Top 10: trükkök, amikkel csökken a fogyasztás

Mivel nyomható le papíron a fogyasztás?

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2015.02.18. 13.45

Egyre több a papíron 3-4-5 litert fogyasztó autó, a kúton viszont 5-7-10 litereket tankolunk száza kilométerre. Miért nem valósul meg a szép ígéret?

Mi a Vezess.hu szerkesztőségében is sokat bosszankodunk a katalógusadat másfél-kétszeresét fogyasztó autókon. A szabványos mérési ciklus arra alkalmas, hogy összevessük különböző autók és motorok fogyasztását. Arra semmiképp, hogy reálisan mutassa, mennyit kell majd tankolnunk.

A légellenállás lefaragása alapvető. Sok kicsi, sokra megy

Azért is nagy az eltérés a valós és a laborbeli számok között, mert az autógyártók megtanulták a végletekig kihasználni a szabályzatból adódó lehetőségeket és ezzel lenyomni a motorok norma szerinti fogyasztását. Az NEDC-fogyasztási szabványt ismertető keretes alatt jön tíz trükk, amitől papíron kevesebbet eszik a kocsi.

NEDC-szabvány: irreális, de jó ez így

780 mp városi mérési ciklusra 400 másodperc országúti vezetés következik. A szabvány nagyon pontosan megadja a mérés körülményeit, de az autógyártók bejátsszák az adódó pályát

780 mp városi mérési ciklusra 400 másodperc országúti vezetés következik. A szabvány nagyon pontosan megadja a mérés körülményeit, de az autógyártók bejátsszák az adódó pályát


Európában nagyon szigorúan körbehatárolt módon állapítják meg az új autók fogyasztását, az UNECE R 101 szabvány szerint. A laborokban nem az elfogyasztott üzemanyagot mérik, hanem a külső levegővel kevert és műanyagzsákokban felfogott kipufogógáz mennyiségéből kalkulálják ki a fogyasztást. A ciklus felépítése a Wikipédián is olvasható. A 195 másodperces városi ciklus négyszer ismétlődik, ezt a 780 másodpercet követi a 400 másodperces lakott területen kívüli mérés. A teljes mérés nem egészen 20 percig, 1180 másodpercig tart.

Szél nincs, a menetellenállást egy görgős próbapad biztosítja. A kocsi ellenállására állítják be, ezt viszont az autógyártó adja meg egy korábbi mérés alapján. A gyár ehhez a méréshez vetheti be a speciális gumis, leragasztgatott modellt, hogy minél kisebb ellenállási adattal futhasson neki a norma szerinti mérési ciklusnak. A hidegindítás része ugyan a szabványnak, de nem mínusz 8 fokban történik, mint nálunk ma reggel. 20-30 Celsius-fokos, a mérés előtt hat órával állandó laborhőmérséklet engedélyezett, ezért 25 fok alatti kocsit nemigen mérnek. Az alacsony elméleti érték jó az érintetteknek. Az autógyártó elkerülheti a fogyasztástól függő büntetőadót, a tulaj pedig kevesebb adót fizet. Több nyugat-európai országban a fogyasztáson alapuló széndioxid-emissziótól függ a gépjárműadó mértéke.

A karosszéria réseinek leragasztása. Jó ronda lesz az autó ragasztócsíkokkal végighúzott ajtókkal és motorházfedéllel, de csökken a karosszéria légellenállása, mert nem akad meg a levegő a kisebb-nagyobb árkokban. A szabványos mérésben csak egyszer éri el a 120-as tempót a kocsi, de a jobb aerodinamika így is hoz valamit a konyhára.

Légnyomásnövelés a kerekekben. Saját autónkon is alkalmazható, főként városban hasznos trükk. Keményebbre fújt gumival kisebb a gördülési ellenállás, ami a ciklus nagy részét kitevő városi forgalomban segít spórolni. Rázósabb vele az autó, de pár decit hozhat városban, ha üresen is a legnagyobb terheléshez előírt légnyomással járunk.

