Teszt: Mazda Premacy 2.0 DITD GT – Minden útra jó

Szerző: Nagy Gergely levél küldés 
Dátum: 2002.05.24. 18.07

A Mazdánál a GT nem a csúcsteljesítményű változatot jelenti, hanem a magas felszereltségi szint jelzője. Ennek megfelelően a dízel Premacy GT-től sem vártunk verhetetlen menetteljesítményeket. A Mazda egyterű azonban meglepetést okozott.

A Mazda alsó középkategóriás egyterűje 4-5 centivel alacsonyabb ellenfeleinél. Ennek jótékony hatása, hogy beszálláskor a vezetőülésbe nem felkapaszkodni kell, hanem szinte csak becsusszanni. A fej fölötti tér még extra magas utasoknak sem kevés, a 190 centis vezető felett jó pár centi marad.

Büszkén hangsúlyozta a Mazda, hogy a Premacy felfrissítésekor sokat változtattak a japán autóknál gyakran kritizált anyagminőségen. A designt illetően mi is bátran állíthatjuk, hogy a Premacy nem csak a japán autókkal, hanem a legjobb európaikkal szemben is állja a sarat. Az ajtókon bőséges a kárpitozás, a műanyagok látványra szépek, de tapintásra kemények.

A kidolgozási minőség elöl jó, ám valahonnan hátulról rossz úton erős nyöszörgés és rezonálás hallatszott. A középkonzolon használt műanyag betét érdekes, lyukacsos kidolgozású, ami sokat dob megjelenésén. A GT változatban sok fémbetéttel is találkozunk, melyek feladata a sportos, fiatalos hangulat megteremtése. A dinamikus hatás kelléke még a műszerek mögötti fehér hátlap és a bőrhuzatú kormány.

A Premacy ráncfelvarrásakor a külsőt csak nagyon óvatosan módosították, a sportosabb vonásokat erősítették egy kicsit. A hűtőráccsal a Premacy szemből jobban illeszkedik a Mazda családba, az első lámpák átlátszó bura alá kerültek, a hátsó lámpatest körökből épül fel. A GT változatot körbespoilerezték, az első lökhárítóba szúrós szemű ködlámpát illesztettek, az oldalsó védőcsíkokat pedig lefényezték.

A vezető üléshelyzete jó, hosszú távon sem fárasztó az ülés. A külső tükör kicsi. Költségtakarékos megoldás, hogy könyöklő csak a vezetőnek jut, az anyósülésen utazónak nem. A hátsó üléssorban három különálló ülést találunk. A középső kissé keskeny, a két szélső azonban testes felnőtteknek is megfelelő méretű. Az ülések több lépcsőben egyenként hajtogathatók előre, illetve egyesével ki is szerelhetők. A 12 kilós ülések kiszerelése nem nagy kaland. A hátsó ülésen utazókat is igyekeztek elkényeztetni, a két első ülés támlájából tálca hajtható ki, pohártartó és zseb korlátlan mennyiségben áll rendelkezésre. Elöl is hasonlóan jó a helyzet. Pohártartóból és kisebb-nagyobb zsebből jut mindenkinek.

A csomagtér minden hajtogatás nélkül a rolóig pakolva 420 liternyi VDA kockát nyel el, a hátsó üléseket eltávolítva, plafonig rakodva közel két köbméteres lesz a hely.

A Premacy modellfrissítésekor a cél az volt, hogy a Mazda MX-5 vezetési élményét ültessék át az autóba. Ez egy egyterű esetében finoman szólva is kicsit túlzásnak tűnik, ám mint a gyakorlatban kiderült, mégsem teljesen kivitelezhetetlen. Ritka megoldás, hogy a Premacy-ba elölre-hátulra McPherson rugóstagot szereltek. Példaértékű, hogy a hátsó kereket is tárcsafék lassítja. Az alsó középkategóriás Mazda egyterűt könnyű és élvezetes vezetni, mind hosszú egyenes úton, mind sűrű kanyarokkal tűzdelt szerpentinen. A kormány és az egyéb kezelőszervek precízen működnek, egyedül a váltó nem hozza azt a szintet, melyet a többi Mazdában megszokhattunk. Bár a kar rövid úton jár, néha nehezen talál be a kívánt fokozatba.

A Premacy 100 lóerős dízelmotorja régóta szerepel a Mazda kínálatában, több személyautóba is beszerelik. A kétliteres dízel közvetlen befecskendezéses, de nem közös nyomócsöves. E miatt a maximális befecskendezési nyomás nem éri el a közös nyomócsöveseknél alkalmazott 1350-1600 bárt. A common rail dízeleknél a gázolaj pontosabban adagolható, az előzetes befecskendezés is megoldható, amivel az égés tisztábbá, tökéletesebbé tehető.

