Top 10: Unortodox motorok

Szerző: Vezess levél küldés 
Dátum: 2016.05.18. 13.00

A négy- és hathengeres motorokon túl is van élet. Nem is akármilyen.

Összeszedtünk néhány a hagyományostól nagyon eltérő motort, amikkel még autóban találkozhatunk. Egy hengertől egészen a 16 hengeres vaddisznóig mindenfélével kísérletezgetett már az emberiség.

10. – Soros nyolchengeres – Rolls –Royce B81

8 hengeres motorból leginkább V elrendezésűt szoktak gyártani. Ám készült belőle soros is, leginkább Amerikában és Angliában szerették. Rettentő hossza miatt nem átlagautóban, hanem puccos luxusautók valószínűtlenül nagy motorterében foglaltak helyet. Mint például ez a soros nyolchengeres, amelyet a Rolls-Royce gyártott.

A B-s sorozatszám arról árulkodik, hogy hiába a jó nevű gyártó, ez a motor sosem került luxusautóba. Az 1930-as évekbeli tervek alapján készült alacsony fordulatszámon dolgozó, nyomatékos nyolchengerest katonai járművekben, csapatszállítókban és könnyű tankokban használták. A 6,5 literes motor 220 lóerős volt és rettentő szomjas, kilométerenként 0,7 liter benzint éget el. De a hangja gyönyörű. Még ebben a 6×6-os, kétéltű brit borzalomban is.


9. – A léghűtéses bokszermotor

Sokaknak ez a nagybetűs Bogár-motor, másoknak meg az igazi Porsche. A német autóipar ikonja, Ferdinand Porsche a ’30-as években alkotta meg négyhengeresként a léghűtéses bokszermotort, ami aztán fél évszázadnál is hosszabb szolgálattal – igazából az ’50-es évektől kiteljesedve – a világ egyik legnagyobb darabszámban gyártott hajtóműve lett. A Käfer Typ 1-be és a T2-es tranyóba együtt például 27 milliónál is többet szereltek.

Annyit változott az évtizedek során, hogy a műszaki részletek ismertetésére itt és most kevés a hely, életében a legfontosabb, hogy a kisbuszokban a ’80-as évekre jött el a léghűtéses bokszer alkonya, de a 911-esekben még bő egy évtizedig tovább hódított. Az utolsó széria (993-as) hathengeres motorja az 1993-as premier idején 272 lóerőt tudott, az 1996-os frissítés után viszont már 286-ot, a GT2-höz pedig felhúzták 430-ra. A márka fanatikus híveinek naptárában 1998-at feketével jelölik, a 993 gyártásának leállításával talán örökre vége lett kedvencüknek, a léghűtéses bokszernek.

8. – V5

Ha a benzinvérűeknek azt mondjuk, hogy V6 és főleg V8, nem is beszélve a V10-es V12-es motorokról, akkor szaporább lesz a pulzusúak. Létezett azonban egy érdekes V-motor, amelynél nem páros, hanem páratlan dugattyú pörgeti a főtengelyt. Ilyen a V5. A General Motors 1983-ban próbálkozott egy V5-ös dízel elkészítésével, de sorozatgyártásba nem került a motor. Nem úgy a Volkswagen hasonló konstrukciója, amely VR5 néven futott. A korábban népszerű VR6 motor továbbfejlesztéséből született 1997-re. Egy hengert elhagytak a korábbi változathoz képest, így egyik „oldalt” kettő, míg a másikon három henger sorakozik. A lökettérfogata 2,3 liter volt.

A hagyományos V-motorokhoz képes a VR motorok érdekessége, hogy szűk hengerszögűek ( a VW V5-öséjé 17 fok), így egyetlen hengerfej kerülhet a motorra, míg egy normál V-motornál kettő kell. Elsőként a Passatban jelent meg a 2,3 V5 150 lóerővel, majd később több modellben is feltűnt, majd 2000-ben már nem négy, hanem hengerenként ötszelepes kivitelben készült, változó szelepvezérléssel így a teljesítmény 170 LE-re nőtt.

7. – Kéthengeres motorok

A kéthengeres motorok igazán népszerűek a motorkerékpároknál, és így volt ez korábban autóknál is – hiszen pl Gottlieb Daimler 1889-es járgányát is egy V2-es hajtotta, illetve a Fiat 1936-tól szerelte autóiba, a Topolinóba, az eredeti 500-asba, a Cinquecentóba. Mifelénk leginkább a Trabant és a Kispolszki révén voltak ismertek a kéthengeres motorok, amelyek azonban kikoptak.

A motortechnika fejlődése, a szigorodó emissziós normák, a downsizing azonban feltámasztotta a kéthengerest. 2010-ben a Fiat az új 500-asban bemutatta a TwinAir névre keresztelt soros kéthengeres konstrukciót, amely azután a Pandában, a Puntóban, a Lancia Ypsilonban és az Alfa MiTo-ban is megjelent.