Alapkivitel, kis kerék, kevés extra: ezek az autók hozzák a legjobb eredményeket a próbabapon

Minél könnyebb autó megmérése. A puritán felszereltség meggátolja a súlygyarapodást. Kézi ablakemelővel, manuális tükörállítással, légkondicionáló nélkül az autó pár tíz kilóval könnyebb lehet a ténylegesen megvásárolt modelleknél. Ez is hoz valamit, hiszen az autógyártók grammonként faragják le a széndioxid-kibocsátást.

Valóságidegen gumi- és felniméret. Lehet, hogy senki nem veszi meg olyan kerékszettel a kocsit, amivel a szabványos mérésre küldi az autógyár, de a cél szentesíti az eszközt. Minél keskenyebb gumival jó begurulni az előfűtött laborba.

Módosított összetartás és kerékdőlés. Az autók kereke sosem néz teljesen előre, hanem kicsit összetart, mintha enyhén csámpás volna, mert ettől javul a kocsi iránytartása. Ugyanígy helyzetük sem függőleges, hanem kicsit befelé dőlnek, főleg a hátsók, ami szintén az úttartásnak tesz jót. Viszont akkor forognak a legkisebb ellenállással, ha tökéletesen előre néznek és függőlegesen állnak. A tesztpadon az útfekvés nem szempont, ezért a futóművet átállítja gyár.

Hercig rózsaszín lánc tartja az A4-est. A labor felfűthető akár 30 fokra, a hidegindítás itt nem ugyanaz, mint télen az utcán

Speciális abroncs, minimális gördülési ellenállással. Sok utcai autó fut takarékosságra optimalizált gumival, az autógyártók sem hagyják ki a ziccert. Minél alacsonyabb gördülési ellenállású abroncsot találnak, annál jobb a fogyasztás. Itt ugyanis nem szempont pl. a tartósság, a nedves tapadás, a zajszint vagy a rugózás, hogy csak párat említsünk a valódi gumikkal szemben támasztott követelmények közül.

A mérési ciklushoz igazított motorvezérlés. Az 1180 másodpercig tartó ciklusban a motor a létező legtakarékosabban dolgozik, padlógáz fel sem merül. Ha a kocsiban vannak váltásra figyelmeztető nyilak, és ma többnyire vannak, akkor a vezető követheti a javaslatokat és életidegen fordulatszámmal poroszkálhat a próbapadon. Automatikus váltóval a szoftver igazítja úgy a váltási pontokat, hogy sokszor még alacsonyabb a mért érték, mint a kézi váltósban.

Elvileg, aki a szabványban megadott módon, naaagyooon laaassan gyorsít és hajt, az közúton is reprodukálni tudja a laborértékeket. Erre egy élő városban gyakorlatilag nincs esély, országúton 80-nal talán

Kikapcsolt légkondicionáló, lekötött generátor. Az áramot termelő generátor kiiktatásával csökken motor terhelése, a 15 perc 40 másodperces mérési időszakban töltés nélkül is elvan az akkumulátor. A légkondi kompresszorát sem kell hajtani.

Mérési tolerancia kihasználása. Mondanunk sem kell, hogy a négy százalékos mérési hibahatárt az autógyártónak kedvezően számolják el. Ez nem kis tétel: a 103 g/kilométer CO2-kibocsátású autó máris 99-nél tart.

Ha érdekelnek a legmenőbb LEGO-autók, kattints a Kacsára!

Top 10: trükkök, amikkel csökken a fogyasztás 1

Milyen használt autót érdemes behozni, nevetséges benzinárak, tippek gyorshajtási bírságok ellen, a legfurcsább honvédségi járművek, a legmenőbb szocialista autók és motorok, a legjobb autós videoklipek, a legerősebb magyar autók, brutális ruszki munkagépek: ne hagyjátok ki a Top 10 rovat többi cikkét sem!

