Számos Honda sorozat legerősebb tagja az R sorozatba tartozik. Az egyetlen betű mögötti módosítások garanciát jelentenek a vérforraló sportosságra. Az Accordból jelenleg a 190 lóerős, 2,4 literes négyhengeres a csúcsmodell, mivel a 220 lovas, kétezres R hazánkban nem kapható.

Kezdetben úgy gondoltuk, hogy a 2,4 literesnek emiatt sportmodellként is meg kellene állnia helyét, de automata váltóval és Executive kivitelben vadságnak és vehemenciának nyomát sem lelni benne. Észre kellett vennünk, hogy ez a modell nem sportváltozat, hanem egyszerűen egy az átlagnál nagyobb teljesítményű limuzin.

Papíron ez a teljesítmény tényleg jóval átlag feletti. A 2354 köbcentis motor 6800-as fordulatnál ári el maximális teljesítményét. A legnagyobb nyomaték is sportosan magasan ébred. 223 Nm leadásához 4500-szor fordul percenként az öt helyen csapágyazott főtengely. Ezek a számok nagyon izgalmasan hangzanak és sok jót ígértek.

Beülve a tesztautóba, automatikusan jól éreztük magunkat. Az ajtócsukódás hangját tanítani lehetne, az ember azonnal egy kiváló minőségű autóban érzi magát. Az Accorban ez a benyomás nem akusztikai szakemberek pepecselő munkáját és az ügyesen megválasztott anyagokat igazolja. A középkategóriás Honda sorozat tényleg kitűnő minőségű autó.

Tetszetős a műszerfal formája, az órák jól mutatnak. Minden gomb, kapcsoló és kar jó helyen van, könnyen elérhető és kifinomultan működik. Az anyagminőség a mai átlagot képviseli, több a kemény műanyag, mint a középkategória legjobbjaiban.

Rakodóhelyből nincs sok, ami messzire utazva gond. A középkonzolban lévő méretes üreget egy kitömött pénztárcával és egy régivágású mobiltelefonnal belakjuk. Az ajtózsebek elöl sem nagyok, hátul nincsenek is.

Csendesen és egyenletesen jár a 2,4 literes motor. Nyomaték- és teljesítmény-leadása kiegyensúlyozott, sajnos túlontúl is az. Nem volt olyan fordulatszám, amikor igazán felszabadult volna a motor és úgy vitte volna az Accordot, ahogy egy 190 lóerős autótól elvárható.

Nyilván a motoron is múlik a dolog, de sem az automata váltó, sem a másfél tonnás üres súly nem használ a menetteljesítményeknek. A nagyobb motorral nem éreztünk különösebb dinamikai pluszt a kétlitereshez képest. A 2.4-es Accord pont annyival megy jobban, amennyit a 35 lóerős teljesítménykülönbség megenged.

Az Accord motorja is i-VTEC (intelligent Variable Valve Timing and Lift Electronic Control) szelepvezérlésű. Kis fordulaton legnagyobbrészt csak az egyik szívószelep dolgozik. Ekkor erős örvényléssel áramlik be a benzin-levegő keverék a hengerekbe, ami javítja az égést és növeli a nyomatékot. Magasabb fordulaton mindkét szívószelep azonosan működik, amitől nagy mennyiségben érkezik a keverék, a teljesítmény pedig nagy fordulaton erősen megugrik. Ezzel párhuzamosan a szelepemelés mértéke is változik a Honda remekműben.

Mi a briliáns motortechnika ellenére sem teljesen meggyőző menetteljesítményeket az automata váltó számlájára írtuk, a korábban vezetett kétlitereshez hasonlóan. A 2,4 literes modellnél ráadásul egy hatfokozatú kézi váltóról mond le, aki jobb szereti, ha gép kapcsol helyette. Városban 15 liter fölötti fogyasztást mértünk. A lakott területen kívülre megadott 6,9 liter/100 kilométeres gyári értéket nem sikerült megközelíteni.

