Top 10: a legkúlabb fényszórók az autóiparban

Gyertyától a lézerig

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2016.04.28. 13.00

A dizájnereknek és a high-tech fejlesztőknek egyaránt csodás játszótér az autók fényszórója. Megmutatjuk a tíz legfaszagányosabb lámpát, amit eleddig produkált az autóipar.

Az autók talán leginkább meghatározó formai eleme a lámpatest. Hiszen az emberi lélek antropomorfizálásra, az élettelen dolgokat emberi szellemmel felruházni hajlamos romantikus része számára a fényszóró az autó szeme, legkifejezőbb pontja. Tudják ezt az autógyártók is; amióta autó létezik, nagy gondot fordítanak a lámpák kialakítására. Ezért születtek ilyen csodálatos dolgok az autóiparban, már a kezdetektől fogva:

1. Gyertyafényes romantika

Az első autólámpák funkciója nem az út megvilágítása volt, hanem az autó láthatóságának biztosítása. Így hát kezdetben egy pár gyertya is megtette – de már ekkor sem volt baj, ha a fényszóró nemcsak látható, hanem szép is. Mint ezen a XIX. századi Opelen:

4

Opel System Lutzmann, 1899


2. Karbidlámpa

A karbidkristályokból vízcsepegtetéssel acetilént fejlesztő karbidlámpa már érdemi fényt is tudott adni, az elektromos világítás elterjedéséig (1910-es évek eleje) olajlámpák mellett ilyen volt a legtöbb kocsin. Például ezen az 1904-es veteránon is:

Egy büszke skót Arrol-Johnston

Egy büszke skót Arrol-Johnston


3. A Tucker kanyarfényszórója

A fényszórók sokáig odabiggyesztett függelékek voltak az autókon, csak a 40-es években kezdtek belesimulni a sárvédőkbe. Így már-már űrhajó volt az 1948-as Tucker 48, amelynek nem is két, hanem három fényszórója volt. A középsőt a kormányművel összekötött mechanika mozgatta, hogy bevilágítson a kanyarokba.

Tucker 48, a.k.a. Tucker Torpedo

Tucker 48, a.k.a. Tucker Torpedo


4. Automatikus fényváltó 1952-ből

Még csak pár éve, hogy tömegesen terjedni kezdett az automatikus reflektorkapcsolás az új autókon. Már egy jobban felszerelt Astrán vagy Golfon sem meglepő, ha a fedélzeti kamera észleli a szembejövőket és lekapcsolja a távolsági fényszórót; ehhez nem kell igazán korszerű LED-es csodalámpa, a sima halogént is tudja kapcsolgatni az elektronika. Pedig nem új dolog ez. Amerikában már az 50-es évek elején létezett olyan rendszer, ami ugyanezt csinálta. Az Autronic Eye nevű szerkezet szenzora éjjel a szemből érkező erős fényt érzékelve levette a refit:

Gyári extraként az 1952-es Oldsmobile-okon

Gyári extraként az 1952-es Oldsmobile-okon

Az Autronic Eye szenzora

Az Autronic Eye szenzora

 

5. A Citroën DS kanyarfényszórója

Ha fényszórós gyűjtemény, akkor kihagyhatatlan a Citroën DS lámpája, pontosabban az 1967-es facelift utáni változaté. Ebben is mechanikus szerkezet forgatta az egyik fényszórót, amely a kerekek állásának megfelelően irányította a fénykévét. Csaknem húsz évvel a Tucker után nem volt ez igazi nagy áttörés, de az amerikai márka nem élt elég sokáig ahhoz, nem vált elég ismertté, hogy ne mindenkinek a Citroën ugorjon be a kanyarfényszóró említésére.

Ez aztán végképp antropomorf: az ide-oda tekintgető DS

Ez aztán végképp antropomorf: az ide-oda tekingető DS


6. A Porsche 928 bukólámpája

Bukólámpával Amazonast lehetne rekeszteni, a látványos megoldást előszeretettel alkalmazták főleg sportkocsikon Corvette C3-tól Opel GT-n át Mazda RX7-ig szerte a világon. Ezek közül is kiemelkedik a Porsche 928-as modell lámpája, amely eleve takaratlanul bámul a világba, alighanem az optika kialakításával is meg lehetett volna oldani a megfelelő vetítési kép kialakítását, de tagadhatatlanul látványosabb ez a módszer:

Látványos parasztvakítás a Porschétól

Látványos parasztvakítás a Porschétól


7. Angel Eye

A menetjelző fények a könnyen formázható LED-es világítótestek terjedésével ma már számos márkának adnak éjjel is markáns, egységes arculatot, de a BMW angyalszempárja volt az első igazán sikeres próbálkozás a témában. A 2001-es 5-ösön mutatkozott be először a kettős fénygyűrű:

