Az Egyesült Államok közlekedésbiztonsági hivatala, az IIHS ijesztő eredményeket közölt legutóbbi vizsgálatsorozatáról. Tizenegy városi kisautót fogtak vallatóra, és a negyed átfedéses frontális ütközésnél egyetlen kivétellel mind elvéreztek. 

Az intézet 2012 augusztusában vezette be a különösen szigorú, negyed átfedéses frontális vizsgálatot. Ennek során a szokásos 64 kilométer/óra sebességgel ütköztetik merev akadálynak az autót, úgy, hogy orrának csupán egynegyede találkozik azzal – ez a teszt a villanyoszlopnak, fának ütköző autó védelmi képességeit teszi próbára. 
Mivel ilyenkor az orrszerkezetnek csak minimális szakasza képes elnyelni az ütközési energiát, az csaknem csillapítatlanul juthat el az utascellához. Nagyobb autóknál bebizonyosodott, hogy ilyen extrém (ám a valós életben nem ritka) szituációban is megvalósítható a megfelelő szintű védelem. A kisautókban azonban a jelek szerint ‘nincs elég anyag’ ahhoz, hogy egyetlen hossztartó átvállalhassa a teljes orr védelmi feladatait. 

2013-as és 2014-es modellévi kisautókat vizsgált az IIHS

Már egy méretosztállyal feljebb is nagyságrendekkel jobb a helyzet: 17 tesztelt kompakt autóból öt jó és öt megfelelő értékelés született, míg ebben az esetben hat autó megbukott, további négy pedig elégséges minősítést kapott. 
Alapvető probléma, hogy mind a tizenegy vizsgált kisautónál eltorzult a karosszériaszerkezet, azaz előfordulhat, hogy megváltozik a légzsákok, a biztonsági övek, az ülések egymáshoz viszonyított helyzete. Ezt igazolta is a vizsgálat: a Chevy Spark és a Mazda2 kivételével minden autóban túlzott mértékben mozdultak el az utasok (három autóban megbillentek az ülések), több esetben az előre lendülő fej el sem találta a légzsákot. 
Az oldallégzsák csupán három autóban töltötte be rendeltetésszerűen a szerepét, a Yarisban például ki sem nyílt. 
A két legrosszabbul teljesítő modell a Honda Fit (Jazz) és a Fiat 500. Előbbiből most mutatták be az új generációs modellt, így itt javulás várható – bár a kifutó modell vásárlóit ez aligha fogja vigasztalni. Mindkét autónál behatolt az utastérbe a kormányoszlop; a Honda sofőrje a légzsák helyett a műszerfalat fejelte le, a Fiat vezető oldali ajtaja pedig egyszerűen kiszakadt a helyéről. Ez a két típus különösen gyengén védte az utasok lábát: a sérülékeny külső láb mellett itt az autó középvonalához közelebb eső láb is veszélyben volt.