Az autóipar legmenőbb szélvédői

Top 10: érdekes ablakok

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2016.12.14. 12.00

Az autógyártók fantáziája időnként akkor is meg tud lódulni, ha egy olyan prózai alkatrészről van szó, mint a szélvédő. Izgalmas ablakok következnek.

Az autóipar legmenőbb szélvédői

Átlátszó, de fontos elem az autó-dizájnban a szélvédő: összeszedtük tíz kedvencünket az autóiparból. Francia találmány alapján állítólag a Fordnál használtak először, már 1919-ben kétrétegű, cellulózzal laminált, kőfelverődés esetén is egyben maradó biztonsági szélvédőt!

10: Morgan 3 Wheeler

A szélvédő, aminek semmi értelme

A szélvédő, aminek semmi értelme

Az autóipar hőskorának jelzésértékű apró szélvédői, amik mellett még nem lehetett eldobni az autósszemüveget, máig tovább élnek ezen a pici, fura háromkerekű brit sportkocsin. Vagy sporttriciklin. Kezdjük ezzel a sort.

9: Tucker 48

Osztott szélvédő az üveghajlítás előtti korból

Osztott szélvédő az üveghajlítás előtti korból

Amíg nem alakult ki az ívelt szélvédők olcsó tömeggyártásának lehetősége (valamikor az ’50-es évek elején), a sofőrök sík üvegtáblákon bámulhattak ki. Kezdetben sima ablaküvegen, de a balesetek miatt hamar elkezdtek balesetben apró szilánkokra hulló edzett üveget használni. Ez viszont túl gyakran hullott apró szilánkokra egy sima kavicsfelpattanástól is, amíg Fordék ki nem találták a laminált üveget. Ha a gyártó fontosnak tartotta az aerodinamikát, vagy nagyon pici ablakokat tervezett, vagy osztott szélvédőt épített be. Ez utóbbinak szép példája a Tucker 48 (vagy Torpedo) elegánsan kettéválasztott szélvédője.

8: Tetszőleges ’50-es évek végi USA-autó

Panoramic vagy Wrap Around szélvédő

Panoramic vagy Wrap Around szélvédő

A hajlított szélvédő elterjedésével az amerikai autóipar egy pillanat (na jó, úgy öt év) alatt átesett a ló túloldalára. Elsőként talán a Cadillaceken, később mindenki másnál is megjelentek az úgynevezett wrap-around, körbeölelő szélvédők, amelyeknek alsó sarka jócskán beleharaptak a kocsi oldalába, előredöntött A-oszlopokat kellett tervezni, hogy elférjenek az akkor futurisztikusnak gondolt új divatablakok.

7: Land Rover Series 1

Ha előre kell tüzelni vagy belógnak az ágak, jól jön a lehajtható szélvédő

Ha előre kell tüzelni vagy belógnak az ágak, jól jön a lehajtható szélvédő

A ledönthető szélvédőre nincs nagy szükség egyutcai autón, de egy katonai kocsin vagy egy multifunkciós fél-traktoron néha jól jöhet az ilyesmi. A műfaj nagy öregje a Land Rover, Afrikában játszódó kalandfilmek tömkelegében döcögtek át a sivatagon valamiért lehajtott ablakkal ezek a terepjárók. Ma már persze biztonsági okból nem lehet ilyet játszani – bár Landy-s fórumok szerint a Defendereken a fix ablakkeret-tartókat éppen le lehet cserélni régi zsanérokra, ha valaki ilyenen töri a fejét.

6: Ford Scorpio

1985-ben, 31 éve a Ford ezen a modellen mutatta be a világnak a fűtőszálakkal leolvasztható szélvédőt. A technológiát Quickclear-nek nevezték el – ma már természetesen egész csomó új autóhoz rendelhető, Skodától Nissanig, de emlékezzünk a feltalálókra egy aranyos reklámmal:

5: Saab 900 OG

Meredek első, erősen döntött hátsó szélvédő a 900-ason

Meredek első, erősen döntött hátsó szélvédő a 900-ason

A mezei utcai autók közül talán ez a svéd modell kapta a legjellegzetesebb szélvédőt. Becenevét is a meredeken álló, erősen ívelt elülső üvegnek köszönheti: Baseball Cap.

4: Opel Astra H GTC

A H-Astra volt az első, alig maradt le a C4 Picasso

A H-Astra volt az első, alig maradt le a C4 Picasso

Az Opel volt az első, aki megvalósította az autógyártásban a “seggig érő homlok” koncepciót; vagyis ha egészen hátra nem is, de messze az elöl ülők fölé nyúló szélvédőt. A szabadság érzését keltő, de biztonságot adó panorámaszélvédő felső részéhez persze árnyékolót is kellett tervezni, hogy napsütésben ne főjenek meg az utasok. Azóta ez az ablak megjelent a Citroën C4 Picassón és a Zafira Toureren is.

3: BMW 328 Hommage Concept

Szép formájú, a menetszelet épp csak megemelő látvány-szélvédő

Szép formájú, a menetszelet épp csak megemelő látvány-szélvédő

A (nagyon) kisszériás roadstereknél vagy koncepcióknál időnként feltűnik a szélvédő nélküli vagy igen alacsony szélvédős formai játszadozás (Renault Speedster, Lamborghini Aventador J, Mercedes-Benz SLR Stirling Moss Concept), de talán a BMW vitte tökélyre a van-is-szélvédőm-nincs-is játékot ebben a 2011-es tanulmányban.