Kommentek

  • Tibor79

    Szerintem simán lehet hozni a megadott értékeket, legalábbis nekem ez a tapasztalatom, és a Totalcaron végzett mérések szerint is ez az igazság.
    Ja igen, előrelátóan kell vezetni, ha pirosra vált a lámpa nem taposni a gázt, mint ahogy a közlekedők többsége teszi.
    Nekem az előző autóm 1,2 Astra G esetében, ha jól emlékszem 7,9 volt a gyár által megadott városi fogyasztás, nekem télen sem ment 7 liter fölé, nyáron inkább 6. Most egy 1,6 Vectra C van, a télen Budapesten 8,3 volt a legmagasabb fogyasztás, a gyári 10 helyett.
    Zuglóból járok Csillebércre.
    Szóval lehet azokat az értékeket hozni. Ha gondoljátok adjatok egy hétre egy tesztautót és bebizonyítom. ;)

  • Iceman.

    A ciklus összehasonlításra jó és eltolva tükrözi a valós fogyasztást. Régóta nyilvánvaló és még régebb óta születnek unalmas cikkek erről a témáról.

  • oszkopeter

    Olyan ez a rendszer mint a demokrácia, nem tökéletes de jobbat még nem találtak ki. Valószínűleg nem azon a 4-5 grammon (2-3 decin) fog múlni a dolog amit a méréseken “optimalizálnak”. Sokkal nagyobb baj, hogy a szabvány nem írja elő a valós hideg indítást, ami literekben mérhető többleteket okozhat, valamint érthetetlen, hogy miért nincs egy autópályás ciklus, fix 120 vagy 130-as tempóval. Aki hosszú utakra vesz kocsit, annak fontos információ lenne, és így nem lenne értelme pl. a 6. sebességfokozatot kispórolni az olcsóbb változatokból. A legnagyobb gond nem is a valóságtól való eltérés, hanem hogy az EU erre az alapvetően hibás módszertanra alapozza a CO2-vel kapcsolatos szabályozását, ami aztán egy csomó “érdekes” műszaki megoldást szül.

  • demagóg

    Szerintem is lehet hozni a gyári értékeket, de csak akkor ha nincs/alig van hidegindítás, nincs tél, nincs rendre telecuccolva a kocsi.
    Nekem eddig minden autóm esetében sikerült (egész tankra számítva a fogyasztást).

  • Iceman.

    Az olyan módosítások, mint a generátor lekötése, vagy a rések leragasztása, vagy a motor és váltó program ciklusra való felkészítése eddig is tilosak voltak, komoly cikkbe bele sem kerülhetnének. természetesen a mérést egy olyan autóval kell elvégezni ami megfelel a szériagyártmánynak, de pl az akkumulátor előzetes feltöltését semmi nem tiltja, az meg szükségtelenné teszi a generátor lekötését…

    Cikkírótól ugyan megkérdezném, hogy a mi a lófüttyöt számít a szabvány ciklusban a rések leragasztása, ha nem éri menetszél az autót? Igen, én is látom a szélgépet előtte, de nem tűnt fel, amikor a rózsaszín láncról elmélkedtél, hogy a kocsi ki van kötve és a szélgép csak a hűtést szolgálja? A ciklusban a gördülési és légellenállást természetesen a pad szolgáltatja… Le van írva a linkelt direktívában talán érdemes lett volna elolvasni legalább egyszer!

