Top 10 – Magyar kerékpárok az előző évszázadból

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2015.08.05. 16.30

A hazai kerékpárgyártás legismertebb márkája, a Csepel hosszú évtizedekig egyet jelentett a bringázással 3-99 éves kor között.

Napjainkra egyre inkább érték lesz a 30-40 éves generáció számára megszokott, mindennapok részét képező kerékpár állomány, legfőképp a Csepel Művekben gyártott, hazai típusok. 

Padláson porosodó, melléképületben rozsdásodó kacatokban lelnek kincsre újra a veterán gépek rajongói, és mi, kocabringások is nosztalgiával nézünk egy-egy szépen felújított BMX-re, vagy Tacskóra. Ezért összeszedtük azt a tíz, ismertebb, vagy ritkasága okán érdekes csepeli kerékpárt, amelyekről minden családban, garantáltan akad pár vicces, megható, nosztalgikus emlék.

A Csepel kerékpár rövid története

Az  első  csepeli  bicikliket 1929-ben állította  elő  a  Weiss Manfréd,  miután 1928-ban  25  ezer  schillingért  megvásárolta  a  grazi  Steyr-Daimler-Puch művektől a licencet. Tízezer kerékpárt is megvett alkatrész állapotban.

Az  első kétszázat még  Grazban  szerelték össze (Csepel felirattal), a többit itthon.  Több mint tizenkétezer  darabot  gyártottak  1929-ben,  1930-ban pedig  harmincötezret.  Ekkor még csak egyféle típust dobtak piacra, női és férfi változatban, egészen 1932-ig.

Az 1945-ig eltelő időszakban a legtöbb kerékpárt, 91 706 darabot, 1939-ben állították elő. Kezdetben csak egy férfi és egy női kerékpármodellt kínáltak. Az 1932-es vagy 1933-as Weiss-prospektusban már öt férfi, egy női, egy fiú, egy kisgyermek és egy árukihordó modell szerepelt, 1934-ben pedig már összesen 28 kerékpármodellt kínált a gyár.

A háború végéig körülbelül ötszáz kerékpár-elnevezést védjegyeztettek. A legismertebbek ezek közül a Csepel, a Fecske, a Huszár, a Rakéta, a Merkúr, az Anker, a Turán, a Diadal, a Vitéz, az Adria, a Hangya, a Gazda, a Galamb, a Sport, a Csoda, a Mecsek és a Super volt, de létezett még Ballon, Sárkány és Pajtika is. A Fecske pedig országúti versenykerékpár.

A háború után az üzem 1949-ig jóvátételre termelt, majd 1950-ben létrejött az önálló Csepel bicikligyár. A termelőkapacitás ekkor már százharmincezer darab körül volt évente. Új típusok jelentek meg: Túra, Mátra, Robusta (mind 28-as), Tihany, Karika, Toldi, Budapest (26-osok) és a 24-es Úttörő, melyet még e sorok írójának is volt szerencséje tekerni gyerekkorában. Nyugati exportra más típusok mentek: például a Cantilever, ami itthon szinte ismeretlen volt.

A bicikligyár a hatvanas években összeolvadt a ruhaipari gépgyárral és a varrógépgyárral, s tulajdonképpen ebben a felállásban maradt meg a rendszerváltás hajnaláig, 1988-ig, amikor is az amerikai Schwinn vásárolta meg. (wikipedia.com/schwinn-kispest.hupont.hu)

Csepel Rablo - A kerékpár típus Csepel Művekben készült, és a Pannónia Külkereskedelmi vállalat forgalmazta, exportra szánták.

Csepel Szilaj -

Csepel Túra

CSEPEL SR26 - A típus félverseny jellegű komplett szerelvényezettségű fiú- és férfi sportkerékpár, többféle színben készült. A sportolás mellett kiválóan alkalmas a mindennapi közlekedésre és a túrázásra. A modell könnyebb haladását egy 5 sebességes váltórendszer segíti.

