Teszt: BMW 316i: Túl kevés a jóból

Szerző: Nagy Gergely levél küldés 
Dátum: 2002.07.04. 06.07

A hármas BMW április óta új 1,6-os motorral kapható. A 316i menetteljesítményei terén kompromisszumokra kényszeríti a vezetőt, de fogyasztása kedvező, felszereltsége jó.

Alapmodellnek lenni hálátlan feladat. Kicsit hasonló, mint a sorban állás. Sajnos olyan sor nincs, aminek a végén ne kellene állni. Alapmodellnek is mindig kell lennie, akármennyire is nehéz ez. A BMW hármas sorozatán belül az alapmodell a 316-os, mely “kezdetektől fogva a BMW hazai eladásainak jelentős részét teszi ki” (áll a BMW sajtóközleményében).

A hármas BMW tavaly ősszel felfrissült és motorkínálata is átalakult. Kívülről az új hármas még agresszívebb lett, nagyobb a táska az egybeolvadt két kereklámpa alatt. A hátsó lámpabura is megváltozott, de csak a színek eloszlása más. Ezek a minimális külső változások azonban csak arra elegendőek, hogy a bajor márka szerelmesei tudjanak miről beszélni az új hármas megjelenéséig. Áthangolták a rugózást, mely a sportosan keménytől a lágyan ringó felé tett egy apró lépést, és kissé átalakították az autó belsejét is.

A módosított külsővel új motor is jár. A 316-os alapmodellt 1,6 literes motor hajtja. Európa többi országában a 316-os jelzés mögött 1,8-as motor áll, az 318-as mögött pedig kétliteres. Szinte csak a magyar piac sajátossága az 1596 köbcentis motor, mely egyébként a BMW Compactban debütált.

A 16 szelepes, változó szelepvezérléses (Valvetronic) motor 116 lóerős, vagyis 11 lóerővel erősebb, mint a korábbi nyolcszelepes, hasonló lökettérfogatú erőforrás. Forgatónyomatéka azonban egy dekát sem növekedett, maradt 150 Nm. Az autó menetteljesítménye is javult, pedig az össztömeg közel 1,4 tonnára nőtt. Az ide vonatkozó reklámszöveg így hangzik: “200 fölött, 6,6 alatt!”. Az előbbi szám a végsebességre, az utóbbi pedig az árra vonatkozik.

Ha idejében belátjuk, hogy a motor gyenge és úgy viszonyulunk hozzá, a végén még meg is kedveljük (legalábbis én megkedveltem), pedig a 116 lóerővel a 3-as BMW finoman szólva is kissé tompa. A százra gyorsulás elméletileg 11,4 másodpercig tart, gyakorlatilag viszont kiábrándítóan hosszúnak tűnik.

Pedig mindent elkövettek annak érdekében, hogy valamiféle dinamikát kifacsarjanak az autóból. Mindegyik fokozat nagyon rövid, így ötödikben 130-nél 4100 körül jár a fordulatszámmérő. Ám a gyakori pörgetéssel sem érünk el semmit, nyomaték vagy teljesítmény a felső fordulatszámtartományban is csak elvétve akad. Cserébe viszont gyönyörű az 1,6-os motor hangja. Amolyan igazi, majdnem hathengeres BMW hang.

Nagyon tudatában kell lennünk annak, hogy csak 316-os BMW-ben ülünk, mivel az agresszív orr és a BMW érzés átjárja az elvakult vezetőt, és felelőtlenül belemegy mindenféle versenyekbe, aminek a vége legtöbbször csúfos vereség. Versenybe belemenni szigorúan tilos, vagy rendkívül körültekintően kell megválasztani az ellenfelet. Kispolszki, régi Skoda jöhet, 1200-es Zsiguli fenntartásokkal, kockalámpás kizárva.

Be kell látni, hogy a 316-os BMW ennyit tud, és akkor nem lesz baj. Pörgetni sem kell a motort, és akkor a fogyasztás is nagyon alacsony. Városban alulról súrolja a 10 litert (ez is kedvező), országúton viszont, kíméletes üzemben 7,1 literes fogyasztást regisztráltunk. Igaz, ekkor nem használtuk ki a motor szerény képességeit, és 2500 fölé csak elvétve tereltük a fordulatszámmérőt.

A BMW 316i igazi lendületautó. Ha nagyon sok időnk van, és találunk egy hosszú, vízszintes autópálya szakaszt Németországban, akár a 206 km/órás végsebesség elérésére is van esélyünk. 160 felett a fogyasztás megnő, ilyenkor meghaladja a 10 litert.

A modellfrissítéskor áthangolták a futóművet, amely sportos keménységéből vesztett egy kicsit, de azért az élvezetes vezethetőség maradt a fő szempont. A kormány pontos, közvetlen, a váltókar nagyon precíz, rövid úton jár. Elvileg tehát minden adott az élvezetes autózáshoz, a motort leszámítva. Hegyi szerpentinen felfelé nem nagy öröm autózni, mivel a lendület hamar elfogy.

