Mai top 10-es válogatásunkban pohártartók, dupla kereklámpák, legendás hátsó szárnyak és ülések után most egy elemi műszaki területen gereblyéztük össze a legérdekesebbeket. Nézzünk meg tíz izgi futóművet!

1, A Mini gumirugói

Az első Minin a futómű (és minden más műszaki egység) kialakításánál a legfontosabb szempont a kis helyigény volt. Így hát nem bajlódtak lap-, csavar- vagy akár torziós rugókkal, egyszerűen négy gumilabdát illesztettek a négy kerék és a felfüggesztés közé. Tényleg, ez itt egy rugó egy ős-Mini alól:

Ez egy rugó

A későbbiekben annyiban finomodott a rendszer, hogy a gumilabdákat folyadéktöltésűre cserélték és oldalanként egy-egy csővel összekötötték, ez volt a Hydrolastic. Így a kerekeket érő nagyobb ütéseket a hátsó vagy első rugóelem is segített felvenni és az icipici Mini (majd később más modellek, például a Rover 100-as) kevésbé pattogósan, nagyautósabban viselkedett.

2, A Corvette hátsó keresztlaprugója

Bár sokszor negatív kontextusban említik a kvaterkázó autóbuzik, mint primitív, olcsó ami megoldást, a Corvette hátsó futóműve cseppet sem a spórolás, hanem nagyon is tudatos mérnöki szándék eredménye. A Corvette üvegszálas hátsó keresztlaprugója középen két ponton rögzített, így a futómű oldalanként teljesen függetlenül képes működni. A műanyag rugóelem reakcióideje jobb az acélénál, könnyebb is, sokkal kevésbé hajlamos az előregedésre, sosem lágyul ki és funkcióját évtizedek, generációk óta hibátlanul betölti.

A Corvette laprugója és a két felfogatási pont

3, A Citroënek hidropneumatikája

Membránnal elválasztott olajjal és nitrogénnel töltött rugógömbök, folyamatos aktív nyomásszabályozás a rendszerben, az eredmény mindig állandó hasmagasság, közel dőlésmentes karosszéria és lágyan elnyelt kátyúk. A Citroën először 1954-ben használt, azóta is fejlesztett szabadalmát a Mercedes és a Rolls-Royce is átvette. A hidropneumatikus felfüggesztés utolsó szériában használt állapota a Hydractive 3+, ami így működik:

4, A Porsche 959 dupla gátlói

A guruló laboratóriumnak is nevezett, hihetetlenül komplikált Porsche 959 futóműve sem egyszerű. A kocsi alatt kerekenként két lengéscsillapítós rugóstag volt, az egyik aktív, hidraulikusan változtatható keménységgel, a terheléstől független karakterisztika biztosításáért. Mindez 1986-ban!

Jól látható elöl-hátul a kettős lengéscsillapító

5, A Plymouth Prowler pucér gyönyörűsége

Amikor a futómű dizájnelemmé lép elő: az 1997 és 2002 között Plymouth és Chrysler Prowler néven gyártott roadster hegyes orra mellett leplezetlenül pózol a kettős keresztlengőkaros, nyomórudas, formula-autókéhoz hasonló felfüggesztés. A csavarrugók a hűtő elé kerültek, kívülről nem látszanak.

A Prowler első futóműve az autó legszebb része

6, A Trophy Truck-ok szöcskelábai

A terepralizás leglátványosabb ága – szerintem – a hátsókerék-hajtású amerikai pickup-szörnyekkel vívott sivatagi ugrándozás, a hátul hosszlengőkaros Trophy Truck géposztály elképesztő rugóútjaival. A műfaj királya – legalábbis a Youtube közönsége számára – “Ballistic” BJ Baldwin, az ő stábjától jönnek a Recoil-sorozat videói, melyből ma már a negyedik zseniális klipnél járunk:

7, A Michelin fullos kereke

Active Wheel a neve a francia gumigyártó 2004-es koncepciójának, melyben egy kerékbe integráltak mindent. De tényleg: ott van benn a rugó, a lengéscsillapító, a fék, de még egy elektromos hajtómotor is.

A Michelin egy kerékbe sűrített mindent, ami a felfüggesztéshez, hajtáshoz, lassításhoz kell

8, A Land Cruiser hátsó evezőpárja

A Toyota legnagyobb terepjáróinak futóművében a kerekek előre-hátramozdulását megakadályozó stabilizátorrúd hidraulikusan kiakasztható. Sárban evickéléskor így a merev híd egy kicsit képes előre-hátra kalimpálni, így mintegy evező mozgást végezve tolja előre a mocsárban a kocsit. A rendszernek még neve is van: Kinetic Dynamic Suspension System.

9, A Sbarro légies kerekei

A svájci dizájnstúdió egyik legjellegzetesebb, tanulmányautóikon folyton visszatérő motívuma a küllők nélküli kerék, ami nagyon jól néz ki, még ha sok praktikus előnye nincs is. A különleges kerékhez jópofa futóműveket lehet illeszteni – mint ez az oldalkocsis tanulmány is, ahol vizuálisan még az ember is a futómű részeként szerepel:

A Sbarro Aero Bike koncepció a ,egszokott agy nélküli kerekekkel

10, Air ride

Vasrugók ki, légrugók be, egy nagy kompresszor és nyomástároló valahova az autóba és kész is. Ez a latino tunerek által tökélyre fejlesztett teljesen értelmetlen de nagyon látványos technika ma már Európában is népszerű, a legújabb rendszerek már mobilappról is működtethetők:

(A lap tetején a nyitókép a Sbarro Grand Prix koncepcióautó első futóműve.)