A 875 köbcentis benzinmotor hasonlóan kuruttyol akár elődei, de ezen kívül a többi részlete modern ezért is lett az Év motorja 2011-ben és 2013-ban. 65,85 és 105 lóerős változatban készült a turbófeltöltős blokk, amely közvetlenül a szívószelepeken keresztül, vagyis fojtószelep alkalmazása nélkül szabályozza a motorba jutó levegő mennyiségét.  Főként azért jó, mert kisebb és könnyebb, mint a ma népszerű négyhengeresek, de takarékosabb és így kisebb emissziójú is lehet. Európában kevésbé ismert, de a Tata Nanóba is kéthengeres motort szereltek 38 lóerővel, illetve a Piaggio Porter ( Daihatsu Hijet) nevű kisárusszállítóban is találhatunk kéthengeres motort, ráadásul dízelt.

6. – Wankel-motor

Más néven forgótárcsás, forgódugattyús motornak is nevezik. A meghajtás elvét Felix Wankel német mérnök dolgozta ki a még 20. század elején. Az 1950-es években, az NSU-kban használták, manapság pedig már csak a Mazdákban találkozhatunk ezzel a különleges motorral, a többi autógyártó már régen elengedte a kezét az ígéretesnek induló konstrukciónak.

wankel

Előnyei között lehet megemlíteni, hogy a fajlagos teljesítménye akár háromszor akkora, mint egy dugattyús belső égésű motoré, járása kiegyensúlyozottabb, szélesebb üzemi tartomány. Hátránya a nagy fogyasztás, az olajfogyasztás illetve a gyakori szervizigény.

5. – Csillagmotor

Ezt a motortípust leginkább a repülésben használták, de pár elmebeteg autóba is beépítették. Ezek nem voltak hosszú életűek, hamar kiderült, hogy nagy helyigényük miatt nem autóba valók. Ennek ellenére akadtak, kik nem fértek a bőrükbe.

A valaha volt legfurcsább versenyautók egyike a kétütemű, 16 hengeres csillagmotorral szerelt Grand Prix konstrukció 1935-ből. Hihetetlen, hogy Augusto Camillo Pietro Monaco támogatókat is talált ötlete megvalósításához. Először a FIAT dédelgette a tervet, majd miután kiderült, hogy mennyi hibalehetőséget hordoz magában a bonyolult motor, az olasz gyártó kilépett, de a terv haladt tovább az Alfa Romeo csapatánál versenyző Felice Trossinak, aki végül nagy segítséget nyújtott a rendhagyó konstrukció talpra állításában. Trossi tesztelte az orrnehéz szörnyet, Monzában sikerült 240 km/órás tempót elérni, de itt derült ki végképp, hogy a konstrukció sosem lesz versenyképes.

4. – W12-es VW-motor

A korai, repülőgépekben használt W12-es motorok eredetileg valóban W betű alakot formáltak, három sorba rendezett hengereikkel. A Volkswagen ellenben nem egy W, hanem két V betű alakban rendezte el a hengereket, amikor két szűk hengerszögű VR6-os motorblokkot eszkábált össze. A különleges motorelrendezés előnye, hogy a rövid, de sokhengeres blokkot bele lehetett építeni olyan modellek orrába is, ahol nem volt elegendő hely egy sima V12-höz.

2001-ben, a Nardo nevű tanulmány-kupéban mutatkozott be először a VW-féle W12, hat liter térfogattal, középmotorként beépítve. A Nardo gyártásba vételét a márka később elvetette, a motort viszont megkapta az Audi A8, a Bentley Continental, a VW Phaeton és a VW Touareg. A szokatlan konstrukciótól eleinte tartott az autós szakma, a főtengelyre szűken felfűzött hajtókarok csapágyazásánál vártunk beállást, törést, de az idő azt igazolta, hogy kifejezetten tartós, masszív motort csinált a VW. 2011-ben egy új, 6,3 literes W12-es blokk került az Audi A8 orrába, de ezt már WR12 konstrukcióként emlegette a gyártó.

3. – V16

12-nél több henger ritkán került autóba, de időnként egy-egy gyártó azért elszánta magát, hogy valami igazán grandiózus motort alkosson. 1931-ben a Cadillacnél készült egy ilyen, nagyon finom járású, de rettentő drágán gyártható és karbantartható motor és a Cadillac Sixteen koncepció is egy 1000 lóerős, 13,6 literes V16-ossal ijesztgette a népet 2003-ban.

cizeta A közelmúltban a BMW is kísérletezgetett egy 16 hengeres Rolls-Royce magalkotásával – egy ilyennel szereplt Phantom Coupé prototípust vezetett Rowan Atkinson a Johnny English Reborn-ban:

A legtöbb autóbuzi ezzel együtt a Cizeta Morodert, egy 1991 és ’95 között gyártott, valamint 2006-tól újra rendelhető szupersportautót említi reflexszerűen, ha V16-ost kell mondani. Pedig ebben nem is igazi V16 hörgött, technikailag két darab V8-as motor volt/van összekapcsolva fogaskerekekkel, nem egy főtengelyre dolgozik rá a teméntelen henger. A Bugatti Veyron viszont igazi V16-os, 1001 lóerővel, 400 feletti végsebességgel.

