Átlátszó, de fontos elem az autó-dizájnban a szélvédő: összeszedtük tíz kedvencünket az autóiparból. Francia találmány alapján állítólag a Fordnál használtak először, már 1919-ben kétrétegű, cellulózzal laminált, kőfelverődés esetén is egyben maradó biztonsági szélvédőt!

10: Morgan 3 Wheeler

A szélvédő, aminek semmi értelme

A szélvédő, aminek semmi értelme

Az autóipar hőskorának jelzésértékű apró szélvédői, amik mellett még nem lehetett eldobni az autósszemüveget, máig tovább élnek ezen a pici, fura háromkerekű brit sportkocsin. Vagy sporttriciklin. Kezdjük ezzel a sort.

9: Tucker 48

Osztott szélvédő az üveghajlítás előtti korból

Osztott szélvédő az üveghajlítás előtti korból

Amíg nem alakult ki az ívelt szélvédők olcsó tömeggyártásának lehetősége (valamikor az ’50-es évek elején), a sofőrök sík üvegtáblákon bámulhattak ki. Kezdetben sima ablaküvegen, de a balesetek miatt hamar elkezdtek balesetben apró szilánkokra hulló edzett üveget használni. Ez viszont túl gyakran hullott apró szilánkokra egy sima kavicsfelpattanástól is, amíg Fordék ki nem találták a laminált üveget. Ha a gyártó fontosnak tartotta az aerodinamikát, vagy nagyon pici ablakokat tervezett, vagy osztott szélvédőt épített be. Ez utóbbinak szép példája a Tucker 48 (vagy Torpedo) elegánsan kettéválasztott szélvédője.

8: Tetszőleges ’50-es évek végi USA-autó

Panoramic vagy Wrap Around szélvédő

Panoramic vagy Wrap Around szélvédő

A hajlított szélvédő elterjedésével az amerikai autóipar egy pillanat (na jó, úgy öt év) alatt átesett a ló túloldalára. Elsőként talán a Cadillaceken, később mindenki másnál is megjelentek az úgynevezett wrap-around, körbeölelő szélvédők, amelyeknek alsó sarka jócskán beleharaptak a kocsi oldalába, előredöntött A-oszlopokat kellett tervezni, hogy elférjenek az akkor futurisztikusnak gondolt új divatablakok.

7: Land Rover Series 1

Ha előre kell tüzelni vagy belógnak az ágak, jól jön a lehajtható szélvédő

Ha előre kell tüzelni vagy belógnak az ágak, jól jön a lehajtható szélvédő

A ledönthető szélvédőre nincs nagy szükség egyutcai autón, de egy katonai kocsin vagy egy multifunkciós fél-traktoron néha jól jöhet az ilyesmi. A műfaj nagy öregje a Land Rover, Afrikában játszódó kalandfilmek tömkelegében döcögtek át a sivatagon valamiért lehajtott ablakkal ezek a terepjárók. Ma már persze biztonsági okból nem lehet ilyet játszani – bár Landy-s fórumok szerint a Defendereken a fix ablakkeret-tartókat éppen le lehet cserélni régi zsanérokra, ha valaki ilyenen töri a fejét.

6: Ford Scorpio

1985-ben, 31 éve a Ford ezen a modellen mutatta be a világnak a fűtőszálakkal leolvasztható szélvédőt. A technológiát Quickclear-nek nevezték el – ma már természetesen egész csomó új autóhoz rendelhető, Skodától Nissanig, de emlékezzünk a feltalálókra egy aranyos reklámmal:

5: Saab 900 OG

Meredek első, erősen döntött hátsó szélvédő a 900-ason

Meredek első, erősen döntött hátsó szélvédő a 900-ason

A mezei utcai autók közül talán ez a svéd modell kapta a legjellegzetesebb szélvédőt. Becenevét is a meredeken álló, erősen ívelt elülső üvegnek köszönheti: Baseball Cap.

4: Opel Astra H GTC

A H-Astra volt az első, alig maradt le a C4 Picasso

A H-Astra volt az első, alig maradt le a C4 Picasso

Az Opel volt az első, aki megvalósította az autógyártásban a “seggig érő homlok” koncepciót; vagyis ha egészen hátra nem is, de messze az elöl ülők fölé nyúló szélvédőt. A szabadság érzését keltő, de biztonságot adó panorámaszélvédő felső részéhez persze árnyékolót is kellett tervezni, hogy napsütésben ne főjenek meg az utasok. Azóta ez az ablak megjelent a Citroën C4 Picassón és a Zafira Toureren is.

3: BMW 328 Hommage Concept

Szép formájú, a menetszelet épp csak megemelő látvány-szélvédő

Szép formájú, a menetszelet épp csak megemelő látvány-szélvédő

A (nagyon) kisszériás roadstereknél vagy koncepcióknál időnként feltűnik a szélvédő nélküli vagy igen alacsony szélvédős formai játszadozás (Renault Speedster, Lamborghini Aventador J, Mercedes-Benz SLR Stirling Moss Concept), de talán a BMW vitte tökélyre a van-is-szélvédőm-nincs-is játékot ebben a 2011-es tanulmányban.

2: Lancia Stratos

Kíváncsiságból megnéztem az e-Bayen: 1500 dollárért már küldenek is egy új Stratos-szélvédőt, ha megrepedt

Kíváncsiságból megnéztem az e-Bayen: 1500 dollárért már küldenek is egy új Stratos-szélvédőt, ha megrepedt

Igazából semmi különös, csak tökéletesen ívelt, űrhajós szépség minden idők egyik legemlékezetesebb raliautó-alapjának volánja előtt. Egy eredeti utcai Stratosért ma simán elkérnek félmillió eurót – a némileg eltúlzott árakban a legendás versenysikerek mellett tutira ott van a páratlan szépségű szélvédő varázsa is.

1: Luigi Colani kamionjai

No comment

Hát… Hát.. Hát… Hát ez mi?

A svájci dizájnművész a ’70-es évek óta építi egyedi nyergesvontató-fülkéit, hol rakétaszerű, kúpos üvegorral, hol olyan kerek szélvédővel, amelyen Mercedes-emblémát rajzol ki a három körbeforgó ablaktörlő. Colani kamionjairól itt lehet végigpörgetni egy röhejesen apró képekkel teli, de így is érdekes hivatalos galériát.

Az érdekes, látványos szélvédők all-time-best listája persze ezzel a felsorolással még nem ért véget – folytassátok bátran a sort a kommentszekcióban!