Az autóipar legmenőbb szélvédői

Top 10: érdekes ablakok

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2016.12.14. 12.00

Az autógyártók fantáziája időnként akkor is meg tud lódulni, ha egy olyan prózai alkatrészről van szó, mint a szélvédő. Izgalmas ablakok következnek.

Az autóipar legmenőbb szélvédői

Átlátszó, de fontos elem az autó-dizájnban a szélvédő: összeszedtük tíz kedvencünket az autóiparból. Francia találmány alapján állítólag a Fordnál használtak először, már 1919-ben kétrétegű, cellulózzal laminált, kőfelverődés esetén is egyben maradó biztonsági szélvédőt!

10: Morgan 3 Wheeler

A szélvédő, aminek semmi értelme

A szélvédő, aminek semmi értelme

Az autóipar hőskorának jelzésértékű apró szélvédői, amik mellett még nem lehetett eldobni az autósszemüveget, máig tovább élnek ezen a pici, fura háromkerekű brit sportkocsin. Vagy sporttriciklin. Kezdjük ezzel a sort.

9: Tucker 48

Osztott szélvédő az üveghajlítás előtti korból

Osztott szélvédő az üveghajlítás előtti korból

Amíg nem alakult ki az ívelt szélvédők olcsó tömeggyártásának lehetősége (valamikor az ’50-es évek elején), a sofőrök sík üvegtáblákon bámulhattak ki. Kezdetben sima ablaküvegen, de a balesetek miatt hamar elkezdtek balesetben apró szilánkokra hulló edzett üveget használni. Ez viszont túl gyakran hullott apró szilánkokra egy sima kavicsfelpattanástól is, amíg Fordék ki nem találták a laminált üveget. Ha a gyártó fontosnak tartotta az aerodinamikát, vagy nagyon pici ablakokat tervezett, vagy osztott szélvédőt épített be. Ez utóbbinak szép példája a Tucker 48 (vagy Torpedo) elegánsan kettéválasztott szélvédője.

8: Tetszőleges ’50-es évek végi USA-autó

Panoramic vagy Wrap Around szélvédő

Panoramic vagy Wrap Around szélvédő

A hajlított szélvédő elterjedésével az amerikai autóipar egy pillanat (na jó, úgy öt év) alatt átesett a ló túloldalára. Elsőként talán a Cadillaceken, később mindenki másnál is megjelentek az úgynevezett wrap-around, körbeölelő szélvédők, amelyeknek alsó sarka jócskán beleharaptak a kocsi oldalába, előredöntött A-oszlopokat kellett tervezni, hogy elférjenek az akkor futurisztikusnak gondolt új divatablakok.

7: Land Rover Series 1

Ha előre kell tüzelni vagy belógnak az ágak, jól jön a lehajtható szélvédő

Ha előre kell tüzelni vagy belógnak az ágak, jól jön a lehajtható szélvédő

A ledönthető szélvédőre nincs nagy szükség egyutcai autón, de egy katonai kocsin vagy egy multifunkciós fél-traktoron néha jól jöhet az ilyesmi. A műfaj nagy öregje a Land Rover, Afrikában játszódó kalandfilmek tömkelegében döcögtek át a sivatagon valamiért lehajtott ablakkal ezek a terepjárók. Ma már persze biztonsági okból nem lehet ilyet játszani – bár Landy-s fórumok szerint a Defendereken a fix ablakkeret-tartókat éppen le lehet cserélni régi zsanérokra, ha valaki ilyenen töri a fejét.

6: Ford Scorpio

1985-ben, 31 éve a Ford ezen a modellen mutatta be a világnak a fűtőszálakkal leolvasztható szélvédőt. A technológiát Quickclear-nek nevezték el – ma már természetesen egész csomó új autóhoz rendelhető, Skodától Nissanig, de emlékezzünk a feltalálókra egy aranyos reklámmal:

5: Saab 900 OG

Meredek első, erősen döntött hátsó szélvédő a 900-ason

Meredek első, erősen döntött hátsó szélvédő a 900-ason

A mezei utcai autók közül talán ez a svéd modell kapta a legjellegzetesebb szélvédőt. Becenevét is a meredeken álló, erősen ívelt elülső üvegnek köszönheti: Baseball Cap.

4: Opel Astra H GTC

A H-Astra volt az első, alig maradt le a C4 Picasso

A H-Astra volt az első, alig maradt le a C4 Picasso

Az Opel volt az első, aki megvalósította az autógyártásban a “seggig érő homlok” koncepciót; vagyis ha egészen hátra nem is, de messze az elöl ülők fölé nyúló szélvédőt. A szabadság érzését keltő, de biztonságot adó panorámaszélvédő felső részéhez persze árnyékolót is kellett tervezni, hogy napsütésben ne főjenek meg az utasok. Azóta ez az ablak megjelent a Citroën C4 Picassón és a Zafira Toureren is.

