Top 10: a legkúlabb fényszórók az autóiparban

Gyertyától a lézerig

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2016.04.28. 13.00

A dizájnereknek és a high-tech fejlesztőknek egyaránt csodás játszótér az autók fényszórója. Megmutatjuk a tíz legfaszagányosabb lámpát, amit eleddig produkált az autóipar.

Az autók talán leginkább meghatározó formai eleme a lámpatest. Hiszen az emberi lélek antropomorfizálásra, az élettelen dolgokat emberi szellemmel felruházni hajlamos romantikus része számára a fényszóró az autó szeme, legkifejezőbb pontja. Tudják ezt az autógyártók is; amióta autó létezik, nagy gondot fordítanak a lámpák kialakítására. Ezért születtek ilyen csodálatos dolgok az autóiparban, már a kezdetektől fogva:

1. Gyertyafényes romantika

Az első autólámpák funkciója nem az út megvilágítása volt, hanem az autó láthatóságának biztosítása. Így hát kezdetben egy pár gyertya is megtette – de már ekkor sem volt baj, ha a fényszóró nemcsak látható, hanem szép is. Mint ezen a XIX. századi Opelen:

4

Opel System Lutzmann, 1899


2. Karbidlámpa

A karbidkristályokból vízcsepegtetéssel acetilént fejlesztő karbidlámpa már érdemi fényt is tudott adni, az elektromos világítás elterjedéséig (1910-es évek eleje) olajlámpák mellett ilyen volt a legtöbb kocsin. Például ezen az 1904-es veteránon is:

Egy büszke skót Arrol-Johnston

Egy büszke skót Arrol-Johnston


3. A Tucker kanyarfényszórója

A fényszórók sokáig odabiggyesztett függelékek voltak az autókon, csak a 40-es években kezdtek belesimulni a sárvédőkbe. Így már-már űrhajó volt az 1948-as Tucker 48, amelynek nem is két, hanem három fényszórója volt. A középsőt a kormányművel összekötött mechanika mozgatta, hogy bevilágítson a kanyarokba.

Tucker 48, a.k.a. Tucker Torpedo

Tucker 48, a.k.a. Tucker Torpedo


4. Automatikus fényváltó 1952-ből

Még csak pár éve, hogy tömegesen terjedni kezdett az automatikus reflektorkapcsolás az új autókon. Már egy jobban felszerelt Astrán vagy Golfon sem meglepő, ha a fedélzeti kamera észleli a szembejövőket és lekapcsolja a távolsági fényszórót; ehhez nem kell igazán korszerű LED-es csodalámpa, a sima halogént is tudja kapcsolgatni az elektronika. Pedig nem új dolog ez. Amerikában már az 50-es évek elején létezett olyan rendszer, ami ugyanezt csinálta. Az Autronic Eye nevű szerkezet szenzora éjjel a szemből érkező erős fényt érzékelve levette a refit:

Gyári extraként az 1952-es Oldsmobile-okon

Gyári extraként az 1952-es Oldsmobile-okon

Az Autronic Eye szenzora

Az Autronic Eye szenzora

 

5. A Citroën DS kanyarfényszórója

Ha fényszórós gyűjtemény, akkor kihagyhatatlan a Citroën DS lámpája, pontosabban az 1967-es facelift utáni változaté. Ebben is mechanikus szerkezet forgatta az egyik fényszórót, amely a kerekek állásának megfelelően irányította a fénykévét. Csaknem húsz évvel a Tucker után nem volt ez igazi nagy áttörés, de az amerikai márka nem élt elég sokáig ahhoz, nem vált elég ismertté, hogy ne mindenkinek a Citroën ugorjon be a kanyarfényszóró említésére.

Ez aztán végképp antropomorf: az ide-oda tekintgető DS

Ez aztán végképp antropomorf: az ide-oda tekingető DS


6. A Porsche 928 bukólámpája

Bukólámpával Amazonast lehetne rekeszteni, a látványos megoldást előszeretettel alkalmazták főleg sportkocsikon Corvette C3-tól Opel GT-n át Mazda RX7-ig szerte a világon. Ezek közül is kiemelkedik a Porsche 928-as modell lámpája, amely eleve takaratlanul bámul a világba, alighanem az optika kialakításával is meg lehetett volna oldani a megfelelő vetítési kép kialakítását, de tagadhatatlanul látványosabb ez a módszer:

Látványos parasztvakítás a Porschétól

Látványos parasztvakítás a Porschétól


7. Angel Eye

A menetjelző fények a könnyen formázható LED-es világítótestek terjedésével ma már számos márkának adnak éjjel is markáns, egységes arculatot, de a BMW angyalszempárja volt az első igazán sikeres próbálkozás a témában. A 2001-es 5-ösön mutatkozott be először a kettős fénygyűrű:

BMW E39 Angel Eyes-zal

BMW E39 Angel Eyesszal


8. A pislogó autó

A BMW Gina prototípus bőrszerű karosszériájából ugyan nemigen lesz semmi még jó darabig, ami a sorozatgyártást illeti, de ebből a felsorolásból azért nem maradhat ki a pislogó autó. 2:20-nál a lényeg:

