A Vaneóban ülve az volt az érzésünk, mintha a tervezők nem tudták volna eldönteni, hogy személyautó vagy haszonjármű legyen-e belőle. Az autó tesztelésekor úgy tűnt, hogy inkább a két járműfajta gyengéit sikerült összeházasítani. A Vaneo kényelme, vezethetősége és minőségérzete alaposan elmarad egy extrákkal nyolcmilliónál drágább személyautótól elvárhatótól, viszont magas ára és a drága szervizelés miatt, hiába a minimális fogyasztás, gazdaságosságával sem remekelhet.

A formaterv visszafogott, a praktikumot helyezi előtérbe. A tolóajtók nagyon tetszettek. Használhatóságuk összehasonlíthatatlanul jobb az oldalra nyíló ajtókénál, könnyen, kis erővel végigszánkáznak a sínen.

Óriási hely jut az első és a hátsó utasoknak is. A fejtér és a lábaknak jutó helybőség szinte már pazarlás. Hátul rövid az ülőlap, de jó a belső szélesség. Három ember jól elfér egymás mellett. A szendvicsszerkezetű alvázzal készülő autó padlója az utastérben makulátlanul sík.

A középső oldalablakok nem ereszthetők le, de legalább kitámaszthatók. Külön értéke a Vaneónak, hogy a leghátsó oldalablakok is kibillenthetők, ráadásul gombnyomásra, villanymotorral. A két első ülés mögül levegőkilépő-nyílás vezet a hátul ülőkhöz.

Két pohártartó található a kardánbox legvégében a hátsó utasoknak, jut 12 voltos csatlakozó is. Az első ülések háttámláján csomagtartó háló van, a jobb első ülés asztalnak ledönthető támláján két pohár is biztonságosan a kialakított helyén marad, ha az autó nem mozog. Az első ajtókban hatalmas, kerek mélyedések szolgálnak pohár-, illetve üvegtartóként.

Jól működik a térképolvasó lámpa, fénye erős, de mégsem zavarja a vezetőt. Alapos a belső világítás, mindenhova elegendő fény jut.

Családi autónak igen tágas utastere mellett nagyon öblös csomagtartója miatt is alkalmas az autó. A raktér öt üléssel 715 literes, ami önmagáért beszél. A hátsó ülések előredönthetők és kiszerelhetők 1/3 – 2/3 arányban. Az ülések előrebuktatásában székenként két gázos teleszkóp segít.

Trend kivitelben kihúzható tálca jár a raktérbe, megkönnyítve súlyos tárgyak bepakolását. 62 000 forintba kerül a kivehető és lehajtható utasülés, amivel 3500 literre bővíthető a raktér. Ilyenkor az autó 3 méteres tárgyakat is elnyel. Az autóhoz járó csomagtérroló rossz választás. A teherbírásra képtelen, gumírozott műanyag lepel minősége gyenge.

A tesztelt Ambiente változat műszerfalát gazdag fadíszítés igyekezett magasabb minőségi színvonalra emelni. A minőségi összkép csak megfelelő, ami egy Mercedes esetében kritikára ad okot. A műszerfali műanyagok minősége jó, de máshol hamar feltűnnek az olcsó hatású műanyag elemek. Az összeszerelés tisztességes.

Szerencsére maradt néhány részlet, ami a nagyobb limuzinokban is jól megállná a helyét, például a levegőkilépő-nyílások elzárása. Páratlanul finoman forgatható a gyűrű, emellett a hűtés, a fűtés és a szellőzés is színvonalas. Értékes megoldás a Vaneo méretkategóriájában a tetőoszlopokra jutó szövetburkolat.

Kényelmes az üléshelyzet, a magasból igen jól áttekinthető a forgalom. Az ülések kényelme kritikán felül áll. Tavaly ősszel az A-osztályban Párizsig, majd vissza volt alkalmunk megismerni, és kellően értékelni a pompás üléseket.

A kormány csak magasságában állítható, fogása kellemes. Az ajtókárpiton túl mélyen van a könyöklő, ezért alig érni el róla a kormányt. A két ülés közötti kartámasz magassága jól eltalált, könnyű róla váltani.

