Horror: életveszélyesek a kisautók!

Szigorított feltételek a törésteszten

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2014.01.23. 10.00

Tizenegy városi kisautót, javarészt Európában is forgalmazott modelleket tesztelt az USA közlekedésbiztonsági hivatala. Csupán egynek a teljesítményét találták elfogadhatónak.

Az Egyesült Államok közlekedésbiztonsági hivatala, az IIHS ijesztő eredményeket közölt legutóbbi vizsgálatsorozatáról. Tizenegy városi kisautót fogtak vallatóra, és a negyed átfedéses frontális ütközésnél egyetlen kivétellel mind elvéreztek. 

Az intézet 2012 augusztusában vezette be a különösen szigorú, negyed átfedéses frontális vizsgálatot. Ennek során a szokásos 64 kilométer/óra sebességgel ütköztetik merev akadálynak az autót, úgy, hogy orrának csupán egynegyede találkozik azzal – ez a teszt a villanyoszlopnak, fának ütköző autó védelmi képességeit teszi próbára. 
Mivel ilyenkor az orrszerkezetnek csak minimális szakasza képes elnyelni az ütközési energiát, az csaknem csillapítatlanul juthat el az utascellához. Nagyobb autóknál bebizonyosodott, hogy ilyen extrém (ám a valós életben nem ritka) szituációban is megvalósítható a megfelelő szintű védelem. A kisautókban azonban a jelek szerint ‘nincs elég anyag’ ahhoz, hogy egyetlen hossztartó átvállalhassa a teljes orr védelmi feladatait. 

2013-as és 2014-es modellévi kisautókat vizsgált az IIHS

Már egy méretosztállyal feljebb is nagyságrendekkel jobb a helyzet: 17 tesztelt kompakt autóból öt jó és öt megfelelő értékelés született, míg ebben az esetben hat autó megbukott, további négy pedig elégséges minősítést kapott. 
Alapvető probléma, hogy mind a tizenegy vizsgált kisautónál eltorzult a karosszériaszerkezet, azaz előfordulhat, hogy megváltozik a légzsákok, a biztonsági övek, az ülések egymáshoz viszonyított helyzete. Ezt igazolta is a vizsgálat: a Chevy Spark és a Mazda2 kivételével minden autóban túlzott mértékben mozdultak el az utasok (három autóban megbillentek az ülések), több esetben az előre lendülő fej el sem találta a légzsákot. 
Az oldallégzsák csupán három autóban töltötte be rendeltetésszerűen a szerepét, a Yarisban például ki sem nyílt. 
A két legrosszabbul teljesítő modell a Honda Fit (Jazz) és a Fiat 500. Előbbiből most mutatták be az új generációs modellt, így itt javulás várható – bár a kifutó modell vásárlóit ez aligha fogja vigasztalni. Mindkét autónál behatolt az utastérbe a kormányoszlop; a Honda sofőrje a légzsák helyett a műszerfalat fejelte le, a Fiat vezető oldali ajtaja pedig egyszerűen kiszakadt a helyéről. Ez a két típus különösen gyengén védte az utasok lábát: a sérülékeny külső láb mellett itt az autó középvonalához közelebb eső láb is veszélyben volt.

Kommentek

  • Kanyaró Malvin

    Hogy, hogy nem, a derék jenkiknek harmadszorra is sikerült megtalálni azt a kategóriát, amelyben a hazai gyártók hadállásai nem túl jelentősek. Alig várom, hogy a közepes és nagy SUV-k lezúzassanak.

  • pqowieurzt

    a 17 kompakt eredményeit lehet látni valahol?

  • 1000rörö
  • Guilltonie

    De amikor modnom,hogy én azért is járok terepjáróval mert féltem a családom épségét,akkor a sok Suzuki Alto tulajdonos meg van rökönyödve h az övé ugyanúg véd meg h ilyan alapon miért nem járok tankkal….
    Ennyit erről.

  • pqowieurzt

    Guilltonie: Érdekelne hogy ugyanezen a teszten hogyan teljesítenek más kategóriás autók.
    Azt is vegyük figyelembe, hogy ugyanazért az összegért kapsz egy új kisautót, amiben manapság már mindenféle biztonsági kütyü benne van, és a tervezésnél is figyeltek ilyesmire, vagy egy 15-20 éves terepjárót, amiben esetleg még abs és légzsák sincs. Gyűrődőzónáról pedig még csak nem is hallottak akkoriban.