A Mazda dízelén érezni ennek hiányát, mivel a motor hidegen és melegen is hangos, de csak enyhén remegteti a kormányt és a váltókart. Teljesítményével viszont nincs semmi gond, a 100 lóerő, de főképp a 230 Nm-es nyomaték jó vezethetőséget eredményez. Egyedül a motor hangolása, és a hozzá társított hosszú elosztású váltó nem alkot jó párost. Alacsony fordulaton a motor erőtlen, városban főként a harmadik és negyedik fokozat használható, hetven alatt nem érdemes ötödikbe kapcsolni.

80 km/órás sebességnél ötödikben 1600-at pörög a motor, ahonnan igen nehezen éled fel. Ha visszakapcsolunk, négyesben épp eléri a 2000-es fordulatot, ahonnan már megnyugtató erővel húz. Országúton minden előzés előtt visszaváltva biztonságosan és gyorsan autózhatunk. Autópályán is büszkén tartotta a tempót a dízel Premacy, az óra szerint 170-es végsebesség utazó tempóként is használható. 120 km/óra felett a motorzaj valamelyest felerősödik, szélzaj alig hallható.

A dízel Premacy fogyasztása erősen függ a vezetési stílustól. A városra vonatkozó katalógusadat 7,8 liter, mi jó egy literrel többet mértünk ennél. Országúton azonban konszolidálódott a helyzet, hajtós üzemben 7 liter gázolaj is elég volt, kíméletes módban a hat liter sem lehetetlen érték.

A Mazda Premacy 2.0 DITD GT alapára 5 999 900 forint. Ez az összeg kb. félmillió forinttal magasabb, mint az európai konkurensek hasonló felszereltségű modelljeié. Japán ellenfele a Premacy-nak a Corolla Verso D-4D, mely 5,3 millió forintért hazavihető, ám felszereltsége nem ilyen sokrétű.

A Premacy GT kényelmi és biztonsági oldalról is bőségesen méri az extrákat. A légkondicionáló automata, a külső tükrök motorosan állíthatók és fűthetők, az ablakok elöl és hátul is elektromosan mozgathatók, a hátsó ablakok erősen színezettek, a könnyűfém felni is széria. Fejtámla és hárompontos biztonsági öv is jut mindegyik utasnak, légzsákból négy van, a blokkolásgátló fékerő szabályozóval kombinált, menetstabilizálót és kipörgésgátlót is építettek az autóba. Az általános garancia 3 évig vagy 100 ezer kilométerig érvényes, az átrozsdásodás ellen hat éves garanciát nyújt a gyár.

Teszt: Mazda Premacy 2.0 DITD GT – Minden útra jó 1

Kommentek

34 évet vezetett jogosítvány nélkül a magyar férfi

Próbálkozott a vizsgával, végül nem jött össze, így 34 évig vezetett jogsi nélkül, most kapták el a rendőrök.

15 pusztítóan kontár módon tuningolt autó

Stílusérzéket és mértékletességet nyomokban sem tartalmazó autók Mekkmester-díjas tunerektől.

F1: Az év végéig meglesz Rosberg utódja?

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, nem akarják sokáig húzni a váratlanul visszavonuló világbajnok, Nico Rosberg utódjának kiválasztását.

Önvezető autóban gondolkozik az Apple

Komolyan gondolkozik az önvezető autó fejlesztésén az Apple, de ehhez a hatóságok és a többi fejlesztő segítsége is szükséges lesz.

Hihetetlen látvány a porban csapató 6-os BMW

Rallyautó bármiből lehet, még egy olyan luxuskupéból is, mint a BMW 650i.

F1: Valaki óriási ajándékot kapott Rosbergtől

A Red Bull-os Daniel Ricciardo szerint Nico Rosberg a visszavonulással valamelyik pilótának nagyon szép karácsonyi adott – nem valószínű, hogy az ausztrál lesz az.

Elektromos buszt álmodott meg a Škodák tervezője

A Czechbus kiállításon megtekintettük a csehek legújabb büszkeségét, melyet az a férfi tervezett, aki korábban Škoda buszokat is megálmodott.

F1: Rosberg vállalná Hamilton oktatását

Lewis Hamilton azt tervezi, hogy még 10 évig marad a Mercedesnél, és később már németül szólhat a márka hazai szurkolóihoz. A visszavonuló Nico Rosberg vállalná a nyelvtanári szerepet.

Csak egy darab készült ebből a Ferrariból

Dr. Rick Workman nem szeretett volna olyan Ferrarit, amilyen bárkinek lehet, inkább felkérte az olasz gyártót, hogy építsenek egyet csakis neki.

Jelentősen drágulhat az üzemanyagok ára

Akár 10 forinttal is drágulhat az üzemanyagok ára a jövő héten a piaci változások alapján.

Vége a pénzbehajtásnak Újpesten

Pár hete írutunk arról a sokak szerint nem egyértelmű forgalmi helyzetről, ahol csak úgy hullottak az 50 ezres büntetések. Mára változott a helyzet.

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.