Érthető, ha egy autógyártó ott fogja meg a pénzt, ahol tudja. Kihagy egy-két feleslegesnek tűnő kényelmi extrát, egyszerűbb, olcsóbb megoldással helyettesíti a bonyolult megoldást. Csakhogy a kőkemény kapitalista doktrína néha átcsap nevetségesen sóher, fájóan skót hangulatba, amiről az egyhetes teszt alatt jogos kritikát fogalmaz meg az újságíró, aki viszont évekig használja a megszorítás jegyében csonkolt autót, azt lehet, hogy a sírás kerülgeti.

Fejtámla helyett csökevényes kinövés

Kényelmetlen, és baleset esetén a funkcióját sem látja el, ezek a kis púpok semmit sem érnek, a hirtelen hátracsapódó fejet nem tartják meg, az ostorcsapásos sérülés esélyeit növelik. “A fej hirtelen hátra- és előrecsapódásakor, a túlnyújtás és túlfeszülés során bekövetkező sérüléstípust – a meglendített és visszarántott karikás ostor jellegzetes mozgásához hasonlítva – ostorcsapás-sérülésnek nevezik. Izom-, ín- vagy ínszalagszakadás következhet be, a csigolyák összenyomódása során károsodhatnak a köztük lévő porckorongok, a gerincvelői kilépő idegek nyomás alá kerülhetnek “ – Házipatika.com

Az állítható hátsó fejtámlán spórolnak egyes gyártók, és ez nem csak a komfortszintet csökkenti

Zárhatatlan (vagy kulccsal zárható) üzemanyag-betöltőnyílás

A Škoda Rapidnak nagyszerűen okos ötlete volt a tanksapka fedelébe rejtett jégkaparó, ami tulajdonképpen közösségi eszközként is megállta a helyét, mivel az első időszakban maga a fedél nem volt zárható. Hasonló spórolással riogat a Lada Vesta, ami régi vágású, klasszikus módon üzemel, csak kulccsal nyitható.

Egyik sem túl komfortos a XXI. században, amikor a legtöbb autó betöltőnyílása a központi zárral összhangban nyílik, csukódik, és a benzinkúton elég megnyomni a fedelet a kipattanáshoz. Nincs rejtett kallantyú, egyéb ráolvasásos varázslat. Így kellene minden gyártónak!

Kulccsal babrálni a tankolásnál, amikor a kulcs nélküli bejutás már rengeteg típushoz elérhető?

Spúr ablakemelők

A jó öreg kurblis emelők léte még megmagyarázható, de amikor a villanyablakkal variálnak, azt nehézen viseli a mezei fogyasztó. Van, de egyik sem automata, csak lefelé megy magától, nincs a hátsókhoz gomb a vezető ajtaján (a Peugeot 206-ban és a Škoda Rapid első szériájában például). Nyilván így lehet a felszereltségi csomagokkal játszani, és ha elhagyják a becsípődésgátlót, az is pár fillér darabonként. Mert elhagyják, egyre többen, az ADAC 2015-ös felmérése szerint 2008 óta sok autógyár leszokott az alkatrésznek használatáról.

USB-töltő miért nincs rengeteg?

A XXI. században az USB-töltő a modern ember számára létszükség, az adatáramlást fenntartó szent luk, amiből egy-egy szinte minden autóban akad. Legfeljebb kettő. De miért fukarkodnak a filléres kis energiaforrásokkal?

Talán 0,0001 forintba is kerülhet Kínából darabja, ha konténerszámra rendelik. Sokkal jobb lenne az utasszámnak megfelelő aljzatok kialakítása elöl-hátul, sok felesleges vezetékbogozást, pótakkukeresést spórolnának meg, főleg, hogy a hátul utazó gyermekek szórakoztatása már sok esetben táblagépekről történik.

Teljes méretű pótkerék

Rengeteg gyártó spórol már a teljes méretű pótkeréken, mondván, hogy nincs rá szükség, a defekttűrő gumik teszik a dolgukat, a javítókészletekkel el lehet jutni a legközelebbi gumishoz, meg úgyis elérhető az asszisztencia, a kedves vevő fizessen be arra is, és várja a trélert. Csakhogy az a pár liter, pár kiló, amit ezzel megspórolnak, súlyos órákba kerül majd annak az autósnak, aki egy durva defekt miatt az út mellett reked, és ha elég messze ment, a világ végén várja a felmentősereget.

A Volkswagen-csoportnál például az Audi A1 és A1 Sportback, az RS és hibrid modellekbe, valamint az A3 quattróba, R8-ba és TT-be nem tesznek gyári pótkereket, és ha akarunk se tudunk bele rendelni. A többi típusban mankó-, vagy teljes értékű, acélfelnis pótkerék található.

Ha más nem, legalább egy virsligumi legyen az autóban, komoly defekt esetén aranyat érhet.

Egyszerű kiegészítők komoly pénzért a luxustípusokhoz

Vegyük példának a Porsche Panamerát. Kevés típus ad ennél magasabb szintű luxust négy személyre, ráadásul kegyetlenül sportos menetteljesítménnyel ötvözve. Mindenből a legjobbat kapja a megrendelő, az autóipari fejlesztések csúcsát kattinthatja végig a konfigurátorban, csak úgy röpködnek az euróezrek.

A sorok között viszont van egy elég bosszantó tétel. Hátsó ablaktörlő 368 euróért. Tényleg, Porsche? A Park Assist tolatókamerával 699 euró, de egy nyúlfarknyi hátsó ablaktörlőt ennek a feléért?

Hátsó ablaktörlő 115 ezer forintért?

Kamu karbon és társai

Régen a műanyagból gyártott fa, most a szénszálas műanyagot utánzó műanyag az, amiért hívni kellene az ízlésrendőrséget. Tulajdonképpen nem is fájdalmas spórolás ez, sokkal inkább olyan vizuális átverés, amibe felesleges volt akár egy fél órányi munkát fektetni. Egy olcsó mobiltelefonon talán jól mutat az ötforintos matrica, de egy sokmilliós autóban feláras tételként árulni a szénszálas műanyagot mintázó díszbetéteket, több mint vérlázító.

Hiányzó kapaszkodók

Ennyire kell spórolni? Utasok hadai sírják vissza az időt, amikor még minden autóban ott volt az ajtó feletti kapaszkodó. Igen, a hátsó sorban is.

A Tesla már nem bajlódik kapaszkodókkal, kabátakasztókkal

A kínai gagyi szintjén álló LED menetfények

Általában a ráncfelvarráson átesett típusokra jellemző, hogy a nagy modernizálás közepette mindenképp ragaszkodnak a fénydiódás, kötelező nappali menetfényhez, ami néha úgy fest, mintha most akasztották volna le a kínai piacon.

Csicsás kamu kipufogóvégek

Nem kell hozzá ipari gurunak lenni, hogy rájöjjünk, ez is a spórolás miatt alakult így. A kipufogó kivezetését a megálmodott formához alakítani többe kerülne, mint a simán levágott cső elé fröccsönteni egy műanyag keretet. Ez szinte a teljes ipart lefedő megoldássá nőtte ki magát, van, amikor hasznos is a rejtett kipufogóvég, és nincs a farba integrálva, ám amikor négy nagyon dizájnos lyuk mögött kandikál a vékonyka cső, az sírva nevetős.

Ha az ember kifizet sok-sok milliót egy sportos autóért, komolyan nem lehet úgy megcsinálni a kipufogót, hogy az szépen is szóljon és nézzen is ki valahogy?