Csajok a motorháztetőn

Top 10 oromdíszek

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2015.04.09. 14.30

Lengén öltözött nőket ültetni a motorháztatőre mégsem olyan jó ötlet, mint gondolnánk.

Az autózás hőskorában köztéri szobrokat megszégyenítő méretű és kidolgozottságú díszek trónoltak a kocsik orrán. Aztán ezek egycsapásra eltűntek. Megmondjuk miért.
A világ legelső jármű oromdíszét az egyiptomiaknak köszönhetjük, állítólag Tutanhamon szekerét díszítette egy napkoronás sólyom, aminek üzemszerűen szerencsét kellett hoznia. Aztán jó ideig semmi újítás nem történt a témában, míg meg nem jelentek az első vízhűtéses automobilok. A napkoronás sólyom helyett jóval praktikusabb eszköz költözött az autók orrára, a vízhőmérő. Kezdetben vízpumpa még nem volt az autókban, így a hűtővíz hőmérsékletének ismerete elég fontos volt. Az autók orrán lévő hűtőradiátor tetejére gigászi, míves hőmérők kerültek, amelyeket a vezetőülésből is biztonsággal le lehetett olvasni. 
Az egyre cifrább és termetesebb hűtődíszek tündöklése a sebesség és a gyalogosgázolások növekedésével párhuzamosan 1968 környékén ért véget, amikor Amerikában először szabályt hoztak a kiálló, veszélyes vasdarabok ellen – így a hatalmas szárnyas anyás kerékcsavaroknak is menniük kellett. Legalábbis a fixre épített díszeknek. A rugóval, vagy bármely más, aránylag kis erő hatására is elhajló megoldások maradhattak, így lehet még manapság is kiálló emblémája a Mercedesnek, Rolls-Royce-nak. 
De nézzünk pár gyönyörű darabot az 1920-astól a ’50-es évekig, amíg igazán pörgött a hűtődíszbiznisz. Olyannyira, hogy gyakran neves szobrászok alkotásai kerültek egy-egy autómodell orrára. Mutatjuk, milyenek.

Kaiser Virginian

Chevrolet Bel Air 1955-ből

Auburn, megint szárnyas csaj, 1931-et írunk

Újabb Auburn, átalakult szárnyas macával

A Packard 433 1927-ből a nős vonalat erősíti

Indiánfej egy 1933-as Pontiac elején

Brutális B a Bentley orrán

A szovjetek is rákaptak a témára, ez a szerencsétlen, oszlopra döfött csodaszarvas a Volgákon díszlett

Ő egy unortodox Rolls Royce Silver Wraith üvegnője, 1956-ból. René Lalique üvegész műve

A Hispano Suiza gólyája gyalogosvédelmi szempontból különösen aggályos példány

Kommentek

  • subtotal

    Az Auburnok menők :)
    A Packardé is jó lenne, de a kerék nélkül.

F1: A Williams megtalálta az új Maldonadót?

A barcelonai Forma-1-es teszt harmadik napján a Williams újonca délelőtt és délután is eldobta az autót, de legalább fizet. Az élen a Mercedes és a Ferrari.

F1: Nézd meg Ricciardo pihenőkamionját belülről!

Daniel Ricciardo megmutatta, hogy hol pihenhet a tesztelés szüneteiben Barcelonában.

F1: Hivatalos, halott a kiscsapat

A tavaly év végén csődbe ment, februárra bezárt Manor-csapat hivatalosan is visszavonta Forma-1-es nevezését, véget ért a történet.

Ezek az autók most a vevők kedvencei

Német autómárkák kerültek az amerikai Consumer Reports magazin éves márkarangsorának az élére az idén, az amerikai márkák messze mögöttük kullognak. A listát a tulajdonosok elégedettsége alapján állították össze.

Alonso: Az új autók elértéktelenítik a pilótákat

Fernando Alonso szerint az új autók miatt még nehezebb lesz megítélni, hogy melyik pilóta nyújtja a legjobb teljesítményt.

Badár Sándor üldözte be a Lada Vestát a magyar piacra

Az első alaposabb körbejárás, beülés után Škoda Rapidok, Dacia Loganok, akár akciós Ford Focusok lehetséges alternatívájának tűnik a Lada Vesta.

F1: Rosberg ijesztőt jósolt az idei szezonra

A tavaly visszavonult címvédő, Nico Rosberg szerint annyira nehéz lesz vezetni az idei autókat, hogy a pilóták akár futamgyőzelmeket is bukhatnak a fáradtság miatt.

Nagyon pörgött a magyar autópiac februárban

Februárban az egy évvel korábbinál 20,7 százalékkal több, 8000 új személygépjárművet helyeztek forgalomba Magyarországon.

F1: A Mercedes megállíthatatlan a teszten

A Mercedes folytatja: a barcelonai teszt harmadik napjának délelőttjén is az ezüst nyíl futotta a legtöbbet, Valtteri Bottas ráadásul félelmetes köridőt is autózott. A McLaren ezúttal úgy-ahogy működik.

F1: Kanada is szerződést hosszabbított

Oroszország után Kanada is meghosszabbította Forma-1-es szerződését, 2029-ig biztos a montreali futam jövője.

Bajnokságon kívüli versenyen kísérleteznének az F1-gyel

A Forma-1 sportszakmai vezetője, Ross Brawn felvetette, hogy a világbajnokságon kívüli futamon kísérletezhetnének a versenyhétvégék formátumával.

Így sikerült a Volkswagen és az Ikarus összeházasítása

Kész szenzáció volt, amikor a budai várban először megjelentek a kis kerekű midibuszok. Ennek ellenére nem húzták sokáig, a BKV 5 év után lecserélte őket.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.