Lassan az Akciófigyelő rovatot kezelő munkatársaink sem fogják tudni áttekinteni a kedvező áron, jobb felszereltséget adó Skoda Fabiákat. Mi a Neo, Best, Cool, Fashion és Capriccio modellek közül az utóbbit kértük el tesztelésre.

Egy hétköznapi Skoda Fabiából számos felár nélkül adott extrával faragott akciós modellt az importőr. A Capriccio-ban alapfelszerelés az utas oldali légzsák, a nyolc hangszórós, CD-lejátszós rádió, a középkonzolból akrobataként előbújó pohártartó, a 195/50 R 15 méretű sportos gumi, elöl az elektromos ablakemelő, a központi zár.

A Capriccio széria része még néhány nélkülözhető felszerelés, amelyek praktikusabbá és elegánsabbá teszik az autót. Az ajtókban van kilépő világítás, a bicskaszerűen nyitható kulcs olyan, mint egy Volkswagen Golfban, a belső fények fokozatosan hunynak ki. A króm csomag a váltókart és a kilincseket dobja fel.

Jó a karosszériaminőség. Elegánsan szűk a rés a különböző elemek illesztései között, a fényezés szép. A karosszéria nem nyöszörög, szilárdsága kitűnő. A merevség ára részben a magas csomagtartóküszöb. A fedél túlságosan kis nyílást ad a tágas és megfelelően burkolt csomagtérhez. A térfogat 438 liter. A tágas csomagtartó az osztott hátsó üléstámlák ledöntésével gyarapítható. A magas csomagtartó miatt a Fabia Sedan áttekinthetősége rossz.

A Fabia csak négy oldalajtóval kapható. Mivel az autó tengelytávja 246 centiméter, az adott hosszon nem lehetett hosszabb első ajtókat kialakítani. Ennek velejárója, hogy magas emberek a rövid első ajtókon át szinte a B-oszlop mögé ülnek be. Ebből a hátsó pozícióból csak nehézkesen lehet kikászálódni, mert útban van az ajtóoszlop.

Alacsonyabb vezetőknek nem csak a ki- és a beszállás sikerül hetyke gyorsasággal, mögöttük még kellően tágas lábhely marad egy átlagos termetű utasnak. A meredekhátú kisautókra épülő limuzinok közül a Fabia kitűnik tágasságával. Elöl dőzsölhetnek az utasok, van hely bőven. Hátul a térdnek és a fejnek jutó teret is bőségesen méri a Fabia.

Egy rossz szavunk sem lehet a Fabia üléseire. Elöl és hátul is kényelmesebbek az ülések, mint a kiskategória átlaga. Jó az üléshelyzet. A kormány tengelyirányban kihúzható, nem csak a kormányoszlop dőlését változtathatjuk meg.

A tesztautót mozgató háromhengeres benzines motorokat a Volkswagen Polo modellváltása hozta magával a Volkswagen konszernbe. A kétféle teljesítménnyel kapható háromhengeres motort 54 lóerővel már teszteltük a Fabiában. A Skoda marketingeseinek eszébe jutott egy nem sokat jelentő, de jól hangzó és hatékonyan kommunikálható rövidítés is a háromhengeres ezerkettesek megkülönböztetésére. Magyarul Nagy Nyomaték Teljesítménynek (NNyT) fordíthatnánk az angol High Torque Performance (HTP) megjelölést. A nemrég tesztelt Sedant a hengerenként négyszelepes 1.2 12V HTP motor mozgatta, elfogadható lendülettel.

Városban kis és közepes fordulatszámon nem érezni dinamikusabbnak a 64 lovas Fabiát a derekasan húzó, kétszelepes 1,2 literesnél. Aki városi autónak szánja a Fabiát, nyugodtan mondjon le az erősebb változatról.

Lakott területen kívül, kicsit nagyobb sebességnél, főleg egynél több személlyel autózva már minden egyes lóerő és newtonméter számít egy kis motorral szerelt, viszonylag nehéz autóban. Országúton, nagyobb fordulatszámmal haladva érezhető az erőkülönbség a két motor közt. 10 lóerő és 6 Nm az eltérés, ami elég ahhoz, hogy biztonságosabban előzzünk.

