A Volvo modelljei közül az S60-asnak a dinamikus érzelmű vevőket kell célba vennie. A Volvo S80 padlólemezére épülő svéd középkategóriás limuzinban az összkerékhajtás megjelenése is ezt a célt szolgálja. Az S60 AWD-ben nem a terepjáró képességet javítja a szükség esetén bekapcsolódó négykerék-hajtás, hanem az S60-as úttartását és stabilitását. A Haldex kuplungos hajtás csak a 2,4 literes, 200 lóerős benzines turbómotorral választható.

Kívülről az összkerékhajtásos S60-ast szinte csak az AWD feliratról lehet megkülönböztetni a többi S60-astól. Bár a hátsó kereknél nagyobb a rés a gumi és a sárvédő közt, ez a magasságnövekedés nem szembeötlő. Az S60-as formája nagyon friss, dinamikus, számos részletében emlékeztet az S80-asra.

A külső méreteit nézve BMW 3-as, Mercedes C konkurens Volvo S60 belül vetélytársainál kisebb méretekkel rendelkezik. Főként a hátsó üléssorban érezni a hiányzó centiket. 175 centis magasságig nem szűk a hely, elfér a fej és a láb is, efölött azonban már gondok adódnak. A középen ülő lábhelyét csökkenti a valós kardánalagút.

A Volvo S60 utastere nagyon barátságos, a világos kárpitozás az otthonos érzést tovább erősíti. A műszerfalon és az ajtókárpiton végigfutó alumínium díszítőcsík kicsit BMW-s, a sportos lelkületű vezetők díjazzák az ilyen csicsákat. A középkonzolon túl sok az egyforma méretű kapcsoló. Rövid barátkozás után hamar kiismerhető mindegyik gomb funkciója. Igen kedves tartozék, hogy a fedélzeti számítógép ingyenes rendelhető extraként magyarul írja ki üzeneteit.

A félig bőr, félig szövet kárpitozású ülések nagyon kényelmesek. Ha a fentebb említett méretkategóriának megfelelünk, hosszabb távon sem fárasztó az utazás, bármelyik ülést is választjuk, kivéve a hátsó középsőt. Fejtámla és hárompontos biztonsági öv minden utasnak jut. A hátsó fejtámlák gombnyomásra eltüntethetők az útból. Az első üléseknél az öv magassága az ötletesen kiképzett vályúnak köszönhetően automatikusan igazodik a testmagassághoz.

Sajnos kevés tárolórekesz várja az apró holmikat, és az a kisszámú rekesz is egytől-egyig szűkös. Egyedül a két első ülés közti doboz elnyelő kapacitása nagy. A hátsó térképzsebek jelképesek, csak egy vékony toll fér el bennük.

A csomagtartó a négykerék-hajtású S60-ban sem kisebb, mint a többiben, 424 literes. A csomagtérfedél távirányítóval is nyitható, de ez nem mindig sikerült elsőre. A csomagtér jól kihasználható, bár a nyílás szűkös.

A Volvo többi modelljével ellentétben az S60 AWD-hez (All Wheel Drive – összkerékhajtás) a Haldex elektronikus vezérlésű, négykerék-hajtási rendszerét használják. Ennek köszönhetően csak szükség esetén jut hajtás a hátsó kerekekre, így normál közlekedéskor a fogyasztás nem növeli a négy hajtott kerék.

Az első kerekek minimális kipörgésekor, kis késlekedés után lép működésbe a hátsókerék-hajtás is. A gyakorlatban ez leginkább laza felületű úton, például sóderon vagy vizes füvön érzékelhető. Aszfalton abban nyilvánul meg, hogy a 200 lóerős teljesítmény nem füstfelhő formájában jut a levegőbe, hanem valódi kilövéshez segíti az autót.

Az AWD-nek jó hasznát vesszük még kanyargós útszakaszon is. Kezdetben az S60 AWD egyszerű elsőkerék-hajtású autóként viselkedik, vagyis eltúlzott sebességnél alulkormányozott, de amint a rendszer érzi, hogy szükség van a hátsó kerekek hajtására is, aktivizálva az összkerékhajtást stabilizálja az autót. Az S60 AWD-vel olyan sebességgel is be lehet venni kanyarokat, ami nem is illik az autóhoz.

Az elektronikus négykerék-hajtás csak a 200 lóerős, 2,4 literes turbómotorral rendelhető. Az öthengeres motor hangja gyönyörű, versenyben van a szintén remek orgánumú D5 dízellel. A benzines turbómotornál azonban a turbó fújtatása jobban hallatszik, így a hang-design tekintetében a benzinmotor viszi el a pálmát.

A 2,4 literes turbómotor hamar felpörög olyan tartományba, ahol már megfelelő erővel tudja mozgatni a karosszériát. A maximális 285 Nm-es nyomaték 1800 és 5000-es fordulat közt végig rendelkezésre áll. Korábban ehhez a változathoz csak automata sebességváltó volt rendelhető, de időközben a kézi váltós S60 AWD is elérhetővé vált. Tesztautónkban automatikus sebességváltó dolgozott. A váltó felára 589 ezer forint, amelyhez még némi plusz pénzért (106 ezer forintért) kézi kapcsolási lehetőség is társítható.

Az ötfokozatú automata váltó nagyon jól harmonizál a 200 lóerős motorral, a vezető stílusához gyorsan alkalmazkodik. Elinduláskor mindig sportos vehemenciát “erőltet” a vezetőre, még ha mi nem is akartunk éppen irtózatos erővel kilőni. Hasznos opció a Geartronic manuális váltási lehetőség. A kar fel-le pöccintésével lehet az öt fokozat között barangolni. A váltó ilyenkor is gyorsan reagál. A motort a piros tartományba pörgetve nem kapcsol magasabb fokozatba, hanem leszabályoz az elektronika.

A motor mindenben elnyerte tetszésünket, egyedül magas fogyasztásával nem tudtunk kibékülni. Városban 15 liter a minimum, országúton 10 és 12 liter közti fogyasztással kell számolni. Elvileg a csak szükség esetén bekapcsoló haldex kuplungos összkerékhajtás nem növeli számottevően a fogyasztást. Az S60 AWD-hez talán jobban passzolna a remek erőben lévő, csekély fogyasztású D5 dízel, de ez jelenleg nem lehetséges.

A svéd limuzin biztonsági felszereltsége hagyományosan teljes. Magától értetődő a blokkolásgátló, a fékerő elosztó, az öt fejtámla és hárompontos biztonsági öv, a két első légzsák, de szériában jár még a függönylégzsák és az ostorcsapás védelem (WHIPS) a fejtámlákban.

A Volvo S60 2.4 T AWD ára kézi sebességváltóval 10 810 000 forint. Ez az összeg kerek 600 ezer forinttal több, mint az összkerékhajtást nélkülöző, azonos motorizáltságú és felszereltségű S60 2.4 T-é.

A több mint félmilliós felárért azoknak éri meg az AWD-t választani a fronthajtású S60 helyett, akik igénylik az összkerékhajtás nyújtotta biztonsági és használhatósági előnyöket vagy olyan hegyen laknak, ahol télen sosem takarítják az utakat.

Teszt: Volvo S60 AWD 2.4 T – Szükség esetén 1