A Matrix-szal a Hyundai a népszerű egyterű koncepciót valósítja meg. A dél-koreai autó azonban egy jó arasznyival kisebb a hasonló alsó középkategóriás egyterűk élmezőnyénél, vagyis például a Citroën Xsara Picassónál, a Renault Scéninc-nél vagy az Opel Zafiránál.

Ennek ellenére a Matrix utastere kellően tágas, még a hátsó üléssorban is kényelmesen elfér két nagynövésű felnőtt, de egy harmadik utas vállának már alig jut hely. A padló teljesen sík. A kisebb hossz hátránya csak a csomagtérben érezhető, mely 354 literes. A kerékfelfüggesztés értékes helyet rabol a csomagtartóból, ahol 12 voltos csatlakozó és két kisebb rekesz is található. Figyelmes megoldás, hogy a pótkerék teljes értékű és könnyűfém felnire szerelt.

A Matrix formája feltűnő, ízlés dolga, hogy szép vagy egyszerűen csak szokatlan. Az egyedi karosszériát az olasz Pinninfarina stúdió tervezte. Szokatlan az A-oszlopnál süllyedő, majd a C-oszlopnál ismét emelkedő övvonal. Szinté furcsa az A-oszlop és az ajtó találkozásának kialakítása.

Az első ülések kényelme igen jó, az ülőlap elég hosszú, a magasság az első és hátsó részen is külön állítható. Sajnos a kormány csak magasságában állítható és teherautósan meredek. A tökéletes kényelemhez hiányzik a könyöktámasz. A váltókar kiváló helyen, a középkonzol alján kapott helyet, így szabad az átjárás az első és hátsó üléssor közt.

Az egyterű koncepció csorbul, mivel az utastér átrendezhetősége korlátozott. A hátsó sor 1/3-2/3 arányban tologatható, a támla szöge több lépcsőben állítható, de az ülések nem szerelhetők ki. A középső ülésből könyöklő hajtható ki.

Az egyterűk másik praktikus tulajdonsága a számtalan tárolórekesz. Ebben a számban a Matrix nem marad el a versenytársaktól. A kormánytól balra puha bársonnyal bélelt apró rekesz, alatta pedig széles polc található. Európai mintára a középkonzolon lévő fiók lassítva kúszik elő. A hátsó ajtók térképzsebe is nagy, a könyöklőben is van rekesz, az első ülések támlájából asztalka hajtható ki.

A Matrix kidolgozása jó, az anyagválasztás közepes. Az utastérben használt műanyagok ízléses kialakításúak, de minden műanyag kemény. A középkonzolon jól mutat a fém betét. A műszeregyüttes is jó kialakítású, szépen kivitelezett, de nem értjük, miért tették középre. Ráadásul a visszajelző fények nem itt, hanem a kormány mögött kerültek elhelyezésre.

A Matrix 1,6-os és 1,8-as benzinmotorral volt eddig elérhető, újdonság az 1,5-ös dízelmotor. A közös nyomócsöves kis dízel 82 lóerős. Lökettérfogatához viszonyított teljesítménye remek, gyorsítóképessége megfelelő. A gyári adatok szerint 17,9 másodperces 100-ra gyorsulás és a 160 km/órás végsebesség lelombozó, szerencsére a gyakorlatban a dízel Matrix nem szerepelt ennyire lehervasztóan.

Az 1,5-ös dízelmotor üresen agilisan mozgatja a Matrixot. A dízelmotor háromhengeres, jellegzetes brummogós hangja csak erősebb kihúzatáskor hallható, normál közlekedéskor nem zavaró. A dízeles kerregés azonban minden fordulaton hangosan jelen van. A motor remegése a kormányon érezhető. 140-150 km/órás sebességnél már nem a motorhang az uralkodó, és a szélzaj sem jelentős. A hátsó futómű felől viszont nagy morajlás hallatszik, amit az üres karosszéria ráadásul felerősít.

A 82 lóerős motor nem szenved erőhiányban, csak teljes terheléssel emelkedőn, vagy országúti előzéskor kell jobban kipörgetni. 1500-as fordulat alatt igen gyenge a motor, 2000-nél még mindig semmi, 2500-tól viszont már jó erőben van. Kifulladni 4000-es fordulatszám környékén kezd. A fogyasztás jó, erőltetett menetben 6 literes átlagfogyasztás érhető el, csak vérmérséklet kérdése, hogy ez mennyire szorítható le. Az 1,5-ös dízelmotort az Accentbe is beszerelik. A közelmúltban rendezett Accent CRDi fogyasztási versenyen hárman is három liter alatti fogyasztást értek el ezzel a motorral. A Matrix magas építésű, így itt ez valószínűleg nem reális, de 4-5 literes érték minden bizonnyal teljesíthető.

A GLS felszereltségű Matrix 15 colos könnyűfém kerekeire 195/55 R15-ös gumikat szerelnek. Ezekkel az abroncsokkal az útfogás igen jó, már-már sportos, viszont rossz úton zavaróan kényelmetlen a rugózás, az autó dobál. Főként a hátul ülők szenvednek ettől.

A GLS kivitel gazdagon felszerelt, széria a központi zár, az összes ablak elektromos mozgatású, széria a légkondicionáló és a blokkolásgátló is. Légzsákból kettő jár, több még felárért sem rendelhető.

A Matrix egyetlen szempontból sem mutat zavaró hiányosságokat, Európa és Japán legjobbjaival is bátran felveheti a versenyt. A Hyundai név azonban egyelőre nem cseng olyan jól, mint a vetélytársak neve. Kedvező árral a Matrix erős ellenfele lehetne konkurenseinek, de mivel Dél-Koreából érkezik, ára meglehetősen borsos. Az 1,5 CRDi GLS kivitel akciós ára 4 249 000 forint, teljes ára 4,75 millió forint.

Teszt: Hyundai Matrix 1.5 CRDi GLS – Ilyen is van?! 1