Top 10: Sivatagi szörnyek

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2016.12.22. 12.05

A pár nap múlva induló Dakar korábbi hőseire emlékezve összeszedtünk tíz extrém járművet a világ legkeményebb terepralijának őrült vagy őrülten sikeres szerkezetei közül.

10. Rolls Royce Corniche

2

Számos bolond, legkevésbé sem sivatagi körülmények közé illő személyautó között is egészen unikálisnak számított 1981-ben Thierry De Montcorgé luxuslimuzinja. A Corniche nagybetűs anakronizmus volt a terepralin: a homokdűnékkel szemben már-már tiszteletlenül méretes hátsó túlnyúlással vágott neki a harmadjára megszervezett versenynek, főszponzora pedig – mi más egy Rollsnál – a Dior luxusmárka volt, annak Jules nevű új parfümjét hirdette. Egy V8-as Chevrolet-blokkal hajtva meglepő módon az előkelő 13. helyről esett ki az akkor 3350 kilométeres táv nagyjából felénél a kormányrúd eltörése miatt, de végül versenyen kívül eljutott a puccos szedán Dakarig. 170 autóból ez akkor 40-nek sikerült

9. Lada Samara T3

3

Vessenek Szalay Balázs Africa Race-re készülő V8-as Opel Mokkája elé az eredményeket mindenek elé helyezők (hamarosan exkluzív anyagaink lesznek az Opelről), hogy nem az 1982-es Dakaron szakaszgyőzelmet is bezsebelő, összetettben akkor második gyári Nivát emeljük ki, hanem ezt a Samarát. A szokásos térhálós csőváz közepében egy 3,6 literes, 300 lóerős Porsche szívómotor dolgozott, pilótának pedig a rutinos Jacky Ickxet vették meg az oroszok, aki a Szovjetunió összeomlása előtt, 1990-ben hetedik helyen hozta be az összkerékhajtású gépet

8. Vespa P200E Scooter

4

Mielőtt a kedves olvasó tovább ugrana, hogy érdemi járművekről olvasson, vagy röhög egy jóízűt, lelőjük a poént: ebből a kis nyikhajból bizony két darab a saját két kis kerekén eljutott Szenegál fővárosába, a dakari célba. Lóerőkről, speciális vázszerkezetről, maximális nyomatékról és hajtásláncról ugye nem szükséges írnunk, inkább jegyezzük meg a két FÉRFI nevét, akik örökre beírták magukat a Dakar nagykönyvébe: Marc Simont és Bernard Tcherniavsky (képünkön utóbbi). Oké, igaz, a verseny már rég véget ért, kollégáik a másnaposságot is kiheverték, mire a Vespák célba gurultak

 7. Acconia EV

5

Ugorjunk egyet az időben, a magukba konnektorból energiát szívó járművek világába. 2015-ben következett be az elkerülhetetlen: elektromos autóval vágott neki a Dakarnak egy páros, Albert Bosch és Agustin Pay. A 80 kilósnak mondott, 6000-es fordulatszámon 300 lóerős teljesítményű villanymotor maximális nyomatéka 700 Nm volt, ám hiába szereltek a versenyautó aljába összesen 140 kilowattóra összteljesítményű – és könnyen darabokra szedhető – akkumulátorcsomagot, a sivatagi verseny legcsendesebb hátsókerekes járműve így is csak bő 300 kilométeres hatótávra volt képes. Ami ugye kevesebb egyes napi szakaszok hosszánál. A spanyol csapat az ellenőrző pontokon előre feltöltött akkukra cserélte a lemerülteket – maradjunk annyiban, hogy első próbálkozóként inkább leleményesek, mint sikeresek voltak a srácok

 6. Robby Gordon Chevrolet-ja

6

Az előzővel ellentétben igazi bolygópusztítónak számítanak Robby Gordon (korábban) Hummer formájú autói, amelyekkel az elmúlt évtizedben a Dakar egyik legnagyobb közönségkedvencé repítette magát a kerek arcú kaliforniai. Nagyjából azonos alapokon nyugvó hátsókerekes versenygépei leginkább két jellemvonással emelkednek ki a mindenkori mezőnyből. A többnyire hétliteres, V8-as blokkok közel 700 lóerős teljesítményével, és a csővázas versenyautó kívülről elképesztően lágynak tűnő felfüggesztésével. Aki látta már a homokbuckák között 200-zal ide-oda billegni a 47 éves exnascarost, tudja, miről beszélünk

