Teszt: Mazda2 1.25 CE – Férfias játékok

Szerző: Nagy Gergely levél küldés 
Dátum: 2003.07.14. 06.07

Egy olyan kisautót üdvözölhetünk a Mazda2-ben, melyet férfiaknak sem ciki vezetniük. De e mellett hagyományos értelemben is remek az autó, hiszen tágas és praktikus is.


Erős képzelőerő kell hozzá, hogy sportosnak nézzük a Mazda2-t. Annak ellenére, hogy a jellegzetes Mazdás jegyek elöl, hátul és oldalt is felkerültek a legkisebb Mazdára, azért egyterű jellegét nehezen tudja leplezni a jármű. Ez egyébként abból adódik, hogy a Japánban Demio 2-nek nevezett autó tulajdonképpen előző életében nem is kisautó, hanem mini egyterű volt. A sors iróniája, hogy időközben a többi kiskategóriás autó is ebbe az irányba fejlődött és így a Mazda2-höz hasonlóan buszlimuzin jellegű formát kapott.

Jópofa a Mazda2-es belseje, az ülések kényelmesek, viszonylag kemények. A kormány csak fel-le állítható

Jópofa a Mazda2-es belseje, az ülések kényelmesek, viszonylag kemények. A kormány csak fel-le állítható


Ez egyfelől nem is baj, mert ha beülünk, rögtön feltűnik az autó tágassága. Még langaléta felnőttek is pillanatok alatt belőhetik a legjobb vezetői helyzetet, amit az is alig zavar, hogy a kormány nem állítható ki és be, csak le és fel. Állíthatjuk viszont a vezetőülés magasságát, ami sokat segít.

Alapfeltétel egy kisautóban, hogy pohártartóból és rekeszből bőven jusson minden utas környékére. Ezt a feladatot a Mazda2 túl is teljesíti, a hagyományos kesztyűtartó, pohártartó, mütyürtartó zsebek mellett a középkonzol tetejére is tettek fedeles rekeszt és az első ülések támláján is van zseb – megjegyzem a Mazda6-nál hiába keresünk zsebet az üléseken. Ha már szóba került a Mazda6-os, egyből feltűnik, hogy a középkonzolt ez a sikeres autó ihlette. Az autóban ébredve nehéz öt másodpercen belül megmondani, hogy melyik típusban is aludtunk az este. A rádió sárga kijelzője és a manuális légkondicionáló lehet árulkodó.

Hasonló a Mazda6-oséhoz a középkonzol, csak a sárga kijelző mutat furán

Hasonló a Mazda6-oséhoz a középkonzol, csak a sárga kijelző mutat furán


Talán a Honda Jazz-nél látták a Mazda tervezői azt a lyukacsos, szépnek látszó, de egyébként kemény és nagyon fekete műanyagot, amely a műszerfal felső részét borítja. Igényes az utastér kárpitozása, a Mazda állítólag az európai igényekhez igazodva egyre több textilt használ az ajtókon és a mi ízlésvilágunkhoz igazítja a színösszeállítást is. Nem tudom, hogy ennek az eredménye-e, de a Ford Fiestával műszakilag rokon kisautó valóban otthonos utastérrel bír. A Fiestától örökölt hiba, hogy nincs taposó a bal lábnak.

Hátul is megfelelő a tér nagysága ahhoz, hogy két nagyon magas utas a lábával és a fejével együtt kényelmesen elférjen, ha elöl középtermetű utasok utaznak. Tágas a csomagtartó is, de csak literre. Sajnos az alapterület nem nagyobb az átlagnál, így magas bőröndökből vagy pálmafákból tudunk sokat vinni magunkkal. Mivel egyterű-, vagy ha jobban tetszik kombiszerűen egyenes a hátfal, a csomagteret könnyű megtölteni, a rakodás pofonegyszerű.

Szintén egyszerű az utastér bővítése. Bár a Mazda6 kombitól eltérően nem adtak nevet az ülésdöntögetésnek, a csomagtartó extratérrel való megáldása nem tart tovább néhány percnél.


1,25-ös a Mazda2-es alapmotorja, mely 75 lóerős maximális teljesítményt tud produkálni. Ez a motor korábban teljes értékű tagja volt hosszú éveken át a Ford Fiestának, ám az új Fiestába már teszik bele. Kár, mivel a Mazdában teljesen elfogadhatóan működik.

Városban közlekedve normális, sőt az átlagosnál talán nagyobb dinamizmusra képes a Mazda2-es ezzel a motorral. Ezt úgy érték el, hogy a váltó fokozatai rövidre áttételezettek. 45 km/órás sebességnél már simán lehet ötödiket kapcsolni. A városi fürgeség még akkor is megmarad, ha a teljes utas számot kihasználjuk, ám emelkedőre visszaváltás nélkül felhajtani ilyenkor már életveszélyes.


