Hazánkban nemrég jelent meg az 1,9-es, 120 lóerős dízel mellé a 2,2 literes, 150 lovas dízelmotor. A 2,2 literes motort az Espace-ból vették át, de a Lagunában már 16 szelepes hengerfejet kapott.

A 30 lóerős többlet nem kihúzatásnál érezhető, hanem az alapjárattól jelentkező használható nyomatékban. Emiatt sokkal harmonikusabban vezethető az autó, mint a 120-130 lovas, jóval kihegyezettebb kisebb dízelek. Nem akar lefulladni, nem kell pörgetni induláskor, tökéletesen kiegyensúlyozottan és egyenletesen húz.

A hatfokozatú sebességváltó könnyen és pontosan kapcsolható, a váltóutak hossza átlagos. Minden fokozat jól áttételezett, a hatodik csökkenti a fogyasztást és javítja a zajkomfortot.

A dCi motor nagyon finoman jár, a fogyasztása átlagos. Városban a kombi Laguna 8,8 és 9,7 liter között fogyasztott a teszten, autópályán 160-nál hét liter körül alakult a fogyasztás. Alacsonyabb tempóval megelégedve öt-hat liter gázolajjal is meg lehet tenni 100 kilométert. A menetteljesítmények jók, ötödikben könnyen kétszáz fölé gyorsul az autó, hatodikban már elég tartani a tempót. A végsebesség 212 km/óra, nulláról százra elég 10 másodperc.

A kényelmes rugózás hosszú utakon és városban is nagy erénye a Lagunának. Bántóan rossz minőségű aszfalton is finoman reagál az ütésekre a futómű. Az üresen 1525 kilós autó lengéskényelme csak sűrűn egymásra következő, keresztirányú úthibákon romlik számottevően.

Alapfelszerelés az ESP, amely túl határozottan avatkozik be gyorsnak ítélt kanyarokban. Kifejezett rántással fogja meg az autót. Ennek ellenére nagyon hasznos tartozék, csak kevésbé erélyes működést vártunk volna tőle. Gombnyomásra a menetstabilizáló elektronika kiiktatható, így a tényleges menettulajdonságok sem maradtak rejtve előttünk. ESP nélkül is stabil a Laguna útfogása, kanyarban fékezve és a kormányt élénken rángatva sem tört ki az autó fara, ami ilyen lágy rugózással nem magától értetődő. A menetstabilizáló elektronikát kikapcsolva a metróból ismerős hang hallatszik, csak nem azt mondják, hogy kérem, vigyázzanak, hanem “ESP switched off”.

A kormány nagyon könnyen jár, ami vitathatatlanul illik a Laguna karakteréhez. Leheletnyi erővel és közepesen pontosan irányítható az autó. A fékek adagolhatósága nagyobb pedálerővel jobb volna, de a négytárcsás rendszer lassítóképessége kitűnő.

A tolótető nagyon szerethető, de kevéssé praktikus tartozéka volt a tesztautónak. Az igen nagy nyílást szabaddá tevő üvegtető sokat elvett a fejtérből. Magas emberek haja már elöl is súrolja a kárpitot, hátul pedig 180 centi felett nagyon leszűkül fejtér. A kombiban emiatt kisebb volt a belmagasság, mint a korábban tesztelt, tolótető nélküli limuzinban. Minden hátránya ellenére nagyon kellemes extra a tolótető, a szép tavaszi napsütésben állandóan nyitva volt. A 180 000 forintos felárért megvásárolható tetőt kinyitva nem volt bántó a huzat az utastérben.

A puha ülések kényelme elsőrangú, de kár, hogy az első utasülésen nem volt állítható deréktámasz. Hátul is komfortos, nagy felületű üléseket találunk, hárman is elférnek. A kényelem része, hogy végre van olyan autó, amelyik nem kapcsolja ki a rádiót a motor leállítása után, csak a kártya kihúzását követően.

Egészen intim és barátságos a hátsó utastér. Ebben jelentős szerepe van a hátsó oldalablakok elé kihúzható napvédő rolónak. A Citroën C5-höz hasonlóan számtalan figyelmességgel kedveskedik a hátsó utasoknak a Laguna. Két olvasólámpát találunk hátul, a kartámaszban pohártartó és tárolórekesz van a már említett rolók mellett.

Átlagos az anyagminőség a belső térben, az ajtókárpit anyaga könnyen kopik. A tesztautón nem tapasztaltunk zörgést, nyikorgást, a kidolgozás tisztességes volt.

A kombi Laguna első generációja még a Renault 21 Nevada örökségét vitte tovább és hatalmas csomagteret kínált. A modellváltással a meredek hátfallal járó tágasabb csomagtérrel szemben az elegáns és lendületes forma javára döntöttek. Emiatt a raktér 520/1782 literről 475/1500 literre zsugorodott. Nem elsősorban az alapterület lett kisebb, hanem a lekerekített farrész diktálta belső magasság.

A forma annyira eltalált, hogy nem fájt a szívünk a ritkán kihasznált 1,8 köbméteres csomagtartóért. A karosszéria éke a lendületes farrész, ennyire szép kombi nagyon ritkán kerekedik ki a formatervező műhelyekből.

7 460 000 forint a kiválóan felszerelt Laguna Grandtour Privilège 2.2 dCi alapára. Az alapfelszereltség része a menetstabilizáló elektronika, a hat légszák, a keréknyomás-ellenőrző rendszer, a fényre sötétedő belső tükör. Ritkaság az alapáras könnyűfém felni. Mind a négy ablaknál széria motoros ablakemelő. A tesztautóban xenon fényszóró volt, amely kitűnően világított, megdolgozva ezzel a 200 000 forintos árért.

A Privilège változatban szériafelszerelés az automatikus ajtónyitás, ami a gombnyomásra induló motorhoz hasonlóan varázslatos játék. Kezdetben még elküldtem a velem utazót a kártyával és megvártam, hogy tényleg bezáródnak-e az ajtók, de három sikeres zárás után megbízik az ember az elektronikában.

A klímaberendezés automatikus, az üléseket velúr-bőr kárpit borítja és van fedélzeti ellenőrző berendezés, amely kellemes női hanggal közli, ha valami nem működik, illetve figyelmeztet az égve felejtett lámpára is.

A két liter fölötti hengerűrtartalom magasabb biztosítási terheket jelent a hasonló menetteljesítményeket nyújtó, de nem ennyire könnyen és harmonikusan mozgó 1,9-es dízellel szemben. Azonos kivitelben 360 000 forint az öblösebb motor ártöbblete, a 2,2 literes dízelben viszont széria az amúgy 200 000 forintba kerülő ESP. A felszereltséghez viszonyított felár jelentéktelen, de valószínűleg kevesen választják majd a szintén pompás 1.9 dCi helyett a 100 kilométeren 0,5-1 literrel többet fogyasztó dízel csúcsmodellt.

Teszt: Renault Laguna Grandtour Privilege 2.2 dCi – A kombi is lehet szép 1