Női autó – női szemmel

Pénzes Nóra, az Autótrend műsorvezetője

Azt hittem, ennek az autónak a fő varázsa az, hogy vele feltűnőek, fiatalosak és végtelenül spontának lehetünk. Ez sajnos nem így van. A Plurielnél már otthon el kell döntenünk, hogyan fogjuk használni az ötféle lehetőség közül. Ha a spider vagy pick-up változatokat választjuk, a tetőíveket otthon kell hagynunk. Ekkor nem húzható fel a tető és egy hirtelen eleredő nyári záporban csúnyán elázunk. Ez pedig nem túl vonzó eshetőség a frizurájukra oly kényes hölgyek számára.

Belülről a Pluriel túl kicsi, négy felnőtt ember bajosan fér el benne. Könnyen vezethető, hiszen automata váltós, és félautomataként is használható, vagyis megfelel a lusta és a sportos vezetési stílusokhoz is. A motorja egészen erős.

A Plurielben az a legjobb, hogy van stílusa! Elmehetünk vele reggel dolgozni kupéként, a munka után pedig egy gyors változtatás, és irány a Balaton, de már valamelyik bulis változatban.


Kezdjük azzal, ami mindenkit a legjobban érdekel: hogy működik a tető és mit lehet a varázsütéseket helyettesítő kézmozdulatokkal kihozni az elsőre még zárt autóból. Első suhintásként jöjjön a szélvédőkeret közepén elhelyezett forgókapcsolóval a tető hátracsúsztatása. Olajozottan harmonikázik a vászontető, néhány másodperc múlva kész a Panoráma. A kapcsolót nyomva tartva a ponyva hátrább csúszik a hátsó ablak elé. Ez a Kabrió. Ezt az állapotot mondták régen tetőkeretes kabriólimuzinnak.

Ha most könnyed mozdulattal megragadjuk a hátsó szélvédő-vászontető egységet, akkor az egész befordítható a padló alatti rekeszbe. Mind a négy ablakot leeresztve már kabrióközeli élményben lehet részünk.

Megittasodtunk a gyors sikertől, és nekiugrottunk a Spidernek. Ehhez oldani kell két zárat a szélvédő és a tetőkeret között, illetve két kallantyút felhúzni a csomagtartóban. A csekély súlyú tetőívek ezt követően leemelhetők. Mozgatásukat megkönnyíti a hátsó utasoknak szóló kapaszkodó és csupán 12 kilós súlyuk. Ha egyszer leszereltük a tetőkeretet, akkor otthon kell hagyni és értelemszerűen a tetőt sem húzhatjuk fel. Amennyiben ilyenkor érne bennünket könnyű zápor, egy kapucnival befedhető az autó, mint a smart crossblade.

Mi továbbra sem bírtunk magunkkal, jöjjön a pick up. Ehhez le kell dönteni a két hátsó ülést, kihajtani a csomagtérfedél alsó részét és kész a platós “kisteher”. Ebben a felállásban nem szabad közlekedni a Pluriellel, mivel ugyanúgy nem látszik a rendszámtábla, mintha sárral vagy falevéllel takarnánk el. Azt azonban nem tartjuk valószínűnek, hogy az autókért általában lelkesedő közlekedési rendőrök pont egy C3 Pluriel gazdájával lennének szigorúak emiatt.

A Citroën nem vette figyelembe az autós világban meggyökerezett elnevezéseket, ezért például a kabriót Spidernek, a tetőkeretes kabriólimuzint Panorámának hívja. A spider pick up sem igazán stimmel a platósra.

Erősen hátrahajlanak az öles szélvédőoszlopok, ami szélvédetté teszi az utasteret, de nem veszi el a szabadban autózás örömét. Nagyon jó a biztonságérzet a Plurielben, a magasan húzódó szélvédőkeretnek meg van az az előnye is, hogy végre magasabbak feje sem lóg ki szélvédő felső éle fölött. A széles A-oszlop kanyarban erősen beletakar a képbe, ami országúton még jobban zavart minket, mint városban.

Amíg a C3-ból C3 Pluriel lett, a hátsó lábtér jó része egyszerűen kámforrá vált. Míg az ősszel vezetett ezerhatos C3-ban négyen minden további nélkül elfértünk egy balatoni kiránduláson, a Plurielbe csak lelkiismeret-furdalás árán kényszerítettünk embereket hátra. Becsléseink szerint két 165 centis utas békésen elfér egymás mögött, de ha megközelítik a 170 centis magasságot, akkor már mindkettejüknek kényelmetlen a plurielezés.

Panaszkodni mégsem fognak, mivel az autó varázsa azonnal magával ragad mindenkit, aki egyszer is ült a kocsiban. A műszerfal megegyezik a C3-ével, tehát gyenge minőségű, de formás, nagyon ötletes és jól használható.

Az ajtórekeszek puha műanyag oldalfala kanyarban a vezető térdének nyomására deformálódik, majd a forduló után visszaugrik. Ezek az üregek nagyon mélyek, számolatlanul hurcolhatunk magunkkal mindenfélét, a Pluriel maradéktalanul elnyeli az összes motyónkat.

