Az Opel Zafiráról már jóval a szériagyártás előtt külső fotókat adott ki a gyár. Tudni lehetett, hogy lesz kompakt egyterűje az Opelnek, az Astra alapjait használó autó hétüléses kialakítását azonban hosszú ideig titokban tartották.

Az elsőség fényében jellemzően egy évig sütkérezhet egy autógyár. Három évvel a Zafira bemutatása után még mindig csak két egyterű kapható a padlóból kifordítható hátsó kiegészítő ülésekkel: a Honda Stream és felárért a Mercedes Vaneo.

A Flex 7 ülésrendszer nem csak a padlóból kihajtható leghátsó ülésekkel nyújt sokat. A középső sor ülőlapja felhajtható és az egész sor az első székek háta mögé tolható. Ez sokkal könnyebb és gyorsabb, mint az ülések kiszerelésével és kiemelésével helyet teremteni.

További előny, hogy nem kell helyet találni a kivett üléseknek. A három önálló üléssel kialakítható elrendezések persze nem ismételhetők meg az ülés eltolásával, amit valószínűleg nem hiányolnak a vásárlók.

A leghátsó üléssorban 175 centiig elég a fejtér, mert a csomagtérajtó zsanérjának burkolata mélyre nyúlik. A térdeknek eredendően elég hely jut, amit tovább növelhetünk a középső sor előrehúzásával. A hatodik és a hetedik ülés kényelme megfelelő, mindegyikhez van magasra kihúzható fejtámla.

Az itt utazókat olcsó műanyagok veszik körül. Egy sorral előrébb igen bőséges a lábtér, 190 centivel bőven elegendő volt a fejtér. A könyöktámaszból pohártartók varázsolhatók elő. Manapság ritka, hogy a hátsó ablak teljesen eltűnik az ajtóban. Hét átlagos termetű felnőtt jól elfér a Zafirában.

A Zafira belső tere a konkurensekre is nagy hatással van. A hétüléses Opel megjelenése miatt a Ford nem mutatta be a szinte készre fejlesztett Focus egyterűt, mert csak öt ülése lett volna.

A Zafirában nem csupán utasnak lenni jó. A vezető és az első utas nagyon kényelmes sportülést kapott. Az Astra Coupéhoz hasonlóan kihúzható lábtámasz teszi még kényelmesebbé a 96 000 forintért adott Sport felszereltséghez tartozó sportülést. Ennek megrendelését mindenkinek ajánljuk, aki sok száz kilométert vezet egyhuzamban.

Az autó alapját az Astra adja, a rokonság a műszerfalról is leolvasható. A jól használható műszerfal anyagai közepes minőségűek. Az ülés magassága kényelmesen, egy karral állítható.

Kevéssé szerencsés módon egy roppant olcsó hatást keltő, alsó felén bordás műanyag lapot fog meg az ember az ülés magasságát szabályozva.

A kidolgozási minőség tisztességes, a tetőkárpit anyaga jó minőségű. Számos tárolórekeszt alakítottak ki a Zafirában. Nagyok az ajtózsebek, az első ülések oldalában A4-es mappát befogadó vájat található.

Az eltalált kiosztású váltó kapcsolhatósága jóval elmarad a kategória élvonalától. Hosszú utakon, nem különösebben pontosan és akadozva jár.

Elsőre nem találtam a hátramenetet, mert nem bal elöl, hanem jobb hátul van. A gyűrű a váltókaron és a világításkapcsoló kihúzásával működő belső világítás azonban megmaradt az Opel jellegzetességek közül.

Előre áttekinthetetlen az autó, ráadásul az A-oszlop is sokat elvesz a kilátásból. A hossz viszont csak 4317 milliméter, így nem nehéz parkolni. Széles mozdulatokkal kell kormányozni az autót, bár ütközéstől-ütközésig csak 3,1 kormányfordulatot számoltunk meg.

