TOP10: Versenyautók

Szerző: Vezess levél küldés 
Dátum: 2016.11.09. 12.00

Szubjektív videós válogatás a világ legizgalmasabb versenyautóiból, amelyek olykor repülnek is.

10. Stadium Super Trucks

Az alábbi videó megtekintése után nyilvánvalóvá válik mindenki számára, hogy ezt az Európában alig ismert szériát miért szeretik rajongásig az amerikaiak.

A Dakarról is jól ismert Robby Gordon a legnagyobb név, az 1300 kilós versenyautókat 600 lóerős Chevy V8-asok mozgatják, egyenesben akár 230-ig. A repülős mutatványokért a mesterségesen berakott ugratóknak jár hála, különösen, ha az egyikről a másikra esik néha egy-egy versenyző, mint Long Beachen Pat O’Keefe.


9. WRC

Szomorúan búcsúztatjuk a ralivébéről távozó VW Polo R-t, amely négy bajnoki címet és negyvennél is több győzelmet szerzett az elmúlt esztendőkben. A világverő Sebastian Ogier is új csapatot és új autót kell, hogy keressen. Íme, néhány adat búcsúzóul a bajnok Polóról: 1,6-os turbós motor, 320 lóerő (6250-es fordulatszámnál), 425 Nm maximális nyomaték (5000-nél), állandó négykerék-hajtás, 6 sebességes szekvenciális váltó, első és hátsó differenciálmű, rugóút murván kb. 275 mm, gyorsulás 100-ra kb. 3,8 másodperc.


8. WRX

Talán meglepő, de nem is olyan régen, csak 2014-ben kapta meg az FIA-tól a világbajnokság státuszát a ralikrossz csúcsbajnoksága, amelyben sokak szerint pont az plusz feszültség van meg, ami a raliból – és szerintük az igazi autóversenyzésből – hiányzik: a test test elleni küzdelem. Versenyzőóriásokból viszont nincs hiány. Petter Solbergtől (az első két bajnoki cím) Seabastien Loebön, és az egykori DTM-bajnok Mattias Ekströmön át Ken Blockig sokan gyepálják itt egymást. A sofőrrel együtt minimum 1320 kilós WRX-autók 600 lóerő körüli teljesítményükkel és 900 Nm körüli maximális nyomatékukkal sokkal dinamikusabbak a WRC-s gépeknél, közel 2 másodperc alatt felugranak 100-ra.


7. Super GT

A mai formájában 2005 óta létező széria GT500-as osztályában 600 lóerő körül teljesítenek az elvileg Lexus RC-F, Honda NSX, és Nissan GT-R alapokon nyugvó versenyautók. Elvileg, hiszen valójában csővázből, és rászerelt habkönnyű műanyag lemezecskékből állnak az autók, duplaturbós, mindössze kétezres, négyhengeres motorokkal. Jelenleg Tsugio Matsuda és a Nissan a király, korábban nyert már itt a Baumgartner Zsolt által aranyba foglaltatott nevű Ralph Firman, és André Lotterer is, utóbbi kétszer.


6. DTM

A németek túraautó-bajnokságában éppen úgy a három elitkategóriás saját márkájuk versenyez, ahogyan Japánban, de itt már V8-as motorok hajtják a felépítésre a Super GT-ben versenyzőkhöz hasonló autókat. Idén a BMW-s Marco Wittman másodjára lett bajnok, a gyártók közül pedig az Audi örülhetett, miközben a tavaly egyéniben és csapatversenyben is győztes Mercedes még mindig magasan első a begyűjtött konstruktőri bajnoki címeknél. A sofőrrel 1120 kilós autókat 4 literes blokkok 460 lóereje mozgatja.


5. NASCAR

Talán az egyetlen autóverseny, amely az alkoholnak köszönheti születését. A ’20-as évek szeszcsempészei a rendőrök sikeres lerázása érdekében tuningolt autóikkal versenyeztek egymás ellen rögtönzött pályákon, amikor éppen nem menekültek a hatóság elöl. Ebből kinőve hivatalosan 1948-ban alakult meg a National Association for Stock Car Automobil Racing, amely mára az USA legnépszerűbb autóverseny-szériáját szervezi. Itt nincs hibridrendszer, hőenergia-visszanyerés, de még ilyen-olyan feltöltő se: az eredeti Chevykre, Fordokra, Toyotákra alig hasonlító versenyautókat 5,8 literes, bő 700 lóerős, V8-as motorok hajtják. A befecskendezőket egységesen a McLaren szállítja, az üzemanyagot a Sunoco, a gumikat a Good Year.


