10. Mazda CX-3 G150 AWD Revolution 6.939.900 forinttól Összeállításunk legdrágább darabjának csomagtartójába sosem hajítanak véres őztetemet a vadászok, ahogyan méteres harcsát sem fektetnek a kárpitra gumicsizmás horgászok, de nem a hétmilliós nyitóára miatt. Ültem én már olyan 30 milliós G Merciben, amelyben a sofőrülés mellett puskatartó állt. A CX-3-as karaktere egyszerűen nem terepjárós, ha van ma a nagyvárosi, kellemesen jómódú hölgyeknek kedvence, ez az. Igen, kapható összkerekesként, de a fehér bőrkárpit fontosabb.


9. Nissan Juke DIG-T 190 XTRONIC 4WD 6 595 000 Újabban cégautóként is egyre népszerűbb – látom ezt a saját mélygarázsunkban - az öregecske, de kora ellenére kétség kívül még mindig meglehetősen karakteres kis crossover. Éppen jól van itt, egyik közvetlen riválisa alatt, amelytől 190 lóerejével (240 Nm) erősebb és gyorsabb. Ezzel a turbós motorral tipikusan az a nagyobb kocsikban pöffeszkedők által lenézett cicaautó, miközben képes meglepetéseket okozni. Ugye, látják? Ennek sem a terepes képességeit sorolom.


8, Opel Mokka 1.4 Turbo ECOTEC Start/Stop 4x4 103 kW/140 LE 6 fokozatú kézi váltóval 6 180 000 Őszintén sajnálva a magyar piac legolcsóbb 4x4-eseinek összeállításában valódi terepjárót keresőket, természetesen egy újabb mini SUV-val folytatódik a sor. Ez van, de ne kattintsanak tovább, alább jönnek majd igénytelen sárdagasztók is. Sőt, kedvezőbb áron a divatautóknál. Amúgy a Mokkát is sokan szeretik Európában, de nálunk is: tavaly 1250 eladott példánnyal ez nyerte a 4,2 méter körüli crossoverek értékesítési veresenyét, balszerencséjére idén agyonvágta őt az új Vitara.

6, Suzuki SX4 S-CROSS 1.6 GL+ 4WD 5 900 000 Ft Rövid ideig tartó dicsőség jutott az előző Qasqai-ra nyilván csak tök véletlenül hajazó S-Crossnak. Nem csak a Mokkát, a bátyót is elhomályosította a Vitara, amely szinte az egész hazai újautó-piacot zárójelbe rakta idén. A rendkívül árérzékeny Suzuki-vásárlók közül ugyan ki vesz ennyiért összkerekes S-Crosst, mikor közel 20 százalékkal olcsóbb és csinosabb, igaz, valamelyest szűkösebb márkatársat is rendelhet ugyanazzal a szívó motorral, és hajtással?

7, Ssangyong Tivoli 1.6 e-XGI STD 4 790 000 KB 5,8 millió Végre, egy terepjáró-specialista – ahogy szereti magát nevezni a legkisebb önálló dél-koreai autómárka, amelynek termékei eddig főként elcseszett dizájnjukkal kerültek be a különféle toplistákba. Szívből remélem, a Tivoli többeknek elnyeri a tetszését. Összkerékhajtása 50-50 százalékban fixre zárható, hatsebességes Aisin automataváltója tud az Eco és a Power mellett Winter üzemmódot is, a benzines szívó motorja 128 lóerős.


5, Fiat Panda 1.3 Mjet 4x4 Climbing 5 100 000 Nem mai gyerek, az olaszmániások által mégis szeretettel emlegetett brand a Panda, amelynek Climbing nevű változata meglehetősen ritka látvány az utakon. 1248 köbcentis blokkja 95 lóerő mellett 4,4 liternyi gázolaj elfogyasztását ígéri 100 kilométerre. Az eddig 6,5 millió példányban értékesített Panda a kategóriában nem csak abban rekorder, hogy 2004-ben elsőként szerezte Az Év Autója-díjat, hanem ez volt a 4 méter alatti európai kisautók között az első, amely 4x4-esként is elérhető volt, még 1983-ban.


4, Suzuki Vitara 1.6 GL 4WD 5 090 000 Ft Többször említettem már a hazai újautó-piac idei szupersztárját, amely – lévén esztergomi gyártású termék – magyar földön a 4,49 milliós nyitóár helyett azonnali akcióval 3,79 milliótól csábította a suzukisokat. Sőt, más márkáktól is rabolt vevőket. Igaz, nem ez az összkerekes változat, habár egynémely állami megrendelés benne van a pakliban. Régi vágású szívó motorja 6000-es fordulatnál adja le 120 lovas maximális teljesítményét, jól megpörgetve is kell 12 másodperc a 100-as sprinthez. Sajnos ez sem nagybetűs terepes: se diffizár, se felező, csak három üzemmód (automata, hó, sport), amit egy tekerentyűvel állíthatunk a váltókar mögött.


3, Suzuki JIMNY 4WD JLX Club 4 490 000 Ft Szerintem sok átlag suzukis azt sem tudja, hogy létezik, miközben a racionális gondolkodásra hajlamos autóbuzik nagy becsben tartják. A Jimny könnyű, viszonylag nagy a terepszöge, rövid a tengelytávja, és az előbbiekben említett Suzukiktól komolyabb összkerékhajtás szereltek alá. Idézek a gyártótótól: „A 4WD kapcsolóval aktiválható 4H beállítás elsősorban az erdei ösvényekhez és kavicsos földutakhoz hasonló sík felületű terepekhez ideális. Ha meredekebb lejtő vagy durvább terep esetén nagyobb tapadásra van szükség, egyszerűen csak nyomja meg a 4WD-L gombot, és kapcsolja be a 4L beállítást.” Azt már én teszem hozzá 100-as tempóig válthatunk a két- és négykerék-meghajtás között, a 4WD és a 4WD-L között azonban csak állva.


2, Dacia Duster Cool 1,6 16V 84 kW/114 LE 4x4 3 810 000 A Dacia újkori történetének legkerekebb darabja, a világ számos szegletében igazi sikerautó a Duster. Magánszemélyek és cégek, őzre vadászók és harcsázó horgászók egyaránt használják, a hazai újautó-piacon is talán a legjobb ár/érték arányú összkerekes autó. Érezhetően nagyobb, erősebb és olcsóbb például a Jimnynél. Alapból fornthajtásos, de ha kell, többtárcsás kuplung zárja a hátsó hajtást – automatikusan, vagy a vezető is megteheti, ha szükségét látja. A hasmagassága nincs az égben, de közepes erősségű terepen simán elmegy.


1,Lada 4x4 ??? forinttól A Lada nevű, nem éppen világbajnok autómárka kínálatának stabilan igazán erős neve a Niva, számomra teljesen érthetetlen, hogy éppen ezt kellett eladnia az oroszoknak. Na, mindegy, mostantól 4x4 hivatalosan a neve, és tulajdonképpen ezt a malőrt leszámítva szerintem nagyon is szerethető autó. Mert őszinte. Keveset ígér, de azt betartja. Oké, hogy szőrös ősállat a 83 lóerős, szívó 1,7-es motor, és belül is dúl a retró, állandó a 4x4, és zárható a központi differenciálmű. Mondom, hogy olcsó, meg első helyre raktam, miközben kérdőjelek világítanak a neve mellett. A Lada friss importőre jövő szerdán tart sajtótájékoztatót, akkor közli a kínálat, így a 4x4 hivatalos hazai árát. Mindenki biztos lehet benne: érezhetően olcsóbb lesz a Dusternél.