Nem muszáj becsülni az autóiparukat, de jól élni, azt nagyon tudnak az olaszok és franciák. Az élet szépségeihez, örömeihez mindig is volt érzékük. Heti Top 10 összeállításunkban zömében olasz és francia strandautók szerepelnek, ábécérendben, külön sorrend nélkül.

Citroën C3 Pluriel

Kövezzetek meg, de nagy kedvencem a Citroën C3 Pluriel. Sosem volt sajátom, ezért nem vesződtem a tömítetlen tetővel, a magát elhagyó robotizált váltóval és értékvesztése sem ütött lyukat pénztárcámon. Ha a megvalósítás és a kivitel nem is, maga az ötlet zseniális.

Tökéletesen alkalmas szűkebb és a tágabb lakókörnyezetünk elvarázsolására

A szélvédőkeret közepén elhelyezett forgókapcsolóval a harmonikatető hátracsúsztatható, akár a hátsó ablak elé is. Ha könnyed mozdulattal megragadjuk a hátsó szélvédő-vászontető egységet, akkor az egész befordítható a padló alatti rekeszbe. Mind a négy ablakot leeresztve már kabrióközeli élményben lehet részünk. Verőfényben a csupán 12 kilós tetőívek is leszedhetők, tehát ilyenkor nincs mire visszahúzni a vászontetőt. Amennyiben így érne bennünket könnyű zápor, egy kapucnival befedhető az autó.

Aki kellően kretén és beleszeret, a Használtautón itt találja őket, nagyjából 700 ezer és 1,5 millió Ft közé kiírva. Az autó tökéletesen alkalmas szűkebb és a tágabb lakókörnyezetünk elvarázsolására.

Citroën Méhari

A tengerpartok ideális autója, a Méhari nem áll messze a Kacsáktól. Ez a Citroën történetének talán egyetlen modellje, amelyet nem a Citroën vagy a PSA fejlesztett ki.

A mehari az egypúpú teve, a dromedár különösen gyorsan szaladó alfaja

A mehari az egypúpú teve, a dromedár különösen gyorsan szaladó alfaja

Az első műanyag karosszériás nagysorozatú francia autó a Dyane 6-on alapul. Az alig 570 kg-os kasztniba bőven elég volt a 602 köbcentis, két hengerrel kerepelő benzinmotor, és még 4×4-es változat is akadt belőle 1968 és 1988 közötti gyártása során. A mehari az egypúpú teve, a dromedár különösen gyorsan szaladó alfaja.

Citroën e-Méhari

Nem igaz, hogy régen minden jó volt, ma meg siralomvölgy. Az e-Méhari ugyanis sorozatgyártású autó! A négyszemélyes, 381 centis elektromos autó maximum 200 kilométert képes megtenni, legnagyobb sebessége 110 km/óra. A bukókeret elég otromba dolog, ám így, megkettőzve, stíluselemmé válik. A B- és C-oszlopokat helyettesítő ívek támasztják meg a kiemelhető tetőpaneleket.

Az importőr a következő egy évben nem tervezi forgalmazását, de szürkeimportban beszerezhető lesz

Az importőr a következő egy évben nem tervezi forgalmazását, de szürkeimportban beszerezhető lesz

A szabadsággal óhatatlanul együtt jár, hogy a beltér olykor-olykor elázik egy zivatarban, ezért a Citroën belseje vízálló, slaggal tisztítható. Az importőr a követező egy évben nem tervezi forgalmazását, de szürkeimportban beszerezhető lesz és egyszer talán a hazai márkakereskedésekben is elérhetővé válik.

DAF Kini Michelotti

Hollandia nem a perzselő napról híres, de a tulipánok hazájában is született strandautó. Giovanni Michelotti, a neves olasz formatervező valószínűleg 1966-ban kezdte megalkotni a bohókás kiskocsit a holland uralkodócsalád számára.

. A technikát a 746 köbcentis, kéthengeres, hátsókerék-hajtású DAF 32 adta

. A technikát a 746 köbcentis, kéthengeres, hátsókerék-hajtású DAF 32 adta

Az autót az egyetlen hazai autógyártó a trónörökös születése alkalmából ajánlott a királyi famíliának 1967-ben. A technikát a 746 köbcentis, kéthengeres, hátsókerék-hajtású DAF 32 adta. A Variomatic fokozatmentes váltóval a DAF 32 máig híres arról, hogy rükvercben ugyanolyan gyors (lassú) volt, mint előremenetben.

FIAT 500 Jolly

A Ghia, a Fordba olvasztott neves torinói formatervező iroda a Fiat 500, a 600 és a 600 Multipla alapjaira is épített buliautót Jolly néven. A Ghia Jolly 500 közel kétszer annyiba került, mint egy sima 500-as Fiat.

