A magyar újautó-piac ugyancsak keskeny szeletét vonultatja fel a világ autóiparának. Az még hagyján, hogy egy csomó japán és amerikai modellből egész Európával együtt kompletten kimaradunk, de még számos európai modell is elérhetetlen nálunk a hivatalos utakon. Összegyűjtöttünk tíz olyan kocsit, amelynek talán lenne keresnivalója nálunk is, de minimális az esélye, hogy valaha is egy magyar szalonban tapogathassuk végig őket. Szupersportautókat direkt nem válogattunk a listába, azok úgyis magánimportban jönnek, külföldi rendszámmal, inkább tíz viszonylag egyszerű modellt kerestünk, amelyek szívfájdítóan kívánatosak, az utcaképnek is jót tennének.

Renault Zoe

A Renault komplett elektromos portfóliójából kimarad a hazai piac, a francia márka ugyanis a mindenkori magyar kormányzat elektromos mobilitással kapcsolatos sokéves töketlenkedése miatt nálunk eleve be se vezette villanyautóit. Se elektromos Fluence, se Twizy nem volt kapható nálunk hivatalosan, de a legjobb ár-érték arányú kisautó, a Zoe se tudta megszorongatni a Leafet Magyarországon. Mert nem lehetett kapni. És most se lehet.

Pedig a 22 kWh-s lítium akkuval, 88 lóerős motorjával, 210 km-es elméleti hatótávolságával igen praktikus kis városi villanyautó ez is. Németországban 21511 eurós listaárral indul, de ez nem összevethető a Leaf magasabb árával, hiszen ehhez még hozzájön havi 49 euró akkubérleti díj.

UAZ Hunter

A Lada ugyan tavaly decemberben nagy csinnadrattával visszatért a magyar rajongókhoz, a másik olyan orosz autómárka, amelyért 2015-ben is lehetne rajongani – egyelőre még nem. Az UAZ-ról beszélek, ami Hunter néven a mai napig gyártja az egykori “parancsnoki UAZ” modern változatát. Hát, legalábbis olyan oroszosan modernet, na: az Euro 4-es motorral, légzsákok nélkül nem lenne egyszerű hivatalosan importálni a kocsit egy EU-s piacra.

Az UAZ Hunter 2,2 literes dízelmotorja modernebb, mint az ősi 2,4-es benzines volt, de ez is csak Euro 4-es

Fiat Strada, 4 üléssel

Az adóoptimalizálás és hétköznapi praktikum szempontjából kiváló pickupok mára kellemetlenül elhíztak; hiába lehet visszaigényelni áruk és fenntartási költségük, fogyasztásuk után az ÁFA-t, egy kisebb családi autót nem tudnak kiváltani, mert óriásiak, sokat esznek és drágák. Remek, hogy akár szántani is lehet velük, de mit csináljon az, aki nem szántani akar, csak olcsón jönni-menni? Nos, van egy olyan pickup, ami neki is megfelelne, elférnek benne négyen, mégsem feleslegesen nagy: a Fiat Strada Trekking, amely 1,3 literes JTD-vel is készül, tehát akár a gázolaj ÁFA-ját is visszakérhetné utána, aki cégautóként használja.

A brazil és argentín piacok öröme a Strada Trekking, 1,3 literes, takarékos JTD dízellel és akár négyszemélyes utastérrel is.


Négyajtós verzióban is kapható a Strada hosszú kabinos változata, de nem nálunk

Nissan Quest

A nagy egyterűek piaci szegmense Európában az egyik leginkább döglődő kategória. A Sharan-Galaxy méretnél is nagyobb, hét ülés mögött is értékelhető méretű csomagteret kínáló személykocsik nagyjából a tojásforma Grand Voyager óta nem tudnak népszerűek lenni, aki ekkora autót akar, Transportert, Vitót, Traficot, Vivarót vesz mifelénk. Pedig volna alternatíva bőven, Amerikában Mississippit lehetne rekeszteni az olyasféle kocsikkal, mint például a Nissan Quest.

