Kigyulladó benzintank, gyilkos légzsák

Top 10: Botrányok az autóiparban

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2015.09.24. 13.30

Jelenleg teljes gázon dübörög a VW körüli dízelbotrány, de a történelem során történtek még ennél is nagyobb disznóságok az autóiparban.

Nemcsak a károsanyag-kibocsátási mérés kreatív és nem túl elegáns újraértelmezése sodorhat egy márkát kínos helyzetbe. Kigyulladó benzintank, beragadó gázpedál, repeszekkel gyilkoló légzsák, gyalogosra támadó autó is akad a listán. Slágerlista, helyezés most nincs, nem kívánunk azon gondolkodni, hogy a halottak vagy a visszahívott autók száma alapján rangsoroljuk-e a disznóságokat. Tessék, csak tessék:

Volkswagen

Kezdjük is a legaktuálisabbal, a VW körül habzó, fortyogó hígtrágyával, ami már más márkákra is ráfröccsent. Összesen 482 000 darab, amerikai, dízelmotoros Volkswagen Jetta, Golf, Beetle, Passat és Audi A3 esetében derült ki, hogy az engedélyezett határértéknél sokszor több nitrogén-oxiddal károsítják a levegőt. Mivel ez a motor európai autókban sokkal nagyobb arányban forog, világszerte mintegy 11 millió EA189 kódú modell lehet érintett a határérték feletti környezetszennyezésben. A VW dízelbotrányáról itt lehet többet olvasni.

Volvo

A svédek évtizedek kemény munkájával lestoppolták maguknak a biztonságos jelzőt. Ha egy átlagos családanyának olyan autómárkát kell mondania, amiben az ivadékok nagyobb biztonságban vannak, mint egy páncélszekrényben, akkor biztos, hogy a Volvo nevét fogja elrebegni. A márka balszerencséjére azonban nem egyszer épp újságírók, kamerák előtt vallottak kudarcot frissen bemutatott rendszereikkel. Az első esetben akkumulátor-problémát sejtettek a háttérben, míg a másodikban jó eséllyel a sofőr hibázott, amikor az autó telibe verte az álgyalogost. Nálunk kiválóan működött a rendszer, amikor próbáltuk, a harmadik videón pontosan ez látszik. Csak akkor sikerült elgázolnunk a szivacsbábut, amikor már alaposan átléptük a rendszer biztonságos működéséhez garantált maximális sebességet.

Mercedes

Automatafék-botrány. Talán még emlékeznek rá, amikor a tesztpálya ködében haladó S-osztály szépen belecsapódik abba az autóba, amely előtt illedelmesen meg kellett volna állnia. Magától. Az ok prózai, állítólag a hanyagul a pálya szélén felejtett deszkát nem vette észre a tesztsofőr és nem fékezett időben. Akkor az Auto Bild egyik újságírója is belebukott a csalásba, ugyanis ő vezette az autót. Alább a kínos videó, amin azért mégsem lehet olyan őszintén röhögni, mint ahogy a TopGear-esek teszik.
A Mercedesnek van egy másik rossz emléke is, ez pedig az első generációs A-osztály rénszarvastesztjével kapcsolatos. Utánuk többen is akadtak még, akik elvéreztek ebben a műsorszámban – nem is olyan régen a Jeep Grand Cherokee -, mégis az A-osztály borulása változtatta meg az autóipart, a hiba kiköszörülésére beszerelt széria menetstabilizálóval.

Toyota

Gázpedálbaj. Elég hülyének kell ahhoz lenni, hogy valaki telefonon kérjen segítséget, ha megbokrosodik alatta az autó, de sajnos a beragadó gázpedál  – mindegy, hogy mi miatt – mégis halálos áldozatokat szedett. Végül több mint 9 millió autót hívtak vissza, hogy a veszélyes alkatrészt átvizsgálják, kijavítsák. Az esetek óta a kulcsnélküli rendszerekkel felszerelt autók nemcsak a start/stop gomb 3 másodperces folyamatos nyomására állítják le a motort, hanem a gomb pánikszerű nyomkodásával is ugyanez érhető el.

