Teszt: Mazda Premacy 2.0 DITD GT – Minden útra jó

Szerző: Nagy Gergely levél küldés 
Dátum: 2002.05.24. 06.05

A Mazdánál a GT nem a csúcsteljesítményű változatot jelenti, hanem a magas felszereltségi szint jelzője. Ennek megfelelően a dízel Premacy GT-től sem vártunk verhetetlen menetteljesítményeket. A Mazda egyterű azonban meglepetést okozott.

A Mazda alsó középkategóriás egyterűje 4-5 centivel alacsonyabb ellenfeleinél. Ennek jótékony hatása, hogy beszálláskor a vezetőülésbe nem felkapaszkodni kell, hanem szinte csak becsusszanni. A fej fölötti tér még extra magas utasoknak sem kevés, a 190 centis vezető felett jó pár centi marad.

Büszkén hangsúlyozta a Mazda, hogy a Premacy felfrissítésekor sokat változtattak a japán autóknál gyakran kritizált anyagminőségen. A designt illetően mi is bátran állíthatjuk, hogy a Premacy nem csak a japán autókkal, hanem a legjobb európaikkal szemben is állja a sarat. Az ajtókon bőséges a kárpitozás, a műanyagok látványra szépek, de tapintásra kemények.

A kidolgozási minőség elöl jó, ám valahonnan hátulról rossz úton erős nyöszörgés és rezonálás hallatszott. A középkonzolon használt műanyag betét érdekes, lyukacsos kidolgozású, ami sokat dob megjelenésén. A GT változatban sok fémbetéttel is találkozunk, melyek feladata a sportos, fiatalos hangulat megteremtése. A dinamikus hatás kelléke még a műszerek mögötti fehér hátlap és a bőrhuzatú kormány.

A Premacy ráncfelvarrásakor a külsőt csak nagyon óvatosan módosították, a sportosabb vonásokat erősítették egy kicsit. A hűtőráccsal a Premacy szemből jobban illeszkedik a Mazda családba, az első lámpák átlátszó bura alá kerültek, a hátsó lámpatest körökből épül fel. A GT változatot körbespoilerezték, az első lökhárítóba szúrós szemű ködlámpát illesztettek, az oldalsó védőcsíkokat pedig lefényezték.

A vezető üléshelyzete jó, hosszú távon sem fárasztó az ülés. A külső tükör kicsi. Költségtakarékos megoldás, hogy könyöklő csak a vezetőnek jut, az anyósülésen utazónak nem. A hátsó üléssorban három különálló ülést találunk. A középső kissé keskeny, a két szélső azonban testes felnőtteknek is megfelelő méretű. Az ülések több lépcsőben egyenként hajtogathatók előre, illetve egyesével ki is szerelhetők. A 12 kilós ülések kiszerelése nem nagy kaland. A hátsó ülésen utazókat is igyekeztek elkényeztetni, a két első ülés támlájából tálca hajtható ki, pohártartó és zseb korlátlan mennyiségben áll rendelkezésre. Elöl is hasonlóan jó a helyzet. Pohártartóból és kisebb-nagyobb zsebből jut mindenkinek.

A csomagtér minden hajtogatás nélkül a rolóig pakolva 420 liternyi VDA kockát nyel el, a hátsó üléseket eltávolítva, plafonig rakodva közel két köbméteres lesz a hely.

A Premacy modellfrissítésekor a cél az volt, hogy a Mazda MX-5 vezetési élményét ültessék át az autóba. Ez egy egyterű esetében finoman szólva is kicsit túlzásnak tűnik, ám mint a gyakorlatban kiderült, mégsem teljesen kivitelezhetetlen. Ritka megoldás, hogy a Premacy-ba elölre-hátulra McPherson rugóstagot szereltek. Példaértékű, hogy a hátsó kereket is tárcsafék lassítja. Az alsó középkategóriás Mazda egyterűt könnyű és élvezetes vezetni, mind hosszú egyenes úton, mind sűrű kanyarokkal tűzdelt szerpentinen. A kormány és az egyéb kezelőszervek precízen működnek, egyedül a váltó nem hozza azt a szintet, melyet a többi Mazdában megszokhattunk. Bár a kar rövid úton jár, néha nehezen talál be a kívánt fokozatba.

A Premacy 100 lóerős dízelmotorja régóta szerepel a Mazda kínálatában, több személyautóba is beszerelik. A kétliteres dízel közvetlen befecskendezéses, de nem közös nyomócsöves. E miatt a maximális befecskendezési nyomás nem éri el a közös nyomócsöveseknél alkalmazott 1350-1600 bárt. A common rail dízeleknél a gázolaj pontosabban adagolható, az előzetes befecskendezés is megoldható, amivel az égés tisztábbá, tökéletesebbé tehető.

