Teszt: Fiat Panda 1.2 Dynamic – Mindent tud, amit a nagyok

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2003.10.27. 06.55

Az olcsó autók között nagyon nehéz normális autót kifejleszteni, nemhogy olyan jót, amilyen a Panda. Elsőként az ezerkettest teszteltük.



Idén Frankfurtban nem volt annyi ázsiai kém a Fiat Pandában, alatta, mellette és környékén, amennyire jól sikerült az autó. Pedig érdemes az utolsó milliméterig feldolgozniuk, mert kvalitásai alapján a Panda nagyon nagy siker lehet.

Itthon pezseg az élet a Panda körül, a Fiat újdonsága meg is érdemli ezt a figyelmet. Formája nagyon kedvező fogadtatásra talál, szerintünk is jól néz ki. A Panda magasságával kilóg az autók közül, könnyű rátalálni sűrű parkolókban is.

Volt olyan nap, hogy 20 percen belül ketten is szóba elegyedtek velünk az autóról A benzinkutas lányt az érdekelte, hogy mennyiért lehetne lízingelni, egy a buszmegállóban várakozó úr azt akarta tudni, hogy milyen motor van benne és összességében mit tud.

Hasonló nevű elődjével szemben a Panda nem minimálautónak készült. Biztonsága, kényelme, térkínálata, menettulajdonságai és felszereltsége is sokkal jobb annál, ami minimálisan szükséges ahhoz, hogy egy autót nagyon alacsony áron piacra merjenek bocsátani. A cikk írója a teszt előtti héten egy szakadt régi Pandával, illetve a spanyol licencváltozattal, egy Seat Marbellával járt, így van összehasonlítási alapunk. Az egykori és az új Panda két különböző világ.

Elöl hosszában és a fejeknek is sok hely jut, csak oldalirányban érezni, hogy nem egy alsó középkategóriás autóban ülünk. Hosszú úton mozognak az első ülések, nem korlátozza szűkös határolás az ülés beállítását. A magas felépítés és a nagy ajtók miatt könnyű beszállni, a Panda idős házaspárok autójaként is beválik. Jó az üléshelyzet, az ember magasan és kényelmesen ül.

Hátul két átlagos termetű utas jókedvűen elfér. A lábtér a külső méretekhez képest nem kicsi, a fejtér egyenesen tágas. Széltében természetesen két embernek elegendő a hely, de rövid távra hárman is ültünk ott.

Elöl az ülések között a padlón két pohártartó van, a kesztyűtartó nem igazán használható, mivel a CD-váltó elfoglalja a felét. A másik fele akkor használható, ha nem akarjuk cserélni a CD-ket. A rádió fölött egy kis rekesz nyílik, az ajtózsebek kicsik, de legalább vannak, hátulról ugyanis hiányoznak.

206 literes a csomagtartó, ami nagynak számít a minik között. Ettől függetlenül nem sok benne a hely, de egy 3,5 méteres, elfogadhatóan tágas utasterű autóból nem lehet ennél többet kihozni.

Nem találtunk kifogásolnivalót az autó minőségében, az összeszerelés jó, a belső térben nem zörögtek a burkolatok. A karosszéria minősége jó, a szilárdság is kedvező, a Panda nem nyöszörög és járdára állva sem csavarodik érezhetően.

Ergonómiailag egy nagyon súlyos baklövést engedett meg magának az autó. A rádió gombjai egyszerűen túl kicsik. Menet közben nehéz úgy állítani a hangerőn, hogy nem némítjuk le a rádiót a kiemelkedő középső gombbal. De talán nem is rádiót kifejlesztők a hibásak, hanem azok, akik a nyomi gombokkal alig használható rádiót beválogatják a Puntótól az Alfa 147-ig a Fiat konszern számtalan autójába. Szerencsére van megoldás, 22 500 forintért a rádió a kormányról vezérelhető.

Ugyanígy érdemes költeni a nagyobb motorra is, mert a 60 lóerős, ezerkettes Panda sokkal jobban mozog, mint az 1,1 literes. A teljesítménykülönbség csupán 6 lóerő, de nagyobb nyomatéka és kiváló hangolása miatt az ezerkettes sokkal jobb választás.

Fordulatszámtól függetlenül egyenletesen forog a motor, zaja sosem erősödik fel bántóan. A hengerenként kétszelepes négyhengeres egyenletesen húz, méretéhez képest elég erősen. A nyomatékleadás is jó alacsony fordulaton, nehéz lefullasztani a motort.

Ha sietünk, némi élénkséget is kicsikarhatunk az autóból. A kis terheléssel, városban jól megiramodó autó a remek váltóáttételezésnek is köszönheti fürgeségét és takarékosságát. Ideális helyre költözött a váltókar, ráadásul a sebességek pontoson és élvezetesen kapcsolhatók.

Nagyon zavaró a külső tükrök kis mérete, minden sávváltásnál a fejünket kellett tekergetni. Kár, hogy csak a csúcsmodellben van sminktükör a vezető oldalán, hölgyek a többiben nehezen igazítanak a toalettjükön.

Még súlyosabb hiányosság, hogy egy vadonatúj autóban még elöl sem lehet állítani az övmagasságot. Ez például a BMW X3-ban is így van, de ez a BMW-t minősíti, nem pedig a Fiatot menti.

Autópályán és országúton, ha a komótos utazásnál többre van szükség, kissé kínlódik az autó. A motort jól kihúzatva mégsem istenkísértés előzésekre vállalkozni. Lanyha országúti temperamentumáért cserébe a Panda szokatlanul takarékos. Országúti forgalomban, szolidan, de nem renyhén nyomva a gázt, 5,3 litert fogyasztott. Városban 7,5 és 8 liter között apadt a benzin 100 kilométeren, amit kedvezőnek tartunk.