BMW E39 Angel Eyes-zal

BMW E39 Angel Eyesszal


8. A pislogó autó

A BMW Gina prototípus bőrszerű karosszériájából ugyan nemigen lesz semmi még jó darabig, ami a sorozatgyártást illeti, de ebből a felsorolásból azért nem maradhat ki a pislogó autó. 2:20-nál a lényeg:

9. Mátrix-LED

Az éjjeli reflektorkapcsolgatás bináris primitívségét látványosan helyezik a technológiatörténet szemétdombjára a mátrix-LED fényszórók, melyek a fénykibocsátó diódák kapcsolgatásával csak ott tompítják el a fénykévét, ahol ez zavarná a szembejövőt, illetve ott erősítik fel, ahol egy biciklijén gázpalackot toló éjjeli pistabácsi esetében ez célszerű. A mátrix-LED-lámpa a 2013-as Audi A8-ason mutatkozott be, és pillanatok alatt leszaladt a mezei autók körébe, ma már egy Opel Astrához is rendelhető:

Egyebek mellett pont a high-tech világítás tömegszintre hozatala segített hozzá az Opelt az idei Év Autója cím elnyeréséhez

Egyebek mellett pont a high-tech világítás tömegszintre hozatala segítette hozzá az Opelt az idei Év Autója cím elnyeréséhez


10. Lézerfényszóró

Véres csata folyt az elsőségért az Audi és a BMW között: ki mutatja be majd elsőként a lézerfényszórót egy autón? Az Audi vitte el a pálmát, pár hónappal az i8 előtt az R8 csúcsváltozatán már lézerdiódával előállított fénykéve jelölte ki a további utat az autóipari fejlesztők számára. Egyelőre ez a csúcs, kíváncsian várjuk, mi lesz a következő fénytechnológiai áttörés!

Kommentek

A csapatok nem kérnek F1-es tulajdonrészt

Úgy tűnik, a nem sikerült pénzt kihúzni a csapatok zsebéből, a Forma-1 új tulajdonosa, a Liberty Media nem tudta bevonni őket a tulajdonosi körbe.

Családi mindenest, de milyet?

Használtautó-vásárlásban segít szakértőnk, aki egy levélváltással is irányt mutathat az igényeinknek megfelelő kivitel megtalálásához.

Ez a kézműves módszer új fejezetet nyit a hengerfej felújításban

Precíz megoldás helyett ösztönből tolja emberünk. Az eredmény kétséges, de legalább az eljárás látványos.

Magyar rekord a BMW-nél

Soha annyi új BMW nem kelt el Magyarországon, mint 2016-ban. A siker nem csak a hagyományos modelleké, Közép-Európában i-modellekből is nálunk fogy a legtöbb.

Súlyos kockázat a járműjavításhoz használt illegális eszköz

Súlyos közlekedésbiztonsági kockázatokat jelentenek az autókban használt szoftverek és egyéb műszaki elemek működését ellenőrző nem jogtiszta, vagy nem megfelelően frissített diagnosztikai eszközök – hívta fel a figyelmet a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT).

F1: Jövőre Vettel, Alonso is mehet a Mercedeshez

A Mercedes csapatfőnöke nem titkolja, hogy az idén nagyon figyelik majd a pilótapiacot, lecsaphatnak valamelyik nagyágyúra is, ha Valtteri Bottas nem hozza Nico Rosberg szintjét.

1,3 milliárd liter benzint fogyasztottunk tavaly

Tavaly 5,5 százalékkal, csaknem 3 milliárd 358 millió literre nőtt az üzemanyag-fogyasztás a magyar piacon, ezen belül a gázolaj iránti kereslet 6,4 százalékkal, a benziné pedig 4,1 százalékkal bővült az egy évvel korábbihoz képest.

Fából faragott futóművel támasztották fel a sánta terepjárót

Aki terepjárásra adja a fejét, annak leleményesnek kell lennie. Az erdő mélyén, a vadonban nincs szerviz, csak a merész ötletek segíthetnek ha nagy a baj.

Iszonyatos luxus-pickup a Mercedestől

Miközben a Nissannal közösen fejlesztett X-osztály mezei munkaeszköznek ígérkezik, a cég más részlegei nem voltak ennyire józan gondolkodásúak.

Megvan az év első, szájtátós kamiontuningja!

Egy magyar csapat úgy alakította át egy Scania utasterét, hogy arra talán még külföldön is csorgatni fogják a nyálukat a kamionsofőrök.

F1: Nem mondják el az igazat Schumacherről?

A hétszeres világbajnok Forma-1-es legenda volt menedzsere szerint a család tartozna azzal a szurkolóknak, hogy elárulják, milyen állapotban is van Michael Schumacher.

Betegségnevű elektromos szupersportkocsi, de honnan?!

A Dendrobium nem valami alattomos gombás fertőzés, hanem egy futurisztikus külsejű sportkocsi, amely egyrészt elektromos, másrészt hamarosan gyártani fogják, harmadrész szingapúri.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.