Országúton örömmel vezettük az autót. A gyorsulás élénk, a váltó gyorsan reagál, ráadásul kézzel is válthatunk. Az ötsebességes automata finom átmenettel cseréli a fokozatokat. Hamar rájön, éppen mit szeretnénk és milyen hangulatban vezetjük az autót, nyugodtan a forgalommal csordogálva vagy lendületesen autózunk-e. Az Accord automatája padlógáz nélkül is visszakapcsol és jó az áttételezése. Kézi üzemmódban teljesen átengedi nekünk az irányítást, ami ritka vívmány.

Legnagyobb örömünkre az igényes futóművű Accord élvezte a kanyarokat. Szenvedélyes kanyarsebességnél is stabilan és jóindulatúan fordult. Az Accord semlegesen váltja az íveket, alulkormányozottsági hajlama a háttérben marad. Az oldaldőlés visszafogott. Nagyon jól sikerült a kormányzás hangolása, a kormányzás pontos, közvetlen és van kellő visszajelzés, így mindig tudjuk, mi történik a kerekekkel. Jó az egyenesfutás is, a fékek kiválóak. A 2,4 literes motorhoz automatikusan 300 milliméter átmérőjű féktárcsák járnak a kétezres Accordok 280 millimétere fékjei helyett.

Az üléshelyzet olyan, mintha ránk öntötték volna. Szokástól és testalkattól függően sportlimuzinba képzelhetjük magunkat egészen mélyen ülve. A volán jó fogású, tengelyirányú állíthatósága révén mindenki olyan testtartással vezetheti az autót, ahogy kedve tartja. Kényelmesek az ülések, oldaltartásuk is jó.

A felfüggesztések hangolása sportos, ami mégsem rontja el a rugózási kényelmet. Feszességéhez mérten az Accord rugózása jól kezeli az úthibákat. Nagy sebességnél is megmarad a motor kulturált járása, a motorzaj csekély. A 0,26-os alaktényezőjű autóban a szélzajnak nincs esélye megszólalni.

Hátul passzentos a térkínálat, egymás mögött ülő magas embereknek a lábtér és a fejtér is kevés. A térérzetet rontja a magas övvonal is, de szerintünk ennyit bőven megér a dinamikus ék alak. Elöl, a kategória átlagának megfelelően, igen tágas az autó, az ülések állítási tartománya sem csak a 176 centis európai szabvány férfinak elegendő.

459 literes a csomagtartó, ami a közvetlen japán konkurenseknél jóval kevesebb. A lépcsőshátú Toyota Avensisé 520, a Mazda6 limuziné 500 literes. Az üléstámlák osztottan előredönthetők. A kerékjárati dobok sok teret elfoglalnak, a befelé záródó zsanérok helyett is már jó ideje feltaláltak helytakarékosabb szerkezetet.

Listaáron 8 099 000 forintba kerül a tesztelt változat. Az alapfelszereltség minden igényt kielégít. A vezetőülés motoros állítású, nyolc hangszórós Bose audiorendszerből szól a zene, szériában jár a xenon fényszóró, a menetstabilizáló elektronika, ami a Hondánál a Vehicle Stability Assist névre hallgat. A hat légzsák, az esőérzékelő ablaktörlő, az oldalanként beállítható automatikus klímaberendezés és még a nagyon ritka motoros napfénytető sem feláras.

Aki dinamikusabb autóra vágyik, a Type-S modellel boldog lehet, amely 7,7 millió forintba kerül. Hatfokozatú kézi váltója és légterelő készlete a kitűnő futómű mellé megadja azt a pluszt, amit a sportosság megszállottjai keresnek.



Műszaki adatok – Honda Accord 2.4 Executive Aut.
Lökettérfogat (ccm) 2354
Furat x löket (mm) 87×99
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford) 140(190)/6800
Max. nyomaték (Nm/ford) 223/4500
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 9,0
Végsebesség (km/h) 227
Fogyasztás (l/100 km) város 13,7
Fogyasztás (l/100 km) lakott területen kívül 6,9
Fogyasztás (l/100 km) vegyes 9,0
CO2 kibocsátás (g/km) 223
Gumiméret 205/55 R 16 V
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4665/1760/1445
Tengelytáv (mm) 2670
Csomagtér (liter) 459
Menetkész tömeg / terhelhetőség (kg) 1451/469
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 65
Listaár (forint) 8 099 000