Nulláról százra 16 másodpercen belül felgyorsul a Fabia Sedan. A visszafogott gyorsulás és rugalmasság megfelel annak, amit egy 64 lóerős motortól elvárhatunk. Letargiáról azért szó sincs. A 160 körüli végsebesség elérése nem tart egy örökkévalóságig. Ha jobban kiismertük az autót, egy személlyel élénk mozgást is kicsiholhatunk a kis limuzinból.

Rövid utakon jár a sebességváltó. A jól áttételezett váltó könnyen kapcsolható, a váltásokhoz egyáltalán nem kell erő. A Capriccio kivitelhez járó króm csomag részeként előkelő váltófogantyút kapott a tesztelt Fabia Sedan.

Kulturáltságával mindig elbűvöl bennünket a Fabia. Csendes, nagyon kényelmes, jól összeszerelt és feltűnősködéstől mentes autó a Fabia Sedan is. A négy helyen csapágyazott főtengellyel ellentétes irányban forgó kiegyensúlyozó tengely egy úthenger határozottságával vasalja egyenletesre a motor járását. Alapjáraton sem rázza az elvileg egyenetlen járású háromhengeres a karosszériát. A gázpedál és a váltókar sem mocorog, ami nagy szó.

Osztályon felüli a rugózás. Hullámos úton a hatékony lengéscsillapításnak, a gyatra budapesti utcákon a jó úthiba elnyelő képességnek örültünk. A tesztelt Capriccio modellben alapfelszerelés a 195/50 R15 méretű gumiabroncs, de az alacsony oldalfalú gumik sem rontották számottevően a Fabia rugózási kényelmét.

Kanyarokban a széles gumikkal és a jól hangolt futóművel igen gyors a Fabia Capriccio. Kanyarban csak egészen kevéssé tér el a Fabia viselkedése az ideális semlegestől a biztonságosnak mondott alulkormányozottság javára. Amíg a csúszáshatáron innen kanyarodunk, élvezetes kiegyensúlyozottsággal fordul az autó. A Fabia csak akkor tolja ki az orrát az ívről, ha megcsúsznak a gumik. Jó az egyenesfutás is, a Fabia autópályán korrekció nélkül tartja az irányt.

Pillekönnyű, mégis hajszálpontos a kormányzás. A közepes fogású műanyag kormányt villanymotoros szervo segít elfordítani. A Fabia igen jól irányítható, a kormányról megfelelő visszajelzés érkezik az útról.

Jól adagolható a fékerő, a lassulás bizalmat ébresztően határozott. Kár, hogy a blokkolásgátló a legolcsóbb Renault Clióval, Citroën C3-mal, a Nissan Micrával vagy az átdolgozott Toyota Yaris-szal szemben még a jól felszerelt Fabiákban sem alapfelszerelés.

Erősen eltért egymástól a Volkswagen konszern autóiban eddig tesztelt 1,2 literes, 64 lóerős motorok fogyasztása. A Seat Cordobában városban is elég volt 7,5 liter, a VW Polóban 9 liter fölött volt a városi érték. A Fabia a kettő között áll, közelebb a tesztelt Polóhoz, ami jóval magasabb a 100 kilométerre megadott gyári 7,6 liternél. Lakott területen kívül 5,4 és 6,6 liter között el lehet járni, ami kedvező.

Városban sokat, országúton keveset fogyasztott a tesztautó. Ára jó vétellé teszi, a konkurensek ajánlatait és főleg a nagyautós viselkedést figyelembe véve. A Fabia Sedan Capriccio 2 686 000 forintba kerül. Kényelmi felszereltségéhez és tudásához képest ez a listaár kedvező. A biztonsági felszereltség a széria két első légzsákkal, öt hárompontos övvel és öt fejtámlával átlagos.

Egy németből magyarított közmondással azt mondhatjuk, hogy a jónak a még jobb az ellensége. Aki 2,5 és hárommillió forint közötti összeget szánhat autóra és vásárlás előtt áll, gondolja végig, hogy a príma Capriccio-nál nem jár-e mégis jobban a 2 668 000 forintért széria klímát adó Fabia Cool limuzinnal.