Top 10: Sivatagi szörnyek

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2016.12.22. 12.05

A pár nap múlva induló Dakar korábbi hőseire emlékezve összeszedtünk tíz extrém járművet a világ legkeményebb terepralijának őrült vagy őrülten sikeres szerkezetei közül.

10. Rolls Royce Corniche

2

Számos bolond, legkevésbé sem sivatagi körülmények közé illő személyautó között is egészen unikálisnak számított 1981-ben Thierry De Montcorgé luxuslimuzinja. A Corniche nagybetűs anakronizmus volt a terepralin: a homokdűnékkel szemben már-már tiszteletlenül méretes hátsó túlnyúlással vágott neki a harmadjára megszervezett versenynek, főszponzora pedig – mi más egy Rollsnál – a Dior luxusmárka volt, annak Jules nevű új parfümjét hirdette. Egy V8-as Chevrolet-blokkal hajtva meglepő módon az előkelő 13. helyről esett ki az akkor 3350 kilométeres táv nagyjából felénél a kormányrúd eltörése miatt, de végül versenyen kívül eljutott a puccos szedán Dakarig. 170 autóból ez akkor 40-nek sikerült

9. Lada Samara T3

3

Vessenek Szalay Balázs Africa Race-re készülő V8-as Opel Mokkája elé az eredményeket mindenek elé helyezők (hamarosan exkluzív anyagaink lesznek az Opelről), hogy nem az 1982-es Dakaron szakaszgyőzelmet is bezsebelő, összetettben akkor második gyári Nivát emeljük ki, hanem ezt a Samarát. A szokásos térhálós csőváz közepében egy 3,6 literes, 300 lóerős Porsche szívómotor dolgozott, pilótának pedig a rutinos Jacky Ickxet vették meg az oroszok, aki a Szovjetunió összeomlása előtt, 1990-ben hetedik helyen hozta be az összkerékhajtású gépet

8. Vespa P200E Scooter

4

Mielőtt a kedves olvasó tovább ugrana, hogy érdemi járművekről olvasson, vagy röhög egy jóízűt, lelőjük a poént: ebből a kis nyikhajból bizony két darab a saját két kis kerekén eljutott Szenegál fővárosába, a dakari célba. Lóerőkről, speciális vázszerkezetről, maximális nyomatékról és hajtásláncról ugye nem szükséges írnunk, inkább jegyezzük meg a két FÉRFI nevét, akik örökre beírták magukat a Dakar nagykönyvébe: Marc Simont és Bernard Tcherniavsky (képünkön utóbbi). Oké, igaz, a verseny már rég véget ért, kollégáik a másnaposságot is kiheverték, mire a Vespák célba gurultak

 7. Acconia EV

5

Ugorjunk egyet az időben, a magukba konnektorból energiát szívó járművek világába. 2015-ben következett be az elkerülhetetlen: elektromos autóval vágott neki a Dakarnak egy páros, Albert Bosch és Agustin Pay. A 80 kilósnak mondott, 6000-es fordulatszámon 300 lóerős teljesítményű villanymotor maximális nyomatéka 700 Nm volt, ám hiába szereltek a versenyautó aljába összesen 140 kilowattóra összteljesítményű – és könnyen darabokra szedhető – akkumulátorcsomagot, a sivatagi verseny legcsendesebb hátsókerekes járműve így is csak bő 300 kilométeres hatótávra volt képes. Ami ugye kevesebb egyes napi szakaszok hosszánál. A spanyol csapat az ellenőrző pontokon előre feltöltött akkukra cserélte a lemerülteket – maradjunk annyiban, hogy első próbálkozóként inkább leleményesek, mint sikeresek voltak a srácok

 6. Robby Gordon Chevrolet-ja

6

Az előzővel ellentétben igazi bolygópusztítónak számítanak Robby Gordon (korábban) Hummer formájú autói, amelyekkel az elmúlt évtizedben a Dakar egyik legnagyobb közönségkedvencé repítette magát a kerek arcú kaliforniai. Nagyjából azonos alapokon nyugvó hátsókerekes versenygépei leginkább két jellemvonással emelkednek ki a mindenkori mezőnyből. A többnyire hétliteres, V8-as blokkok közel 700 lóerős teljesítményével, és a csővázas versenyautó kívülről elképesztően lágynak tűnő felfüggesztésével. Aki látta már a homokbuckák között 200-zal ide-oda billegni a 47 éves exnascarost, tudja, miről beszélünk

5. Citroen CV2

5,5

Az egyik legjópofább indulója volt a 2007-es Dakarnak ez az összesen 100 lóerős Kacsa, amely tulajdonképpen egyik hivatalos kategóriába sem illett be, így versenyen kívül próbálkozott. Nem túl sok sikerrel, pedig hajtáslánca a szerény teljesítmény ellenére különlegesnek számított két darab 600 köbcentis motorjával. Igen, két darabbal. Megépítéséhez a 60-as évek első felében gyártott összkerekes CV Sahara adta nyilván az ihletet, amely szintén dupla motoros volt. A Bi-Bip2 nevű csapat mindössze a negyedik szakaszig jutott

4. Yamaha WR450F 2trac

7

Legalább ekkora különlegességként robbant be a 600-as és 800-as kétkerekűek közé 450 köbcentis motorjával, de leginkább és mindenekelőtt összkerékhajtásával (!) ez a hangvillás Yamaha. David Fretigne 2004-ben több szakaszgyőzelmet aratott a hajtott első kerekével nagy sajtófigyelmet generáló motorjával, de a végső győzelem közelébe nem sikerült érnie. A teljesítmény 15 százalékát kapta meg csupán az első kerék, ami nem tűnik soknak, de omlós, puha homokban sokszor kisegítette a rutinos franciát