Kikerülhetetlen kérdés, hogy jár-e bármiféle hátránnyal vagy mások számára előnnyel a hátsókerék-hajtás. A 316-os szériában kap kipörgésgátlót, ami legfeljebb murván vagy jégen szükséges. Az autó megfaroltatni csak hasonló jellegű úton lehet. Persze ha százzal beveszünk egy derékszögű kanyart, farolni fog, efelől nincs kétség. Kérdés, hogy túléljük-e.

Amúgy a 316-os is igazi BMW. Nagyon kifinomult, minden kezelőszerve tökéletesen működik, a belső térben makulátlan rend uralkodik. A vezető üléshelyzete mintaértékű. A kormány tág tartományban, miden irányba állítható, fogása jó, és kialakítása is tetszetős.

Az első ülések mélyre engedhetők. A váltókar kézre áll, rövid úton mozog és hagyományosan jól kapcsolható. A belső tér szépen burkolt, a kidolgozási minőséget nem érheti kritika, az alkalmazott műanyagok minősége kiváló. Bármit tapintunk is meg, puha műanyaggal találkozunk, de ott is színvonalasak az anyagok, ahova még véletlenül sem nyúlnánk soha.

Az első üléseken nagy a hely, a hátsó üléssorban elfogadható. Egyedül a középen ülő panaszkodhat a széles kardánalagút miatt, valamint azért, hogy ő csak kétpontos övet kap, fejtámlát pedig egyáltalán nem. A szélső utasoknak sem felhőtlen az örömük, mivel a kurblis ablaktekerő kényelmetlen, de ennél nagyobb baj, hogy a műanyag fekete tekerő nem illik a bézs belsőhöz. A csomagtartó átlagos méretű, 440 literes, jól kihasználható. Az igényes, többlengőkaros kerékfelfüggesztés belóg a csomagtérbe, ami kicsit korlátozza a használatot.

A hármas BMW alapmodellje megjelenésben, felszereltségben, kidolgozási minőségben hozza azt, amit egy beugró modelltől elvárnánk. Menetteljesítménye azonban kiábrándító, kíméletes üzemben fogyasztása kedvező. A BMW 316i ára 6 590 000 forint. A két első és két oldalsó légzsák mellett első fejlégzsák is van, széria a kipörgésgátló, az ABS, a központi zár, a elektromos tükörállítás és az első elektromos ablakemelő. A július 31-ig megrendelt 316-os BMW-khez széria még az automatikus légkondicionáló és a metálfényezés is.

Kommentek

Buszsofőrrel hőbörgött a bunkó autós Győrben

A buszmegállóban állta el a menetrend szerint közlekedő járat útját, és szerinte ezzel nem volt gond, sőt annyira ragaszkodott igazához, hogy még a buszsofőrnek is magyarázott.

F1: Alonso könyvet ír, nem pokémonozik

Fernando Alonso elárult magáról néhány érdekességet, valamint a Forma-1-es álompárosát is megnevezte.

Esernyővel támadt a buszvezetőre, ez lett az eredmény

Többször összeszólalkozott egy utas a busz sofőrrel, majd esernyővel támadt rá, ezért tarolt le több autót aztán egy másik busz állította meg.

Halkan suhan a Hyundai új furgonja

Hannoverben üzemanyagcellás furgonról rántották le a leplet a dél-koreaiak. A null-emissziós jármű a Hyundai ix35-ös hajtásláncát kapta meg.

Új amerikai szabadidőjármű jöhet Európába

Turbómotorokkal, köztük gázolajevő erőforrásokkal kínálja új kompakt SUV-ját a Chevrolet. Vajon Európának készült a dízel Equinox?

Csinosabb, okosabb lett a Kia egyterűje

Átdolgozta a Carens kompakt buszlimuzint a Kia. Lényegi változások helyett a körítésre gyúrtak rá.

3 autó ütközött, teljes útzár a 7-esen

Három személyautó ütközött össze Nagyrécse és Nagykanizsa között.

Csak az önrész 8 millió

Nem akármilyen teszten vagyunk túl: vezettük Horacio Pagani mester legújabb sportautó műalkotását, a 800 lóerős, 1100 Nm-es biturbó V12-vel hajtott, 1218 kilogrammos Pagani Huayra BC-t. Ára kissé borsos: 744 millió forint…

El se hiszed, hogy megy ez a kompresszoros Escalade

Egy igazi száguldó páncélszekrényt alkotott a Cadillac Escalade-ből a Henessey nevű tuningcég, ami olyan gyors, mint a legdurvább sportautók.

F1: A Honda készül a második csapatra

A Honda kibővíti angliai bázisát, hogy 2018-ra a McLaren mellett képes legyen egy második csapatot is motorokkal ellátni.

Tarolt az Audi a Hungaroringen

A hungaroringi DTM szombati futamán mindhárom dobogós helyet az Audi szerezte meg, a legmagasabb fokra Edoardo Mortara állhatott fel.

6 szolgáltatás, amit elvárunk majd a jövő autóitól

Az autóipar legfrissebb fejlesztéseiből már most látszik, hogy a nem túl távoli jövőben nem kizárólag utazásra használjuk majd az autókat.