A fonott borítású székeknek nem árt a vizes fürdőruha

A fonott borítású székeknek nem árt a vizes fürdőruha

Elsősorban tehetős jacht- és villatulajdonosok vásárolták, például Arisztotelész Onasszisz, és ezzel az autóval indultak fürdeni a tengerparton vagy furikáztak a birtokon. A Fiat 500 Jollyt egy mindössze 22 lóerős, kéthengeres farmotor hajtotta. Ha a vezető és autója mindent beleadott, 105 km/órás sebességnél loboghatott az utasok haja. Ennél relevánsabb, hogy a fonott borítású székeknek nem árt a vizes fürdőruha.

FIAT 600 Jolly

A nyitott, körlámpás, gömbölyded autót a strandszékekre hasonlító, fonott ülései dobják fel igazán, és persze az ajtók teljes hiánya. Az 1958-as kisautót a Ghia stúdió tervezte a Fiat 600-as modellt véve alapul. Az eredeti ötlet, amiért létrejött, hogy a gazdag jachttulajdonosoknak készítsenek egy olyan autót, ami könnyedén befér a hajóba és mikor kikötnek, legyen mivel furikázni a parton.

A 600 Jolly befér a jachtba és kikötés után van mivel furikázni a parton

A 600 Jolly befér a jachtba és kikötés után van mivel furikázni a parton

Előállítási költsége kétszer annyi volt, mint a sima 600-asnak és nagyon keveset gyártottak belőle. Ha minden igaz, körülbelül csupán 100 darab maradt mára belőle. 1958 és ’62 között Los Angeles partjainál használtak belőle 32 darabot taxiként.

FIAT Shelette Michelotti

Ebben az autóban egész évben nyár van, még Itáliától távol is. Tervezője Giovanni Michelotti, aki ránézésre egy FIAT 850-es alapjaira álmodhatta meg a strandautót.

Giovanni Michelotti a FIAT 850-es alapjaira álmodhatta meg a strandautót

Giovanni Michelotti a FIAT 850-es alapjaira álmodhatta meg a strandautót

A 843 köbcentis motor 47 lóerős, bőven elég ahhoz, hogy lobogjon a fonott vesszőülésekben utazók haja. Talán 80 darab készült belőle, nagyrészt illusztris vevők számára. Jó eséllyel egy 1971-es filmben Jackie Stewart is ezzel furikázott Monte-Carlóban.

Renault 4 Plein Air

Plein Air, azaz szabad tér az R4 legvidámabb verziójának neve. A lemezelt hátsó ablakú, spártai belső terű és 600-as motorú R3 alapmodell tökéletes ellenpólusa az oldalt nyitott, vászontetővel befedhető örömautó, amely nagy hasmagasságával elemében van a plázsra vezető földutakon.

Az oldalt nyitott örömautó elemében van a plázsra vezető földutakon

Az oldalt nyitott örömautó elemében van a plázsra vezető földutakon

Renault Rodeo

Mivel a Kacsára épülő Citroën Méhari mind Dél-Franciaországban, mind Észak-Afrikában elterjedt, a Renault válasza sem késhetett sokáig. Az 1970-től 1987-ig gyártott Rodeo a Méhari ellenfele volt, poliészter karosszériával. A platós kocsit nem a Renault tervezte, hanem a francia ACL.

A Méhari és Renault-gyártmányú ellenfele is műanyag karosszériával készült

A Méhari és Renault-gyártmányú ellenfele is műanyag karosszériával készült

845-ös, 1,1 és 1,3 literes négyhengeres benzinesekkel, változóan huzatos verziókban készült. Árulták tető nélkül, vászontetővel borított vezetőfülkével és teljes hosszában lefedhető utastérrel is. Elöl hajtott, de elérhető volt összkerékhajtással is. A Rodeo 4-et az R6-ból és az R5-ből készülő Rodeo 6 illetve Rodeo 5 követte.

Trabant Tramp

Ne maradjon ki a keleti blokk emlékezetes szabadidő-autója sem! Eredetileg határőrizeti, katonai célokra találta ki a gyár a Tramp kivitelt. A vászontető leszerelhető volt, oldalajtaját lánc helyettesítette.

Eredetileg határőrizeti, katonai célokra találta ki a gyár a Tramp kivitelt

Eredetileg határőrizeti, katonai célokra találta ki a gyár a Tramp kivitelt

A később hobbiautóként, horgászok körében is barátokat szerző modell túlélte a kétütemű lecserélését a Volkswagen Polo 1043 köbcentis, vízhűtéses és négyütemű licencmotorjára. A kosztűrő és álcafényezés mellett még piros színben is elérhető volt a Trabant Tramp 1,1.