10 kendácsolt Ikarus az egykori KGST-országokból

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2016.06.16. 12.00

A volt Szovjetunió egykori tagköztársaságaiban számtalan Ikarus közlekedett. Ezek jó része az idők folyamán furcsa torzszülötté változott, mely leginkább a kényszerű kendácsolásnak köszönhető.

10 kendácsolt Ikarus az egykori KGST-országokból

Az Ikarus 260-as és 280-as típusú városi kialakítású buszokból 60-70 ezer darab készült három évtized alatt. A típuscsaládot nemcsak szívóssága, hanem moduláris felépítése miatt is szerették. Ennek köszönhetően  bizonyos alkatrészek cseréje nem okozott gondot az üzemeltetőknek. Az Ikarus-gyár azonban több mint 10 éve bezárt, ezért a még futó példányokat a tulajdonosaik úgy szervizelték, ahogyan csak tudták. Ma már azonban meglehetősen kevés 200-as autóbusz van forgalomban a volt KGST-országokban, ezek többségén pedig látszik, hogy sokszor áldozatul estek az intézményesített, vagy éppen a helyi karbantartók által kitalált buherálásoknak.

 

Ezt az Ikarus 260-ast Fehéroroszországban kapták lencsevégre. Érdekessége, hogy az első ajtó, valamelyik távolsági kivitelű Ikarusról kerülhetett fel a járműre. A 1981-ben készült autóbusz egyébként nincs rossz állapotban.

1. Ezt az Ikarus 260-ast Fehéroroszországban kapták lencsevégre. Érdekessége, hogy az első ajtó valamely távolsági kivitelű Ikarusról kerülhetett fel a járműre. A 1981-ben készült autóbusz egyébként nincs rossz állapotban, de azért oldtimer szépségdíjat nem érdemelne.

Ez az 1974-ben készült, már leselejtezett Ikarus eredetileg csuklós kialakítású volt, de egy huszárvágással 260-ast varázsoltak belőle. Az első ajtót ugyanakkor beépítették, stílusosan egyszárnyú ajtót, valamint egy vezetőoldali ablakot tettek a helyére. Nálam ez viszi a pálmát egyelőre.

2. Ez az 1974-ben készült, már leselejtezett ukrajnai Ikarus eredetileg csuklós kialakítású volt, de egy huszárvágással 260-ast varázsoltak belőle. Az első ajtót ugyanakkor beépítették, melynek során stílusosan egyszárnyú ajtót, valamint egy vezetőoldali ablakot tettek a helyére.

Litvániában található ez az 1982-ben épített Ikarus, mely eredetileg csuklós (280) buszként szállított utasokat. Később egyszerűen szóló szervizbuszt készítettek belőle.

3. Litvániában közlekedik ez az 1982-ben épített Ikarus, mely eredetileg csuklós buszként szállított utasokat. Később egyszerűen szóló szervizbuszt készítettek belőle.

4. Ugyancsak egy csuklósból alakították ki ezt az 1985-ben épített autóbuszt, melynek legérdekesebb része a hátfal. A litvánok egyszerűen beépítettek egy harmonikaajtót a hátfalba, de itt nem álltak meg, ugyanis két kis ablakot is bekendácsoltak.

Szófiában úgy újították fel ezt az Ikarus 280-as trolit, hogy a homlokfalát teljesen megváltoztatták.

5. Szófiában úgy újították fel ezt az Ikarus 280-as trolit, hogy a homlokfalát teljesen megváltoztatták. Nem ő az egyedüli, a helyi tömegközlekedési vállalat ugyanis több Ikarus-trolit így épített át.

Első ránézésre ez az Ikarus akár kakukktojás is lehetne, hiszen ugyan rossz állapotban van, de túl sok buherát nem hajtottak végre rajta. A hátfalon azonban mégiscsak történt egy aprócska módosítás, amit nem tudunk mivel magyarázni csak azzal, hogy egyszer az egyik karbantartó nagyon illuminált állapotban nyúlhatott a járműhöz.