    Én biztos úgy alakítanám ki az üzemanyag fogyi szabványt, hogy fogok 1000 átlagos autót, kisebbet nagyobbat és felszerelem őket olyan adatgyűjtő rendszerekkel, amelyek rögzítik az összes olyan paramétert, ami releváns hatással van a fogyasztásra. Menjenek hát legalább 20000km-t, aztán ebből a nagy halom adatból készítenék egy átlag user sablont, amit le lehet persze írni ugyanolyan precízen mint a mostani ciklust, de ebben az esetben minden lényeges faktor alkalmazva lenne pl.: nem konstans külső hőmérséklet, magas hőmérséklethez klíma, alacsonyhoz fűtés és pl. szélvédőfűtés. A normál menetben persze van kormányzás is, legyen hát itt is, átlagos kitéréssel átlagos dinamikával, átlagos lámpahasználat és pl. ha egy típus több felszereltséggel kapható, akkor valamilyen módszertan szerinti átlagsúlyt használnék (sem a legkönnyebb, sem pedig a legnehezebb nem fair).

    Biztosan lenne benne padlógázas szakasz is és minimumfogyasztás is, aztán hidegindítás több lépcsőben (a gyártó által megadott használati tartományban (-30/40+50/55) és ezek is súlyozva kerülnének beépítésre a valódi kombinált átlagba.

    A lényeg végül is a lehető legnagyobb használati tartomány lefedése pl.: a 30 fokos külső hőmérséklet egy vicc. Nekem 30 fokban azonnal 700 az alapjáratom és kb 11mg/löket a befecskendezett üzemanyag mennyiség, míg -10 foknál ugyanez 1250 fordulatos alapjárat és 75mg/löket. Ez több mint 10x-es különbség ilyen hidegben akár 2 percig is. Ez persze nem oszt nem szoroz egy 400km-es túrán, de én pl. jellemzően a reggeli hidegindítás után csak 7km-t megyek alig 14 perc alatt, így a szakasz már több mint 10%-án iszonyatos túlfogyasztás van, ilyen hidegben nem is megy le az átlagfogyi ezen a távon 18l alá, 30 fokban ugyanez klímával 12.

    Kicsit hosszú lett, de mindegy. Az a gáz, hogy a mérés ma csak egy az optimálishoz nagyon közel lévő szűk tartományt vizsgál, egy erős motornál gyakorlatilag 0 terhelésen. Szerintem ez a gáz és ezért tér el jelentősen a valóságtól ez a metódus. Összehasonlításra persze ettől még egészen jó, de miért ne lehetne jobb?

  • Guevara

    Iceman: a leragasztást nem a méréskor alkalmazzák hanem amikor a gyártó megméri az autó légellenállását aminek az értékeivel számolnak a fogyasztási tesztpadon. Legalábbis én így gondolom.

  • M_m_m

    Az autópályás fogyasztási adatok közlését kötelezővé tenném.
    Városon kívül 90-100 km/h-nál eddig még minden szívó benzines kocsimnál tudtam produkálni folyamatosan a gyári értéket.
    Városban pedig 2-3 km távolságon természetes főleg hidegindítással, hogy minden kocsi többet fogyaszt.

    Biztos van különbség a valós körülmények es a labor között, de azért sokan magukba is nézhetnénk, pl. nem kell feleslegesen gyorsulgatni látva, hogy úgyis meg kell állni egy piros lámpánál, vagy idegbeteg módjára sávokat válogatni, es cikázni, én meg egyenletesen haladva a külső sávban, szépen a következő lámpánál utólérem:-)
    Mindig mosolygok az ilyeneken, de csinálják csak, ha ennyi kidobandó pénzük van.

  • fufe

    Sosem sikerült gyári adatot még megközelíteni sem.
    Pedig hideg motorral úgy araszolok mint egy nagypapa, és még üzemmeleg motorral is vigyázok ne memjen pirosba a fordulatszámmérő. :-)

  • PZoli64

    Olyan tesztkörülményeket (beleértve a pilótát is) nem lehet kialakítani, ami ne okozna kisebb-nagyobb mérési pontatlanságot. De szerintem mi felhasználók sokkal jobban örülnénk annak, ha ezek a tesztek, ezek a mérések minél jobban közelítenék a mindennapos használatot.
    Amíg létezett olyan, hogy normakönyv, (kb. 12 évvel ezelőtt) addig nem volt lehetetlen betartani a műszaki alapnormaként megadott fogyasztást. Egyszerűen csak “normálisan” kellett vezetni. A legújabb autók normáit viszont nagyon nehéz, sőt a legtöbbször lehetetlen betartani. Olyan adatokat adnak meg, amit lehetetlen elérni normál használat mellett.

