13 tuti tipp a tél elleni harchoz

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2015.11.25. 12.15

Nem szabad hagyni, hogy az orvul támadó tél felkészületlenül érjen. A latyakos, havas, esős, ködös időszak sokkal elviselhetőbb, ha felvértezzük magunkat ellene.

Már augusztusban (sőt, van aki nyár elején tudja már) tisztában vagyunk vele, hogy a tél közeleg, és előbb-utóbb kegyetlenül le fog csapni. Mégis sokan úgy néznek az első hóra, mint az égiek átkára, váratlan sorscsapásra, ami kegyetlen küzdelemmé változtatja az autózás minden mozzanatát. 
Amikor körömmel, bankkártyával kell kaparni a szélvédő vastag jégrétegét, amikor két fáradt fordulat után elhallgat az önindító, vagy az elégtelen abroncsok miatt kerülünk balesetveszélybe, nincs értelme az időt, a körülményeket, a váratlan havat átkozni. Csak magunkat tehetjük felelőssé.
Most viszont még nincs késő megtenni az óvintézkedéseket, felkészülni, és röhögve megugrani a zimankó állította akadályokat. Tizenhárom gyors tanácsunk talán tartalmaz unalomig ismert elemeket, de akadhat olyan praktika, amit nem árt megfogadni.

Macskaalom a megmentő! - Az elakadás elleni küzdelem kifinomult módja, a kerék alá szórva megmenthet szorult helyzetünkből.

Egy pár zokni a cipőre - Ha igazán csúszós úton akadunk el, akkor tesz jó szolgálatot a cipőre húzott zokni. Így az autóból kiszállva nem az lesz az első mozdulatunk, hogy fenékre esve jajgatva káromkodunk.

Ha végképp elakadtunk, és nincs kéznél semmi, amivel tapadó felületet adhatunk pánikszerűen pörgő kerekeinknek, vessük be az autós szőnyegünket. Lehet kicsit csapzott lesz, de legalább haladunk tovább.

A nap a barátod - Legolcsóbb trükk a jég és hómentesítésre, ha a nappal szemben parkolunk. Nyilván ezernyi eset akad, amikor ez sem segít, de ha lehetőség akad rá, nem árt ez a kártyát is kijátszani.

A jégkaparás minden nyűgjétől megszabadulhatunk, ha lepedővel, vagy az erre gyártott, rögzíthető takaróval borítjuk be a szélvédőt.

A WD-40 most is segít! - A befagyott zárak okozta bosszúságot előzhetjük meg, ha a zárszerkezetet még a fagyos idő beállta előtt kezeljük.

Legyen mentőcsomagod vészhelyzet esetére! - Főképp a váratlan torlódás, várakozás idejére kell gondolni az összeállításkor, illetve az alapvető továbbjutáshoz szükséges, egyszerű segédeszközök magunknál tartása fontos. Némi tartós, száraz élelem, ivóvíz, zseblámpa, jégkaparó, meleg ruházat, vontató, és bikakábel.

Öltözz alkalomhoz illően! - Ha olyan helyre indulunk, ahol kötelező az öltöny-fels/fényes-lépő kombó, akkor legalább egy cserecipőt dobjunk be a megfelelő meleg ruházattal együtt.

Láss, de ne vakíts! - Januárban, átlagosan mindössze 57 órán át látjuk a napot, míg júliusban ez az érték 296 óra. Ezért fontos a fényszórók karbantartása, a bemattult felület políroztatása, és a sár, szennyeződés rendszeres eltávolítása. Emellett közlekedőtársainkat sem érdemes elvakítani, ezért ügyeljünk a fényszórómagasság helyes beállítására.

Télen zabálják az áramot a lámpák, a gyakori indítózás, a hóesésben állandósuló dugós araszolás közben alig tölt a generátor, így a koros akkumulátorunk mellé nem árt beszerezni egy töltőt is, amivel még elnyújthatjuk a fáradó alkatrész élettartamát.

Figyelj a hűtőfolyadékra! A hűtőfolyadék fagyáspontját benzinkútnál ingyenesen megmérik. Ha nem éri el a mínusz 20-25 fokot, a motortérben található tágulási tartályba házilag tölthetünk fagyálló hűtőfolyadékot. Ellenőrzése kiemelten fontos, ha megfagy a hűtőfolyadék, akkor szétrepedhet a hengerfej vagy a motorblokk, jobb esetben a hűtő repedhet meg.

Az alkohol megoldja a problémát - Vannak élethelyzetek, amikor csak az alkohol segít. Esetünkben is jól jön, kézi fertőtlenítők formájában. Ezzel a befagyott zárak munkára fogását valósíthatjuk meg.

A zokni igazi sokrétű csodafegyver - Az a a legkevesebb, hogy felhajtjuk az ablaktörlőt, de az igazi profi megoldást két zoknival érhetjük el. A lapátokra húzva garantált a fagymentes felület.

