Top 10 – A Ladák legendás retró extrái

Bólogató kutyától a kisautós váltógombig

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2015.06.17. 14.30

A KGST-piac autóihoz nem járt végtelen, személyre szabható extralista. A legtöbb vágyott kiegészítőt utólag szerelték be a tulajdonosok, jöjjön a tíz legjellemzőbb.

Ma már szinte végtelen opciót kínálnak a gyártók minden típushoz, amit pedig nem találunk meg ebben a kínálatban, azt profi műhelyektől vagy online piacterekről azonnal beszerezhetjük. Dőzsölünk, két kattintásnyi távolságot kell csak leküzdenünk, hogy Kínából érkező konténerek gyomra az általunk vágyott kütyükkel legyen megtömve.

De nem volt ez mindig így. A nyolcvanas években a lelemény, a hazai kisiparosok adtak választ az autósok igényeire. Nem volt hatalmas kínálat, ezért válhattak mára közösségi emlékké ezek az apróságok, amelyekről szinte mindannyian őrzünk egy-egy emlékmorzsát. Bár Lada szerepel a címben, ezeket az extrákat más márkáknál is ugyanúgy megtaláljuk.

Koppány kipufogódob - Magyarok, férfiak és asszonyok, hallgassátok Koppány pufót! Büszkén állíthatjuk, hogy ezzel a termékkel a hazai kisipar hozzátett a Lada mitoszhoz, és segített kiemelni a gép karakterét, lehetőséget adott arra, hogy az autós saját, valódi hangján szólaljon meg. REDNÁÁ REDNÁÁ!

Casco matrica - Vagyis annak Csao feliratra vágott verziója. Lazaság, fiatalság, olasz hangulat, ilyen apróságokkal lett Riviéra a Balaton-part.

Videoton hangszórók -Az olvadás veszélyének kitett, menő, kétutas hangdobozok, profi frekvenciaátvitelt precízen mutató ábrával. Az audiofil autós alapfelszereléséhez tartozott.

Kisautós váltógomb - Van aki nyugati mintára már Golflabdával vágott fel, de az igazi, hazai váltó az itthon gyártott, borostyán-sárga, kisautót magában rejtő kivitel volt. Kisipari módon, epoxigyantából készült, öntött műanyag, az átlátszó részbe kis aranyszínű veteránautót, ritkábban mozdonyt helyeztek el.

Bólogató kutya - A kalaptartó állandó lakója, valahol a Casco matrica környékén, a két Videoton hangszóró között. Kulturális jelentőségű kiegészítő, a ma már felnőtt, akkor még gyerek, hátul utazó generációnak ez az állandóan ingó fejű dísztárgy örökre beleégett a memóriájába.

Nelásski-rács - Masszív, robosztus árnyékoló, ami rengeteg nyakat mentett meg a leégéstől, és rendkívüli módon feldobta az autó megjelenését, bár becenevéhez híven a hátsó kilátást nagy mértékben rontotta.

Műbőr kormányvédő - A vékony, kemény, csúszós műanyagból készült kormányt sokan feljavították házi tapadásjavító kiegészítőkkel. A műbőr bevonatot általában még külön a karimán körbetekert kemény szalag tette tutibbá, de dizájn szempontból a pepita mintás mai napig verhetetlen. Alternatíva a szőrös tenyérsimogató verzió, ízlés szerint.

Fagolyós üléshuzat - Avagy hátmasszírozó, középkori kínzóeszköz, megoszlanak a vélemények. Fénykora egy időszakra eset a hasonló, ajtófélfára szerelhető lógó fagyöngy füzérek tündöklésével. Közeli rokona a gyapjút utánzó prémhuzat, opcionális, szabályos alakú cigicsikk okozta égésnyomokkal.