6. Első ránézésre ez az Ikarus akár kakukktojás is lehetne, hiszen ugyan rossz állapotban van, de túl sok buherát nem hajtottak végre rajta. A hátfalon azonban mégiscsak történt egy aprócska módosítás, amit nem tudunk mivel magyarázni, csak azzal, hogy egyszer az egyik karbantartó nagyon illuminált állapotban nyúlhatott a járműhöz.

xxx

7. Ez az Ikarus kissé leharcolt állapotban van, de nem is ettől, hanem a második ajtó kialakításától különleges. Valószínű, hogy már nem utasszállításra használják, hanem inkább raktárbuszként funkcionál.

xxx

8. Több szempontból is párját ritkítja ez az Ikarus 263-as, mely 1990-ben gördült le a gyártósorról. Egy ismeretlen szaki úgy alakította át az első ajtót, hogy az lényegében még jól is néz ki. Ott ugyanis gyárilag a másik kettővel megegyező méretű ajtószárnyak voltak, azonban a buherakirály egy, feltehetően Ikarus 256-ból származó utasajtót épített be. A keletkezett helyeket pedig helyes kis ablakokkal és acéllal töltötte fel. A King of the Road nevében ennek adnánk egy különdíjat, mert korhű, első osztályú kendácsolásnak tekinthető. Vagy nincs igazunk?

Az intézményesített kendácsolás mintapéldája ez a törökországi Ikarus 260-as. A járművön lényegében optikai tuningot hajtottak végre és az Ikarus EAG modelleknél használt lámpatestekre cserélték az eredeti kerek lámpákat.

9. Az intézményesített buherálás mintapéldája ez a törökországi Ikarus 260-as. A járművön lényegében optikai tuningot hajtottak végre és az Ikarus EAG modelleknél használt lámpatestekre cserélték az eredeti kerek lámpákat.

Végére egy román Ikarus. A visszapillantók lecserélésében kimerülő sufnituning tulajdonképpen még ízléses is, egyedül a járműn található feliratok rondítanak bele az összképbe.

10. Végére álljon itt egy román Ikarus. A visszapillantók lecserélésében kimerülő sufnituning tulajdonképpen még ízléses is, egyedül a járművön található feliratok rondítanak bele az összképbe. Sötétített ablakokkal és új fényezéssel igazi hobbijármű varázsolható belőle.

Kommentek

Változnak a sebességhatárok

Lassabban autózhatunk több fontos főúton és egy autópályán, utóbbin az állapota miatt. Az illetékesek folyamatosan változtatják a megengedett tempót – ha szükséges.

F1: Hamilton új tetkót varratott magára

Lewis Hamilton új tetoválással kezdte az évet.

Bottas: Szoros lesz Hamiltonnal!

A világbajnok Nico Rosberg helyére igazolt Valtteri Bottas úgy véli, szoros lesz a verseny közte és Lewis Hamilton között, de tudnak majd együttműködni. A finn pilóta első F1-es győzelmére hajt a Mercedesnél.

F1: Fontos vizsgán felelt meg a fejvédő

Az FIA a bevezetés előtt álló fejvédő rendszerrel is szimulálta Fernando Alonso hatalmas 2016-os bukását.

Hivatalos, Massa visszatér a Forma-1-be

Dőlnek a dominók: mostantól egyértelmű, hogy Valtteri Bottas a Mercedesnél folytatja, ugyanis a Williams-csapat hivatalosan is bejelentette, hogy szerződést kötöttek Felipe Massával 2017-re.

F1: Hivatalosan is megvan Rosberg utódja

A Williams hétfőn hivatalosan is bejelentette Felipe Massa visszatérését, ezzel az is végérvényesen eldőlt, hogy Valtteri Bottas lesz Lewis Hamilton új csapattársa.

Ime az új Citroën C3, ami nem csak feltűnő

Az utóbbi években nem volt ennél fontosabb típus a francia márkánál, az egyedi stílussal hódító C3-nak a városi kisautók népes mezőnyében kell helytállnia.

F1: Megmenekülhet a sereghajtó?

Pár napja maradt a csődbe jutott Manor-csapatnak a túlélésre, de úgy tudni, van már érdeklődő, megmenekülhet az alakulat.

Jön az elektromos Master

Nem lesz átlagon felüli a hatótávja, de azért megpróbálkozik vele a Renault az európai piacon.

Házon belül kap konkurenst a Kia Soul

Városicrossover-tanulmányt készít elő a Kia. A Provo koncepcióautó szellemi utódja ősszel léphet színre.

F1: Rénszarvas húzta a világbajnokot

A kétszeres F1-világbajnok Mika Häkkinen a hétvégén megházasodott, a szertartás végén igen rendhagyó, de nagyon stílusos módon távozott a pár.

F1: A Ferrarival együtt jön az új McLaren

A McLaren-Honda is bejelentette 2017-es modelljének leleplezési időpontját, a Ferrarival egy napon mutatják majd be új autójukat. Régi-új szín kerülhet a járgányra?

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.