Csepel Mátra - A Mátra típus gyártását az 1950-es évek első felében kezdték meg, és 1956-ig a személyi kultusz nyomaként RM, azaz Rákosi Mátyás jelzéssel ellátva készítették. A tartósság, és a mindennapi használhatóság szimbóluma, egy olyan magyar konstrukció, ami még évtizedek múltán is állja a sarat, és kész kormányára venni több csíkos szatyrot, vagy PB-palackot. Hátul Gránát kontrás agy, elől a gumira ható, rudas szerkezet segítette a lassulást. A Mátra típusból 1953 és 1973 között a cég archívuma szerint 494.472 példány készült Csepelen

Csepel Tacskó - Emelt, széles, állítható kivitelű kormányával a BMX előtti korszak srácainak ez volt a belépő a kerékpározás világába.

Csepel BMX: Az 1980-as évek első felében a Csepeli kerékpár gyár is becsatlakozott a Bicycle Moto-Cross világába. Mivel a stílus meghódította a világot, elképzelhetetlen volt, hogy a hazai kerékpáros palettán ne szerepeljen a típus. Ennek megfelelően a kor fiataljainak "nagy álmát" kétféle kivitelben el is készítették. Azonos kerékátmérő mellett készült szabadonfutós kislánckerékkel szerelt és "sima" kontrás változatban. Igaz, az első patkófék nem engedett túl nagy teret a kormánypörgetős trükköknek, azért a kék gumis, kőkemény műanyag üléssel szerelt gép sokaknak örök emlék marad.

JUNIOR: Akárcsak a gyűjtemény többi darabja, ez is a Csepel Művek terméke, típusa pedig Junior. A kerékpár a 24"-os kerékátmérőjűek családjába tartozik, gyártása már az 1960-as évek első felében folyt. Kamaszoknak, alacsony termetűeknek volt ideális választás, akiknek túl magas volt a "huszonnyolcas" méret.

Csepel Camping (Csaba) - Mondhatnánk a kor szimbólumának is a Camping Csaba kivitelét, mivel nincs meg az a tulajdonsága, ami az egész koncepciót igazolja. A váz merev, a Csabát nem lehet kettéhajtani.

Csepel Camping (Csillag) - A csepeli gyár legnépszerűbb terméke talán a hatvanas évek közepén megjelent Camping bicikli volt, ebből egymillió darabot adtak el 2000-ig.

A listához rengeteg fontos kiegészítés, információ akad még a téma legfontosabb hazai oldalán, a Veteránkerékpárok.hu-n, ahol szinte minden típust katalogizáltak már, és nagy szolgálatot tettek azzal, hogy mindez elérhető az Interneten keresztül.

Kommentek

  • mtbe

    Ha egy kicsit odafigyel rá az ember (olajozás, olajos por kivakarása, csavarok meghúzása…), akkor nem fognak szétesni sose.
    A Juniorhoz volt szerencsém, egyik haveromnak volt.
    SR26 van a családban, nagy királyság volt annak idején az ötös váltó. Ma meg már 33 sebességes is van, elképesztő.

  • Guevara
  • Matyi2010

    Ma is minden nap használom a 27 éves Marathon Sztár-omat. A jugoszláv ülésen meg persze a gumikon kívül minden eredeti rajta.

  • pepecke

    A képen látható csepel tacskó kerékpár jelenleg 7 éves kisfiam tulajdonában van,napi használatban ezzel jár iskolába!Mindössze egyetlen hibálya,hogy a nyeregről hiányzik egy kis darabka bőr és sajnos még nem leltem rá eredeti ülésre.Garantáltan 10 év multán is még kerékpár marad,nem úgy mint a ma kapható selejtek horribilis összegekért!És ami a legfontosabb,hogy büszkén teker vele mert másnak ilyen a környékünkön nincs!

Fekete lyukak az autóban – top 10 pohártartó

Tíz megoldás ugyanarra a feladatra: legyen helye az autóban a pohárnak, bögrének, palacknak.