A Mazda dízelén érezni ennek hiányát, mivel a motor hidegen és melegen is hangos, de csak enyhén remegteti a kormányt és a váltókart. Teljesítményével viszont nincs semmi gond, a 100 lóerő, de főképp a 230 Nm-es nyomaték jó vezethetőséget eredményez. Egyedül a motor hangolása, és a hozzá társított hosszú elosztású váltó nem alkot jó párost. Alacsony fordulaton a motor erőtlen, városban főként a harmadik és negyedik fokozat használható, hetven alatt nem érdemes ötödikbe kapcsolni.

80 km/órás sebességnél ötödikben 1600-at pörög a motor, ahonnan igen nehezen éled fel. Ha visszakapcsolunk, négyesben épp eléri a 2000-es fordulatot, ahonnan már megnyugtató erővel húz. Országúton minden előzés előtt visszaváltva biztonságosan és gyorsan autózhatunk. Autópályán is büszkén tartotta a tempót a dízel Premacy, az óra szerint 170-es végsebesség utazó tempóként is használható. 120 km/óra felett a motorzaj valamelyest felerősödik, szélzaj alig hallható.

A dízel Premacy fogyasztása erősen függ a vezetési stílustól. A városra vonatkozó katalógusadat 7,8 liter, mi jó egy literrel többet mértünk ennél. Országúton azonban konszolidálódott a helyzet, hajtós üzemben 7 liter gázolaj is elég volt, kíméletes módban a hat liter sem lehetetlen érték.

A Mazda Premacy 2.0 DITD GT alapára 5 999 900 forint. Ez az összeg kb. félmillió forinttal magasabb, mint az európai konkurensek hasonló felszereltségű modelljeié. Japán ellenfele a Premacy-nak a Corolla Verso D-4D, mely 5,3 millió forintért hazavihető, ám felszereltsége nem ilyen sokrétű.

A Premacy GT kényelmi és biztonsági oldalról is bőségesen méri az extrákat. A légkondicionáló automata, a külső tükrök motorosan állíthatók és fűthetők, az ablakok elöl és hátul is elektromosan mozgathatók, a hátsó ablakok erősen színezettek, a könnyűfém felni is széria. Fejtámla és hárompontos biztonsági öv is jut mindegyik utasnak, légzsákból négy van, a blokkolásgátló fékerő szabályozóval kombinált, menetstabilizálót és kipörgésgátlót is építettek az autóba. Az általános garancia 3 évig vagy 100 ezer kilométerig érvényes, az átrozsdásodás ellen hat éves garanciát nyújt a gyár.

Kommentek

F1: A Mercedesnél nem örültek Hamilton árulkodásának

Lewis Hamilton a csapat háta mögött panaszkodott a versenyigazgatónak a Hungaroringen, de most az új intézkedésnek sem örül.

F1: Kemény lesz a Red Bull-Ferrari-csata

A Red Bull pilótái úgy vélik, szombaton igen szoros lesz a verseny a Ferrarival az időmérőn.

F1: Hamiltont visszafogta a Mercedes

A Mercedesnél arra utalnak, hogy Lewis Hamilton hockenheimi “lassúsága” a szándékosan mérsékeltebb programnak köszönhető. A büntetéstől akarják megvédeni az angolt.

F1: Button megjárta a kórházat, nincs baja

A Német Nagydíj második szabadedzésén szemirritációra panaszkodó Jenson Buttont már ki is engedték a kórházból.

Hétvégén útnak indulna? 50 kilométeres dugó is lehet!

Tengerpartra utazna a hétvégén? Akkor ezt most olvassa el, mert fontos. Tényleg!

F1: Rosberg az élen, Hamiltonnak nem megy

Nico Rosberg a Német Nagydíj második szabadedzésén is jelentős előnnyel verte csapattársát, Lewis Hamiltont, úgy tűnik, nagyon fekszik neki a hazai pálya.

Kecskeméti harcművész

Valódi utcai harcost faragott a Mercedes elsőkerék-hajtású szedánjából a német cég. Motortuning nem jár hozzá, és nem is illeszthető az összes kivitelhez.

Ki a gyorsabb – Az ember vagy a számítógép?

Méréseink azt mutatták, hogy nedves úton a mai ESP-rendszerek ellenében egy nagyon jó kezű profi sem képes számottevő előnyt kiautózni. A Hockenheimringen teszteltük a különbséget ember és gép között.

F1: Aktív fejvédőn gondolkodnak

A 2017-re leszavazott glória és a Red Bull-féle szélvédő melletti alternatívaként egy szükség esetén automatikusan nyíló fejvédőn is gondolkodnak az FIA-nál.

Kulcsrakész versenyautó Angliából

Minden idők legfürgébb Lotus Elise-eként emlegeti gyártója a forgalmi engedéllyel nem rendelkező, ám minden bizonnyal rendkívül szórakoztató pályanapi versenyautót.

F1: Új sisakkal versenyez Vettel és Rosberg

A hazai versenyre a mezőny négy német pilótájából három új sisakfestéssel készült, mutatjuk, mit hordanak Hockenheimben.

Három keréken nyomul az új zsarurobogó

Mostantól rendőrségi feladatokra felkészített kivitelben is kínálja háromkerekű, nyolcadliteres modelljét a Yamaha.