Autópályán is meglepő könnyedséggel suhan a Mazda2-es, csak gyorsítani ne kelljen. A kijelölt tempót árkon-bokron át tartja, de az emelkedő visszaváltás nélkül természetesen itt is gondot okozhat. 120 km/órás sebesség fölött bekapcsolódik a szélzaj a beszélgetés és a gyönyörűen szóló hifi mellé, és innentől kezdve konstans hangerővel van jelen a sebesség növekedésekor is. A sebesség egyébként úgy 170 km/óráig erőlködés nélkül, de lassan növelhető.

Igazából az országutakat nem kedveli túlzottan ez az 1,25-ös alapmotor, mivel a kipörgetéses gyorsításoktól sem támad akkora ereje, hogy a húzósabb előzéseket szisszenés nélkül tudjuk átvészelni.


Ami miatt a férfiak különösen élvezik a Mazda2 vezetését, az a stabil futómű. Különösen a tesztpéldány 195/50 R15-ös gumijaival siklott nagyon kezesen kanyarról-kanyarra a kisautó. Felborulni egyszer sem akart, noha az ilyen magas építésű járművek hajlamosak ezzel ijesztgetni az embert. Egyedül a szélre idegesebben reagáló kasztni juttatta eszünkbe Mazda2-esünk egyterű-jellegű formáját.

Drágán adják a Mazda2-est, bár amennyivel az autó többe kerül az átlagnál, annyival tágasabb is. Az alap 1,25-ös verzióban (2 629 900 forintért) nincs elektromos ablakemelő vagy központi zár, van viszont indításgátló és két légzsák. A tesztelt CE klíma kivitel már a nevéhez híven ad légkondit, két légzsákot, első elektromos ablakemelőt, központi zárat és még kormányról vezérelhető hifit is. Így viszont már több mint 3 millió forintba kerül az autó. Az általános garancia a Mazdánál szokásos 3 év vagy 100 ezer kilométer, átrozsdásodás ellen 12 évig jár a garancia.


Műszaki adatok – Mazda2 1.25 CE
Lökettérfogat (ccm) 1242
Furat x löket (mm) 71,9×76,5
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford) 55(75)/6000
Max. nyomaték (Nm/ford) 110/4000
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 15,1
Végsebesség (km/h) 163
Fogyasztás (l/100 km) város 8,6
Fogyasztás (l/100 km) lakott területen kívül 5,0
Fogyasztás (l/100 km) vegyes 6,3
CO2 kibocsátás (g/km) 149
Gumiméret 175/65 R14
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 3925/1680/1545
Tengelytáv (mm) 2490
Csomagtér (liter) 268-1044
Menetkész tömeg / terhelhetőség (kg) 1156/365
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 45
Listaár (forint) 3.069.900

Kommentek

Ha meglátod ezt a lakóbuszt, egyből be akarsz költözni

Sokan álmodnak titkon arról, hogy megveszik életük lakókocsiját. Egy amerikai cég olyan lakóbuszt épített, mely a legvadabb álmokat is túlszárnyalja.

Button kocsmát kapott az F1-pályán

A hétvégén 300. Forma-1-es futamán induló Jenson Buttonnak szép gesztussal kedveskedett a McLaren-Honda Szepangban.

F1: Nincs új szerződése a Német Nagydíjnak

A héten bejelentett 2017-es versenynaptárban három futam is kérdőjeles. Németországnak például valóban nincs szerződése.

Amikor 280-nál leszakad az ajtó, az nem vicc

A pilóta nem kicsit lepődött meg, amikor egyszer csak a száguldó út néz vissza rá az anyósülés felöl

F1: Alonso kihagyja az időmérőt

Fernando Alonso a 30 helyes rajtbüntetése miatt csak egyetlen kört tesz meg a Maláj Nagydíj időmérő edzésén.

Győri gyilkológép: Audi RS3 Limousine

A fél évvel ezelőtt bemutatott Audi RS3 hajtáslánca most az A3 limuzinba is beköltözött. Jól áll neki a lépcsős far.

Szintet ugrott az új Nissan Micra

Nagyon áramvonalas az új Nissan Micra, de ami igazán meglepő benne, hogy az ötödik generáció végre igazán szép belül.

Magyar gazdák derékig sárban

Hiába a több tonnás vas, a hatalmas kerekek és az ügyes sofőr, a magyar gazdákat sem kíméli a kegyetlen sár, amiből sokszor nincs menekvés.

F1: A Red Bull meglepetést okozhat Malajziában?

Max Verstappen úgy érzi, hogy a Red Bull “nagyon erős” teljesítményt nyújtott a hosszú etapokon Szepangban.

Családalapító ökoterepes: Mercedes Generation EQ

Elektromos terepkupéval szemlélteti a Mercedes az emissziómentes közlekedés közelgő diadalát. Lenyűgöző számadatok következnek.

Videón az új Suzuki Ignis

Úgy látszik, a Suzuki még mindig képes réseket meglátni kisautó-kínálatában. A legújabb modell egy Japánban gyártott városi terepjáró, amely jövő év elején érkezik hazánkba.

F1: Vettel lemondott a győzelemről

A Maláj Nagydíj pénteki edzései után Sebastian Vettel elismerte, hogy normális körülmények mellett a Ferrarinak nincs igazi esélye a vasárnapi győzelemre.