Kényelmes az üléshelyzet, a két első ülés magassága nagy tartományban állítható. A kormány fel-le és ki-be is mozgatható, amiért piros pont jár a C3 Plurielnek.

Ezerhatos motorral érkezett hozzánk a tesztautó, emellett 75 lovas, ezernégyes létezik a Plurielből. Mivel a C3-hoz képest 130 kilogrammal nőtt az autó tömege, a motor csak jól, és nem sportosan viselkedik az új karosszériában. Kis fordulaton gyenge a nyomatékleadás, 3000-4000 fölött viszont megtáltosodik az addig szerényen gyorsuló Pluriel. Erős motorzaj mellett határozottan nő a sebesség. A motor rugalmassága is jó, országúton negyedikben és ötödikben is vakmerőség nélkül előzhetünk.

Nagyon eltalált a Sensodrive váltó, amely tényleg képes egyesíteni a kézi és az automata váltók erényeit. A szerkezet egy sima mechanikus kézi váltó, viszont elektronika cseréli a sebességeket és kuplungol helyettünk. Igény szerint automatán is elváltogat a Sensodrive-nak keresztelt szerkezet, kis rántásokkal. A hangolás ügyes, a gázpedált gyengébben vagy erősebben nyomva, pont a megfelelő időpontban jönnek a váltások.

Kézi üzemmódban a “váltókarral” adhatunk jelet a váltásoz, vagy a kormány mögötti két füllel. Mindkét lehetőséggel örömmel éltünk. Eddig csak lényegesen drágább autókban válthattunk a kormányt fogva. Dugóban állva nem kúszik a Pluriel, nem kell a féket taposni, bántva ezzel sötétben a mögöttünk álló szemét. Emelkedőn túl lassan jön a kuplung, az autó ijesztően hátragurulhat, ha nem nagy rössel, vagy ballal a féket nyomva adunk gázt.

Gondtalan kabriózásunkat a gonoszul betoppanó úthibák szakítják meg. A rugózás főleg a hátul ülőkkel bánik mostohán, de a dobálásból az elöl utazóknak is jut bőséggel. A pontatlanul kormányozható autóval nem illik sietni, a C3 Pluriel érezhetően nem erre való. Gyors kanyarban az erős oldaldőlés ellenére stabilan viselkedik az autó, de vezetése nem ad semmilyen izgalmat.

Szűk helyre parkolni elég kényelmetlen a C3 Pluriellel. Nem az amúgy jó fordulékonysággal, vagy a karosszéria áttekinthetetlenségével van baj, hanem azzal az embertömeggel, akiket az autó maga köré vonz. A kocsin fürtökben lógnak az emberek, a Citroën újdonságát mindenki ráér megcsodálni, így nem jó érzés bénázni a centizéssel.

Nyáron kicsit mindig sajnáljuk azokat, akik egy budapesti dugóban ülve, nyitott tetővel főnek a napon, mert hogy forróság van és ilyenkor ki kell használni a nyitott autót. Kabriózni nem 35 fokban, a Rákóczi úton, a gyors hetes és egy szobafestő Wartburgja közé szorítva az igazi. Ilyenkor fent hagytuk a tetőt. A C3 Plurielben nagyon könnyen beállítható és hatásosan működik a klíma, nagyobb autók utasterét is képes volna gyorsan lehűteni. A térérzet zárt tetővel is jó, a világos színű belső tetőborítás nagyon jó választás.

3 690 000 forinttól kapható az 1,4 literes C3 Pluriel, amivel messze a legolcsóbb nyitható tetejű autó a piacon. Tesztünkben a 3 960 000 forintos induló árú ezerhatos szerepelt. A kedvező ár mellett a kedvező felszereltség is a Kacsa örököse mellett szól. Alapfelszerelés a négy légzsák, a blokkolásgátló, a kényelmi tételek közül a motoros ablakemelő elöl-hátul, és a központi zár. A menetstabilizáló rendszer és a könnyűfém felni 100 00 forintos felára kedvező. Jó vétel a Pluriel csomag, amelyben 370 000 forintért rendelhető az automata klímaberendezés, az alufelni és a belső teret feldobó Techno csomag.

Városban 9,5-10 liter körül alakult a fogyasztás, országúton 6,4 és 7,2 liter között mozgott a tesztautó benzinigénye.

Annyira zseniális a C3 Pluriel tetőrendszere, hogy pár évig biztosan eltart, amíg más autógyár is megjelenik valami ilyesmivel. Nem lesz könnyű dolga a konkurenseknek: bárki is mutasson be ennyiféle autót egyetlen kocsiban, mindenkinek az első és eredeti C3 Pluriel, a kategória megteremtője jut majd eszébe az utánzatokról. A Citroën ezzel az autóval visszatalált egykori önmagához, ami egy boldog korszakot vezethet be a márka életében, a Citroën rajongók legnagyobb örömére.