A belső égésű motor kipufogógázai által az egyik oldalán lévő turbinalapátsorral meghajtott, a hengerekbe a másik oldali turbinalapátsorral levegőt préselő szerkezetet, mellyel megnövelhető az égéstérbe jutó levegő és a hozzákevert vagy hozzá injektálható üzemanyag mennyisége, vagyis a motor teljesítménye, 1905-ben szabadalmaztatta egy svájci mérnök, Alfred Büchi. A technika kezdetben a repülőgépiparban terjedt el; már az első világháborúban sikerrel használták Renault repülőmotorokon, és amerikai teszteken is bebizonyosodott, hogy a turbó nagy magasságban képes kompenzálni a ritkább levegő okozta teljesítménycsökkenést. Az első turbófeltöltővel felspécizett motoros autó viszont csak jóval később érkezett: a hőskorban inkább kompresszorral, mechanikusan meghajtott feltöltővel dolgoztak a gyártók. 1962-ben elsőként az Oldsmobile Cutlass V8-asához “Jetfire” fantázianéven vált rendelhetővé a teljesítménynövelő feltöltő.

oj

Maga a rövid “turbó” szó alighanem a Porsche 911 Turbo megjelenése után indult el világhódító útjára. A német sportkocsi 1975-ben kapott feltöltést, ami a háromliteres, hathengeres bokszer 200 lóerejéhez még 60 lóerőt adott. Aztán jött a Saab 99 Turbo és sorra a többi turbó, egészen napjainkig. És jöttek a nem autós turbók is. Mai top-10-ünk ezekről a furcsa turbókról szól!

1, Turbószolárium

t1

A mai kozmetikai ipari szlengben a “turbó” szónak semmi köze semmihez, ami forog, de mivel jól hangzik, valamikor turbóként kezdte emlegetni a barnító iparág a korábbinál nagyobb teljesítményű UV-csöveket.

2, Turbo rágó

t2

A török rágógumi autóképes papírjai alapjaiban határozták meg azoknak az autóbuzi kisfiúknak a gyerekkorát, akik valamikor ’75 és ’85 között születtek. A Turbo rágóról ráadásul én és sok kortársam még azt is képzelhette, hogy valami nagyon menő nyugati cucc, mert egy Kent nevű cég terméke volt – ennek a Kentnek persze semmi köze nem volt az amerikai cigimárkához. A Turbo rágó állítólag ma Romániában és Lengyelországban éli reneszánszát.

3, Turbóhűtés a Simson Schwalbén

MINOLTA DIGITAL CAMERA

Hivatalosan “a turbina forgó erőgép, mely arra szolgál, hogy egy közeg energiáját hasznos mechanikai munkává alakítsa”, vagyis az áramlás útjába helyezett turbinalapátokkal megforgatott tengelyt használhatjuk munkavégzésre. Ennek fordítottja, amikor erővel megforgatunk egy lapátsort, ezzel áramlást hozva létre, inkább ventilátornak kellene nevezni (vagy légcsavarnak, hajócsavarnak, ilyesminek), de a “venti” közel nem hangzik olyan menőn, mint a “turbó”. A Simson Schwalbe alaposan beburkolt motorjának kényszerhűtését végző, a motorral hajtott ventilátort ezért inkább turbóhűtésnek nevezte el a nép, nem ventihűtésnek.

4, Turbó kazán

t4

A kéményhatás által, passzívan szellőztetett fali kombikazánoknál fejlettebb, zárt égésterű kazánok nem csak azért menőbbek, mert kiküszöbölik a CO-visszaáramlást és az ebből származó haláleseteket, hanem azért is, mert a népnyelv ellátta őket a turbó jelzővel, nyilván az aktív ventilátoros szellőztetés miatt.

5, Turbó botmixer

t5

Értem én: végül is a botmixer pengéje némi fantáziával két turbinalapátnak és tekinthető, így hát teljes joggal hívja a Bosch a szabályzótárcsától függetlenül a teljes motornyomatékot a késre zúdító gombot Turbo gombnak. Még kis T-betűt is rajzoltak rá a marketingesek, hogy a júzer sose feledje, mit is nyom éppen.

6, Turbó kefe

t9

A porszívó eleve ordít a Turbó szóért, meg is kapta a marketingesektől. Érdekes, hogy többnyire mégsem a levegőt forgató egységre alkalmazzák, hanem a gép másik végére – a forgó kefés fejekre. Ez a turbókefe. Turbó, hiszen forog, és milyen igaz: latinból a szó felkavar-nak, szétzilál-nak, vagy csak simán forgásnak is fordítható.

7, Turbó gomb a számítógépen

t7

Valamiféle kifacsart informatikushumor eredménye volt ez a gomb a 286-os és 386-os Intel processzorokkal szerelt számítógépek házain, réges-rég, amikor még dinók jártak a Földön. Ez a gomb nem gyorsította, hanem lassította a processzort. Sok, a 8086-os processzorhoz igazított játék ugyanis a CPU órajelét vette alapul például animációk lefuttatásának időtartamához, ezért a gyorsabb procival “megszaladt”, játszhatatlanná vált a program. A TURBO gomb megnyomása visszaállította a processzor órajelét a 8086-os 4,77 MHz-ére.

8, Turbó hajszárító

t8

Ezen nincs mit magyarázni, levegőt fúj ki gyorsan egy ventilátor, tehát turbó. Ennyike.

9, Turbo Boost gomb KITT-en

Gyerekkoromban mit össze nem agyaltam azon, hogy tulajdonképpen hogy a francban is működik ez a turbo boost gomb, hogy mi löki el az úttól a fekete Trans Amet ilyenkor, és hogy az a valami milyen módon lehet összefüggésben egy turbóval!

10, Elektromos autó turbóval!

t10

A Honda már most gondoskodott róla, hogy a turbó legendája a posztolajos korszakban is tovább élhessen. A Clarity hidrogéncellás autó új generációjában ugyanis egy turbinalapátos kompresszor nyomja a levegőt a tüzelőanyag-cellába, hogy adott idő alatt több hidrogénatom találkozhasson oxigénnel egy minél kisebb egységben. Előre a turbóval a tisztább levegőért!