Az utóbbi évek tapasztalatai alapján a tél egyre kiszámíthatatlanabb. Lehet, hogy végig tavaszias időt élvezhetünk némi esővel, de az is lehet, hogy kemény fagy, és komoly mennyiségű hó, ónos eső nehezíti a közlekedést. Akár februárban, márciusban, vagy szinte bármikor, amennyire szeszélyesé vált az éghajlat.

Mit tehetünk tehát? Felkészülünk. Az autónkban pedig az összkerékhajtás a legjobb fegyver a csúszós utakkal szemben. Biztonságosabb, stabilabb, a körülmények romlásával kerülnek előtérbe előnyei, és nyomják el a száraz időben nyilvánvaló hátrányokat, a hibalehetőségeket, magasabb árat, magasabb fogyasztást.
A műfaj bajnokai természetesen a terepjárók, de ezen a listán az egyenjogúság jegyében öt igazi terepes mellé öt összkerékhajtással szerelt személyautó is került. Mert nagy móka a Lada Niva, és mosolyra fakaszt a Suzuki Samurai, azért ha nem kell minden nap erdei utakon gyűrni a havat, egy Subaru Justy is pont megfelel a célnak.

Honda Civic Shuttel 4WD - Pofátlanul olcsó, kellemesen ritka, szeretni való japán gnóm. Ha egy aranyos háziállattal szeretnénk belépni a Honda klubba, ami ráadásul mind a négy kerekével kapar, ez a legjobb választás. Amerikában kenyértartó doboznak csúfolták, 1987-ig kapcsolható volt az összkerék meghajtás, de 1987-es modellben már automatikusan kapcsolt, ha az első kerekek elvesztették a tapadást, innen kapta meg a realtime 4wd nevet. A Civic ölhetetlen szívó benzinesei kerültek az orrába, 70-90 lóerős teljesítménnyel, ma már alig akad egy-két eladó darab, de az ára maradt a 2-300 ezres tartományban.

UAZ 469 - Katonai nosztalgia, vagy csak rajongás az igazi kemény orosz vasakért? Akármi is az indíték ezek az UAZ-ok még mindig köztünk járnak. Nem csoda, hiszen Oroszország egyik legnagyobb példányszámban gyártott terepjárója a típus. Akkoriban az amerikai Jeep szolgált mintaképül. Az alapok azóta sem változtak, a Volga motor és merev tengely ma is jól működik.

Volkswagen Golf/Passat Syncro - A Volkswagen sem ülte tétlenül végig a nyolcvanas éveket. Igaz nekik csak a Steyr-Puchhal közösen fejlesztett viszkokuplungos rendszerre futotta szemben az Audi Torsen-differenciálzárral működő egységével. A legolcsóbb ajánlatok között is feltűnik egy-egy összkerekes darab, de aki igazi különlegességre vágyik, annak a Golf Country levadászása ajánlott.

Subaru Legacy - Ha 4x4, akkor a Subaru bérelt helyet kap a listán. Egymillió alatt értelmes választás az Impreza helyett inkább a Legacy lehet, hiszen az Impreza nálunk egyenlő a raliautóval, függetlenül attól, milyen motor van benne. A Legacy szerencsére a tuningoló hülyegyerekek vakfoltjába került, ezért nagyrészt mentes a barmolástól. A boxermotorok ugyanúgy gerjesztik a hangulatot, a megbízhatóság pedig példás.

Suzuki Samurai SJ - A piac másik ura a Lada Niva mellett. Rengeteg verzió készült a nyolcvanas évek eleje óta gyártott típusból, pickup, kabrió, zárt dobozos, üvegezett keménytetős, minden célra volt megfelelő Samurai. A forgalmazás harmatgyenge egyliteres motorral indult, de szerencsére az 1,3-as 64 lóerős az ötfokozatú váltóval javított a helyzeten. Pattogós, dőlős, zajos, a legjobb alap hobbicélra, sárdagasztáshoz. Jelenleg közel száz keres új tulajdonost, van miből válogatni.

Subaru Justy AWD - Az előző generációs Swift 1,3 4WD Subaru Justyként is futott, később az Ignisből lett a Justy. Nálunk inkább a Suzuki emblémás a gyakori, de egykutya. A viszkokuplungos Suzuki már háromszázezer forintos ártól elérhető, de az igazán szép darabokért a dupláját kérik. Mivel van benne némi Subaru gén, az alsóházban szerintünk ez a favorit, legalább könnyen kihúzhatjuk az árokból, ha mégis balul sülne el valami.

Subaru Libero 4WD - Amennyire apró, annyira ritka. Nagybetűs kuriózum, ínyenceknek való csemege, természetesen a kötelezően mellékelt, örökké tartó szívással. Ezért is olcsó, aki pár százezer forintért lépre megy, akár hirtelen felindulásból csak később jön rá, mekkora nehézségekbe ütközik az alkatrészellátást szinte teljesen nélkülöző, itthon ismeretlen konstrukció fenntartása. A típust 1983-ben kezdték gyártani egyliteres motorral, majd jött az 1,2-es kivitel. A 4x4 nem megszokott Subaru, nincs középső differenciál, tehát a terepjáró képességek azért korlátozottak, de ki akarna vadulni egy 1,43 méter széles, 1,9 méter magas fura japán téglával?

Lada Niva - Az egymillió forint alatti ársáv uralkodó típusa a Lada Niva. Valószínűleg senkinek sem kell bemutatni, aki tényleg nehéz terepre, erdei utakra, vadászathoz, határszemlére keres olcsó megoldást, még mindig számíthat a Nivára. Az 1976-tól napjainkig gyártott Niva volt az első önhordó karosszériás terepjáró állandó összkerékhajtással, nem számottevő, Peugeot-eredetű 1,9-es dízel mellett az autót leginkább az 1600-as benzines motorral gyártották, míg 1995-ben egy kisebb modellfrissítésen ment át. Ekkor kapott függőleges hátsó lámpákat és közvetlen befecskendezésű 1,7 literes motort. Több mint száz eladó darab kínálja magát a piacon, a legvegyesebb állapotban és árakon, kétszáezer forintos roncstól a szinte szalonállapotú kétmilliósig.

AUDI 100 QUATTRO- Még a legendás, állandó mechanikus összkerékhajtással, ami strapabíróbb, mint kuplungos társa. A C3 és az 1990-től gyártott C4-es széria 2,2-2,3 literes szívó benzines verzióit érdemes keresni, igazi tökös öthengeres hanggal 8-12 literes fogyasztással. Ha nincs klasszikus, horganyzott rozsdavédelemmel ellátott nagy szivar, a kocka 90-es vagy 80-as quattro, jelenthet némi vigaszt. Az élmény és a megbízhatóság hasonló, csak ezek kisebb, kevésbé kényelmes modellek.

Fiat Panda 4x4 - Az apró olasz 740 kilogrammos tömege, és 2,16 méteres tengelytávja segített legyőzni a természet vad kihívásait, de a számoknál fontosabb, hogy hamisítatlan olasz lelke van a gépnek. 750-es és 903 köbcentis motorokkal volt kapható, majd a modellfrissítéssel kijött az egyliteres FIRE, illetve az 1,1-es FIRE motor. A 903 köbcentis és a nagyobb négyhengeres benzinesek mindegyike ajánlható.A Fiat Panda egészen 2003-ig készült, amikor bemutatkozott a második generáció.