Olyan kategóriába lép be a Ford a Focus C-Max-szel, ahol már eddig is sok hasonló formájú és tulajdonságú ellenlábas tevékenykedett. Ezért a Ford most valami újat talált ki alsó középkategóriás egyterűjének. Mivel minden Ford személyautó alaptulajdonsága a dinamikus vezethetőség, a C-Max-nek is ez a leginkább hangoztatott oldala. Az egyterűk közt hódító praktikusság csak másodlagos szempont, ám ez korántsem jelenti azt, hogy a C-Max egy rosszul megkonstruált családi autó volna.

Erről szó sincs, csak az a lényeg, hogy az autóval hétvégenként és nyaraláskor teljes harmóniában szállítható a család és cókmókjai, miközben hétköznapokon és éjjelente apu nyugodt szívvel élheti ki elfojtott raliversenyző énjét a C-Max volánja mögött.

Ami ehhez kell, az egy jó futómű, direkt kormányzás, pontos váltó és sportos motor. Futómű oldalról jónak tekinthető alap adott, mivel a Focus (vagyis igazából a jövőre érkező Focus II) szolgáltatja az első McPherson, hátsó többlengőkaros szerkezetet. Alig néhány ponton kellett csak módosítani a futóművön ahhoz, hogy a magasra nőtt Focus-szal is élvezettel lehessen habzsolni a kanyarokat.

Alapvetően új viszont a kormányzás, ahol az eddig hidraulikus szervo helyett elektromos szervo dolgozik. Sajnos ez az egység nyerte el legkevésbé tetszésünket, mivel az út-kerék kapcsolatról kevésbé direkt visszajelzést szolgáltat. Ennek fejében viszont néhány decivel alacsonyabb a fogyasztás, ami érthetővé teszi a dolgot.

Mivel a C-Max alapvetően azért mégis csak praktikus családi autónak készült, ezen oldaláról is muszáj pár szót ejteni. Elöl nagyon kényelmes az autó, pillanatok alatt felvehető a megfelelő vezetői helyzet. A középkonzol aljába került a váltókar, ami könnyen elérhető, mindig kézközelben van.

Ahogy illik, három különálló ülést helyeztek el a második sorban, melyek egyesével hajtogathatók össze vagy emelhetők ki. Csak vékony dongájú felnőttek vagy húsosabb gyerkőcök férnek el a középső ülésen, mely a két szélsőnél lényegesen keskenyebb. Ha itt nincs utas, akkor egy egyszerű mozdulattal a csomagtartó felé hátra hajtható a teljes ülés. Ekkor a két szélső ülés egy mozdulattal hátrébb és beljebb tolható. Közbenső állás nincs, csak egy huzamban végezhető el az állítás. Így már elegendő váll- és lábtér jut a két szélső utasnak.

Az is magától értetődő, hogy családi autó révén számtalan pakolóhelyet alakítottak ki az utastérben. Rögtön észrevehető a műszerfal tetejére tett széles második kesztyűtartó vagy a hatalmas térképzsebek. Kicsit nehezebben látható a hátul ülők lábához tartozó padlórekesz, de annál egyszerűbben használható ez a nyílás.

Egyelőre gyártási előkészítés alatt van az elektronikus kézifék, a jobban felszerelt modellekhez lesz rendelhető. Ez a fék automatikusan zár, ha leáll a motor, és automatikusan old, ha egyesbe tesszük a váltót. Mivel megspórolható a kézifékkar, helyébe egy extra hűtőláda kérhető. Ez a láda hat dobozos sör és egy másfél literes üdítő frissen tartására alkalmas, a légkondicionáló erejét felhasználva.

Fontos momentum még a csomagtartó méret is, ami az ülések macerálása nélkül 550 litert tesz ki. Ha a középső ülést hátrahajtjuk, a két szélsőt pedig a csomagtér felé toljuk, valamicskét csökken a betölthető csomagmennyiség. Ez azonban még mindig elegendő négy felnőtt nyaralásos rakományához.

Az említett nyaraláshoz leginkább dízelmotor való, amiből a C-Max rögtön a gyártás kezdetekor kettőt is kínál. Mindkettő Ford-PSA közös termék, és mindkettő ultra modern, közös nyomócsöves. Az 1,6-os dízelmotor 109 lóerőt teljesít, a kétliteres 136-ot. Próbánkon csak a nagyobb dízel állt rendelkezésre, melyhez pompásan működő hatfokozatú váltó járt. Sűrűn kell a váltókarhoz nyúlni, mivel kétezres fordulat alatt a dízelmotor gyenge teljesítményre képes, viszont e felett már remek erővel és kedvező fogyasztással húz.

Benzines motorból nyitáskor csak egyféle van, ez pedig 1,8 literes és 120 lóerőt termel. Alapvető vezetői igényekhez ez a motor is megfelel, kellő dinamizmust költöztet a Ford egyterűbe. Ehhez a motorhoz csak ötfokozatú váltót adnak, ami szintén könnyen és gyorsan kapcsolható.

Később két benzin és egy dízelmotorral bővül a kínálat. A dízelmotor 1,8-as lesz 115 lóerővel. Az 1,8-as benzinmotort egy 1,6-os és egy 2,0 literes motor veszi majd közre.

Hazánkban az októberi Budapesti Autószalonon tartják a Ford Focus C-Max premierjét. Az autó előértékesítése ekkor már meg is kezdődik, bár az igazi árusítás csak az év vége felé indul be. Az importőr előzetes tájékoztatása szerint 4 millió forint körül várható majd az alapverzió ára. Ha minden a terveknek megfelelően alakul jövőre 6-800 C-Max kerül majd magyar vásárló kezébe.