Teszt: Citroën C3 1.4 HDi SX – Formabontó kisautó

Szerző: Nagy Gergely levél küldés 
Dátum: 2002.07.02. 13.02

A forgalomból kitűnik a Citroën C3 kontúrja. A feltűnő vonalvezetésű francia kisautóra sokan mosolyognak, megjelenése a legtöbb emberből örömöt vált ki. A C3-ast 1,4-es dízelmotorral teszteltük.

A Citroën C3-ban sokan a legendás kacsa utódját vélik felfedezni. A különböző hírforrásokból származó információk eltérőek a C3 családfáját illetően. Egyesek szerint a C3 a kacsa utódja, mások szerint meg nem. Az egymásnak teljesen ellentmondó hírzuhatagban lassan már mi sem tudjuk, mi az igazság. A legutóbbi, megbízható hírforrásból származó értesülésünk szerint a Citroën Pluriel néven bemutatott tanulmányautó talán már egy éven belül sorozatgyártásba kerül C2 néven, és az lesz a kacsa valódi utóda. A C2 pedig szinte csak tetőmegoldásában, és néhány egyedi részletmegoldásával fog eltérni a C3-tól, az alap azonban azonos lesz.

A Citroën C3-ról mindenkinek van véleménye. Van, akinek tetszik, és van, aki határozottan elutasítja az új Citroën kisautó formáját, de olyan ember nincs, aki ne mondana róla valamit. A bumfordi első rész örömöt és szeretetet sugároz, az autó hátulja azonban egy kicsit mintha elnagyolt lenne. Egyszer egy formatervező azt mesélte, hogy az autó hátulját a legnehezebb megrajzolni. A C3-nál szerintem profilból nem sikerült túl szerencsésre a hátsó ajtó mögötti rész. A tetővonal egyedi kupolás kialakítása nem csak tetszetős, de bőséges fejteret is eredményez mindkét üléssorban.

Az összhatás nagyon jó, a forma telitalálat. Leginkább a hölgyek zárják azonnal a szívükbe, de férfiak is gyakran megfordulnak utána. Amikor a C3-mal jártam az utakat, általános feltűnést keltettem. Akkor sem lehettem volna feltűnőbb, ha mondjuk Cindy Crawforddal sétáltam volna.

Az ötletes külsőhöz friss, fiatalos belső társul. Sajnos az anyagok minősége elmarad a német konkurensek által diktálttól, de ezt sikeresen ellensúlyozzák a játékos formatervvel. A szellőzőrács jól mutat, és sok irányba terelhető vele a levegő. A középkonzol ergonómiailag és formailag is jól eltalált. A váltókar is szépen kivitelezett, és meglepően kezes. Rövid úton, pontosan mozog.

Kesztyűtartóból az SX kivitelben kettő van, és az első utasülés alatt is van egy fiók. Tesztautónkban a felső kesztyűtartó ajtaja nyiklett-nyaklott, és nehezen csukódott. A vezető oldali ajtót is ritkán sikerült elsőre becsukni.

A digitális kijelzésű középkonzolt is túl egyszerűnek találtuk. A hat ledből álló benzintank mutató nem ad pontos visszajelzést a tank tartalmáról. A fordulatszámmérő nehezen leolvasható, de legalább van, a Citroën Xsara Picassóból ezt nagyon hiányoltuk.

Az első ülések hatalmasak, mintha eggyel nagyobb kategóriájú autóból, vagy egyenesen a C5-ből származnának. Kár, hogy nem eléggé formázottak, így kanyarban nem sokat tartanak. A hosszú ülőlap és a jó szögbe állítható háttámla viszont messzi úton is kényelmes. A kormánykerék formája jó, rideg anyaga miatt viszont fogása nem tetszett. A négy irányban állítható volán minden vezető-mérettel kompatibilis.

A Citroën C3 mellett egyelőre továbbra is gyártásban marad a Saxo, mely eddig hivatott volt betölteni a kisautó szerepet a francia márka palettáján. A C3 egyáltalán nem lett nagyobb, mint az átlagos kisautók. 3,85 méteres hosszával a C3 kissé lemarad a Volkswagen Polótól vagy a Ford Fiestától, ami leginkább a hátsó üléssorban érezhető. A fejtér az előbb említett kupola-tetőnek köszönhetően nagy, de lábnak és vállnak már nem jut elég tér. Leginkább gyerekeknek, vagy kistermetű felnőtteknek ajánlható hosszú távra a hátsó üléssor.

Kisautók közt nagy a 305 literes csomagtartó. Az SX felszereltségű autóban széria a Moduboard elnevezésű hajtogatható műanyag lapka, mellyel vízszintesen kettéosztható a csomagtartó. Ekkor a kalaptartó és a műanyag lapok közti hely 279 literre szűkül. A Moduboard lehajtásának értelme, hogy így az üléstámlák előredöntésekor vízszintes felület keletkezik. A Moduboard kivitele egyébként olyan egyszerű, mint a használata.

A nagyon jó forma mellett a tesztautó legjobb részének vitán felül az 1,4 literes, 68 lóerős HDi motort találtuk. A kis dízelmotorból létezik 90 lóerős is, amelyben változó geometriájú turbófeltöltő és töltőlevegő-hűtő segítségével jutottak többletteljesítményhez. Az erősebb dízellel csak szeptembertől kapható a C3, addig be kell érni kistestvérével.