Top 10 – Legendás autók dupla kerek lámpákkal

A duplakerek első fényszórópár a valaha volt legbiztosabb módszer a menőségi faktor feltornázására. Visszapillantva rengeteg klasszikus tekintete ettől lett emlékezetes, a teljesítmény, a sportosság jelzőjévé vált a négy lámpa. Ladától a Dodge Chargerig.

Top 10: nyitható tetejű, de nem kabrió, mi az?

Az új MX-5 furcsa, elektromos mozgatású, se nem kabrió, se nem egészen targa teteje adta az ihletet, hogy összegyűjtsük a tíz – szerintünk – legizgalmasabb nem kabrió és nem CC tetőt az autótörténelemből.

Top 10 – Legendás hátsó szárnyak

A gyári vasalódeszkák kortalan elemei a nagy teljesítményű sportkocsiknak. Ami utólagos kiegészítőként lehet rémes túlzás, az egy különleges típuson legendás dizájnelem, és olykor még hasznos is. Most ebből az utóbbi, vágygerjesztő kategóriából szedtünk össze tízet.

F1: Legyél Lewis Hamilton VIP-vendége! – videó

A háromszoros világbajnok videós idegenvezetést tart a Mercedes melbourne-i csapatpavilonjában a kávézótól a konyháig.

Videó: Így kap másfél másodpercet Alonso Räikkönentől

Melbourne-i belső kamerás kör a mezőny két veteránjától a McLaren és a Ferrari közti különbségről.

Magyar gyerekek rajzolták le a jövőt

Hetedik alkalommal hirdette meg a Toyota magyar gyerekek számára is a Toyota Dream Car rajzversenyt: a megmérettetés arra ösztönözte a gyerekeket, hogy rajzolják le, milyennek képzelik el egy szebb jövő autóit.

F1: Óriási aranyköpés a Ferrari-főnöktől – videó

A Ferrari csapatfőnöke, Maurizio Arrivabene így írta le két szóban Sebastian Vettelt és Kimi Räikkönent.

F1: Letiltották a Haas légterelőjét

A Nemzetközi Automobil Szövetség az Ausztrál Nagydíj második szabadedzésére levetette a Haas-csapat autójáról a T szárnyat. Túl hajlékony volt.

A Fiat motoros Zsiguli legendája

Az idei első nagyszabású autós rendezvényen, az Autó Motor és Tuning Show-n rengeteg csemege akad a géprajongók számára. A széles és ültetett karosszériák, felhúzott motorok kavalkádján túl a veteránok csendes csarnoka is tartogat meglepetéseket.

F1: Újabb motort fejleszt a Honda

Bár az Ausztrál Nagydíj pénteki szabadedzésein a McLaren elfogadhatóan szerepelt, a Hondánál tudják, hogy a jelenlegi erőforrással nem tudnak messzire jutni. Újat fejlesztenek májusra.

Új csúcsmodellt kap a koreai terepspecialista

Jövő csütörtökön mutatkozik be a SsangYong eddigi legnagyobb szabadidőjárműve. Egyelőre még neve sincs az autónak.

Jogtalanul büntették autósok ezreit Budapesten?

Tarlós István szerint jogtalanul bírságoltak meg rengeteg autóst Budapesten. A főpolgármester arra buzdít, hogy ne fizessenek az autósok.

Kabrió, bátraknak

Ha már a Techart GTstreet R Cabriolet karosszériája láttán rossz érzéseid támadnak, várj, amíg megtudod, mire képes a dög.

Verstappen: A Red Bull “túl lassú”

Az Ausztrál Nagydíj első edzésnapja után nem lehetnek igazán elégedettek a Red Bullnál, messze a Ferrari és még messzebb a Mercedes csúcstempója.

Villamosnak indult, busz lett belőle

Ha megvalósul a közösségi közlekedésben az, ami most a mérnökök fejében van, akkor elképzelhető, hogy évek múlva nehezen tudunk majd különbséget tenni a buszok és a villamosok között.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.