4. Formula E

Hongkongban indult egy hónapja a tisztán elektromos hajtású, nyitott, együléses formaautók harmadik bajnoksága, ahová a legnagyobb gyártók kezüket-lábukat törve igyekeznek. A Forma-1-ből így-úgy kiesett, de még zömében igen fiatal versenyzők legnagyobb gyűjtőhelye nyilván az ultramodern és zöld hajtásrendszer miatt érdekes a Mercedesnek, a BMW-nek, a már ott lévő Renault-nak és az Audinak. A közhely szerint a jövő Forma-1-ében 20 pilóta versenyez 2-2 autóval, ugyanis futam közben a lemerült akksik miatt ma még járművet kell cserélniük, de ez hamarosan megváltozik. A furcsán visító egyenautók mindössze 250 lóerős teljesítménnyel is képesek 3 másodpercen belül 100-ra gyorsítani, de a vége csak 220 körül van.


3. WEC

Éppen a Formula E sikere, és rögtön tegyük hozzá, a VW-konszern dízelbotránya miatti spórolás következtében az elmúlt évtized legsikeresebb csapata, az Audi kiszáll a legkomolyabb hosszútávú bajnokságból. Pedig micsoda autókat építettek! 18 év alatt 183 versenyen 106 győzelmet arattak (13 Le Mans-i 24 órás), de ennek vége. R18-as búcsúzó modelljükben 4 literes TDI-motort egészíti ki a hibrid rendszer, míg az őket idén legyőző LMP1-es Porsche 919 feleakkora, és benzines turbós motort használ alapnak. Plusz egy fékenergia-visszanyerő, és egy kipufogó-energia visszanyerő rendszert. A Porsche bő 900 lóerejével szemben az Audi 1000-et tud. Akkor ennyi volt a dízel-hibrid versenytechnikának?


2. ETRC

A de facto világbajnokságnak tekinthető European Truck Racing Championship persze leginkább a regnáló bajnok, Kiss Norbi miatt került ennyire előre listánkon, de Mercedes kamionjának 1100 lóereje is éppen ide hozhatná. A 13 000 köbcentis, soros hathengeres motor maximális nyomatéka 5000 Nm, ám sajnos közel sem olyan rugalmas, mint a bajnokságot idén megnyerő Jochen Hahn MAN-je: 60-ról 160-ig 6,5-7 másodperc alatt ér fel, innen olyan 100 méter alatt áll meg. 5300 kiló a versenykamion minimumsúlya pilótával, de üresen, folyadékok nélkül, üres tankkal. Ebből minimum 3150 kilónak kell lenni az első tengelyen, és minimum 2150-nek a hátsón.


1. Forma-1

Objektíven nézve nem lehet más az első, azon belül pedig a hibrid-éra három éve alatt immár harmadjára fölényesen bajnok Mercedes. A világ legbonyolultabb versenyautós hajtáslánca összesen hat fő rendszert tartalmaz: az 1,6-os, V6-os belsőégésű motort (ICE), a mozgásienergia-visszanyerőt (MGU-K), a hőenergia-visszanyerőt (MGU-H), az akkumulátorokat (ES), a turbófeltöltőt és a vezérlőelektronikát. A teljes nevén Mercedes-Benz AMG Petronas nevet viselő, nagyjából 700-800 embert foglalkoztató csapat technikai főnöke, Paddy Lowe szerint az előnyük teljesítményben nagyjából 1 százalék ma a fő riválisok előtt, meglátjuk, hogy a téli szezonban velük együtt kvázi új autókat építő mezőnyt mennyire kavarják meg a szélesebb gumikra épülő új szabályok.

 

Kommentek

TOP10: Halott márkák örökéletű szépségei

Biztos lehet benne mindenki, nem az ő szépségükön múlt gyártójuk megszűnése. Halott autómárkák egykori csodálatos alkotásaiból következik szubjektív válogatás.

Top 10: Egzotikus családi autók 2 millióig

Aki képes megnyitni elméjét és a sematikus megoldásokon (Octavia, Astra, BMW E46, stb.) kívül keresni családi autót a hétköznapokra, egészen csodálatos találatokba futhat bele az európai használtautó-kínálatban. Persze ott a kérdés: meg szabad venni az ilyesmit?

Top 10: Lakókocsik – fillérestől a 40 milliósig

A lakókocsik lehetnek ezerfélék. Kicsik, praktikusak, vagy éppen könnyűek, esetleg zsúfolva vannak extrákkal. Mutatunk pár különleges darabot.

Fekete lyukak az autóban – top 10 pohártartó

Tíz megoldás ugyanarra a feladatra: legyen helye az autóban a pohárnak, bögrének, palacknak.

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.