10 kendácsolt Ikarus az egykori KGST-országokból

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2016.06.16. 12.00

A volt Szovjetunió egykori tagköztársaságaiban számtalan Ikarus közlekedett. Ezek jó része az idők folyamán furcsa torzszülötté változott, mely leginkább a kényszerű kendácsolásnak köszönhető.

10 kendácsolt Ikarus az egykori KGST-országokból

Az Ikarus 260-as és 280-as típusú városi kialakítású buszokból 60-70 ezer darab készült három évtized alatt. A típuscsaládot nemcsak szívóssága, hanem moduláris felépítése miatt is szerették. Ennek köszönhetően  bizonyos alkatrészek cseréje nem okozott gondot az üzemeltetőknek. Az Ikarus-gyár azonban több mint 10 éve bezárt, ezért a még futó példányokat a tulajdonosaik úgy szervizelték, ahogyan csak tudták. Ma már azonban meglehetősen kevés 200-as autóbusz van forgalomban a volt KGST-országokban, ezek többségén pedig látszik, hogy sokszor áldozatul estek az intézményesített, vagy éppen a helyi karbantartók által kitalált buherálásoknak.

 

Ezt az Ikarus 260-ast Fehéroroszországban kapták lencsevégre. Érdekessége, hogy az első ajtó, valamelyik távolsági kivitelű Ikarusról kerülhetett fel a járműre. A 1981-ben készült autóbusz egyébként nincs rossz állapotban.

1. Ezt az Ikarus 260-ast Fehéroroszországban kapták lencsevégre. Érdekessége, hogy az első ajtó valamely távolsági kivitelű Ikarusról kerülhetett fel a járműre. A 1981-ben készült autóbusz egyébként nincs rossz állapotban, de azért oldtimer szépségdíjat nem érdemelne.

Ez az 1974-ben készült, már leselejtezett Ikarus eredetileg csuklós kialakítású volt, de egy huszárvágással 260-ast varázsoltak belőle. Az első ajtót ugyanakkor beépítették, stílusosan egyszárnyú ajtót, valamint egy vezetőoldali ablakot tettek a helyére. Nálam ez viszi a pálmát egyelőre.

2. Ez az 1974-ben készült, már leselejtezett ukrajnai Ikarus eredetileg csuklós kialakítású volt, de egy huszárvágással 260-ast varázsoltak belőle. Az első ajtót ugyanakkor beépítették, melynek során stílusosan egyszárnyú ajtót, valamint egy vezetőoldali ablakot tettek a helyére.

Litvániában található ez az 1982-ben épített Ikarus, mely eredetileg csuklós (280) buszként szállított utasokat. Később egyszerűen szóló szervizbuszt készítettek belőle.

3. Litvániában közlekedik ez az 1982-ben épített Ikarus, mely eredetileg csuklós buszként szállított utasokat. Később egyszerűen szóló szervizbuszt készítettek belőle.

4. Ugyancsak egy csuklósból alakították ki ezt az 1985-ben épített autóbuszt, melynek legérdekesebb része a hátfal. A litvánok egyszerűen beépítettek egy harmonikaajtót a hátfalba, de itt nem álltak meg, ugyanis két kis ablakot is bekendácsoltak.

Szófiában úgy újították fel ezt az Ikarus 280-as trolit, hogy a homlokfalát teljesen megváltoztatták.

5. Szófiában úgy újították fel ezt az Ikarus 280-as trolit, hogy a homlokfalát teljesen megváltoztatták. Nem ő az egyedüli, a helyi tömegközlekedési vállalat ugyanis több Ikarus-trolit így épített át.

Első ránézésre ez az Ikarus akár kakukktojás is lehetne, hiszen ugyan rossz állapotban van, de túl sok buherát nem hajtottak végre rajta. A hátfalon azonban mégiscsak történt egy aprócska módosítás, amit nem tudunk mivel magyarázni csak azzal, hogy egyszer az egyik karbantartó nagyon illuminált állapotban nyúlhatott a járműhöz.

6. Első ránézésre ez az Ikarus akár kakukktojás is lehetne, hiszen ugyan rossz állapotban van, de túl sok buherát nem hajtottak végre rajta. A hátfalon azonban mégiscsak történt egy aprócska módosítás, amit nem tudunk mivel magyarázni, csak azzal, hogy egyszer az egyik karbantartó nagyon illuminált állapotban nyúlhatott a járműhöz.

xxx

7. Ez az Ikarus kissé leharcolt állapotban van, de nem is ettől, hanem a második ajtó kialakításától különleges. Valószínű, hogy már nem utasszállításra használják, hanem inkább raktárbuszként funkcionál.

xxx

8. Több szempontból is párját ritkítja ez az Ikarus 263-as, mely 1990-ben gördült le a gyártósorról. Egy ismeretlen szaki úgy alakította át az első ajtót, hogy az lényegében még jól is néz ki. Ott ugyanis gyárilag a másik kettővel megegyező méretű ajtószárnyak voltak, azonban a buherakirály egy, feltehetően Ikarus 256-ból származó utasajtót épített be. A keletkezett helyeket pedig helyes kis ablakokkal és acéllal töltötte fel. A King of the Road nevében ennek adnánk egy különdíjat, mert korhű, első osztályú kendácsolásnak tekinthető. Vagy nincs igazunk?

