Kigyulladó benzintank, gyilkos légzsák

Top 10: Botrányok az autóiparban

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2015.09.24. 13.30

Jelenleg teljes gázon dübörög a VW körüli dízelbotrány, de a történelem során történtek még ennél is nagyobb disznóságok az autóiparban.

Nemcsak a károsanyag-kibocsátási mérés kreatív és nem túl elegáns újraértelmezése sodorhat egy márkát kínos helyzetbe. Kigyulladó benzintank, beragadó gázpedál, repeszekkel gyilkoló légzsák, gyalogosra támadó autó is akad a listán. Slágerlista, helyezés most nincs, nem kívánunk azon gondolkodni, hogy a halottak vagy a visszahívott autók száma alapján rangsoroljuk-e a disznóságokat. Tessék, csak tessék:

Volkswagen

Kezdjük is a legaktuálisabbal, a VW körül habzó, fortyogó hígtrágyával, ami már más márkákra is ráfröccsent. Összesen 482 000 darab, amerikai, dízelmotoros Volkswagen Jetta, Golf, Beetle, Passat és Audi A3 esetében derült ki, hogy az engedélyezett határértéknél sokszor több nitrogén-oxiddal károsítják a levegőt. Mivel ez a motor európai autókban sokkal nagyobb arányban forog, világszerte mintegy 11 millió EA189 kódú modell lehet érintett a határérték feletti környezetszennyezésben. A VW dízelbotrányáról itt lehet többet olvasni.

Volvo

A svédek évtizedek kemény munkájával lestoppolták maguknak a biztonságos jelzőt. Ha egy átlagos családanyának olyan autómárkát kell mondania, amiben az ivadékok nagyobb biztonságban vannak, mint egy páncélszekrényben, akkor biztos, hogy a Volvo nevét fogja elrebegni. A márka balszerencséjére azonban nem egyszer épp újságírók, kamerák előtt vallottak kudarcot frissen bemutatott rendszereikkel. Az első esetben akkumulátor-problémát sejtettek a háttérben, míg a másodikban jó eséllyel a sofőr hibázott, amikor az autó telibe verte az álgyalogost. Nálunk kiválóan működött a rendszer, amikor próbáltuk, a harmadik videón pontosan ez látszik. Csak akkor sikerült elgázolnunk a szivacsbábut, amikor már alaposan átléptük a rendszer biztonságos működéséhez garantált maximális sebességet.

Mercedes

Automatafék-botrány. Talán még emlékeznek rá, amikor a tesztpálya ködében haladó S-osztály szépen belecsapódik abba az autóba, amely előtt illedelmesen meg kellett volna állnia. Magától. Az ok prózai, állítólag a hanyagul a pálya szélén felejtett deszkát nem vette észre a tesztsofőr és nem fékezett időben. Akkor az Auto Bild egyik újságírója is belebukott a csalásba, ugyanis ő vezette az autót. Alább a kínos videó, amin azért mégsem lehet olyan őszintén röhögni, mint ahogy a TopGear-esek teszik.
A Mercedesnek van egy másik rossz emléke is, ez pedig az első generációs A-osztály rénszarvastesztjével kapcsolatos. Utánuk többen is akadtak még, akik elvéreztek ebben a műsorszámban – nem is olyan régen a Jeep Grand Cherokee -, mégis az A-osztály borulása változtatta meg az autóipart, a hiba kiköszörülésére beszerelt széria menetstabilizálóval.

Toyota

Gázpedálbaj. Elég hülyének kell ahhoz lenni, hogy valaki telefonon kérjen segítséget, ha megbokrosodik alatta az autó, de sajnos a beragadó gázpedál  – mindegy, hogy mi miatt – mégis halálos áldozatokat szedett. Végül több mint 9 millió autót hívtak vissza, hogy a veszélyes alkatrészt átvizsgálják, kijavítsák. Az esetek óta a kulcsnélküli rendszerekkel felszerelt autók nemcsak a start/stop gomb 3 másodperces folyamatos nyomására állítják le a motort, hanem a gomb pánikszerű nyomkodásával is ugyanez érhető el.