Az öt méter tíz centi hosszú, Nissan D platformra, Japánban készülő családi busz legnagyobb baja az lenne az európai, pláne a magyar piacon, hogy nem készül dízelmotorral. A 3,5 literes, fokozatmentes automata váltóval társított V6-os motor fogyasztását pedig a mi eszünk még a 300 forint alatti benzinár mellett is nehezen fogadja be, nem vagyunk ahhoz szokva, hogy egy nagy kocsi étvágya is nagy


A Nissan Quest utastere; az ember szinte látja, ahogy megy a család vele Disneylandbe

Cadillac CTS-V

A General Motors évtizedes távlatra visszatekintve eléggé hebehurgyán viselkedett mifelénk: hol bevezette, hol átkeresztelte, hol kivezette koreai vagy amerikai márkáit (Daewoo, Chevrolet, Cadillac, Corvette) a piacról. Pedig a sok kevéssé értelmezhető vagy nagyon idegen, nagyon amerikai modell mellett egy-két autóval nagyon is bírna mit kezdeni az európai, de tán még a magyar piac is. Az egyik ilyen a BMW M5-faló sportszedán, a CTS-V.

6,2 literes V8-as motorjából 650 lóerő és 855 Nm jön elő, ezzel verné a teljes európai felső-közép sportmezőnyt. 322 km/h a végsebessége, 84 ezer dollár, kb. 23 millió forint a kinti ára. Egy 560 lovas BMW M5 az USÁ-ban 94 ezer dollárról indul

Toyota Camry hibrid

A Toyota (és a Lexus) viselkedését egyre nehezebb megérteni innen, Európa pereméről. Nagyon lanyhán szállt be a cég a konnektoros hibrid versenyfutásba (csak a kifutó konnektoros Prius van nekik), látványosan szembemennek a népszerű dizájntrendekkel (Lexus NX, Toyota Auris), túlerőltetnek olyan kategóriákat, amelyek nem nekik valók (új RX, mint X6-konkurens?). Ugyanakkor dacosan elzárkóznak a nálunk is egyik legnépszerűbb hibridmodell hivatalos importba állításától. A Camry Hybridből tavaly jött ki az új generáció:

A hibrid Camry aktuális, 200 lóerős verziója. Már van egy a Használtautón, 11 millióért kínálják, 13 ezer kilométerrel

Új Chrysler Voyager

Annyira új, hogy nem is Voyager a neve, hanem Pacifica. Gyönyörű, hatalmas, hibrid, és egyelőre nem túl valószínű, hogy Európában is megjelenne. Sajnos.

Nyolcad tonnával könnyebb elődjénél, kb. 50 km füstmentes autózásra képes konnektoros hibrid is lesz belőle, állítólag a fullextrás változatban még fedélzeti porszívó is akad

RAM 1500

KING OF THE ROAD. ROYALTY AT THE RANCH. Így szól a Dodge márkáról leszakított amerikai pickup-brand egyik aktuális szlogenje, és van benne valami. De nekünk nem jár a rojálti a tanyán: a krómtól ragyogó amerikai álmot nem árulják nálunk hivatalosan, pedig már egész civilizált műszaki paraméterekkel is meg lehet venni egy kosfejes agronómus-autót. A 2016-os legkisebb RAM, az 1500 az obligát V6-os és V8-as benzinesek mellett háromliteres dízelmotorral is kapható. De nem nálunk.

Íme, egy alapkivitelű, fekete műanyag lökhárítós Tradesman változat, lemezfelnivel. ÉS még ezen is átjön a cowboy-életérzés! A háromliteres V6 EcoDiesellel az étvágya is racionális marad


A fapados RAM 1500 műszerfala

Toyota Pixis Mega / Daihatsu Wake

Az úgynevezett kei carok között egész csomó nagyon szimpatikus modellt talál az európai szem, pedig ezt a kategóriát a nagyon speciális japán adózási rendszer tenyésztette ki. A 660 köbcentis, maximum 64 lóerős törpeautók közül azok emelkednek ki leginkább, amelyek vagy nagyon sportosak, vagy nagyon praktikusak apró méretük és korlátozott teljesítményük mellett. A Pixis Mega (vagy Daihatsu emblémával Wake) az utóbbiak közé tartozik. Aki főleg nagyvárosban autózik, gyakran kell szűk helyekre parkolnia, de sok cuccal jár-kel, bizonyára szívesen bekerülne egy ilyen Pixisbe!

3,4 méter hosszú, de kapható 4x4 hajtással is. A dobozforma a legpraktikusabb, ha sokat kell pakolni, a városban meg úgysem számít a légellenállás.


A Toyota Pixis Mega utastere franciaággyá alakítva

Suzuki Alto Turbo RS

Suzuki is, kicsi is, takarékos is, ráadásul állati menő, ahogy kinéz – de mégsem lehet a Mi Autónk. Hiszen ez is egy kei car, kizárólag jobbkormánnyal, a japán belpiacra.

63 lóerőt ilyen keményen előadni csak az Alto tud. Pedig még rendes váltó sincs benne, csak automata, de akkor is fantasztikus ez a pofa!