Vezettük: Mazda MPV – Igazi hétszemélyes

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2002.06.06. 07.20

Egy tisztességesen felszerelt középkategóriás kombi áráért kínál nagy egyterűt a Mazda. A modellfrissítés utáni MPV azért is érdekes, mert ebben a típusban jelenik meg az első közös nyomócsöves Mazda dízelmotor.

Kívülről igen szerény az eltérés a modellfrissítés előtti és utáni MPV között. Módosult a lökhárító és a fényszóró formája, a nagy egyterűn is megjelent a Premacyn vagy a Mazda6-on látott ötszögletű hűtőrács. Nem látható változás a futómű áthangolása, az erősebb fék vagy a biztonságosabb karosszéria. A modellfrissítés módot adott volna a változtatásra, de hátul maradt a dobfék. Egy terhelve 2,4 tonnás autóra hátulra is tárcsafék illene.

Egy ekkora autóban természetesen nem az élményszerű vezethetőség a cél. A Mazda egyterűjét ugyan nem rossz érzés vezetni, de ennél sokkal fontosabb, hogy az MPV-ben minden ülésen kényelmes az utazás.

A hely mindhárom üléssorban kiemelkedően tágas. A nemzetközi sajtóbemutatón kipróbált autók TE felszereltségűek voltak, amivel egy nagyon elegáns és kellemes tapintású kárpit jár. A belső térben jó minőségűek a műanyagok, de majdnem mindenhol kemények. Tapintásuk ennek ellenére kellemes.

Az eddig kipróbált egyterűk között a Mazda MPV volt az egyetlen, amelyet korlátozások nélkül használhat közepes és hosszabb utakra hét felnőtt. A legkellemesebb meglepetés akkor ért bennünket, amikor magas termetű kollégámmal együtt kényelmesen elfértünk a leghátsó sorban. A csomagtartóban található üléseknél ritka tágas a lábtér és igen bőséges a fejnek jutó hely.

Az ülések könnyű variálására körülbelül 10 perc alatt rájön egy átlagember. Ezt követően könnyen visszaszerelhetők és kivételük sem jelent túl nagy gondot. A súlyos, nehezen kiemelhető ülések háttámlája sok fokozatban állítható, ami kényelmesebbé teszi a hosszú utakat. Leghátul a TE modellben klímavezérléssel lepett meg bennünket az autó, a jobb oldali sárvédő fölött tárolórekeszt találnak a leghátul utazók. A második sor fölötti lámpa erős fényt ad. Okos figyelmesség, hogy a harmadik sor melletti ablakok kibillenthetők és mindkettőn fűtőszál van.

A Bécsben rendezett sajtóbemutatón a benzines és a dízel MPV-t is kipróbálhattuk. A benzines nem gyorsul rosszul és élvezi a fordulatszámot. A motor a Mazda6-ban bemutatott 2,3 literes benzines rokona, de mielőtt átkerült az egyterűbe, megváltoztatták a hengerfejet és áthangolták a motorelektronikát. A módosításokkal csökkent a csúcsteljesítmény és a maximális forgatónyomaték, de a családi autóban ennél fontosabb nyomatéki karakterisztika javult. Kisebb fordulaton is megfelelő nyomatékot ad az erőforrás és egyenletesen húz.

A váltóáttételek nagyon hosszúak, a végáttétetel viszont igen rövid. A fokozatok így illenek az autó jellegéhez. Tetszett a sebességváltó könnyű és pontos kapcsolhatósága is. Autópályán óra szerint 180-ra hamar felgyorsult a 141 lóerős egyterű, országúton elfogadható lendülettel lehetett vele előzni. Az átlagfogyasztása országúton sok gyorsítással és két személlyel 11 liter volt 100 kilométeren, csendesebb tempóval országúton 8 liter is elég lehet. Az importőr Mazda Motor Hungary várakozásai szerint a benzines résesedése legfeljebb 10 százalék lesz hazánkban.

Ez nem is csoda, mivel az első saját fejlesztésű dízel sokkal jobb választás az autóhoz. 136 lóerejével ez a második legerősebb dízel a nagy egyterűk piacán a Chrysler Voyager mögött. A 310 Nm-es nyomatékkal szintén a kategória élmezőnyébe sorolható az autó. 1800 alatt a turbólyuk miatt nem húz az MZR-CD motor. 2000-től válik élénkebbé az autó mozgása, de igazán jól 2400 fölött megy. Országúton tettük meg a próbaút legnagyobb részét, ahol könnyű volt gyorsan haladni a dinamikus motorral.

Az oxidációs katalizátorral kiegészített motor a legkorszerűbb dízelek közé tartozik. A Nippon Densóval kifejlesztett közös nyomócsöves rendszerrel 1800 bar a befecskendezési nyomás, ami nagyon finom porlasztást és tökéletesített égést tesz lehetővé. A kockamotor furata és lökete 86×86 milliméter. A megerősített blokkú és hengerfejű dízelt variálható lapátgeometriájú turbó tölti. Kis fordulaton gyorsan reagál a feltöltő, magas fordulaton pedig erősen tölti a hengereket. Az égést három ütemre bontott befecskendezéssel teszik lágyabbá, csökkentve a zajt. A fő dózishoz elő-, és utóbefecskendezés kapcsolódik.

A dízelmotoros MPV azért is jobban tetszett, mert valamilyen oknál fogva a kipróbált benzinesben jóval erősebb volt a szélzúgás. A rugózási kényelem nagyon jó. Úthibákon, talajhullámokon enyhén dülöngél az autó, utasai pedig szinte semmit nem éreznek az ütésekből.

