Ha szavaznunk kellene a jobb sorsot érdemlő autókra, a térbeli rácsvázas karosszériára épülő Fiat Multiplát tennénk az első helyre. Tágas, praktikus, kényelmes rugózású és nagyon sokoldalú családi autó, de külseje elriasztja tőle a vásárlókat.

A Multiplában méréseink szerint 17 kilogrammot nyom egy ülés, törékeny anyukák így nem egykönnyen rendezik át az utasteret. Pedig az ülések ki-, és beszerelhetősége példásan egyszerű.

Először egy kart felhúzva előredől az üléstámla, majd a piros pánt megrántásával előrebuktatható a teljes ülés. Innen a barátságos kék huzattal bevont szék egy mozdulattal kivehető.

Visszafelé sem bonyolult az ülésrendezgetés. A székek első részét be kell akasztani a padlóban lévő rögzítő rudakba, majd a hátradöntött székek hátsó csatlakozói bekattannak a helyükre. Nem egyértelmű viszont, hogy a sínen mozgó középső ülést teljesen hátra kell tolni a kivételhez és visszaszereléshez. Miután erre rájöttünk, már ment, mint a karikacsapás.

Elöl-hátul sínen csúsznak az ülések, aminek hat utassal venni igazán hasznát. A Multipla ugyanis tényleg hatszemélyes, legalább annyira, amennyire hétszemélyes egy Toyota Avensis Verso, vagy az Opel Zafira.

Elöl-hátul vállszélességben elfér három átlagos termetű ember. Elhelyezkedésüket az is segíti, hogy a két középső ülés hátrébb mozdítható a két szélsőnél. Kár, hogy az első utasülés támlája nem dönthető úgy előre, mint a középső vagy a hátsó székeké. Jó volna továbbá, ha ki lehetne venni a középső ülést, mert itt menet közben hátra tudna lépni az egyik szülő a hátul utazó gyermekekhez.

Elöl lehetőleg olyasvalakit ültessünk középre, akinek jól esik hozzáérni a lábához minden váltásnál. Nem keskenyebb a többinél, de mégis kényelmetlenebb ez a hely, mert az itt utazó felhúzott lábbal gubbaszt, lábának egy kisebb dobogó jut.

Egygyermekes családoknak ideális a Multipla. Mind a hárman egymás mellett ülhetnek, hátul pedig óriási raktér várja a csomagokat. Alaphelyzetben 430 literes a csomagtér, ami 1850 literre bővíthető. Ez kisebb a konkurenseknél, de a Multipla helykihasználása mégis kiváló, hiszen 32 centivel rövidebb az Opel Zafiránál. A padló makulátlanul sík a belső térben.

A nagy üvegfelületek és az alacsony övvonal miatt az utasok kirakatban ülnek. Általában vidám arcok mosolyognak kifelé, mert a Multipla barátságos és praktikus belső tere feldobja az utasokat. Vicces és szeretni való a robotfejet formázó középső levegőkilépő. Van füle, szeme és egy kis robotszája is.

Kellemesen magasról vezethető a Multipla. Az emelt üléshelyzet biztonságos és erőt sugalló. Mivel a bőrkormány csak magasságában állítható, tengelyirányban nem, nagyra nőtt emberek térde nehezen fér el alatt még a legfelső ponton rögzített kormány alatt is.

Általában nem rajongunk a középre helyezett műszerekért, de a Multiplában mindez nem zavarta leolvasásukat. A műszerek jól láthatók, még a modellfrissítéssel a kilométerórában megjelent apró fordulatszámmérő is.

A középre telepített műszerekkel felszabadult a vezető előtti rész, amit igen jól ki is használtak a tervezők. A szélvédő alatt jobb és bal oldalon egy-egy méretes kesztyűtartóba pakolhatunk. A bal oldali extra kesztyűtartóban kapcsolható ki a slusszkulccsal az utas oldali első légzsák. Jobb oldalon a kesztyűtartó alatt jókora polcra lehet rakodni.

Jópofák a női kézitáskára emlékeztető ajtópanelek. Hölgyeknek megállás után biztosan kedvük volna magukkal vinni őket. Pohártartó és szivargyújtó-csatlakozó több is van az autóban. Az ELX felszereltséggel járó figyelmesség a fiók az utasülés alatt, illetve a zseb az első ülések háttámláján.