Nagyon stabil az útfekvés, a Dynamic-ban alapáras szervokormánnyal a kezelhetőség izgalmasan jó. Dicséret jár a kis fordulókörért is. Az egyenesfutás jobb annál, amit egy magas és keskeny kisautótól várnánk.

A dübörgő motorú és bakkecskeként ugráló régi Pandától váratlanul jó kényelme miatt is különbözik az új. A feszes rugózás sokat elvesz a felfüggesztéseket zúzó budapesti utak hatásából. A zajszint megfelelő, az ülések formája kényelmes, még ha termetesebb embereknek rövid és keskeny is az ülőlap.

Sokan tudnak az 1 890 000 forintos árról, de 1,9 millióért senki ne a tesztautót képzelje maga elé. Vagy egy fekete lökhárítós, acélfelnis, egyszerűbb kivitelt próbáljanak felidézni, vagy maradjunk a tesztautónál, de az ár legyen 2,6 millió forint.

Nálunk a Dynamic kivitel járt, amelynek induló ára 2 180 000 forint. Ez az összeg nagyon méltányos, mivel az alapmodellhez képest egy érezhetően jobb motort és blokkolásgátlót, szervokormányt, állítható magasságú volánt, illetve autórádiót kapunk a lényeges tételek között. A színezett lökhárító jól néz ki, de megdrágítja a javítást.

Kár, hogy feláras (65 00 forint) az utas oldali légzsák, ugyanennyibe kerül az első oldallégzsák. Nagy dolog, hogy a Pandához függönylégzsák is kapható 100 000 forintért. Tizedennyibe kerül az oldalvédő gumicsík. Ha már gyárilag hiányzik, legalább utólag érdemes segíteni a dolgon.

Ha van rá pénz, külön extrák helyett megéri a háromféle extracsomag (Hifi, Sky, Class) valamelyikét választani, vagy rögtön a nagyon jól felszerelt Emotion kivitel mellett dönteni.

Ritkán ennyire egységes az autós szakma valamely új autó megítélésben. A Panda abszolút értelemben is igen jó autó, az érte kért összeget figyelembe véve nyugodtan azt mondhatjuk, hogy kiváló.



Műszaki adatok – Fiat Panda 1.2 Dynamic
Lökettérfogat (ccm) 1242
Furat x löket (mm) 70,8×78,86
Hengerek / szelepek száma S4/8
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford) 44(60)/5000
Max. nyomaték (Nm/ford) 102/2500
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 14,0
Végsebesség (km/h) 155
Fogyasztás (l/100 km) város 7,1
Fogyasztás (l/100 km) lakott területen kívül 4,8
Fogyasztás (l/100 km) vegyes 5,6
CO2 kibocsátás (g/km) 133
Gumiméret 155/80 R13
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 3538/1578/1540
Tengelytáv (mm) 2299
Csomagtér (liter) 206/775
Menetkész tömeg / terhelhetőség (kg) 860/445
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 35
Listaár (forint) 2 180 000

Kommentek

Milyen lesz idén az F1? A Red Bull videón mutatja meg

Egy igazi F1-rajongónak ugyan nem lesz újdonság, de megnézésre azért érdemes a Red Bull animációs videója, amelybe az autók idei változásait tekinthetjük át.

F1: “Első nap az iskolában” – videó

Videós összeállítás Valtteri Bottas első napjáról a Mercedes központjában

F1: Magnussent nem érdekli a renault-s beszólás

A Renault-tól a Haashoz igazolt Kevin Magnussen nem vette magára, hogy az előző csapata főnöke megkérdőjelezte a munkamorálját.

Ezért nincs itthon normálisan eltakarítva a hó

Egy olvasói videó kapcsán megkérdeztük a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-t, hogy ugyan miért nincs normálisan letakarítva a hó az utakról. Megkaptuk a választ.

Nyolcmillióért szerelt fel tűzoltókat a Mercedes

Nyolc millió forint értékű adománnyal támogatja a Mercedes-gyár a megyei tűzoltószövetséget.

Részegen vezette a Ferrarit, borítékolható volt az eredmény

Egy texasi fiatalember talán azt hihette, csak pickupjának tolja csutkarészegen, de sajnos egy Ferrariban ült.

Nem készül több a világ leggyorsabb autójából

A Hennessey lezárt egy korszakot, elkészítették az utolsó Venom GT-t. Jöhet az újabb projekt.

F1: Ezért mellőzte Wehrleint a Mercedes

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff azért nem Pascal Wehrleint ültette Nico Rosberg helyére, mert nem akarta tönkretenni a fiatal pilóta karrierjét.

“Feltámad a Trabant, 1,4 millióba fog kerülni!”

Muszáj írni egy olyan álhírről, ami futótűzként terjed a közösségi hálókon, és egyre több oldal hiteles állításként veszi át, pedig csak nyomokban igaz.

F1: Maldonado várta a mercis lepattanót

A korábbi Williams- és Lotus-pilóta balesetkirály, Pastor Maldonado abban reménykedett, hogy Nico Rosberg visszavonulása visszatérési lehetőséget nyit számára a Forma-1-ben.

F1: 2017-ben is a tavalyi autóval indulna a sereghajtó

Az összeomlás szélén táncoló Manor-csapat kérvényezte a Nemzetközi Automobil Szövetségnél, hogy a tavalyi modellel vághasson neki a 2017-es idénynek.

Száznál is több autóbuszt vásárolt tavaly a BKV

Megkérdeztük a BKV-t, hogy tavaly hány darab autóbuszt sikerült vásárolniuk. A számolgatás végén mi is meglepődtünk.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.