5. Citroen CV2

5,5

Az egyik legjópofább indulója volt a 2007-es Dakarnak ez az összesen 100 lóerős Kacsa, amely tulajdonképpen egyik hivatalos kategóriába sem illett be, így versenyen kívül próbálkozott. Nem túl sok sikerrel, pedig hajtáslánca a szerény teljesítmény ellenére különlegesnek számított két darab 600 köbcentis motorjával. Igen, két darabbal. Megépítéséhez a 60-as évek első felében gyártott összkerekes CV Sahara adta nyilván az ihletet, amely szintén dupla motoros volt. A Bi-Bip2 nevű csapat mindössze a negyedik szakaszig jutott

4. Yamaha WR450F 2trac

7

Legalább ekkora különlegességként robbant be a 600-as és 800-as kétkerekűek közé 450 köbcentis motorjával, de leginkább és mindenekelőtt összkerékhajtásával (!) ez a hangvillás Yamaha. David Fretigne 2004-ben több szakaszgyőzelmet aratott a hajtott első kerekével nagy sajtófigyelmet generáló motorjával, de a végső győzelem közelébe nem sikerült érnie. A teljesítmény 15 százalékát kapta meg csupán az első kerék, ami nem tűnik soknak, de omlós, puha homokban sokszor kisegítette a rutinos franciát

3. Jules II Proto

8

Első ránézésre, de igazából másodikra sem tűnik könnyed száguldozónak (mondjuk ki: esélyesnek) a már említett Corniche sofőrjének 1984-es agymenése. A Thierry Montcorgéban változatlanul bízó Dior pénzéből a francia háromtengelyes, hatkerekű holdjárót épített a Földre, amelyen a leghátsó tengely még csak nem is volt hajtott, csupán fékeket szereltek rá. Ha valaki ismeri mösziő Montcorgét, szívesen készítünk vele interjút. Amúgy a szikár adatok alapján volt technika versenygépében: Porsche-váltó, Chevy V8-as blokk stb. A célig mégsem jutott el

2. Porsche

9

Az 1986-os Dakarról Thierry Sabine tragikus helikopterbalesetét és a Porsche kettős győzelmét említik egyből a tájékozottabbak. Az alapító világot megdöbbentő halála miatt talán az indokoltnál kisebb publicitást kapott a kor egyik technikai csodája: az összkerekessé alakított, a gyatra afrikai üzemanyag miatt 390 lóerőre lefojtott turbós bokszermotorral hajtott 959-es, amellyel René Metge végig vezetve megverte tőle sokkal nagyobb nevű csapattársát, Jacky Ickxet. A Dakar különféle korszakaiban számtalan győzelmet szerző Mitsubishi harmadik helyezett autója 5 órát kapott az emelt hasmagasságú Porschétól

1. Peugeot 3008 DKR

10

Nem a múlt, hanem a közeljövő következik. A pár nap múlva induló legújabb Dakar nagy esélyese a Peugeot, olyan kérges tenyerű legendákkal, akik kis túlzással maroknyi hamuban sült pogácsával is nekivághatnának a forró sivatagnak. Stéphane Peterhansel a verseny történetének legsikeresebbje, 6 motoros győzelem után autóba ülve is 6-szor nyert, Carlos Sainz 2-szeres ralibajnok, majd 2010-ben Dakar-győztes, Cyril Despres 5 darab motoros győzelem után harmadszor indul autóval, plusz Sébastien Loeb 9-szeres ralibajnok, aki tavaly már alázta sebességével a Dakar tapasztalt nagyjait. „Autójuk” 4,3 méter hosszú, ehhez képest 2,2 méter széles, 1,8 magas, a tengelytávja pedig pont 3 méter. Hátsókerék-hajtású, hatsebességes manuális váltója V6-os biturbó dízelmotorhoz kapcsolódik, ami 340 lóerős, és 800 Nm a maximális nyomatéka. Ezekkel a versenyzőkkel ezt a gépet kell lenyomni annak, aki a világ leghíresebb terepralijának, a Dakarnak a trónjára készül

Kommentek

Fekete lyukak az autóban – top 10 pohártartó

Tíz megoldás ugyanarra a feladatra: legyen helye az autóban a pohárnak, bögrének, palacknak.