Takata

Biztonsági öv, légzsák. Két rossz húzása is volt a cégnek, az első a beragadó és a sofőrt, utast fogságba ejtő biztonsági öv volt, 1995 táján. A Honda autóinál tűnt fel a baj, az ok itt is röhejes volt, a napon átforrósodott övcsatban deformálódott műanyag biszbasz okozta a problémát. A légzsákkal komolyabb volt a baj, a robbanótöltetben használt anyag nem tervezett reakcióba lépett a beszivárgó légnedvességgel és működés közben jóval nagyobbat robbanva a tárolótartályt szétvetve, fémrepeszekkel ölte meg az utasokat. Ezután a világ egyik legnagyobb visszahívása indult meg, amelyben 34 millió autó lehetett érintett. 

Jeep

Sebezhető elektromos rendszer. Pár hete mi is megírtuk, hogy távolról sikerült leállítani néhány lelkes, de ártalmatlan hozzáértőnek egy Jeep motorját. Egyelőre semmi baj nem történt, az akció csupán arra hívja fel a figyelmet, hogy a jövőben jobban oda kell figyelni az autók egyre bonyolultabb, egyre több mindenbe beleszóló elektronikájának védelmére. 

Ford

A Pinto-probléma. A Harcosok klubja-jelenet megvan, ugye, amikor arról beszélgetnek, hogy mennyivel többe kerülne az autógyárnak visszahívni az összes érintett autót és kijavítani a pár dolláros hibát, mint a tűzben elégett emberek után kifizetni a kártérítést? Valami hasonlót játszott el a Ford is a Pintóval a hetvenes években. Legalábbis elsőre úgy tűnik, itt is hasonlóról van szó. A gyár valóban figyelmen kívül hagyott biztonsági szempontokat a takarékosság miatt, de a vád, hogy rengetegen haltak meg a kigyulladó üzemanyagtank miatt, nem feltétlenül helytálló. A 27 ilyen haláleset nem haladja meg szignifikánsan a más okból autóbalesetben elhunytak számát. Akit komolyabban érdekel a téma itt olvashat a kigyulladó Pintóról.
Biztos rengeteg autóipari botrány van még, amik kimaradtak ebből a 10-es felsorolásból. Szerencsére itt alul van még hely, jöhetnek a tuti tippek!

Kommentek

  • hova

    Sokszor emlegetjük, hogy az ember sem tökéletes, hogyan lenne kifogástalan az ember által megtervezett “gép”?! A vw-nél az igazi probléma- maradjunk egyelőre ennél a cégnél-, hogy előre megtervezte a csalás módját, erre külön technikát fejlesztett ki!! A “szerintem jó” és a ” tudom, hogy nem jó, de szándékosan becsaplak” között óriási különbség van!! A fent felsorolt példák igazak, de -sehol senki által nem támadottan- gondatlanságon alapulnak! A vw megtervezte a csalást-itt a nagy különbség, mert a szándékosság és a gondatlanság között óriási a különbség, még a büntetőjogban is. Mentségnek hozható fel, hogy a gondatlan hibák okoztak sérülést, úgy tudom halálos balesetek is voltak, míg a vw-probléma egy un.”hosszú halál” szindrómába illeszthető-de a szándékos csalás tervezett védelme botrányosság teszi.

  • korika
  • demagóg

    hova kollégánál a pont…

  • oszkopeter

    “a történelem során történtek még ennél is nagyobb disznóságok az autóiparban.”

    Szerintem meg nem történtek! És felháborítónak tartom hogy a magyar sajtó relativizálja a VW felelősségét. Ha valaki végigolvassa és ismeri ezeket a sztorikat, akkor azt látja, hogy az esetek többségében a nem megfelelő tervezés, anyaghiba, szoftverhiba, valamilyen nem várt felhasználói reakció, esetleg több tényező együttes hatása idézte elő a problémát, amit ráadásul sokszor nem megfelelően kezeltek. A VW esetén viszont előre eltervezett, SZÁNDÉKOS manipulációról van szó, annak érdekében hogy a cég eladásait és profitját növeljék. Itt nem valami véletlen mérnöki vagy anyaghiba hanem TUDATOS, JÓL SZERVEZETT MANIPULÁCIÓ áll a háttérben, ami szerintem példátlan az autóiparban.