    Ajánlom figyelmedbe a nagydarab öreg volvo vs kis fiatal renault töréstesztet.

    De ha az újaknál maradunk, mert megvan rá a keret, az euroncap-nál pl az új Suzuki jobb lett mint a Cherokee vagy a CLA.

  • Guilltonie

    pqowieurzt!

    Ajánlom figyelmedbe például 1000rörö által linketl tesztet.
    Egyébként ami egy 10 éves luxus terepjáróban alapfelszereltség annaka anagy része nincs benne egy ma gyártott városi kisautóban,és ez a biztonsági rendszerekre hatványozottan igaz.

  • Guilltonie
  • Guilltonie

    Egyébként az új Swift tényleg nagyon jó lett Euro NCAP ból…

  • tasi69

    Az ilyen cikkek után is csak annyit írok,maradok a 940-es Volvónál.Az még nem négykerekű számítógép,hanem AUTO!

  • péloday

    Az amerikaiak még mindig azt vallják: nagy autó nagy biztonság !Nagy autó ,nagy fogyasztás ,Jó az olajbiznisznek. Kis autók levele!!!Legalábbis az olajbárók szerint !Ha jól tudom amúgy a Fiat 500 öt csillagos járgány Európában …..

  • pqowieurzt

    egy 2009-es Alto-t hasonlítgatni egy 2012-es RR-hez, hát ezt lehet, csak értelme nem sok van. Van egy aprócska, szinte elhanyagolható, alig 20-szoros különbség az árban.
    Egy új Alto árából pedig kapsz egy 15 éves RR-t max, csak azt utána fent is kell tudni tartani.

    Egyébként 3 csillagot kapott az Alto, annyit mint egy 2. generációs CRV, vagy egy új Duster, annyira nem is rossz…

    A 2013-as Altót nem tudom honnan szedték, de amit itt kapni lehet az nem ilyen, és a Suzukikban már kb 10 éve alaptartozék a légzsák, ebben meg az sincs. Biztos valami indiai special edition.

    De egyetértek, Altóval nem járnék, az új S-cross viszont már tisztességesen helytállt a törésteszten, megelőzve a Jeep Cherokee-t.

  • pqowieurzt

    péloday: Európában már szinte mind 5*, csak a konkrét pontszámokban vannak különbségek, onnan lehet esetleg látni hogy melyik bírta jobban melyik részét…

  • pqowieurzt

    egy 12 éves Range Rovernek még mindössze 4* jutott
    http://www.euroncap.com/tests/land_rover_range_rover_2002/126.aspx

    manapság már (majdnem) minden kisautó megkapja az ötöt…

  • QWERT

    tasi69…a nagy volvódban már nem vagy biztonságban a mai kisautók is kivégzik. http://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY

  • PAlex

    Kisautós 5* kb. nagyautós 1-2*-nak felel meg.
    Ne gondoljuk egy mp-ig sem, hogy az 5*-os kisautó bármiben is biztonságosabb lenne egy 3*-os nagy autónál.

    A *-okat ugyanis a saját kategória beli elvárások alapján osztják, nem abszolút értékben.

  • pqowieurzt

    PAlex –

    egyvalamiben biztos biztonságosabb: kevesebb rákkeltő anyagot pöfög ki mindannyiunk levegőjébe.
    Egyrészt mert kevesebb energia kell a mozgatásukhoz, másrészt a kisautók általában a kevesbé rákkeltő benzinnel működnek.

    neked is, mint mindannyiunknak, több esélyed van rák miatt feldobni a pacskert, mint közlekedési balesetben, amiért nem kis részben a nagy dög dízelek tehetők felelőssé (meg akik használják)…

  • megint

    Tehetnek akármennyi légzsákot egy 500-as fiatba, attól még pl egy Q7-es kivasalja. Nem mindegy a súly, nagyon nem.

  • PluginHibrid

    Legjobb a végszó:

    Vegyenek nagyobb hibridet …

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.