2. – Mercedes öthengeres dízel

A Mercedes-Benz 300d néven közismertté vált, OM617 hivatalos kódjelű dízelmotorja volt az első öthengeres személyautó-motor a történelemben. 1974-ben ismerhette meg a világ a W123-as modellben. Az öthengeres, soros motorok létét műszakilag nem sok minden indokolja; a négyhengeresnél nem kevésbé hajlamos a vibrációra, a V6-osnál hosszabb – viszont kétségkívül egyszerű kifejleszteni, ha már van egy négyhengeres motorunk és szeretnénk valami kicsit erősebbet csinálni, kevés melóval.

Az OM617 pont így jött létre, a 240d-ből, pontosabban OM616-ból. Aztán ez a kicsit szánalmas konstrukció valami hihetetlenül tartósnak és igénytelennek bizonyult. Önálló kenésű adagolójával, öntöttvas blokkjával és hengerfejével akár sütőolajjal etetve is elketyeg egymillió kilométert, még akkor is, ha turbó lélegezteti. Bár a motort a Mercedes 1994 után már nem használta tovább, a konstrukciót nem vetették el. A 2,9 literes OM602 nem kevésbé tartós szerkezetnek bizonyult.

1. – Egyhengeres motor

Autóban ritka az ilyen kevés henger, inkább motorokban megszokott, hogy mindössze egyetlen dugattyú dolgozzon a járgány mozgatásán. De mégis készültek ilyenek, munkagépek és személyautók is. Már amennyiben hagyományos autónak tekinthető a BMW Isetta, illetve annak vicces, osztott motoros olasz testvére. Igaz, ebben két dugattyú dolgozott, de közös égéstérben.

Kommentek

A csapatok nem kérnek F1-es tulajdonrészt

Úgy tűnik, a nem sikerült pénzt kihúzni a csapatok zsebéből, a Forma-1 új tulajdonosa, a Liberty Media nem tudta bevonni őket a tulajdonosi körbe.

Családi mindenest, de milyet?

Használtautó-vásárlásban segít szakértőnk, aki egy levélváltással is irányt mutathat az igényeinknek megfelelő kivitel megtalálásához.

Ez a kézműves módszer új fejezetet nyit a hengerfej felújításban

Precíz megoldás helyett ösztönből tolja emberünk. Az eredmény kétséges, de legalább az eljárás látványos.

Magyar rekord a BMW-nél

Soha annyi új BMW nem kelt el Magyarországon, mint 2016-ban. A siker nem csak a hagyományos modelleké, Közép-Európában i-modellekből is nálunk fogy a legtöbb.

Súlyos kockázat a járműjavításhoz használt illegális eszköz

Súlyos közlekedésbiztonsági kockázatokat jelentenek az autókban használt szoftverek és egyéb műszaki elemek működését ellenőrző nem jogtiszta, vagy nem megfelelően frissített diagnosztikai eszközök – hívta fel a figyelmet a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT).

F1: Jövőre Vettel, Alonso is mehet a Mercedeshez

A Mercedes csapatfőnöke nem titkolja, hogy az idén nagyon figyelik majd a pilótapiacot, lecsaphatnak valamelyik nagyágyúra is, ha Valtteri Bottas nem hozza Nico Rosberg szintjét.

1,3 milliárd liter benzint fogyasztottunk tavaly

Tavaly 5,5 százalékkal, csaknem 3 milliárd 358 millió literre nőtt az üzemanyag-fogyasztás a magyar piacon, ezen belül a gázolaj iránti kereslet 6,4 százalékkal, a benziné pedig 4,1 százalékkal bővült az egy évvel korábbihoz képest.

Fából faragott futóművel támasztották fel a sánta terepjárót

Aki terepjárásra adja a fejét, annak leleményesnek kell lennie. Az erdő mélyén, a vadonban nincs szerviz, csak a merész ötletek segíthetnek ha nagy a baj.

Iszonyatos luxus-pickup a Mercedestől

Miközben a Nissannal közösen fejlesztett X-osztály mezei munkaeszköznek ígérkezik, a cég más részlegei nem voltak ennyire józan gondolkodásúak.

Megvan az év első, szájtátós kamiontuningja!

Egy magyar csapat úgy alakította át egy Scania utasterét, hogy arra talán még külföldön is csorgatni fogják a nyálukat a kamionsofőrök.

F1: Nem mondják el az igazat Schumacherről?

A hétszeres világbajnok Forma-1-es legenda volt menedzsere szerint a család tartozna azzal a szurkolóknak, hogy elárulják, milyen állapotban is van Michael Schumacher.

Betegségnevű elektromos szupersportkocsi, de honnan?!

A Dendrobium nem valami alattomos gombás fertőzés, hanem egy futurisztikus külsejű sportkocsi, amely egyrészt elektromos, másrészt hamarosan gyártani fogják, harmadrész szingapúri.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.