És hol tart ma a koreai autógyártás? Ott, ahol a japán tartott 10 vagy 15 évvel ezelőtt. Ötleteik nagy részét a konkurens gyártóktól szerzik, de jó minőségű, megbízható autókat gyártanak, és már látszanak az egyéniség kibontakozásának első jelei. Mivel a formát neves olasz tervezők vetik papírra, a külső és belső design-nal nincs semmi gond, a technika nagy részét 3-5 beszállító bocsátja minden gyártó rendelkezésére, így ezekben sincs eltérés. Különbség lehet a megmunkálásban, az anyagválasztásban vagy az összeszerelés minőségében. Ezek többségében pedig a Carens II jól teljesít.

Igen-igen, Carens II, mivel volt Carens I is, bár erről itt Európában, különösen Magyarországon nem nagyon értesült senki. Mióta új importőr vezeti a Kia magyarországi jelenlétét, a márka kezd magára találni, és intenzív reklámkampánnyal mutatja be új és megújuló modellkínálatát. Így törhet be a robbanékonyan fejlődő, további potenciállal rendelkező egyterű-piacra a Carens II is.

Kívülről a Kia Carens koreaisága nem tűnik fel, bármely japán gyártó bátran vállalhatná a gömbölyded, divatos formát. Egyenletes és vékony illesztési hézagokkal találkoznak a karosszéria elemek. Nem védi fekete védőcsík a lökhárítót.

Jól néz ki a Carens II utastere is, szép és jó minőségű textilt használtak az üléseken és az ajtókon, de a műszerfalat borító műanyag lehetne puhább. Szép a középkonzol, szinte sportautós hatású a fényes sötétszürke borítás. Könnyen elérhetők és egyszerűen kezelhetők a szellőzés kezelőszervei. Fura megoldás, hogy míg a hátsó ablaktörlő kapcsolói a kormánytól balra kerültek, a ködlámpa kapcsolók jobboldalt kaptak helyet. Európában ez fordítva szokás.

Bent a külső sugallta nagyság érezhető, az utastér az első és a hátsó sorban egyaránt nagynak és szellősnek érződik. Ha már egyterűben ülünk, a nagy beltér kipipálása után a tárolórekeszek feltérképezése jön. Ebben is jó a Carens, mivel a hagyományos ajtózseb, kesztyűtartó, a két első ülés közti tároló mellett a középkonzol alján is kínál egy nagyobbacska ládát. Mivel ez könnyedén ki is szedhető, hosszú úton kiválóan funkcionálhat szemetesként. Két pohártartót alakítottak ki az első ülések közt, melyek közül az egyikbe tehető a hamutartó. Ezt az ötletet már sokan elsütötték, de a használhatóságból nem von le semmit.

A vezető tökéletes kényelméhez már csak egyetlen apróság hiányzik, egy könyöklő a két ülés közé. Amúgy az üléshelyzet jó, a karosszéria átláthatóságát nem nehezíti semmi, a magas pozíció biztonságérzetet ad, és kiválóan áttekinthetővé teszi a forgalmat.

Hátra is jó beülni, mivel itt is nagy a tér és kényelmesek az ülések. A támla és a pad 60-40 arányban dönthető előre. Nem lehet kiszedni vagy tologatni az üléseket, így ez visszafogja az utastér átrendezhetőségét. Három fejtámlával és három darab hárompontos biztonsági övvel látták el a hátsó üléseket.

Sok a tárolóhely a hátsó üléssor környékén is, például az ajtókban vagy az első ülések támláján is nagy a zseb, de akár a hosszan hátranyúló középkonzolba is pakolhatunk, ahol hamutartót is találunk. Nincs viszont üléstámlából kihajtható könyöklő vagy pohártartó, no meg a fűtést sem vezették hátra.

Általánosan jó a Carens kidolgozási minősége, mely a csomagtartóra csúcsosodik ki. Sok másodszintű európai gyártó tanulni járhatna a Kiához a példás csomagtér kialakítást látva. Sajnos magasra kell emelni a nehéz bőröndöket és a kalaptartóig mért űrmérték sem túl nagy (422 liter), de a csomagtartó kialakítása igen ötletes. A pótkerék és a padló közt kivehető, sok mindent elnyelő köztes rekeszt alakítottak ki, valamint a pótkerék két oldalán is van egy-egy fedeles doboz. Más országokban a csomagtartóba plusz két ülést lehet rendelni, erre utal a szélre helyezett pohártartó és zseb.

Rugózási komfortját tekintve a kényelmes, lágy vonalat követi a Carens, ami rossz úton jó menetkényelmet, gyors tempónál viszont zavaró bizonytalanságot okoz. Kátyús úton alig érzünk valamit az úthibákról, miközben a futómű csendesen vészeli át a megpróbáltatásokat. Kanyarban vagy hirtelen terhelésváltáskor megbillen a magas karosszéria, határhelyzetben ki is törhet a far. Óvatlan vezetőt ez rémülettel tölthet el. Bizonytalan a Carens egyenesfutása is, sűrűn kell korrigálni a kormánnyal hosszú egyenes úton.

112 lóerős, 245 Nm nyomatékú dízelmotort viszi a Carenst. Egyelőre ez az egyetlen motor, amely a koreai egyterűhöz választható, 1,6-os benzinmotor talán jövőre lesz. Hideg reggeleken a közös nyomócsöves dízel hangos krákogások közepette éled fel, és hangjából bemelegedve sem sokat veszít. Régimódi dízeles kerregés és remegés jellemző a motorra. Teljesítmény- és nyomatékleadása viszont az újkori dízeleket idézi. Nem gond a kétliteres motornak az 1,4 tonnás Carens tempós mozgatása. A rövidre vett váltó segítségével fürgén, dinamikusan autózhatunk, a probléma csak az, hogy a kar lötyögős és pontatlan. Szerencsére a dízelmotor fogyasztása is a régi dízeles hangulatot hozza elő, átlagosan 7,5 liter gázolajat igényel 100 kilométeren.

Korábban a koreai autók szinte egyetlen ütőkártyája a japán és európai konkurensekhez mért alacsony vételár volt. A Kia modelljei az előző importőr irányítása idején kilógtak ebből a sorból, mivel a dél-koreai vezetés az amerikai sikert látva, a hazai viszonyokat figyelmen kívül hagyva, magas árszinthez ragaszkodott. Első hallásra a Carens II 4,4 millió forintos alapára azért tűnik soknak, mert nem figyelünk arra, hogy kétliteres, közös nyomócsöves dízelmotor hajtja az autót. A konkurensek sem tudnak olcsóbban dízel egyterűt adni. 4,8 millió forintba kerül a tesztelt kivitel, melybe alapáron légkondicionálót, két első légzsákot, két oldallégzsákot, négy elektromos ablakot, központi zárat, fűthető elektromos tükröt, blokkolásgátlót szerelnek. A garancia 3 évig vagy 100 ezer kilométerig érvényes. Az átrozsdásodás ellen kínált 5 évig érvényes garancia szűkmarkú.

Teszt: Kia Carens II 2.0 CRDi EX – Alaptalan előítéletek 1