Top 10 – Magyar kerékpárok az előző évszázadból

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2015.08.05. 16.30

A hazai kerékpárgyártás legismertebb márkája, a Csepel hosszú évtizedekig egyet jelentett a bringázással 3-99 éves kor között.

Napjainkra egyre inkább érték lesz a 30-40 éves generáció számára megszokott, mindennapok részét képező kerékpár állomány, legfőképp a Csepel Művekben gyártott, hazai típusok. 

Padláson porosodó, melléképületben rozsdásodó kacatokban lelnek kincsre újra a veterán gépek rajongói, és mi, kocabringások is nosztalgiával nézünk egy-egy szépen felújított BMX-re, vagy Tacskóra. Ezért összeszedtük azt a tíz, ismertebb, vagy ritkasága okán érdekes csepeli kerékpárt, amelyekről minden családban, garantáltan akad pár vicces, megható, nosztalgikus emlék.

A Csepel kerékpár rövid története

Az  első  csepeli  bicikliket 1929-ben állította  elő  a  Weiss Manfréd,  miután 1928-ban  25  ezer  schillingért  megvásárolta  a  grazi  Steyr-Daimler-Puch művektől a licencet. Tízezer kerékpárt is megvett alkatrész állapotban.

Az  első kétszázat még  Grazban  szerelték össze (Csepel felirattal), a többit itthon.  Több mint tizenkétezer  darabot  gyártottak  1929-ben,  1930-ban pedig  harmincötezret.  Ekkor még csak egyféle típust dobtak piacra, női és férfi változatban, egészen 1932-ig.

Az 1945-ig eltelő időszakban a legtöbb kerékpárt, 91 706 darabot, 1939-ben állították elő. Kezdetben csak egy férfi és egy női kerékpármodellt kínáltak. Az 1932-es vagy 1933-as Weiss-prospektusban már öt férfi, egy női, egy fiú, egy kisgyermek és egy árukihordó modell szerepelt, 1934-ben pedig már összesen 28 kerékpármodellt kínált a gyár.

A háború végéig körülbelül ötszáz kerékpár-elnevezést védjegyeztettek. A legismertebbek ezek közül a Csepel, a Fecske, a Huszár, a Rakéta, a Merkúr, az Anker, a Turán, a Diadal, a Vitéz, az Adria, a Hangya, a Gazda, a Galamb, a Sport, a Csoda, a Mecsek és a Super volt, de létezett még Ballon, Sárkány és Pajtika is. A Fecske pedig országúti versenykerékpár.

A háború után az üzem 1949-ig jóvátételre termelt, majd 1950-ben létrejött az önálló Csepel bicikligyár. A termelőkapacitás ekkor már százharmincezer darab körül volt évente. Új típusok jelentek meg: Túra, Mátra, Robusta (mind 28-as), Tihany, Karika, Toldi, Budapest (26-osok) és a 24-es Úttörő, melyet még e sorok írójának is volt szerencséje tekerni gyerekkorában. Nyugati exportra más típusok mentek: például a Cantilever, ami itthon szinte ismeretlen volt.

A bicikligyár a hatvanas években összeolvadt a ruhaipari gépgyárral és a varrógépgyárral, s tulajdonképpen ebben a felállásban maradt meg a rendszerváltás hajnaláig, 1988-ig, amikor is az amerikai Schwinn vásárolta meg. (wikipedia.com/schwinn-kispest.hupont.hu)

Csepel Rablo - A kerékpár típus Csepel Művekben készült, és a Pannónia Külkereskedelmi vállalat forgalmazta, exportra szánták.

Csepel Szilaj -

Csepel Túra

CSEPEL SR26 - A típus félverseny jellegű komplett szerelvényezettségű fiú- és férfi sportkerékpár, többféle színben készült. A sportolás mellett kiválóan alkalmas a mindennapi közlekedésre és a túrázásra. A modell könnyebb haladását egy 5 sebességes váltórendszer segíti.

Csepel Mátra - A Mátra típus gyártását az 1950-es évek első felében kezdték meg, és 1956-ig a személyi kultusz nyomaként RM, azaz Rákosi Mátyás jelzéssel ellátva készítették. A tartósság, és a mindennapi használhatóság szimbóluma, egy olyan magyar konstrukció, ami még évtizedek múltán is állja a sarat, és kész kormányára venni több csíkos szatyrot, vagy PB-palackot. Hátul Gránát kontrás agy, elől a gumira ható, rudas szerkezet segítette a lassulást. A Mátra típusból 1953 és 1973 között a cég archívuma szerint 494.472 példány készült Csepelen

Csepel Tacskó - Emelt, széles, állítható kivitelű kormányával a BMX előtti korszak srácainak ez volt a belépő a kerékpározás világába.

Csepel BMX: Az 1980-as évek első felében a Csepeli kerékpár gyár is becsatlakozott a Bicycle Moto-Cross világába. Mivel a stílus meghódította a világot, elképzelhetetlen volt, hogy a hazai kerékpáros palettán ne szerepeljen a típus. Ennek megfelelően a kor fiataljainak "nagy álmát" kétféle kivitelben el is készítették. Azonos kerékátmérő mellett készült szabadonfutós kislánckerékkel szerelt és "sima" kontrás változatban. Igaz, az első patkófék nem engedett túl nagy teret a kormánypörgetős trükköknek, azért a kék gumis, kőkemény műanyag üléssel szerelt gép sokaknak örök emlék marad.