2990 milliméter a tengelytáv, ami igen hosszú, az ötméteres limuzinokra jellemző érték. Részben emiatt a Vaneo nehézkesen vezethető városban, hiányzik belőle a Mercedesek pazar fordulékonysága. Szűk utcákba befordulva korán és más íveken kell bekormányozni az átlagos kezelhetőségű autókhoz képest. A nehézkességet visszhangozza a közvetett kormányzás.

Zavaróan áttekinthetetlen az orr-rész, ami az egyterűk közös gyengéje. A motoros állítású külső tükrök kitűnően ellátják feladatukat, segítségükkel gyorsan és a széria könnyűfém felnik veszélyeztetése nélkül parkolhatunk. Elégedettek voltunk a fékekkel is. Mind a lassulás, mind az adagolhatóság jó.

A motor önmagában megfelelően sikerült konstrukció, csak túl kicsi egy ekkora autóhoz. Előnye, hogy alapjáraton megfelelő a nyomatéka, így könnyű parkolni és elindulni a CDI Vaneóval.

A fordulatszámmal sem jön meg a turbódízelektől várt nyomaték, a kis hengerűrtartalmú motor 2000 és 3000 között sem húz igazán. 3000-es fordulat fölött tovább halványul az ereje, csak a motorhang válik dominánssá az utastérben. Reggeli hidegindításnál a közös nyomócsöves dízelekből elvileg kigyomlált traktorhangra ébrednek a szomszédok, ez ma már túlzás.

Könnyen és pontosan kapcsolható az ötfokozatú kézi váltó, áttételei nem idegenek a motor karakterisztikájától. A menetteljesítmények visszafogottak, az 1689 köbcentis dízelmotorral kis terheléssel sincs nyoma élénkségnek.

Kanyarban semmilyen kellemetlen meglepetést nem okoz a Vaneo. Úttartása tökéletesen kiegyensúlyozott, egészen enyhe terhelésváltási reakciói sincsenek. Kanyargós országúton az A-osztályra épülő kocsi álmosító hűvösséggel jut túl a máskor izgalmas fordulókon.

Fogyasztásméréskor parádézik a dízel Vaneo. Városban elég 7,4 liter, országúton átlagos vehemenciával nyomva a gázt 5,4 literrel beérte a “dobozos-egyterű”, mindkettő kiváló egy ilyen tágas családi autótól.

Ha a Vaneót Mercedesként kezeljük, megdöbbenünk a színvonalbeli különbségen a legkisebb limuzinnal, a C-osztállyal összehasonlítva. A jóval kevésbé színvonalas anyagminőségen túl az egyterűben nincs elég hely elfordítani a slusszkulcsot, ezért az ember beveri a kezét a műszerfalba.

Pocsék helyre (az ülések közé) kerültek a leghátsó elektromos ablakemelők kapcsolói, ráadásul az első ablakok csak lefelé futnak végig egyetlen gombnyomásra, fölfelé már nem. A kartámasz kényelmes, de nagyon útban van a kézifék használatakor. Ez csak néhány mindennap feltűnő funkcionális hiba a Vaneóból, pedig a Mercedesek utánozhatatlan minőségük és tartósságuk mellett többek között átgondoltságukkal kerekedtek felül a konkurencián.

Mercedesnek tehát nem igazán jó a Vaneo, egy hasonló tudású családi autóval összehasonlítva viszont túl drága. Minősége és használhatósága nem indokol többmillió forintos felárat az alsó középkategóriás egyterűkkel szemben.

Listaáron 7 494 000 forintba kerül a 90 lovas dízel Vaneo Ambiente felszereltséggel, ami túlzottan magas összeg az autó tudásához, méreteihez és főleg a konkurensek ajánlataihoz képest. Ennyi pénzért már magasabb kategóriákban is válogathatunk, sokkal jobb autók közül. Hétmillió forintból 136 lóerős dízel Mazda MPV, vagy szintén dízelmotoros Toyota Avensis Verso is kapható.