A fékek adagolhatósága és lassító ereje jó. A tesztautón nyikorgott a fékpedál, ami egyedi hiba lehet. Jó az egyenesfutás is. A jámbor menettulajdonságokat mutató autót nem lehet kibillenteni bensőséges nyugalmából. Gázelvétellel és heves kormánymozdulatokat téve sem veszített jóindulatából gyors kanyarokban a Zafira.

Magas karosszériájával megérzi az oldalszelet az autó. A sportülés kiválóan tart, de az autónak idegen a sportos vezetés. A Zafirából árad a nyugalom, az autó hangulata igen kellemes.

Állandó fordulaton elhalkul a motor, a futómű megfelelően kezeli az úthibákat, az ülések nagyon kényelmesek.

A magas vezetőülésből jól átlátható a forgalom. Egészen személyautós az üléshelyzet. A kormány két irányban állítható, ami még több esélyt nyújt az ideális testhelyzet felvételéhez.

A motor hangja a Ford Transit 2,5 literes szívódízelére emlékeztet. Szerencsére csak a hangszín idézi a Transitot, a hangerő nem. 1600-tól normálisan, 2200-tól élénken húz a kétliteres turbódízel. 230 Nm a maximális nyomaték, ami 1950-nél jelentkezik.

A teljesítményleadás végig abszolút egyenletes. Könnyű elindulni alapjáraton a dízel Zafirával. 130-nál ötödikben 3100 a fordulatszám. Az óra szerinti végsebesség megegyezett a gyári adattal: 175 kilométer óránként. A motorzaj gyorsításkor közepesen erős. Városban a nyomatékos motorral könnyen halad az autó.

Országúton könnyű előzni, a rugalmas motor a két felső fokozatban is biztonságosan gyors előzéseket tesz lehetővé. A 100 lóerős dízelmotor fogyasztása nagyon alacsony. Országúton és autópályán átlagos lendülettel haladva 6,1 litert tankoltunk 100 kilométerre.

Városban legalább ennyire jó volt a tesztfogyasztás: 7,6 liter 100 kilométeren. A másfél tonnás üres súlyt és a nagy homlokfelületet figyelembe véve ez legalább olyan nagyszerű eredmény, mint a korábban tesztelt Astra Eco4 takarékossága.

A szériában adott extrákkal jól használható az autó. Széria a központi zár, az első elektromos ablakemelő, a klímaberendezés, a rádiósmagnó, a fűthető tükrök elektromos állítása. A tesztelt Comfort kivitelt a Sport csomag sportülésekkel dobja fel. A 16 colos könnyűfém keréktárcsa extra.

Sok drágább egyterűvel ellentétben nem kérnek felárat a két hátsó ülésért. A biztonsági extrák közül alapáras a két első légzsák, a blokkolásgátló, az aktív fejtámla. Hátul középen csak deréköv van, az oldallégzsák hiányzik az alapfelszereltségből.

A függöny- és oldallégzsákkal 195 100 forintért egészíthető ki a felszereltség. Magyarországon messze nem általános a rendelhető menetstabilizáló elektronika. A Zafirához 150 000 forintért adják, ami igen méltányos összeg.

A 100 lóerős dízel Zafira Comfort 5 415 000 forintos alapára magas. A dízel konkurensek (Renault Scénic, Fiat Multipla, Citroën Xsara Picasso, Mazda Premacy, Toyota Corolla Verso) közül kevesebbe kerül a Renault, a Toyota és a Citroën.

A Zafira Comfort DTI-nél drágább a Mazda és a Fiat. A Club alapmodellt többe kerül a Comforttal megegyező felszereltségi szintre emelni, mint a gazdagabban felszerelt kivitelt megrendelni. A garancia csupán egy év, az átrozsdásodás elleni garancia 12 évre szól. A magyar vásárlók nagyra értékelik az Opeleket, a Zafira DTI várhatóan nem veszít gyorsan értékéből.

A Zafira DTI tágas, takarékos, jól motorizált, kényelmes és Club kivitelben nem drága: ilyennek kell lennie egy családi autónak.

Teszt: Opel Zafira Comfort 2.0 DTI – Astra hétszázát! 1