2: Lancia Stratos

Kíváncsiságból megnéztem az e-Bayen: 1500 dollárért már küldenek is egy új Stratos-szélvédőt, ha megrepedt

Kíváncsiságból megnéztem az e-Bayen: 1500 dollárért már küldenek is egy új Stratos-szélvédőt, ha megrepedt

Igazából semmi különös, csak tökéletesen ívelt, űrhajós szépség minden idők egyik legemlékezetesebb raliautó-alapjának volánja előtt. Egy eredeti utcai Stratosért ma simán elkérnek félmillió eurót – a némileg eltúlzott árakban a legendás versenysikerek mellett tutira ott van a páratlan szépségű szélvédő varázsa is.

1: Luigi Colani kamionjai

No comment

Hát… Hát.. Hát… Hát ez mi?

A svájci dizájnművész a ’70-es évek óta építi egyedi nyergesvontató-fülkéit, hol rakétaszerű, kúpos üvegorral, hol olyan kerek szélvédővel, amelyen Mercedes-emblémát rajzol ki a három körbeforgó ablaktörlő. Colani kamionjairól itt lehet végigpörgetni egy röhejesen apró képekkel teli, de így is érdekes hivatalos galériát.

Az érdekes, látványos szélvédők all-time-best listája persze ezzel a felsorolással még nem ért véget – folytassátok bátran a sort a kommentszekcióban!

Kommentek

TOP10: Halott márkák örökéletű szépségei

Biztos lehet benne mindenki, nem az ő szépségükön múlt gyártójuk megszűnése. Halott autómárkák egykori csodálatos alkotásaiból következik szubjektív válogatás.

Top 10: Egzotikus családi autók 2 millióig

Aki képes megnyitni elméjét és a sematikus megoldásokon (Octavia, Astra, BMW E46, stb.) kívül keresni családi autót a hétköznapokra, egészen csodálatos találatokba futhat bele az európai használtautó-kínálatban. Persze ott a kérdés: meg szabad venni az ilyesmit?

Top 10: Lakókocsik – fillérestől a 40 milliósig

A lakókocsik lehetnek ezerfélék. Kicsik, praktikusak, vagy éppen könnyűek, esetleg zsúfolva vannak extrákkal. Mutatunk pár különleges darabot.

Fekete lyukak az autóban – top 10 pohártartó

Tíz megoldás ugyanarra a feladatra: legyen helye az autóban a pohárnak, bögrének, palacknak.

F1: Alonso oda megy, ahol nyerhet

Fernando Alonso egyértelmű üzenetet küldött a McLaren-Hondának, ha csak nem történik valami csoda, távozni fog, ugyanis olyan csapatnál akar vezetni, ahol lehetősége van a győzelemre.

Könnyfakasztó vadászautó Lada Niva helyett

Csupán három darab ilyen Aston Martin V8 vadászkombi készült az angliai gyárban, most pedig eladó az egyik legjobb kondícióban lévő példány.

F1: Massa csak tette, amit a mérnök mondott

Felipe Massa nagyon elégedetten nyilatkozott az Orosz Nagydíj időmérője után, a 6. helye azt mutatja, hogy a Williams immár versenyben van a Red Bull-lal.

Ricciardo: Az ötödik hely volt a mai maximum

A Red Bull továbbra is csak fut az élmezőny után, de Daniel Ricciardo igyekszik pozitívan hozzáállni a szezonhoz. Csapattársa, Max Verstappen viszont továbbra is küzd az autójával.

F1: Lakáscserében fogadott Massa, Ricciardo és Verstappen

A Red Bull pilótái és a williamses Felipe Massa a vasárnapi Orosz Nagydíjon az valószínűleg egymással küzd majd, a “házon belüli” csatának érdekes tétje lesz.

F1: Hamilton szuboptimális formában

Lewis Hamilton elismerte, hogy a Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén egyszerűen nem volt elég gyors, ugyanakkor az előzmények alapján a futamtól sem remélhet sokat.

Mindent túlél a Citroën WRC gépe

Igazán szédítő bukfenc után tért vissza Kris Meeke Citroën C3 WRC-je az argentin rali futamán.

Alonso: Megint tökéletes időmérőm volt

Fernando Alonso sosem fogy ki az öndicséretből, a szocsi kvalifikáció után a Honda-motort szidta és annak örült, hogy újonc csapattársát héttizeddel verte.

Kimi: Azért az első sor nem rossz a csapatnak

A Orosz Nagydíj időmérőjén Sebastian Vettel biztosította be a vasárnapi pole pozíciót, mögötte Kimi Raikkönen és Valtteri Bottas végzett. Az első három nyilatkozatai Szocsiból.

F1: A Ferrari kiütötte a Mercedest az időmérőn

A Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén a Ferrari “robbantott”, Sebastian Vettelé lett a pole-t, Kimi Räikkönen 2. helyével meglett a teljes első sor. A mercedeses Valtteri Bottas a 3., Lewis Hamilton szétesett.

Ritka Ferrarit emésztettek fel a lángok

Porrá égett egy korai Ferrari F40-es, az anyagi kár jelentős, az autó pótolhatatlan darabja az olasz sportkocsigyár történelmének.

Újabb hajmeresztő ötlettel állt elő a Tesla-vezér

Föld alatt utaztatná az embereket Elon Musk, amivel teljesen megreformálná a városi közlekedést. A dugók csökkennének és az emberek gyorsabban jutnának el a célhoz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.