Top 10 – Legendás autók dupla kerek lámpákkal

A duplakerek első fényszórópár a valaha volt legbiztosabb módszer a menőségi faktor feltornázására. Visszapillantva rengeteg klasszikus tekintete ettől lett emlékezetes, a teljesítmény, a sportosság jelzőjévé vált a négy lámpa. Ladától a Dodge Chargerig.

Top 10: nyitható tetejű, de nem kabrió, mi az?

Az új MX-5 furcsa, elektromos mozgatású, se nem kabrió, se nem egészen targa teteje adta az ihletet, hogy összegyűjtsük a tíz – szerintünk – legizgalmasabb nem kabrió és nem CC tetőt az autótörténelemből.

Top 10 – Legendás hátsó szárnyak

A gyári vasalódeszkák kortalan elemei a nagy teljesítményű sportkocsiknak. Ami utólagos kiegészítőként lehet rémes túlzás, az egy különleges típuson legendás dizájnelem, és olykor még hasznos is. Most ebből az utóbbi, vágygerjesztő kategóriából szedtünk össze tízet.

Fény derült a nyírségi permetező vonat titkára

Az összeesküvés hívők azonnal Chemtrail-t kiáltanak, ezért megkérdeztük a MÁV-t, mi is folyik ebből a vonatból.

Forma-1-es kvíz profiknak és tanulékony kezdőknek

Kened-vágod az F1-es pilóták fontos és érdekes statisztikáit? Ha igen, ha nem, itt egy kérdezz-felelek, amiből a lexikon-agyú rajongók is tanulhatnak. Tedd próbára magad!

F1: A Mercit “biztosan érdekli” Vettel

A Red Bull-fejes Helmut Marko kezdi a kavarást, azt mondja, a Mercedest egyértelműen érdekli a ferraris Sebastian Vettel 2018-as szerződtetése.

Adnál ennyi pénzt egy Bentley másolatért?

A Bentley Continental GT replika Ford Mustang alapra épült, a kivitelezéssel nincs is nagy gond, de azért látszik, hogy ez csak másolat. Kérdés, hogy megér-e ennyi pénzt.

Keménytetőt kapott a Mazda MX-5

A klasszikus kanavász és a furmányos eltűnő targa után itt a harmadik tetővariáció. Sajnos nem veheti meg bárki.

F1: Rajthoz állhat Wehrlein Melbourne-ben

Rajthoz állhat a melbourne-i Forma-1-es idénynyitón Pascal Wehrlein, a Sauber német pilótája, miután az orvosok megadták neki az engedélyt.

F1: Egymásra mutogat Hamilton és Vettel

A szezonnyitó Ausztrál Nagydíj előtt a Mercedes és a Ferrari versenyzője is azt mondja, hogy a másikuk csapata kezdi favoritként az évet.

Itt a Suzuki, hol a Suzuki? A holttér átkozott veszélye videón

A 112 Press ismét hasznos, és tanulságos anyagot tett az asztalra, videójuk egy olyan forgalmi szituációt mutat be, ami könnyen balesetek forrása lehet.

A 6 legdrágább új autó itthon

Ezen a listán röpködnek a tízmilliók, szóval ha sok pénzed van, és nem tudod mire költsd el, van néhány tippünk.

F1: Elmaradhat az idény első balhéja

Úgy tudni, hogy a Mercedes és a Red Bull Racing a szezonnyitóra átépítette a korábban aerodinamikai szerepet is játszó felfüggesztését.

Rollerrel reformálnák meg a közlekedést

Elektromosan hajtott rollereket használó közösségi szolgáltatással akarja megformálni a közlekedést egy startup cég Németországban.

Valódi divatcikké vált az autó

Igazi divattermékként kezeli legújabb limitált szériáját a DS. A DS 3 Inès de la Fressange kimondhatatlan neve kiművelt koncepciót takar.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.