3. Jules II Proto

8

Első ránézésre, de igazából másodikra sem tűnik könnyed száguldozónak (mondjuk ki: esélyesnek) a már említett Corniche sofőrjének 1984-es agymenése. A Thierry Montcorgéban változatlanul bízó Dior pénzéből a francia háromtengelyes, hatkerekű holdjárót épített a Földre, amelyen a leghátsó tengely még csak nem is volt hajtott, csupán fékeket szereltek rá. Ha valaki ismeri mösziő Montcorgét, szívesen készítünk vele interjút. Amúgy a szikár adatok alapján volt technika versenygépében: Porsche-váltó, Chevy V8-as blokk stb. A célig mégsem jutott el

2. Porsche

9

Az 1986-os Dakarról Thierry Sabine tragikus helikopterbalesetét és a Porsche kettős győzelmét említik egyből a tájékozottabbak. Az alapító világot megdöbbentő halála miatt talán az indokoltnál kisebb publicitást kapott a kor egyik technikai csodája: az összkerekessé alakított, a gyatra afrikai üzemanyag miatt 390 lóerőre lefojtott turbós bokszermotorral hajtott 959-es, amellyel René Metge végig vezetve megverte tőle sokkal nagyobb nevű csapattársát, Jacky Ickxet. A Dakar különféle korszakaiban számtalan győzelmet szerző Mitsubishi harmadik helyezett autója 5 órát kapott az emelt hasmagasságú Porschétól

1. Peugeot 3008 DKR

10

Nem a múlt, hanem a közeljövő következik. A pár nap múlva induló legújabb Dakar nagy esélyese a Peugeot, olyan kérges tenyerű legendákkal, akik kis túlzással maroknyi hamuban sült pogácsával is nekivághatnának a forró sivatagnak. Stéphane Peterhansel a verseny történetének legsikeresebbje, 6 motoros győzelem után autóba ülve is 6-szor nyert, Carlos Sainz 2-szeres ralibajnok, majd 2010-ben Dakar-győztes, Cyril Despres 5 darab motoros győzelem után harmadszor indul autóval, plusz Sébastien Loeb 9-szeres ralibajnok, aki tavaly már alázta sebességével a Dakar tapasztalt nagyjait. „Autójuk” 4,3 méter hosszú, ehhez képest 2,2 méter széles, 1,8 magas, a tengelytávja pedig pont 3 méter. Hátsókerék-hajtású, hatsebességes manuális váltója V6-os biturbó dízelmotorhoz kapcsolódik, ami 340 lóerős, és 800 Nm a maximális nyomatéka. Ezekkel a versenyzőkkel ezt a gépet kell lenyomni annak, aki a világ leghíresebb terepralijának, a Dakarnak a trónjára készül

Kommentek

TOP10: Halott márkák örökéletű szépségei

Biztos lehet benne mindenki, nem az ő szépségükön múlt gyártójuk megszűnése. Halott autómárkák egykori csodálatos alkotásaiból következik szubjektív válogatás.

Top 10: Egzotikus családi autók 2 millióig

Aki képes megnyitni elméjét és a sematikus megoldásokon (Octavia, Astra, BMW E46, stb.) kívül keresni családi autót a hétköznapokra, egészen csodálatos találatokba futhat bele az európai használtautó-kínálatban. Persze ott a kérdés: meg szabad venni az ilyesmit?

Top 10: Lakókocsik – fillérestől a 40 milliósig

A lakókocsik lehetnek ezerfélék. Kicsik, praktikusak, vagy éppen könnyűek, esetleg zsúfolva vannak extrákkal. Mutatunk pár különleges darabot.

Fekete lyukak az autóban – top 10 pohártartó

Tíz megoldás ugyanarra a feladatra: legyen helye az autóban a pohárnak, bögrének, palacknak.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelem részére. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

Tarlós bedurvult, ez lett a bírságkamera sorsa

Tarlós István főpolgármester leszereltette a Bécsi és Szépvölgyi út kereszteződésében felszerelt kamerát.

F1: Räikkönen az élen, menet közben esett szét a Force India

A Forma-1-es Orosz Nagydíj első szabadedzésén a Ferrari Mercedesek előtt végzett, a leggyorsabb Kimi Räikkönen volt. A Force India látványos hibát produkált.

Vettel: Szocsi a Mercedes pályája

Az idén eddig háromból két futamot megnyerő ferraris Sebastian Vettel a hétvégi Orosz Nagydíj előtt nem igazán bízik a triplázásban, szerinte Szocsiban egyértelműen a Mercedes a favorit.

A pesti autósok birkák, itt a fotós bizonyíték

Levelet kaptunk olvasónktól, akit – érthetően – bánt, hogy a pesti autósok nem tanulnak a büntetésekből, és direkt megszegik a szabályokat.

Negyed óra gyönyör Škoda-rajongóknak: videón a Karoq kompakt SUV

Tizenöt perces monstre filmmel örvendeztet a Škoda újdonsága, a még be sem mutatott Karoq. Popcorn, kóla és mehet!

Fényűző extrákkal jön leendő kedvenc Škodád

Három hét múlva debütál a Škoda Karoq, a gyár elkezdte az információk szellőztetését. Amit eddig mondtak, jól hangzik.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.