    És kérnék mindenkit hogy ne keverjük ide a fogyasztási és emissziós szabványok problémáját, mert az teljesen más eset amikor egy gyártó megfelel a hivatalos előírásoknak (amelyek azonban nem tükrözik a valós felhasználást) mintha valaki szándékosan meghamisítja a mérési eredményeket.

  • hova

    Oszkopeter!
    Pontosan ez a lényeg: a VW előre megtervezett módon, aljas indokból
    csalt, hogy nagyobb profitra tegyen szert. Az ELŐRE MEGTERVEZETT és a SZÁNDÉKOS szavak a lényegesek, amit eddig egyetlen más autómárka sem tett meg!!

  • levezess

    azt nem irjak milyen auto van a videon a toyotas resznel(beragadt gaz pedal)!
    a vw regota nem jo autokat gyart!
    es most mar egeszgre veszelyeset is!

A csapatok nem kérnek F1-es tulajdonrészt

Úgy tűnik, a nem sikerült pénzt kihúzni a csapatok zsebéből, a Forma-1 új tulajdonosa, a Liberty Media nem tudta bevonni őket a tulajdonosi körbe.

Családi mindenest, de milyet?

Használtautó-vásárlásban segít szakértőnk, aki egy levélváltással is irányt mutathat az igényeinknek megfelelő kivitel megtalálásához.

Ez a kézműves módszer új fejezetet nyit a hengerfej felújításban

Precíz megoldás helyett ösztönből tolja emberünk. Az eredmény kétséges, de legalább az eljárás látványos.

Magyar rekord a BMW-nél

Soha annyi új BMW nem kelt el Magyarországon, mint 2016-ban. A siker nem csak a hagyományos modelleké, Közép-Európában i-modellekből is nálunk fogy a legtöbb.

Súlyos kockázat a járműjavításhoz használt illegális eszköz

Súlyos közlekedésbiztonsági kockázatokat jelentenek az autókban használt szoftverek és egyéb műszaki elemek működését ellenőrző nem jogtiszta, vagy nem megfelelően frissített diagnosztikai eszközök – hívta fel a figyelmet a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT).

F1: Jövőre Vettel, Alonso is mehet a Mercedeshez

A Mercedes csapatfőnöke nem titkolja, hogy az idén nagyon figyelik majd a pilótapiacot, lecsaphatnak valamelyik nagyágyúra is, ha Valtteri Bottas nem hozza Nico Rosberg szintjét.

1,3 milliárd liter benzint fogyasztottunk tavaly

Tavaly 5,5 százalékkal, csaknem 3 milliárd 358 millió literre nőtt az üzemanyag-fogyasztás a magyar piacon, ezen belül a gázolaj iránti kereslet 6,4 százalékkal, a benziné pedig 4,1 százalékkal bővült az egy évvel korábbihoz képest.

Fából faragott futóművel támasztották fel a sánta terepjárót

Aki terepjárásra adja a fejét, annak leleményesnek kell lennie. Az erdő mélyén, a vadonban nincs szerviz, csak a merész ötletek segíthetnek ha nagy a baj.

Iszonyatos luxus-pickup a Mercedestől

Miközben a Nissannal közösen fejlesztett X-osztály mezei munkaeszköznek ígérkezik, a cég más részlegei nem voltak ennyire józan gondolkodásúak.

Megvan az év első, szájtátós kamiontuningja!

Egy magyar csapat úgy alakította át egy Scania utasterét, hogy arra talán még külföldön is csorgatni fogják a nyálukat a kamionsofőrök.

F1: Nem mondják el az igazat Schumacherről?

A hétszeres világbajnok Forma-1-es legenda volt menedzsere szerint a család tartozna azzal a szurkolóknak, hogy elárulják, milyen állapotban is van Michael Schumacher.

Betegségnevű elektromos szupersportkocsi, de honnan?!

A Dendrobium nem valami alattomos gombás fertőzés, hanem egy futurisztikus külsejű sportkocsi, amely egyrészt elektromos, másrészt hamarosan gyártani fogják, harmadrész szingapúri.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.