A dízel 13,2 másodperc alatt gyorsul nulláról százra, végsebessége 176 kilométer óránként. Városban csupán 8,6 liter a szabványos fogyasztása, városon kívül mindössze 6,2 liter. Ugyanezek a számok a 141 lóerős benzinesnél: 12,8 másodperc, 180 km/óra, illetve városban 13,3, lakott területen kívül 8,2 literes fogyasztás.

Az MPV kategóriája a magyar piacon szinte jelentéktelen. Az egyetlen, kétliteres benzinmotorral és egyféle felszereltséggel kínált modellelődből tavaly hét darabot adtak el a Mazda kereskedők. Ebben a kategóriában 70 százalékban dízelmotorral vásárolják az autókat, ami a Mazda kínálatából eddig teljes egészében hiányzott. A modellfrissítés és főleg az új dízelmotor segítségével idén legalább harminc, de inkább 45-50 MPV eladását tervezi a vezérképviselet.

Az autó már megrendelhető, a dízelek júliusban, a benzinesek szeptembertől vehetők át. Az alapár ebben a kategóriában nagyon kedvező. Az ötüléses dízel 6 999 900 forintba kerül, ami megfelel a középkategóriás dízel kombik árának. A legolcsóbb dízelmotoros nagy egyterű is durván egymillió forinttal drágább. A 141 lovas, 2,3 literes benzinmotorral 7 999 900 forintot kérnek a csak TE csúcsmodellként megvásárolható benzinesért.

A legjobb választásnak a hétüléses 2,0 CDH TE, azaz a jobban felszerelt dízel MPV tűnik, 7 499 900 forintért.

A felszereltség az alapmodellben is hiánytalan. A biztonsági felszerelések listáján négy légzsák, blokkolásgátló, elektronikus fékerőelosztó, Isofix gyermekülés rögzítési rendszer hátul, övfeszítő és överő-korlátozó elöl és automatikus utasoldali légzsákkiiktatás szerepel. Utóbbi kikapcsolja a légzsákot, ha 25 kilogrammnál alacsonyabb súlyt érzékel a jobb első ülésen, így menetiránynak háttal álló gyermekülés szerelhető az MPV-be.

A kényelmi felszereltség ugyanilyen bőséges. Széria a klímaberendezés, a motoros, fűthető tükör, a hővédő, a második és harmadik üléssornál fóliázottt üveg, a motoros ablakemelő minden ajtónál. A CD-lejátszós navigációs rendszer felára 500 000 forint. Ritka extra a szériában adott könnyűfém kerék. A 2,3i TE-re 15 colos, a dízelre 16 colos alufelnit szerelnek.

Mint minden Mazdára, a modellfrissítés utáni MPV-re is 3 év vagy 100 000 kilomésteres garancia érvényes, hat év átrozsdásodás elleni garanciával. A Mazda Europe Service szolgáltatás szintén ingyenes.

Az MPV egy kategórianév rövidítése, a Multi Purpose Vehicle-é, ami magyarul többcélú járművet jelent. A Mazda legnagyobb egyterűje tehát a nevében hordozza a kategóriát, amelyben a jövőben sokkal nagyobb sikerre számíthat.

Kommentek

Elektromos teherautókat tesztelnek az osztrákok

Elektromos teherautók kísérleti üzemét kezdi meg városi forgalomban a MAN Truck & Bus haszonjármű-gyártó Ausztriában.

F1: Te jó ég, mit neveztek el Bottasról!

A Mercedes új pilótája, Valtteri Bottas bemutatta a Bottas-Burgert, amit róla neveztek el egy büfében.

Fejek hullanak az Audinál

Négy mérnököt is kirúgtak a dízelfejlesztő részlegről. A dízelbotrány miatt vált nem kívánatossá a jelenlétük.

Aston Martin Vantage S Red Bull Racing Edition

Az Aston Martin és a Red Bull Racing közötti együttműködés örömére limitált szériát adtak ki a Vantage modellcsaládból.

F1: A Red Bull is kukázná az állítható szárnyat

A Red Bull támogatja azokat a törekvéseket, amelyek száműznék a Forma-1-ből a DRS-t.

Fekete-sárga a Renault új Forma-1-ese

Kedd délután Londonban a Renault leleplezte új, 2017-es Forma-1-es autóját. Színében, formájában is sokat változott a tavalyi modellhez képest.

Itt a vég, jönnek a vicceket mesélő autók

Szakértők szerint a jövőben járműveink akár az érzelmeinkből is olvasni fognak – még akkor is, ha egyetlen szót sem szólunk.

Olyat videózott az autós, hogy neked is fájni fog

Vajon melyik OKJ-s képzésen lőtte emberünk a birkapásztor oklevelet?

Árokba lökte a nagyi a lassú motorost

Egy ideig türelmesen követte autójával a robogóst, majd úgy előzte meg, hogy közben belökte az árokba.

Nézd élőben a Renault F1-es bemutatóját

A Renault-csapat ma 15.30-kor leplezi le 2017-es Forma-1-es modelljét, az R.S. 17-est. Videós közvetítés a bemutatóról.

F1: Itt van Verstappen és Vandoorne bukója – videó

A Red Bull-os Max Verstappen és a McLaren újonca, Stoffel Vandoorne is megmutatta ma 2017-es sisakfestését.

F1: Film készült a McLarenről

Pontosabban az alapítójáról, Bruce McLarenről. Az alkotás hamarosan látható lesz a mozikban.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.