Az öt legjobb: heten vannak

Értékes rangsort adott közre az autóklubok, közlekedési minisztériumok és fogyasztóvédelmi szervezetek támogatásával működő európai autózúzó szervezet. Az Euro NCAP (New Car Assessment Programme – újautó-vizsgálati program) összeállította a normák szigorítása óta tesztelt autók toplistáját.

A biztonság bonyolultabb a csillagoknál

A mellkas védelmével volt gond

Nem egyformák az előírások


Az Euro NCAP vizsgálatának eredményét nem helyes azonosítani egy autó biztonságosságával. A világszerte alkalmazott kísérletek közül ez is egy fontos, de nem kizárólagos érvényű törésteszt. Az egyes nagy piacokon eltérő ütközési normák lehetnek érvényben.

Például az egyesült államokbeli forgalombahelyezési előírások jóval megterhelőbb oldalütközési tesztet írnak elő a vizsgált autótípusok számára. Nem buta dolog autóvásárlás előtt mind az USA, mind az európai töréstesztek eredményeinek utánanézni, például ezen az oldalon illetve az Euro NCAP weboldalán. Utóbbi oldalon a hazánkban forgalmazott autók legnagyobb része megtalálható.

Fontos a fejtámlák tesztje

Fontos a fejtámlák tesztje


Az új rendszerben mért eredmények alkalmasak egy autó általános életvédelmi képességeinek megítélésére, mivel a fejtámlák kialakítását és a gyermekbiztonsági rendszerek működését is értékelik.

A ranglista az öt legjobb eredményt tartalmazza, de az ötödik helyen adódó holtverseny miatt összesen hét autótípus szerepel rajta. A Toyota az egyetlen márka, amely a Prius és az Avensis révén két autóval is bejutott a legjobbak közé.

Az öt legjobb eredményt elért autó ABC-sorrendben

a kép nagyobb mint 150px!

Élen a Golf VI

A kiválóak legjobbja az NCAP szerint a Golf VI

A kiválóak legjobbja az NCAP szerint a Golf VI


A gyártó kérésére az ütközésbiztonsági szervezet hajlandó újra falhoz csapni a laborban 2007-2008-ban tesztelt autókat, teljesítményüket az új séma alapján értékelve. A Volkswagen jól tette, hogy újra összetörette a Golfot, mert autójuk nemcsak a maga méret- és árkategóriájában, hanem az abszolút sorrendben is a legjobb eredményt érte el.

Értékelendő a Hyundai i20 jó szereplése, mert messze a legalacsonyabb árú autó a legjobbak között. A Golf és a két hibridautó után rögtön a negyedik helyen következik.

Az első öt helyezetten belüli sorrend

1. VW Golf VI
2. Honda Insight
3. Toyota Prius III
4. Hyundai i20
5. Opel Astra J
5. Toyota Avensis III
5. Volvo XC60

“Ezek az autók a biztonság eltérő területein nyújtanak kiemelkedőt, de jelenlétük az első ötben azt bizonyítja, hogy az év legbiztonságosabb autói közé tartoznak” – nyilatkozta a rangsorról Dr. Michiel van Ratingen, az Euro NCAP főtitkára.

Így törik az Astra

Jobb fejtámlák, gyakoribb ESP

Gyermekvédelemben is jó az autó

Gyermekvédelemben is jó az Insight


2009-ben kedvező tendencia volt tisztességesebb, a nyaksérülésektől jobban óvó fejtámlák beépítése. Az autók gondosabb tervezését jelzik a gyalogosvédelmi vizsgálatok javuló pontszámai.

 Javultak az ESP-beszerelési mutatók is, egyre több nem nyugati országban is alapfelszerelés a menetstabilizáló elektronika. Hazánkban például a Kia Soulhoz épp az ötcsillagos minősítés érdekében jár az ESP, pedig a vásárlók nemigen igénylik ezt az időnként életmentő rendszert.

Három csillag: ez ma már kínos

Kevés a 3 csillag, még az olcsó Altótól is

Kevés a 3 csillag, még az olcsó Altótól is


Két japán autó érte el elmúlt év leggyengébb törésteszt-eredményét az Euro NCAP vizsgálatai során. Az egyik érintett a Suzuki Alto, a másik blamázs az iQ-tó a Priusig ötcsillagos eredményeket halmozó Toyotát sújtja.

Az itthon nem forgalmazott Alto szereplése a vezető lábának gyenge védelmén úszott el, de az oldalütközési teszten a mellkasvédelem sem az elvárható volt. Az Urban Cruiser a lábak és a mellkas nem megfelelő védelme illetve a fejlégzsák tökéletlen működése miatt maradt le a negyedik csillagról.

Az összes 2009-es teszteredmény letölthető innen.

Évi 42 ezer halott Európa útjain

Ha Volvo, akkor biztonság

Ha Volvo, akkor biztonság


2010-re szigorodik az értékelés. Az összesített ötcsillagos minősítéshez a felnőtt utasvédelemben az eddigi 75 helyett 80 százalék a küszöbérték, a gyermekvédelemben ugyanez a kritérium 70-ről 75 százalékra változik.

Az ötödik csillag elnyeréséhez az autónak gyalogosvédelmi téren is tisztességesen kell szerepelnie, jövőre 40 százalék alatt nincs pezsgőnyitás, bármilyen jó utasvédelmet nyújt egy autó. A limit szigorítására sajnos szükség van. Az utóbbi évtizedben elért hatalmas fejlődés ellenére évente 42 ezer áldozatot szednek Európa útjai, ebből nagyjából 800-1200 ember hazánkban veszíti életét.