Ezekben az órákban különös bunker gurul Budapest utcáin S-osztályos Mercedesnek tűnő tárgyként. Putyin 6,5 méteres pánikszobájának csak az ajtajai 150 kilósak, utasterében természetesen túlnyomás uralkodik a külső (ne adj isten, támadó) gázok kizárására, páncélzata simán bírja a felkészületlen merénylők vállról indítható rakétáit.

De nem csak az extrém biztonság tehet híressé egy amúgy nagyon híres politikushoz köthető négykerekűt. Jöjjön pár érdekes államfői autó.

A Fehér Ház garázsának első lakói

Lovas szekereket tároló istálló mellett az első automobilnak szánt garázs 1909-ben épült az amerikai elnöki rezidencia mellé. Ekkortól számítjuk a hivatalos elnöki autók korszakát, William Taft államfő váltott csattogó patákról önmagától járó szerkezetekre.

Az elnök szolgálatában álló két Stanley Model M gőzautó mellett kettő benzinégető kocsi alkotta a flottát. Az erősebb Brougham – elvileg – 48 ló erejének megfelelő teljesítménnyel, a kisebb Landaulet pedig 36 lóerővel mozgatta az Egyesült Államok urát.

Pontosan tudjuk történelmi tanulmányainkból, hogy akkoriban sem volt ritka az uralkodók, államfők és pereputtyuk elleni merénylet, ám a legelső elnöki járművek még nélkülözték a biztonsági felszereléseket, egyszerűen nem páncélozták őket.

11

Az elnöki Pierce Arrow 1919-ből

Utóda, Woodrow Wilson ült a legelső igazi elnöki limuzinban, mikor az első világháborút lezáró parádén köszöntötte az amerikai népet. Igazi pálfordulás volt ez egy olyan embertől, aki azelőtt a tehetősek arrogáns megnyilvánulásának tartotta az automobilt.

A szériaautók használta 1938-ban szűnt meg, amikor a General Motors két különleges Cadillac modellt szállított a kormánynak. Ezek a “Queen Mary” és a “Queen Elizabeth” névre hallgattak a kor nagy óceánjárói után.

Hitler és az előszeretettel ajándékozgatott Mercedes kabriói

Sajnos nem áll a rendelkezésünkre használható statisztika az 1930-as és az 1940-es évek diktátorainak jogosítvány-birtoklási arányáról, vagy hogy egészen pontosak legyünk, arról, mennyien tudtak egyáltalán vezetni. Azonban tény, közülük a legnagyobb autóbolond nem tudta volna elindítani a kedvencét.

3

Nyolcvan éve is a csúcsot jelentette

Adolf Hitlerrel a feljegyzések leggyakrabban egy márkát hoznak összefüggésbe, annak is szinte mindig egyetlen modelljét: a Mercedes 770D Cabriolet-t.

2

Csak ez, semmi más

Állítólag annyira odáig volt érte, hogy elvárta szövetségeseitől, csodálják ők is, többüknek ajándékozott egy-egy példányt. Kapott belőle az autók szintén nagy szerelmese, Benito Mussolini, aki állítólag erre fel luxus-Fiatot építtetett magának, de Horthynak is jött egy Merci. Ám a magyar kormányzó neve másik luxusautóval forrt össze.

Horthy eltűnt hófehér Maybachja

Az éppen felújítás alatt álló Közlekedési Múzeum gyűjteményének egyik legkülönlegesebb darabja egy Maybach Zeppelin DS8-as. Egyes vélekedések szerint Horthy Miklóst szolgálta, majd a kommunista időkben Péter Gábor rettegett ÁVH-vezért furikázták benne bőrkabátos emberek.

4-MTI

Időnként megmutatják, horribilis összeg lenne felújítani (fotó: MTI)

Itt és most nem tudunk igazságot tenni, viszont felidéznék egy állítólagos sztorit, miszerint a kormányzó által használt Minerva egyszer lerobbant a kenderesi birtok felé tartva. Horthynak és családjának némi gyaloglás után az éppen arra pöfögő vonatra kellett felszállnia.

Ezt követően vásároltak neki egy sokkal megbízhatóbbnak gondolt Maybach Zeppelin DS8-ast, csakhogy a múzeum mélyén tárolt zárt, és fekete színű példánnyal ellentétben fehér volt és nyitott. Ez biztos, azt viszont senki nem tudja, hogy mi lett a sorsa a luxusautónak, nyoma veszett.

Afrikai diktátorok játékszerei

A fekete kontinens államfőinek garázsai rejtegetik akár évtizedeken át a legszínesebb luxusautó-flottákat. Aztán jön egy forradalom (vagy a helyinél erősebb amerikai hadsereg), és gyorsan utcára kerülnek az olykor kétes ízléssel átalakíttatott különlegességek. Mivel csak Szaddám fia birtokolt állítólag 1300 drága négykerekűt, lexikont lehetne megtölteni velük, mi csak pár ritkaságot emelünk ki ebben az összeállításban.

5

Husszein apa teremgarázsából az egyik gyöngyszem, egy csúnyán átalakított Mercedes 540K

6

Ez itt egyik fia, Udaj szegény Ferrari Testarossája. Ő is megkapta a magáét, a Porsche viszont megúszta a kínos átfényezést

7

Moamer Kadhafi híres Fiat 500-asát itt már a felkelők tologatják a porban. Állítólag 100 ezer euróért vásárolta, majd – sok minden más mellett – olyan apró kis finomságokon változtattatott rajta, mint hogy a márkalogó helyére egy spéci líbiás címer került

Afrikai blokkunkat nyújthatnánk, de annál a gyűjteménynél jobbat úgysem találunk, amit a francia zsaruk szedtek össze Párizsban pár éve Teodoro Nguema Obiang Mangue, vagyis Egyenlítői-Guinea diktátorának fia garázsából.

1

A két Bugatti Veyron, a Porsche Carrera GT, a Ferrari Enzo, több Maybach, Rolls és Bentley elkobzásának oka egyértelmű: a kis ország nagyhatalmú urát tengernyi közpénz eltüntetésével vádolták meg

Már tesztelik Trump új Szörnyetegét

A lebukott afrikai főzsiványok nyilván nagyokat nyeltek, amikor egy 18 éven át adót sem fizető milliárdos velük ellentétben nem a börtönbe költözött be, hanem a Fehér Házba. Trump gyorsan aranyszínűre cseréltette az Ovális Iroda függönyeit, ám a mindenkori elnök által pár évtizede használt Cadillac új változata nem készült el a beiktatásának időpontjára. Éppen most tesztelik.

9

Ebben partityúkok is utaznak majd?

Szörny, a csak így emlegetett alkalmi főhadiszállás 10 tonnás erőd rakétaelhárító rendszerrel, természetesen defekttűrő abroncsokkal, zárt szellőzőrendszerrel és a mindenkori elnök vércsoportjának megfelelő vérbankkal. A védelem mellett ultramodern és védett kommunikációs rendszer áll rendelkezésre, állandó kép- és hangátvitellel, hogy az államfő bármikor elérhető legyen.

10

Vajon milyen színű lesz benne a kárpit?

Nyilván mindezt a biztonságnövelő hókuszpókuszt tudja a már Trumpnak készülő új változat is, a kérdés csak az, hogy a luxusimádó elnök kényelméért mit még? Talán egyszer erről is kiderül majd valami hajmeresztő ízléstelenség.