  • Vorserie

    Iceman!

    Mit hajtasz ami 18 litert eszik -10 fokban?Sorhat? :)

    Nekem a V8 dízel is csak 14-et evett -15 fokban városban.

  • Vorserie

    Az 1.9dci 7.5-öt evett -15 fokban városban, +30 fokban ugyanez 6.7.

    Az nem olyan vészes szerintem.

  • a.szorenyi

    Kedves Iceman! Ahogy Guevara is írta, az autó ellenállását a gyár méri meg és adja meg, tehát leragasztott résekkel az ő mérésében csökken a légellenállás, ergo kisebb értékre állíthatják be a próbapadot. Ezek szerint ez nem volt egyértelmű a cikkből, amiért elnézést kérek a többi olvasónktól is, Guevarának pedig köszönöm a korrekciót!

  • Iceman.

    Guevara, a.szorenyi:

    A légellenállást hasonlóan a fogyasztáshoz szabvány mérésen kell az autógyártónak kimérnie, hasonló előírásokkal mint itt, tehát a módosítatlan széria autó segítségével, ha a gyártó csal és ez bebizonyosodik, akkor az autó nem kap típusengedélyt, tehát a gyár számára tiltott dolog a rések leragasztása vagy nem a széria termékkel megegyező autó használata!

    Lehetne, akár az egész alját burkolni a méréshez, meg leragasztani a hűtőcsatornákat, meg tömör felnit használni, meg 50mm-t ültetni, vagy egyáltalán nem is azt az autót használni, csak ráragasztani egy csepp formára az “Audi A4 Avant” modelljelzést, hátha nem tűnik fel senkinek… Lehetne, de nem lehet.

  • Iceman.

    fufe: Pont a túldúsított szakasz elnyúlása miatt nincs értelme hidegen kifejezetten nagypapásan vezetni.

  • Iceman.

    Vorserie: V6 benzin automatával és quattróval. A dízel tök más, mert az izzítás és a nagy kompresszió miatt már az első pillanattól kezdve elég meleg az összesűrített töltet ahhoz, hogy ne nagyon csapódjon le a hengerfalra és a dugattyú tetejére üzemanyag, ráadásul a dízel iszonyú széles tartományban ad égésképes keveréket.

    Ezzel szemben a benzines kénytelen fenntartani a kb. sztöchiometrikus arányt úgy, hogy az üzemanyag túlnyomó része csordogál a hengerben így kb 0 a felülete a porlasztotthoz képes és ezért szinte egyáltalán nem égésképes.

  • M_m_m

    Tök felesleges ezen a fogyasztásmérésen kiakadni. Nem kell foglalkozni a gyári adatokkal. Ott van a valósághoz biztosan közelebb álló adatokkal szolgáló spritmonitor.de oldal és a különböző autós honlapok tesztjei.

  • öreg fószer

    Hideg motornál nem taposom a gázt. Ezért is csalóka, ha női tulajdonostól veszel kocsit, hiszen az asszonyállatja honnét tudná, hogy az olaj, mikor hideg, nem folyik, nem kenődik sehová, olyan akár a takony. Ez pedig azt eredményezi, hogy a motor úgy kopik, mint normál használatnál soha. A nagypapás vezetés pedig manapság nem dívik. A suttyók és idegbetegek kicsit gondolkodhatnának, mennyi időt nyernek a baromkodásukkal. Jó néhány évtizede vezetek, de még nem büntetett meg rendőr és ezt a tendenciát nem kívánom felborítani.

  • fufe

    Iceman. ( – 2015.02.19 // 10:47)

    Gyűrűknek, csapágyaknak, …, nem mindegy.