9. Mátrix-LED

Az éjjeli reflektorkapcsolgatás bináris primitívségét látványosan helyezik a technológiatörténet szemétdombjára a mátrix-LED fényszórók, melyek a fénykibocsátó diódák kapcsolgatásával csak ott tompítják el a fénykévét, ahol ez zavarná a szembejövőt, illetve ott erősítik fel, ahol egy biciklijén gázpalackot toló éjjeli pistabácsi esetében ez célszerű. A mátrix-LED-lámpa a 2013-as Audi A8-ason mutatkozott be, és pillanatok alatt leszaladt a mezei autók körébe, ma már egy Opel Astrához is rendelhető:

Egyebek mellett pont a high-tech világítás tömegszintre hozatala segített hozzá az Opelt az idei Év Autója cím elnyeréséhez

Egyebek mellett pont a high-tech világítás tömegszintre hozatala segítette hozzá az Opelt az idei Év Autója cím elnyeréséhez


10. Lézerfényszóró

Véres csata folyt az elsőségért az Audi és a BMW között: ki mutatja be majd elsőként a lézerfényszórót egy autón? Az Audi vitte el a pálmát, pár hónappal az i8 előtt az R8 csúcsváltozatán már lézerdiódával előállított fénykéve jelölte ki a további utat az autóipari fejlesztők számára. Egyelőre ez a csúcs, kíváncsian várjuk, mi lesz a következő fénytechnológiai áttörés!

Kommentek

Fekete lyukak az autóban – top 10 pohártartó

Tíz megoldás ugyanarra a feladatra: legyen helye az autóban a pohárnak, bögrének, palacknak.

Top 10 – Legendás autók dupla kerek lámpákkal

A duplakerek első fényszórópár a valaha volt legbiztosabb módszer a menőségi faktor feltornázására. Visszapillantva rengeteg klasszikus tekintete ettől lett emlékezetes, a teljesítmény, a sportosság jelzőjévé vált a négy lámpa. Ladától a Dodge Chargerig.

Top 10: nyitható tetejű, de nem kabrió, mi az?

Az új MX-5 furcsa, elektromos mozgatású, se nem kabrió, se nem egészen targa teteje adta az ihletet, hogy összegyűjtsük a tíz – szerintünk – legizgalmasabb nem kabrió és nem CC tetőt az autótörténelemből.

Top 10 – Legendás hátsó szárnyak

A gyári vasalódeszkák kortalan elemei a nagy teljesítményű sportkocsiknak. Ami utólagos kiegészítőként lehet rémes túlzás, az egy különleges típuson legendás dizájnelem, és olykor még hasznos is. Most ebből az utóbbi, vágygerjesztő kategóriából szedtünk össze tízet.

Kabrió, bátraknak

Ha már a Techart GTstreet R Cabriolet karosszériája láttán rossz érzéseid támadnak, várj, amíg megtudod, mire képes a dög.

Verstappen: A Red Bull “túl lassú”

Az Ausztrál Nagydíj első edzésnapja után nem lehetnek igazán elégedettek a Red Bullnál, messze a Ferrari és még messzebb a Mercedes csúcstempója.

Villamosnak indult, busz lett belőle

Ha megvalósul a közösségi közlekedésben az, ami most a mérnökök fejében van, akkor elképzelhető, hogy évek múlva nehezen tudunk majd különbséget tenni a buszok és a villamosok között.

F1: Vettelt nem izgatja a Mercedes

Sebastian Vettel azt mondja, a Mercedeshez való átszerződés egyáltalán nem téma számára. A vártnál gyengébb melbourne-i kezdés sem probléma.

“Feltámad a Zsiguli, 200 lóerővel tér vissza” – Ordas kamu, el ne hidd!

Muszáj írni egy olyan álhírről, ami futótűzként terjed a Facebookon, és egyre több magyar internetes oldal hiteles állításként veszi át, pedig hatalmas nagy kamu az egész.

Unod a dugót? Itt a megoldás

Te is kivagy attól, hogy órákig araszolsz reggelente, míg beérsz a munkába? Két megoldás van: válaszd a tömegközlekedést, vagy ugorj a kocsisor elejére. Mutatjuk, hogyan.

F1: Hamilton 99 százalékos, Bottas szombatra javulna

A Forma-1-es szezonnyitó Ausztrál Nagydíj szabadedzései után Lewis Hamilton hajszál híján tökéletesnek érezte a napot, Valtteri Bottasnak viszont fel kell kötnie a gatyát.

Egy film, amit látnod kell, ha érdekel a hazai motorgyártás sorsa, történelme

Kende Márta és a Magyar Televízió 47 perces filmje a Motorkerékpárgyárról, és annak bezárása előtti időszakáról.

F1: Videón a szezon első autótörése

Aki lemaradt a közvetítésről, most megnézheti a 2017-es Forma-1-es idény első autótörését és azt, hogyan úszott meg egy potenciálisan nagy bukást a Red Bull-os Max Verstappen Melbourne-ben.

F1: Hamilton uralta az idény első edzésnapját

A Forma-1-es szezonnyitó Ausztrál Nagydíj mindkét pénteki szabadedzésén fél másodperc feletti előnnyel zárt a mercedeses Lewis Hamilton. A Ferrari egyelőre hátrébb van.

Új Insignia: minél drágább, annál jobb!

Erős benzinmotorral, fullosan az igazi az új Insignia. Egy ilyenben még igaz is az Opel állítása: olyan, mint egy prémiumautó, csak olcsóbb.

F1: Jövőre eltüntetik a cápauszonyokat

A Forma-1 állandó versenyigazgatója szerint a Nemzetközi Automobil Szövetség 2018-ra betilthatja az idén visszatért légterelőket. Charlie Whiting a Verstappen-szabályról is beszélt.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.