1998 nyarán mutatta be a Peugeot a milliós darabszámban eladott 205-ös utódját, a 206-ost. A neves ősnél a Peugeot 206-os sokkal látványosabb karosszériát kapott. Érthető is, hogy a forgalmazás bő két évében már 2 millió talált gazdára belőle. Az egy évvel később bemutatott Peugeot zászlóshajó, a 607-es formája is részben a 206-osra üt.

A új irányvonalat megtestesítő két Peugeot modell sikere után egyértelmű volt, hogy az új alsó középkategóriás autó tervezésekor is az elődök design-ját követik. Többen egy rövid pillantással nyugtázzák magukban, hogy az előttük álló Peugeot 307 egy 206-os. Figyelmesebben és minden oldalról megnézve az új kompakt Peugeot-t, észrevesszük, hogy csak testvéri kapcsolatban vannak, első lámpái pedig inkább a nagykategóriás 607-esre emlékeztetnek.

A Peugeot 307-es magasabb és szélesebb legtöbb kategóriatársánál, egy kisebb egyterű benyomását kelti. Az egyterű érzést erősíti a magas ülőhelyzet, és az, hogy a nagy buszlimuzinokhoz hasonlóan a 307-es ablaktörlője középről töröl. Az első oldalablakok az egyterűekhez hasonlóan két részből állnak, elöl található egy nem nyitható “elefántfül”, így teljesen lehúzott ablaknál sem vág be az utastérbe a huzat.

Az 1.6 literes motorral szerelt Peugeot 307 Présence 3.750.307 forintos ára már önmagában is kedvező. Egészen kiváló felszereltsége tartalmazza a hat légzsákot (két első, két oldalsó, két függöny), az ABS-t, az elektromosan állítható és fűthető tükröket, az elektromos ablakemelőt elöl, a központi zárat, a manuális légkondicionálót hűtött kesztyűtartóval, a szervokormányt és még számos kényelmi és biztonsági felszerelést. Különösen nagyra értékeltük azt is, hogy a felárért rendelhető hátsó elektromos ablakemelők is egyetlen gombnyomásra automatikusan le- és felmennek, akadályba ütközve pedig visszafordulnak.

Széria még a 307-es Présence-ben a vészfékrásegítés és a vészfékezéskor automatikusan bekapcsolódó vészvillogó, ami általában csak eggyel nagyobb kategóriában jár alapfelszerelésként. Érdekes, hogy a hamutartó és a két 12 voltos csatlakozó ellenére sem volt szivargyújtó az autóban.

A biztosítótársaságok Európa több országában kedvezőbb Casco besorolással díjazzák, hogy a Peugeot 307-es ütközés szempontjából veszélyesebb karosszéria elemei, így a motorháztető és az első sárvédők a fényezett lökhárítóhoz hasonlóan műanyagból készülnek. Kisebb sebességű baleseteket ezek az elemek sérülés nélkül vészelnek át.

Az utas oldali légzsák a slusszkulccsal kikapcsolható, a zárat könnyen elérhetően, a két első ülés közt helyezték el. A rádió szériában a kormányoszlopon elhelyezett távirányítóval vezérelhető. Kijelzője a középkonzol tetején, a készüléktől különválasztva található, ami csökkenti ellopásának veszélyét. A nagyméretű kijelző csatornaváltáskor egymás alatt megjeleníti a beprogramozott rádióállomások nevét.

60 ezer forintért rendelhető a 307 Présence-hez “kilátás csomag”, amely tartalmazza a sötétedéskor automatikusan bekapcsolódó fényszórót “kísérj haza” funkcióval és az esőérzékelős ablaktörlőt. Az automatikusan felkapcsolódó fényszóró “follow me home” szolgáltatása azt jelenti, hogy a motor leállítása után a tompított fény még egy ideig világít, amíg az utasok elérnek otthonukig. Az esőérzékelős ablaktörlőt nem tartjuk ennyire jó ötletnek, mivel az automatikus kapcsoló miatt az ablaktörlő szakaszos üzemmódja megszűnik, a rendszer viszont nem akkor utasítja törlésre a nagyméretű lapátokat, amikor manuálisan tennénk.

A belső kárpitozás és anyagválasztás roppant igényes. A vezető környezetében lévő műanyagok igen kellemesek a szemnek és tapintásra is. A műszerfal és az ajtókárpit felső része eltérő színű és puhább anyagú. Különleges és szép megoldás a kék műanyagból készült műszerfal. A középkonzol felső része a fémes betétekkel kifejezetten jól néz ki. A fűtés-hűtés tekerőgombjai egyszerűek, könnyen kezelhetők. Fontos erénye a tesztelt 307-esnek a széria klímaberendezés.

Az általunk kipróbált Peugeot 307-est 1.6 literes, 109 lóerős benzinmotor hajtotta. A 16 szelepes erőforrás a PSA (Peugeot-Citroen) új fejlesztése. A motor legnagyobb, 147 Nm-es nyomatékát 4000-es fordulaton adja le, míg a legnagyobb teljesítmény 5750-nél ébred. A motor kifejezetten dinamikusan mozgatja az üresen közel 1200 kilós autót. Ez annak köszönhető, hogy már alacsony fordulaton is jól húz a motor, ereje legjavát pörgetve adja. A viszonylag rövidre áttételezett fokozatok határozottan megvezetett, rövid váltókarral kapcsolhatók. A kedvező menetteljesítmények ellenére jó az autó fogyasztása, 8,5 liter/100 kilométer körüli, de még hajszolva, sűrűn visszakapcsolva sem megy 9,5 liter fölé.

A 11.3 másodperces 100 km/órás sebességre gyorsulás könnyen teljesíthető, a végsebesség papíron 190 km/h. A végsebességet nem próbáltuk ki, 150-160 km/órás sebességig elfogadható a zajszint az autóban. Sem a szél-, sem a motorzaj nem akadályozza a beszélgetést nagy tempónál. Zavaró hangok egyedül a futómű felöl érkeznek.

A magas építési mód, és a kényelemre hangolt futómű ellenére kifejezetten élvezetes a Peugeot 307-essel autózni. Még gyorsan vett kanyarokban sem billeg a karosszéria, miközben az ülések megfelelően tartják a felsőtestet. A nagyméretű fotelok nem franciásan puhák, de nem is németesen kemények, nagyon kényelmesek.
Elöl-hátul óriási a fejtér, szintén a buszlimuzin szerű magas építés miatt, a lábtér hátul tágas. Mivel az utastér szélességben is meghaladja néhány centivel a kategóriatársakat, a hátsó üléssorban akár három felnőtt is elfér.

A vezető környezetében rengeteg pakolóhely áll rendelkezésre. Még a vezetőülés bal oldalán is található egy kis üreg. A térképzsebek elöl-hátul óriásiak, a kesztyűtartó a légkondicionálóval hűthető. A csomagtartó 341 literes mérete megfelelő, az ülések előrehajtásával 1328 literesre bővíthető. A csomagtérajtó magasra nyílik, 190 centi felett is el kényelmesen kezelhető.

A 307-es bemutatásával azonnal a kategóriába élvonalába került a Peugeot. Legnagyobb erénye, hogy ritka kiegyensúlyozottsággal teljesít, igazi gyengéi nincsenek.

Teszt: Peugeot 307 1.6 Présence – A nagyobb testvér 1