Takata

Biztonsági öv, légzsák. Két rossz húzása is volt a cégnek, az első a beragadó és a sofőrt, utast fogságba ejtő biztonsági öv volt, 1995 táján. A Honda autóinál tűnt fel a baj, az ok itt is röhejes volt, a napon átforrósodott övcsatban deformálódott műanyag biszbasz okozta a problémát. A légzsákkal komolyabb volt a baj, a robbanótöltetben használt anyag nem tervezett reakcióba lépett a beszivárgó légnedvességgel és működés közben jóval nagyobbat robbanva a tárolótartályt szétvetve, fémrepeszekkel ölte meg az utasokat. Ezután a világ egyik legnagyobb visszahívása indult meg, amelyben 34 millió autó lehetett érintett. 

Jeep

Sebezhető elektromos rendszer. Pár hete mi is megírtuk, hogy távolról sikerült leállítani néhány lelkes, de ártalmatlan hozzáértőnek egy Jeep motorját. Egyelőre semmi baj nem történt, az akció csupán arra hívja fel a figyelmet, hogy a jövőben jobban oda kell figyelni az autók egyre bonyolultabb, egyre több mindenbe beleszóló elektronikájának védelmére. 

Ford

A Pinto-probléma. A Harcosok klubja-jelenet megvan, ugye, amikor arról beszélgetnek, hogy mennyivel többe kerülne az autógyárnak visszahívni az összes érintett autót és kijavítani a pár dolláros hibát, mint a tűzben elégett emberek után kifizetni a kártérítést? Valami hasonlót játszott el a Ford is a Pintóval a hetvenes években. Legalábbis elsőre úgy tűnik, itt is hasonlóról van szó. A gyár valóban figyelmen kívül hagyott biztonsági szempontokat a takarékosság miatt, de a vád, hogy rengetegen haltak meg a kigyulladó üzemanyagtank miatt, nem feltétlenül helytálló. A 27 ilyen haláleset nem haladja meg szignifikánsan a más okból autóbalesetben elhunytak számát. Akit komolyabban érdekel a téma itt olvashat a kigyulladó Pintóról.
Biztos rengeteg autóipari botrány van még, amik kimaradtak ebből a 10-es felsorolásból. Szerencsére itt alul van még hely, jöhetnek a tuti tippek!

Kommentek

  • hova

    Sokszor emlegetjük, hogy az ember sem tökéletes, hogyan lenne kifogástalan az ember által megtervezett “gép”?! A vw-nél az igazi probléma- maradjunk egyelőre ennél a cégnél-, hogy előre megtervezte a csalás módját, erre külön technikát fejlesztett ki!! A “szerintem jó” és a ” tudom, hogy nem jó, de szándékosan becsaplak” között óriási különbség van!! A fent felsorolt példák igazak, de -sehol senki által nem támadottan- gondatlanságon alapulnak! A vw megtervezte a csalást-itt a nagy különbség, mert a szándékosság és a gondatlanság között óriási a különbség, még a büntetőjogban is. Mentségnek hozható fel, hogy a gondatlan hibák okoztak sérülést, úgy tudom halálos balesetek is voltak, míg a vw-probléma egy un.”hosszú halál” szindrómába illeszthető-de a szándékos csalás tervezett védelme botrányosság teszi.

  • korika
  • demagóg

    hova kollégánál a pont…

  • oszkopeter

    “a történelem során történtek még ennél is nagyobb disznóságok az autóiparban.”

    Szerintem meg nem történtek! És felháborítónak tartom hogy a magyar sajtó relativizálja a VW felelősségét. Ha valaki végigolvassa és ismeri ezeket a sztorikat, akkor azt látja, hogy az esetek többségében a nem megfelelő tervezés, anyaghiba, szoftverhiba, valamilyen nem várt felhasználói reakció, esetleg több tényező együttes hatása idézte elő a problémát, amit ráadásul sokszor nem megfelelően kezeltek. A VW esetén viszont előre eltervezett, SZÁNDÉKOS manipulációról van szó, annak érdekében hogy a cég eladásait és profitját növeljék. Itt nem valami véletlen mérnöki vagy anyaghiba hanem TUDATOS, JÓL SZERVEZETT MANIPULÁCIÓ áll a háttérben, ami szerintem példátlan az autóiparban.

    És kérnék mindenkit hogy ne keverjük ide a fogyasztási és emissziós szabványok problémáját, mert az teljesen más eset amikor egy gyártó megfelel a hivatalos előírásoknak (amelyek azonban nem tükrözik a valós felhasználást) mintha valaki szándékosan meghamisítja a mérési eredményeket.