Kommentek

  • Guevara

    Ó, az a dupla Koppány… de régen hallottam már édes istenem, de még most is a fülemben van a hangja… szerintem az utolsó is lerohadt már úgy 10-15 éve. Volt szimpla is de annak gagyi hangja volt.
    Nem kerestem képet, de az még megvan hogy a fejtámla nélküli ülésekre lehetett kapni valami bazi nagy utólag rátehető darabot.
    Valamire való ladás a gyári gumik lekopása után a lengyel Stomil márkájú 165 SR 13-as abroncsot használta.

  • Kanyaró Malvin

    Csodálatos gyűjtemény és nagyon szellemesen megírt cikk. Esetleg a Motor Tester lenne a +1, a műszerfal bal felső sarkából.

  • Kanyaró Malvin

    Gyerekkorom óta vágyom egy 150-160 lóerőre húzott ralis Ladára, sírós váltóval, 4,7-es sperrel, ami a redná-rednáá-rednááá után füsttel rajtol.

  • mzo

    Egy hibás képet találtam a cikkben – ráadásul a címlapon is ez jelenik meg – ui. a casco matrica egy Skoda 110 R coupé hátsó szélvédőjére van felnyalva.

Női szupergonosz a Nissan elektromos nagykövete

Az Öngyilkos osztag című képregény-feldolgozás egyik főgonoszát játszó Margot Robbie ausztrál színésznőt választotta a Nissan elektromos mobilitási nagykövetéül.

Élőben barátságosabb a törtszemű Skoda Octavia

Menetrend szerint érkezett a harmadik generációs Skoda Octavia időközi ráncfelvarrása, ami leginkább két, alig pár centi hosszú lemezdarab miatt igazán érdekes a szokásos új színek, digitális funkciók, vezetéssegédek mellett.

Most minden kiderül egy F1-es kormány titkairól

A Haas versenyzője, Romain Grosjean ad egy kis eligazítást a Forma-1-es kormányok titkairól.

Százszámra gyártanák az elektromos buszokat a lengyelek

2025-től évente ezer buszt gyártanának Lengyelországban. Ennek alapjait most fektethetik le a lengyelek.

Hamilton: Az új Merci olyan, mint egy hajó

Lewis Hamilton elmondta, hogy mit gondol a Mercedes 2017-es autójáról, a W08-asról.

Kiderült, hol vannak a legdurvább dugók

A Los Angeles-i autósok vesztegeltek az utakon legtöbbet torlódások miatt 2016-ban a világon: fejenként 104 órát ültek dugókban.

F1: Gyönyörű autót tervezett a Red Bull

Christian Horner csapatfőnök szerint a Red Bull 2017-es autója az egyik “legcsinosabb”, amit valaha tervezett a csapat.

Minden benne van az új Volkswagen Golfban

Kipróbáltuk a felfrissített Golfot! A jóból még jobb lett, a vezetői asszisztensek és a műszaki megoldások száma és fajtája luxusautókat idéz.

F1: A sztármérnök is kevesebb előzést jósol

A Red Bull sztártervezője, Adrian Newey szerint a 2017-es Forma-1-es szabályok továbbra is egészségtelen mértékben jutalmazzák majd a motorerőt, emellett az előzések számát is csökkentik.

A múltba megy előre a kínai szupersportkocsi 

Olasz formatervvel érkezik a kínai Techrules fantasztikus sportautója. A múltidéző vonalak mögött fejlett elektromos hajtáslánc-technológia rejlik.

Újjászületett a nyolcvanas évek egyik legfurcsább járműve

Sir Clive Sinclair fekvő robogója, a kultikus, de életképtelen C5 valamivel praktikusabb formában térhet vissza. Az Iris Sinclair unokaöccsének a munkája.

F1: Hamilton magyarázkodni kényszerült

Lewis Hamilton hétfőn tisztázta a hétvégén a csapaton belüli adatmegosztással kapcsolatos nyilatkozatát. Nincs baja a Mercedesszel és Valtteri Botasszal.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.