3: BMW 328 Hommage Concept

Szép formájú, a menetszelet épp csak megemelő látvány-szélvédő

Szép formájú, a menetszelet épp csak megemelő látvány-szélvédő

A (nagyon) kisszériás roadstereknél vagy koncepcióknál időnként feltűnik a szélvédő nélküli vagy igen alacsony szélvédős formai játszadozás (Renault Speedster, Lamborghini Aventador J, Mercedes-Benz SLR Stirling Moss Concept), de talán a BMW vitte tökélyre a van-is-szélvédőm-nincs-is játékot ebben a 2011-es tanulmányban.

2: Lancia Stratos

Kíváncsiságból megnéztem az e-Bayen: 1500 dollárért már küldenek is egy új Stratos-szélvédőt, ha megrepedt

Kíváncsiságból megnéztem az e-Bayen: 1500 dollárért már küldenek is egy új Stratos-szélvédőt, ha megrepedt

Igazából semmi különös, csak tökéletesen ívelt, űrhajós szépség minden idők egyik legemlékezetesebb raliautó-alapjának volánja előtt. Egy eredeti utcai Stratosért ma simán elkérnek félmillió eurót – a némileg eltúlzott árakban a legendás versenysikerek mellett tutira ott van a páratlan szépségű szélvédő varázsa is.

1: Luigi Colani kamionjai

No comment

Hát… Hát.. Hát… Hát ez mi?

A svájci dizájnművész a ’70-es évek óta építi egyedi nyergesvontató-fülkéit, hol rakétaszerű, kúpos üvegorral, hol olyan kerek szélvédővel, amelyen Mercedes-emblémát rajzol ki a három körbeforgó ablaktörlő. Colani kamionjairól itt lehet végigpörgetni egy röhejesen apró képekkel teli, de így is érdekes hivatalos galériát.

Az érdekes, látványos szélvédők all-time-best listája persze ezzel a felsorolással még nem ért véget – folytassátok bátran a sort a kommentszekcióban!

Kommentek

F1: Soha nem látott lépést tett előre a Mercedes

A riválisok számára rossz hír, hogy a Force India szerint akkora lépést tett előre a motorjával a Mercedes, mint még soha.

F1: Az első videó az új Mercedesről

Magyar idő szerint 13.10-kor kezdődik a Mercedes 2017-es autójának bemutatója, de a csapat már kitett egy videót a Twitterre.

Hamilton: A Forma-1 “szomorú”, “elavult”

A háromszoros világbajnok Lewis Hamilton szerint a Forma-1-re nagyon ráfér a ráncfelvarrás, a megújulás, reméli, hogy az új tulajdonos tesz majd ennek érdekében.

Tudod mikor mutatták be először ezeket az autókat?

Egy kimondottan nehéz kvíz következik, ami próbára teszi az autós tudásod.

Két hét múlva jön a kabrió Mercedes E-osztály

A kirakós utolsó darabja is a helyére kerül: a Mercedes-Benz a Genfi Autószalonon mutatja be az E-osztály kabrió kivitelét.

F1: Balhéval indulhat az új idény

A Force India technikai főnöke szerint a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon óvást nyújthat be a Ferrari a Mercedes és a Red Bull trükkös felfüggesztése miatt.

Nyolc parkolót foglalt el két furgon Győrben

A Kisalföld olvasója az egyik győri áruház parkolójában futott bele a két szokatlanul parkoló furgonba.

F1: Így közölte Rosberg a visszavonulást a főnökkel

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff egy friss interjúban elmondta, hogyan tudta meg, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

Íme luxusautóként a magyar honvédek orosz gépe

A GAZ 69, vagyis a Magyar Honvédség kötelékében is szolgáló orosz terepjáró meglepő metamorfózison esett át. Igénytelen, terepre termett célszerszámból divatos géppé változott.

Elextra: ha igazi, nagyot szól majd!

Svájci-német-dán koprodukcióban készülhet el a Tesla Model S új kihívója. Az Elextra egyelőre nem több egyetlen hatalmas, színpompás ígéretnél.

Gigaüzlet lehet a PSA-nak az Opel megszerzése

Mintegy kétmilliárd euró (615 milliárd forint) megtakarítást hozhat a PSA konszernnek az Opel felvásárlása.

Pályán az első 2017-es Forma-1-es – videó

A Forma-1-es csapatok közül elsőként a Sauber küldte a pályára új autóját Barcelonában. Videó a C36-os bemutatkozásáról.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.