Az intézményesített kendácsolás mintapéldája ez a törökországi Ikarus 260-as. A járművön lényegében optikai tuningot hajtottak végre és az Ikarus EAG modelleknél használt lámpatestekre cserélték az eredeti kerek lámpákat.

9. Az intézményesített buherálás mintapéldája ez a törökországi Ikarus 260-as. A járművön lényegében optikai tuningot hajtottak végre és az Ikarus EAG modelleknél használt lámpatestekre cserélték az eredeti kerek lámpákat.

Végére egy román Ikarus. A visszapillantók lecserélésében kimerülő sufnituning tulajdonképpen még ízléses is, egyedül a járműn található feliratok rondítanak bele az összképbe.

10. Végére álljon itt egy román Ikarus. A visszapillantók lecserélésében kimerülő sufnituning tulajdonképpen még ízléses is, egyedül a járművön található feliratok rondítanak bele az összképbe. Sötétített ablakokkal és új fényezéssel igazi hobbijármű varázsolható belőle.

Kommentek

Fekete lyukak az autóban – top 10 pohártartó

Tíz megoldás ugyanarra a feladatra: legyen helye az autóban a pohárnak, bögrének, palacknak.

Top 10 – Legendás autók dupla kerek lámpákkal

A duplakerek első fényszórópár a valaha volt legbiztosabb módszer a menőségi faktor feltornázására. Visszapillantva rengeteg klasszikus tekintete ettől lett emlékezetes, a teljesítmény, a sportosság jelzőjévé vált a négy lámpa. Ladától a Dodge Chargerig.

Top 10: nyitható tetejű, de nem kabrió, mi az?

Az új MX-5 furcsa, elektromos mozgatású, se nem kabrió, se nem egészen targa teteje adta az ihletet, hogy összegyűjtsük a tíz – szerintünk – legizgalmasabb nem kabrió és nem CC tetőt az autótörténelemből.

Top 10 – Legendás hátsó szárnyak

A gyári vasalódeszkák kortalan elemei a nagy teljesítményű sportkocsiknak. Ami utólagos kiegészítőként lehet rémes túlzás, az egy különleges típuson legendás dizájnelem, és olykor még hasznos is. Most ebből az utóbbi, vágygerjesztő kategóriából szedtünk össze tízet.

F1: Jövőre eltüntetik a cápauszonyokat

A Forma-1 állandó versenyigazgatója szerint a Nemzetközi Automobil Szövetség 2018-ra betilthatja az idén visszatért légterelőket. Charlie Whiting a Verstappen-szabályról is beszélt.

Benzinpárán megél az új Suzuki Swift

Nem lesz dízelmotor az új Swiftben, de annyival könnyebb elődjénél, hogy tényleg nagyon keveset fogyaszt. A francia Alpok lábánál vezettük az ötödik generációs Suzuki Swiftet.

Mesterséges nappali fénnyel segítenék a kamionsofőröket

A Daimler azon töri magát, hogyan tudna a természetes fényhez hasonló világítást teremteni a kamionokban. Szerintük a fényszegény fülkék rossz hatással vannak a sofőrök teljesítményére.

Legendás Ford Escort cserélt gazdát 72 millió forintért

A Ford Escort Mk I raliváltozatából nem sok maradt meg gyári állapotban, ezért ritka kincs a gyűjtők körében. Néhány napja cserélt gazdát az egyik patika állapotú példány.

Megtalálod a Bentley-t ezen a 60 ezer megapixeles fotón?

A világ egyik legnagyobb fényképét készíttette el a Bentley. A technológia a NASA-tól származik, a téma pedig a világ egyik legdrágább felnőtt játszótere: Dubaj.

Paddockforradalom a Forma-1-ben

Folytatódik a Forma-1 megújítása, az új tulajdonos, a Liberty Media döntése alapján az idei évtől korlátozott számban a paddockba szóló belépőket is piacra dobnak.

Váratlan magyar konkurenst kapott a McDonalds

Különleges töltőállomást mutatott be a MOL, Kelet-Közép-Európában elsőként a drive through szolgáltatást vezetnek be rajta.

Visszanyal a fagyi: jogsértés miatt hőbörög Kína

A kínai Chery Automobile Co. panaszt tett a helyi szabadalmi szervezeteknél: el akarják érni, hogy a Mercedes elektromos almárkája ne használhassa az EQ nevet.

F1: Csak a fejeket figyeljük!

Holnap az Ausztrál Nagydíj szabadedzéseivel megkezdődik a 2017-es Forma-1-es szezon. Mutatjuk a versenyzők idei sisakjait, hogy tudjuk, mikor kit látunk a pályán.

Csalással vádolják a Fordot

Elégedetlen ügyfelek csoportos pert indítottak a Ford ellen, mert legizmosabb autójuk pont arra nem alkalmas, amire hirdették.

Fény derült a nyírségi permetező vonat titkára

Az összeesküvés hívők azonnal Chemtrail-t kiáltanak, ezért megkérdeztük a MÁV-t, mi is folyik ebből a vonatból.

Forma-1-es kvíz profiknak és tanulékony kezdőknek

Kened-vágod az F1-es pilóták fontos és érdekes statisztikáit? Ha igen, ha nem, itt egy kérdezz-felelek, amiből a lexikon-agyú rajongók is tanulhatnak. Tedd próbára magad!

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.