JUNIOR: Akárcsak a gyűjtemény többi darabja, ez is a Csepel Művek terméke, típusa pedig Junior. A kerékpár a 24"-os kerékátmérőjűek családjába tartozik, gyártása már az 1960-as évek első felében folyt. Kamaszoknak, alacsony termetűeknek volt ideális választás, akiknek túl magas volt a "huszonnyolcas" méret.

Csepel Camping (Csaba) - Mondhatnánk a kor szimbólumának is a Camping Csaba kivitelét, mivel nincs meg az a tulajdonsága, ami az egész koncepciót igazolja. A váz merev, a Csabát nem lehet kettéhajtani.

Csepel Camping (Csillag) - A csepeli gyár legnépszerűbb terméke talán a hatvanas évek közepén megjelent Camping bicikli volt, ebből egymillió darabot adtak el 2000-ig.

A listához rengeteg fontos kiegészítés, információ akad még a téma legfontosabb hazai oldalán, a Veteránkerékpárok.hu-n, ahol szinte minden típust katalogizáltak már, és nagy szolgálatot tettek azzal, hogy mindez elérhető az Interneten keresztül.

Kommentek

  • mtbe

    Ha egy kicsit odafigyel rá az ember (olajozás, olajos por kivakarása, csavarok meghúzása…), akkor nem fognak szétesni sose.
    A Juniorhoz volt szerencsém, egyik haveromnak volt.
    SR26 van a családban, nagy királyság volt annak idején az ötös váltó. Ma meg már 33 sebességes is van, elképesztő.

  • Guevara
  • Matyi2010

    Ma is minden nap használom a 27 éves Marathon Sztár-omat. A jugoszláv ülésen meg persze a gumikon kívül minden eredeti rajta.

  • pepecke

    A képen látható csepel tacskó kerékpár jelenleg 7 éves kisfiam tulajdonában van,napi használatban ezzel jár iskolába!Mindössze egyetlen hibálya,hogy a nyeregről hiányzik egy kis darabka bőr és sajnos még nem leltem rá eredeti ülésre.Garantáltan 10 év multán is még kerékpár marad,nem úgy mint a ma kapható selejtek horribilis összegekért!És ami a legfontosabb,hogy büszkén teker vele mert másnak ilyen a környékünkön nincs!

Milyen lesz idén az F1? A Red Bull videón mutatja meg

Egy igazi F1-rajongónak ugyan nem lesz újdonság, de megnézésre azért érdemes a Red Bull animációs videója, amelybe az autók idei változásait tekinthetjük át.

F1: “Első nap az iskolában” – videó

Videós összeállítás Valtteri Bottas első napjáról a Mercedes központjában

F1: Magnussent nem érdekli a renault-s beszólás

A Renault-tól a Haashoz igazolt Kevin Magnussen nem vette magára, hogy az előző csapata főnöke megkérdőjelezte a munkamorálját.

Ezért nincs itthon normálisan eltakarítva a hó

Egy olvasói videó kapcsán megkérdeztük a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-t, hogy ugyan miért nincs normálisan letakarítva a hó az utakról. Megkaptuk a választ.

Több téren is tökéletesebb az idei Lexus IS

Az idei évre frissülő Lexus IS átgondoltabb külsővel, javított kezelőfelülettel, átfésült futóművel érkezik, és most is, mint mindig, a német konkurencia babérjaira tör.

Nyolcmillióért szerelt fel tűzoltókat a Mercedes

Nyolc millió forint értékű adománnyal támogatja a Mercedes-gyár a megyei tűzoltószövetséget.

Részegen vezette a Ferrarit, borítékolható volt az eredmény

Egy texasi fiatalember talán azt hihette, csak pickupjának tolja csutkarészegen, de sajnos egy Ferrariban ült.

Nem készül több a világ leggyorsabb autójából

A Hennessey lezárt egy korszakot, elkészítették az utolsó Venom GT-t. Jöhet az újabb projekt.

F1: Ezért mellőzte Wehrleint a Mercedes

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff azért nem Pascal Wehrleint ültette Nico Rosberg helyére, mert nem akarta tönkretenni a fiatal pilóta karrierjét.

“Feltámad a Trabant, 1,4 millióba fog kerülni!”

Muszáj írni egy olyan álhírről, ami futótűzként terjed a közösségi hálókon, és egyre több oldal hiteles állításként veszi át, pedig csak nyomokban igaz.

F1: Maldonado várta a mercis lepattanót

A korábbi Williams- és Lotus-pilóta balesetkirály, Pastor Maldonado abban reménykedett, hogy Nico Rosberg visszavonulása visszatérési lehetőséget nyit számára a Forma-1-ben.

F1: 2017-ben is a tavalyi autóval indulna a sereghajtó

Az összeomlás szélén táncoló Manor-csapat kérvényezte a Nemzetközi Automobil Szövetségnél, hogy a tavalyi modellel vághasson neki a 2017-es idénynek.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.