányosság, hogy egy vadonatúj autóban még elöl sem lehet állítani az övmagasságot. Ez például a BMW X3-ban is így van, de ez a BMW-t minősíti, nem pedig a Fiatot menti.

Autópályán és országúton, ha a komótos utazásnál többre van szükség, kissé kínlódik az autó. A motort jól kihúzatva mégsem istenkísértés előzésekre vállalkozni. Lanyha országúti temperamentumáért cserébe a Panda szokatlanul takarékos. Országúti forgalomban, szolidan, de nem renyhén nyomva a gázt, 5,3 litert fogyasztott. Városban 7,5 és 8 liter között apadt a benzin 100 kilométeren, amit kedvezőnek tartunk.

Nagyon stabil az útfekvés, a Dynamic-ban alapáras szervokormánnyal a kezelhetőség izgalmasan jó. Dicséret jár a kis fordulókörért is. Az egyenesfutás jobb annál, amit egy magas és keskeny kisautótól várnánk.

A dübörgő motorú és bakkecskeként ugráló régi Pandától váratlanul jó kényelme miatt is különbözik az új. A feszes rugózás sokat elvesz a felfüggesztéseket zúzó budapesti utak hatásából. A zajszint megfelelő, az ülések formája kényelmes, még ha termetesebb embereknek rövid és keskeny is az ülőlap.

Sokan tudnak az 1 890 000 forintos árról, de 1,9 millióért senki ne a tesztautót képzelje maga elé. Vagy egy fekete lökhárítós, acélfelnis, egyszerűbb kivitelt próbáljanak felidézni, vagy maradjunk a tesztautónál, de az ár legyen 2,6 millió forint.

Nálunk a Dynamic kivitel járt, amelynek induló ára 2 180 000 forint. Ez az összeg nagyon méltányos, mivel az alapmodellhez képest egy érezhetően jobb motort és blokkolásgátlót, szervokormányt, állítható magasságú volánt, illetve autórádiót kapunk a lényeges tételek között. A színezett lökhárító jól néz ki, de megdrágítja a javítást.

Kár, hogy feláras (65 00 forint) az utas oldali légzsák, ugyanennyibe kerül az első oldallégzsák. Nagy dolog, hogy a Pandához függönylégzsák is kapható 100 000 forintért. Tizedennyibe kerül az oldalvédő gumicsík. Ha már gyárilag hiányzik, legalább utólag érdemes segíteni a dolgon.

Ha van rá pénz, külön extrák helyett megéri a háromféle extracsomag (Hifi, Sky, Class) valamelyikét választani, vagy rögtön a nagyon jól felszerelt Emotion kivitel mellett dönteni.

Ritkán ennyire egységes az autós szakma valamely új autó megítélésben. A Panda abszolút értelemben is igen jó autó, az érte kért összeget figyelembe véve nyugodtan azt mondhatjuk, hogy kiváló.



Műszaki adatok – Fiat Panda 1.2 Dynamic
Lökettérfogat (ccm) 1242
Furat x löket (mm) 70,8×78,86
Hengerek / szelepek száma S4/8
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford) 44(60)/5000
Max. nyomaték (Nm/ford) 102/2500
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 14,0
Végsebesség (km/h) 155
Fogyasztás (l/100 km) város 7,1
Fogyasztás (l/100 km) lakott területen kívül 4,8
Fogyasztás (l/100 km) vegyes 5,6
CO2 kibocsátás (g/km) 133
Gumiméret 155/80 R13
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 3538/1578/1540
Tengelytáv (mm) 2299
Csomagtér (liter) 206/775
Menetkész tömeg / terhelhetőség (kg) 860/445
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 35
Listaár (forint) 2 180 000

Kommentek

Buszsofőrrel hőbörgött a bunkó autós Győrben

A buszmegállóban állta el a menetrend szerint közlekedő járat útját, és szerinte ezzel nem volt gond, sőt annyira ragaszkodott igazához, hogy még a buszsofőrnek is magyarázott.

F1: Alonso könyvet ír, nem pokémonozik

Fernando Alonso elárult magáról néhány érdekességet, valamint a Forma-1-es álompárosát is megnevezte.

Esernyővel támadt a buszvezetőre, ez lett az eredmény

Többször összeszólalkozott egy utas a busz sofőrrel, majd esernyővel támadt rá, ezért tarolt le több autót aztán egy másik busz állította meg.

Halkan suhan a Hyundai új furgonja

Hannoverben üzemanyagcellás furgonról rántották le a leplet a dél-koreaiak. A null-emissziós jármű a Hyundai ix35-ös hajtásláncát kapta meg.

Új amerikai szabadidőjármű jöhet Európába

Turbómotorokkal, köztük gázolajevő erőforrásokkal kínálja új kompakt SUV-ját a Chevrolet. Vajon Európának készült a dízel Equinox?

Csinosabb, okosabb lett a Kia egyterűje

Átdolgozta a Carens kompakt buszlimuzint a Kia. Lényegi változások helyett a körítésre gyúrtak rá.

3 autó ütközött, teljes útzár a 7-esen

Három személyautó ütközött össze Nagyrécse és Nagykanizsa között.

Csak az önrész 8 millió

Nem akármilyen teszten vagyunk túl: vezettük Horacio Pagani mester legújabb sportautó műalkotását, a 800 lóerős, 1100 Nm-es biturbó V12-vel hajtott, 1218 kilogrammos Pagani Huayra BC-t. Ára kissé borsos: 744 millió forint…

El se hiszed, hogy megy ez a kompresszoros Escalade

Egy igazi száguldó páncélszekrényt alkotott a Cadillac Escalade-ből a Henessey nevű tuningcég, ami olyan gyors, mint a legdurvább sportautók.

F1: A Honda készül a második csapatra

A Honda kibővíti angliai bázisát, hogy 2018-ra a McLaren mellett képes legyen egy második csapatot is motorokkal ellátni.

Tarolt az Audi a Hungaroringen

A hungaroringi DTM szombati futamán mindhárom dobogós helyet az Audi szerezte meg, a legmagasabb fokra Edoardo Mortara állhatott fel.

6 szolgáltatás, amit elvárunk majd a jövő autóitól

Az autóipar legfrissebb fejlesztéseiből már most látszik, hogy a nem túl távoli jövőben nem kizárólag utazásra használjuk majd az autókat.