Kommentek

  • v_johny

    WD40 zárba? Nos, a grafitporral kent lamellákból kimossa a kenést… Zárolajozó még a Tesco-ban is van 500Ft-ért…

  • PDA FAN

    A WD40 elenjavallott a zárra, továbbá a fényezést is marja. Úgyhogy jó lenne a cikket módosítani.

  • hova

    Így igaz, a WD40 nem szabad. Még valamit a ne vakíts!! megjegyzéshez:tessék megszámolni kb. 100 km-s úton minimum 200 olyan autó jön este/éjjel, ami KIMARJA a szemed!! Bunkóság, veszélyes-de egyre jobban terjed. NEM kellene!

  • dokipapa

    Évek óta használok télen egy ventillátoros fűtőtestet.Pár perc alatt befűti a fülkét, meleg az ülés, nincs pára. Az ablakok éleit érdemes szilikonnal kezelni, nem fagy a gumihoz. A hótálcát este ki kell venni, kiüriteni. A legjobb megoldás, egy műanyag doboz,a havas cipő bele, száraz könnyű a lábra. Nem lesz vizes a szőnyeg, nem rohad a fenéklemez, nincs pára. A WD-40 a fényezés ellensége.

  • Guevara

    Befagyott zárba valóban nem való a WD40, bár pillanatnyilag megoldódik a probléma, de hosszabb távon jön majd másik a helyébe. Titkos tipp, öngyújtó a kabátzsebben. Meg lehet melegíteni vele a kulcs tollát, majd úgy bedugni a kulcsot a zárba. Nyilván nem kell ezt se túltolni, ne olvasszuk ki a műanyag fejből a fémet. Ez egyébként annyira nem könnyen kivitelezhető. Még a transzponderes kulcsot se tesszük vele tönkre.

  • andrej

    Gumiszőnyeg kerék alá, kipróbálva. Beszuszakoltam a kerék alá, finoman indultam, behúzta maga alá a kerék úgy éreztem most fog, kis gáz – szőnyeget kilőtte a 3,14csába. Ahol a kerék csúszik, ott a gumiszőnyeg is. Esetleg a szövetszőnyeg jobb, azt még nem próbáltam. Viszont ami kimaradt a tippek közül: http://bit.ly/EvoNeo

  • Kempelen.

    Nem marja a fényezést DTF! Nem lakkápoló, de semmi baja nem lesz tőle a fényezésnek.

Így indul egy Ikarus kemény 20 év állás után

Egy villanásnyi jelenet a polgári csirketelep életéből, ahol régi magyar csodák születnek újjá.

F1: Rosberg elmondta a véleményét Ecclestone-ról

Hosszú évtizedek után Bernie Ecclestone-t eltávolították az F1 éléről, Nico Rosberg így reagált rá.

F1: Pokolian nehéz lesz előzni az új autókkal

A Force India pilótája, Esteban Ocon is azt mondja, hogy a 2017-es autók nagyon jól fognak kinézni, de az előzésekkel gond lehet.

Veszélyes játék az egynapos autópálya-matrica

Nem ért egyet a személygépkocsik és motorkerékpárok esetében a napi autópálya-matrica bevezetésével a Magyar Autóklub, mert azt a jelenleginél lényegesen drágább kilométer-arányos autópályadíj előszobájának tartja.

F1: Valentino Rossi nem bánja, hogy nem váltott

A MotoGP-legenda Valentino Rossi nem bánkódik amiatt, hogy egy évtizeddel ezelőtt nemet mondott a Forma-1-re.

Ezért jobb a busz, mint az autó

Hétfő óta több nagyvárosban, köztük Budapesten is szmogriadó van érvényben. Ezzel kapcsolatban megint felerősödtek a busz kontra autó viták.

Azért ezen a szmogriadón még volna mit finomítani

Eltelt az első idei szmogriadós nap. Nem csalódtunk benne, ugyanolyan átgondolatlan, zűrzavaros és a legkevésbé sem felhasználóbarát, mint úgy általában a teljes hazai közlekedésszabályozás.

Brawn: Egyszerűsíteni fogjuk a Forma-1-et

A Forma-1 sportügyeinek irányítójává frissen kinevezett Ross Brawn szerint a megújulás kulcsa az egyszerűség lesz.

F1: 1000 lóerőig jut a Honda?

A Honda 2017-re teljesen újratervezte Forma-1-es erőforrását, de az idei elvárások tekintetében nagyon óvatosak.

Sose volt még egyszerűbb a parkolás és matricavásárlás

Bár fizetni mindig nyűg, azért jó, ha villámgyorsan, zökkenőmentesen zajlik le a tranzakció. Ma már rengeteg lehetőség van arra, hogy sorban állás nélkül könnyítsünk a pénztárcánkon.

Felrobbanhat idén a magyar használtautó-piac

A használt autók éve lesz az idei: míg 2016-ban a magyarok 8 százaléka vásárolt autót, addig idén a lakosság 14 százaléka tervezi ezt.

Tavaly megállt a Forma-1 hanyatlása

2016-ban hétéves trend szakadt meg, a Forma-1 televíziós nézettsége a tavalyi évben nem csökkent tovább.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.