A 68 lóerős turbódízel azonban egyáltalán nem csak ideiglenes hiánypótló. Bár a 13,4 másodperces 100-ra gyorsulás és a 165 km/órás végsebesség nem túl bizalomgerjesztő, kellemesen csalódtunk a motorban. Az üresen 1 tonna körüli kasztnit igazán fürgén viszi a csepp dízelmotor. A rövid fokozatoknak köszönhetően városban fickándozós, de országúton, úgy 130 felett kifogy a szufla. E fölötti sebességgel is könnyedén megy, de itt már nem olyan virgonc. A megadott végsebességet lazán megfutotta, óra szerint 182 km/óra volt a maximum. Ha nem gyötörjük az autót, országúton 4 liter alatt is tartható a fogyasztás, de ez szinte csak elméleti érték, ha városban is sokat járunk az autóval. Vegyes üzemben valójában 5 liter körüli átlagfogyasztással kell számolni.

Autópályán kellemes vezetni az autót, egyedül az zavaró, hogy a nagy szél hajlamos belekapni a karosszériába. Országúton is jó partner a C3. Futóműve szabvány panelekből épül fel. Elöl McPherson rugóstagot, hátul hosszanti lengőkart és torziós rudat találunk. Kanyarban nem dől meg az autó, hátulját fékezésre vagy hirtelen kormánymozdulatra sem dobja el. A futómű városban is jól végzi feladatát, a kisebb úthibákat problémamentesen kiszűri, de hangos. A zajos futómű mellett nagy sebességnél a szélzaj is bántó.

A 68 lóerős dízelmotorral a legolcsóbb, X kivitelű Citroën C3-as 3 030 000 forintba kerül. Már ez a változat is bőségesen felszerelt, ám mégis megéri az SX 110 ezer forintos felára. Az X-hez kínált két első légzsák, a sebességfüggő szervokormány, a blokkolásgátló, a központi zár, az első elektromos ablakemelő mellett az SX-ben széria még a két oldalsó légzsák, a ködfényszóró, a Moduboard és a gyermek csomag. A felárat már a két oldallégzsák is megéri, a többi szinte ajándék. Sajnos az elektromos tükörállítás feláras, 40 ezer forintért rendelhető.

Olajcserére 30 000 kilométerenként kell vinni a Citroën C3-ast, az általános garancia egy év, ami felárért három évre is kitolható. A Citroën C3 egy vonzó formájú, szerethető kisautó. Lehet, hogy nem a legjobb a kisautók közt, de formája talán a legelbűvölőbb. Leginkább kisgyermekes családoknak, fiatal pároknak, vagy a feleségek számára, bevásárló autóként ajánlható.

Teszt: Citroën C3 1.4 HDi SX – Formabontó kisautó 1

Kommentek

F1: 95 százalékban új a Renault motorja

Nem csak a Honda, a Renault is szinte teljesen új erőforrást épített a 2017-es Forma-1-es idényre. Az év végére szeretnék beérni a Mercedest.

Ennyit költhetsz a legnépszerűbb használt autóra, ha elromlik

Már jó néhány éve Hármas BMW-ből kerül a legtöbb Magyarországra, ha külföldről behozott használt autókról beszélünk, ezen belül is az E46-os sorozat a legnépszerűbb választás. Nézzük meg, hogy mennyibe kerülnek a legdrágább alkatrészek ehhez a modellhez.

Újabb autógyártót kebelezne be a PSA

A malajziai Proton autógyár megvásárlása iránt is érdeklődik az Opel leendő új tulajdonosa, a PSA Peugeot-Citroën konszern.

Őszinte cetli figyelmezteti az autósokat Budapesten

Az üzenet egyértelmű, aki mégis oda parkol, az vessen magára.

Végzetes SMS-ek és Facebook-üzenetek

Tudjátok, min múlhat, hogy az egész család meghal a kamion pótkocsija alatt vagy sikerül megmenekülni? Én már igen: egy-két tizedmásodpercnyi kihagyáson és a kicsit mélyebbre nyomott gázpedálon.

Nekimegy a Škoda Octaviának a Hyundai i30 kombi

Minden modern kényelmi és biztonsági vezetőtámogató funkcióval rendelkezik, emellett a szegmens egyik legnagyobb csomagtartóját kínálja a Hyundai i30 kombi.

Range Rover Velar: feljebb lép a Land Rover

Új, előzmények nélküli modellt vezet be a Land Rover. Egyelőre alig mutatnak meg belőle valamit

Elektromos teherautókat tesztelnek az osztrákok

Elektromos teherautók kísérleti üzemét kezdi meg városi forgalomban a MAN Truck & Bus haszonjármű-gyártó Ausztriában.

F1: Te jó ég, mit neveztek el Bottasról!

A Mercedes új pilótája, Valtteri Bottas bemutatta a Bottas-Burgert, amit róla neveztek el egy büfében.

Fejek hullanak az Audinál

Négy mérnököt is kirúgtak a dízelfejlesztő részlegről. A dízelbotrány miatt vált nem kívánatossá a jelenlétük.

Aston Martin Vantage S Red Bull Racing Edition

Az Aston Martin és a Red Bull Racing közötti együttműködés örömére limitált szériát adtak ki a Vantage modellcsaládból.

F1: A Red Bull is kukázná az állítható szárnyat

A Red Bull támogatja azokat a törekvéseket, amelyek száműznék a Forma-1-ből a DRS-t.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.