Kanyarban nem árt észnél lenni, bár a Multipla futóműhangolása maximálisan jóindulatú. A puha rugózású, magas autó kanyarban erősen megdől, a sodródás nélkül elérhető kanyarsebesség jóval alacsonyabb, mint egy átlagos alsó középkategóriás autóval. Jól nevelt családi autóhoz illően a Multipla semmilyen vezetési hibát nem torol meg. Még a csúszáshatáron túl is nyugodtan el lehet venni a gázt, a kocsi fara a kis terheléssel elvégzett próbák során nem indult meg ellenkormányzást igénylő mértékben.

Egyterűt inkább dízelmotorral érdemes vásárolni, de 1 100 000 forinttal alacsonyabb ára miatt a tesztautót hajtó 1581 köbcentis benzines megfontolandó alternatíva. A kielégítő menetteljesítményeket némi kozmetikázással sikerült elérni. A 103 lovas motorhoz társított ötfokozatú váltó áttételei nagyon rövidek. Ezzel sikerült városban élénkké tenni a Multipla viselkedését, országúton és autópályán pedig elkerülni a lomhaságot.

A motor jól veszi a gázt, gyorsan felpörög. Hangja sajnos nagyon felerősödik a fordulatszám növekedésével. Dübörgő motorzajt ráadásul nem csak a leszabályozást jelentő 7000-es fordulat közelében hallat, már 4500-tól igen zajos. Ötödikben ehhez a fordulatszámhoz 140 km/órás sebesség tartozik, tehát az átlagos autópálya tempó. A végsebesség 170 kilométer óránként, de ilyenkor 5500-at forog a motor, amit csak jóval alaposabb zajszigeteléssel viselnének jól az utasok.

Nem javít a zajkomforton az országúti tempónál megjelenő szélzaj sem, bár az alaktényező 0,32, ami nagyon jó. Az ülések kényelme elfogadható. Az ülőlap rövid, de a székek formája nem kényelmetlen.

Akadozva és nem túl pontosan kapcsolható az ötfokozatú váltó, útjai közepesen hosszúak. A külső tükrök hibátlanok. Nincs holtterük, a tesztelt ELX kivitelben motorosan állíthatók és gombnyomásra a karosszériához hajthatók. Az osztott tükör alsó része sokat segít parkolásnál, kitűnően látható bennük a járdaszegély.

Elégedettek voltunk a fékhatás adagolhatóságával és a lassítóképességben sem találni kivetnivalót.

Nagy sebességgel haladva végképp zavarók a 123 000 forintba kerülő gyári rádió töpörödött gombjai. Mivel a kormányról nem kezelhető a négyhangszórós autórádió, csökött gombjait pöcögtetve lehet csak állítani a hangerőn. Szerencsére a némító gomb könnyebben használható.

Városban 11,7 litert fogyasztott a tesztautó. A rövid váltóval országúton és autópályán is nagy fordulatszámon jár a motor, ami átlagosan 8,6 liter benzinbe került 100 kilométeren.

Sötétedés után a három külön sorba telepített tompított, országúti és ködfényszórót bekapcsolva barátságos földönkívülire emlékeztet a Multipla. Tapasztalataink szerint különleges karosszériája kevesebb embernek tetszik, mint amennyien rútnak tartják és ab start elutasítják.

Jórészt a merész és eredeti formatervnek tulajdonítható, hogy hazánkban nem igazán kelendő a Multipla. A modellfrissítés előtti típusból 2001-ben 67, idén az első kilenc hónapban 29 kelt el. Viszonyítási alapként a csak ötszemélyes Citroën Xsara Picassóból idén szeptemberig 1506 talált gazdára. Valószínűleg a csekély érdeklődés az oka annak, hogy a tesztautót kiadó márkakereskedésben csak idegen nyelvű prospektus volt az autóról, ráadásul a korábbi változatról.

A Multipla forgalmát még az igen kedvező ár és a komplett felszereltség sem lendíti olyan magasra, amit kvalitásai alapján megérdemelne az autó. A tesztelt ELX modell alapára 4 530 000 forint. A távirányítható központi zár, a motoros első ablakok, az automata klímaberendezés mellett széria a négy légzsák és a blokkolásgátló. Kedvező árban vannak az extrák is, a tolatóradar felára 41 000, a könnyűfém kerekeké 154 000 forint. Legyen bátorságuk a Multiplához!

Teszt: Fiat Multipla 1.6 ELX 16V – Meg nem értett zseni 1