  • Iceman.

    fufe – 2015.02.20 11:13:

    A gyűrűknek annál jobban sehogy nem lehet ártani, mint a túldús keverékkel lemosni az olajat a hengerfalról (benzines), egyébként meg az összes csúszócsapágy legnagyobb ellensége, az alacsony olaj tömegáram, ami amíg fel nem melegszik az lesz és a tojáson lépdeléssel sokáig lesz úgy.

  • Iceman.

    öreg fószer: Az én kocsimban 75 és 125 fok között ugyanúgy középen áll a vízhőfokmérő, olajhőmérő meg nincs is. Senki meg nem mondja mikortól éri el az olaj az optmális 100 fok környékét, nem kell ehhez nőnek lenni…

  • fufe

    Lehet igazad van, de nálam működik a hidegen vigyázok, melegen ami a csövön kifér. Az elmúlt 25 évben 1 autót kellett gyűrűzni, csapágyazni, de azt motorhibásként vettem. A mostani szekér 170000km-nél került hozzám 5 éve, 370000km fölött jár most. Pedig melegen gyakran jár piroshoz közel a fordulatszámmérő a ráadásként gázos kocsiban.

34 évet vezetett jogosítvány nélkül a magyar férfi

Próbálkozott a vizsgával, végül nem jött össze, így 34 évig vezetett jogsi nélkül, most kapták el a rendőrök.

15 pusztítóan kontár módon tuningolt autó

Stílusérzéket és mértékletességet nyomokban sem tartalmazó autók Mekkmester-díjas tunerektől.

F1: Az év végéig meglesz Rosberg utódja?

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, nem akarják sokáig húzni a váratlanul visszavonuló világbajnok, Nico Rosberg utódjának kiválasztását.

Önvezető autóban gondolkozik az Apple

Komolyan gondolkozik az önvezető autó fejlesztésén az Apple, de ehhez a hatóságok és a többi fejlesztő segítsége is szükséges lesz.

Hihetetlen látvány a porban csapató 6-os BMW

Rallyautó bármiből lehet, még egy olyan luxuskupéból is, mint a BMW 650i.

F1: Valaki óriási ajándékot kapott Rosbergtől

A Red Bull-os Daniel Ricciardo szerint Nico Rosberg a visszavonulással valamelyik pilótának nagyon szép karácsonyi adott – nem valószínű, hogy az ausztrál lesz az.

Elektromos buszt álmodott meg a Škodák tervezője

A Czechbus kiállításon megtekintettük a csehek legújabb büszkeségét, melyet az a férfi tervezett, aki korábban Škoda buszokat is megálmodott.

F1: Rosberg vállalná Hamilton oktatását

Lewis Hamilton azt tervezi, hogy még 10 évig marad a Mercedesnél, és később már németül szólhat a márka hazai szurkolóihoz. A visszavonuló Nico Rosberg vállalná a nyelvtanári szerepet.

Csak egy darab készült ebből a Ferrariból

Dr. Rick Workman nem szeretett volna olyan Ferrarit, amilyen bárkinek lehet, inkább felkérte az olasz gyártót, hogy építsenek egyet csakis neki.

Jelentősen drágulhat az üzemanyagok ára

Akár 10 forinttal is drágulhat az üzemanyagok ára a jövő héten a piaci változások alapján.

Új 5-ös BMW – Káprázat és parasztvakítás

Ne higgyétek, hogy a gazdagok élete csupa játék és mese! A Harman Kardon vagy Bowers & Wilkins hifi csak az egyik kérdés, amit a G30 kódú új BMW 5 kapcsán el kell dönteni.

Vége a pénzbehajtásnak Újpesten

Pár hete írutunk arról a sokak szerint nem egyértelmű forgalmi helyzetről, ahol csak úgy hullottak az 50 ezres büntetések. Mára változott a helyzet.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.