  • hova

    Oszkopeter!
    Pontosan ez a lényeg: a VW előre megtervezett módon, aljas indokból
    csalt, hogy nagyobb profitra tegyen szert. Az ELŐRE MEGTERVEZETT és a SZÁNDÉKOS szavak a lényegesek, amit eddig egyetlen más autómárka sem tett meg!!

  • levezess

    azt nem irjak milyen auto van a videon a toyotas resznel(beragadt gaz pedal)!
    a vw regota nem jo autokat gyart!
    es most mar egeszgre veszelyeset is!

Fekete lyukak az autóban – top 10 pohártartó

Tíz megoldás ugyanarra a feladatra: legyen helye az autóban a pohárnak, bögrének, palacknak.

Top 10 – Legendás autók dupla kerek lámpákkal

A duplakerek első fényszórópár a valaha volt legbiztosabb módszer a menőségi faktor feltornázására. Visszapillantva rengeteg klasszikus tekintete ettől lett emlékezetes, a teljesítmény, a sportosság jelzőjévé vált a négy lámpa. Ladától a Dodge Chargerig.

Top 10: nyitható tetejű, de nem kabrió, mi az?

Az új MX-5 furcsa, elektromos mozgatású, se nem kabrió, se nem egészen targa teteje adta az ihletet, hogy összegyűjtsük a tíz – szerintünk – legizgalmasabb nem kabrió és nem CC tetőt az autótörténelemből.

Top 10 – Legendás hátsó szárnyak

A gyári vasalódeszkák kortalan elemei a nagy teljesítményű sportkocsiknak. Ami utólagos kiegészítőként lehet rémes túlzás, az egy különleges típuson legendás dizájnelem, és olykor még hasznos is. Most ebből az utóbbi, vágygerjesztő kategóriából szedtünk össze tízet.

Nissan GT-R Track Edition: Köztes megoldás

A Nissan GT-R Track Edition a Nismo adottságait párosítja kisebb motorteljesítménnyel; a modell új piacra lépése jó apropó, hogy ismét elcsámcsogjunk részletein.

Tipikus példája a “megkímélt BMW, nyugdíjas orvostól eladó” hirdetésnek

Látszólag nem lett baja az autónak, de xDrive ide vagy oda, ezt akkor sem erre találták ki. Ez kínzás.

F1: Alonso így izmozott Hamiltonnak

Fernando Alonso az Ausztrál Nagydíj előtt még egészen jó kedvében volt.

F1: A Mercedes orrára koppintottak

A nemzetközi sportsajtó Sebastian Vettel és a Ferrari sikerétől hangos a Forma-1-es idénynyitó, a melbourne-i Ausztrál Nagydíj másnapján.

F1: A McLaren kikéri magának a mercis pletykát

A McLaren szerint szó sincs arról, hogy a csapat fontolgatná a Honda kipöckölését a versenyképesebb Mercedes-motorért cserébe.

Tanult hibájából a Mazda

A CX-5 második generációjára helyretette az elsőnél elkövetett tévedését a Mazda. És még persze sok mást is.

F1: Räikkönen nem bírja a tempót?

Kimi Räikkönen nem volt igazán versenyképes az Ausztrál Nagydíjon, a Ferrarinál többet várnak tőle, de vajon képes lesz-e hozni?

F1: Az újonc is beszólt a McLarennek

Fernando Alonso után újonc csapattársa, Stoffel Vandoorne is azt nyilatkozta, hogy a McLaren-Hondáé a leglassabb autó a mezőnyben.

Tarlós István felébredt a kómából

A magyar közlekedési szankcionálás rendszere (magyarul: a büntetések) kilenc éve romlott el teljesen, amikor még Gyurcsány kormánya kitalálta az objektív felelősség nevű baromságot. Tarlós hol volt eddig, hogy ezt csak most vette észre?

Ismét csökken az üzemanyag ára

Szerdán folytatódik az üzemanyag árának csökkenése, ezúttal a gázolaj lesz olcsóbb.

Darth Vader egyszerűen kamionná vált

Egy dizájner olyan Kamazt gondolt ki, melyre legszívesebben már most felülnénk, mert ötvözi a versenykamionokat és az űrhajókat.

F1: Hamilton nagyon ráizgult az idei szezonra

Lewis Hamilton az idénynyitó Ausztrál Nagydíj után úgy fogalmazott, hogy az idei szezonban a legjobbak csapnak össze a vb-címért.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.