Top 10: hogyan költsünk kevesebbet az autóra?

Tippek az autó kíméléséhez

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2015.01.21. 15.15

Kisebb-nagyobb fogásokkal kitolhatjuk sok drágán cserélhető alkatrész élettartamát. E heti Top 10 cikkünk az autó kíméléséről szól.

Nem jó érzés szerelőhöz hordani a pénzt, ehhez képest sokan kuplunggal-gázzal tartják meg a kocsit az emelkedőkön, álló helyzetben tekerik a kormányt és hideg motorral tapossák a gázt. 10 javaslatunk következik az autó kulturált használatához, sorrend nélkül, amit mi alapvetőnek tartunk. Te hogyan vigyázol az autódra, milyen módszerrel kíméled? Várjuk a tippeket a hozzászólások között!

Ha új az autó, járasd be a motorját! Először a legnagyobb fordulatszám felével, majd maximum két harmadával terheld a motort és kerüld a padlógázt az első 2000 kilométeren. A bejáratáshoz változatos útvonal az ideális, ahol nem állandó a fordulatszám és a sebesség. Irány egy dimbes-dombos országút!

Ha meleg a víz, még nem biztos, hogy meleg a motor! Várj még, amíg a motorolaj is átmelegszik! Aki hidegen üvegeli a motort, tönkrevágja a siklócsapágyakat

Ne nyugtasd kezedet a kézi váltó karján! Ezt nem szeretik a váltó tolóvillái, Az automaták fokozatválasztó karja viszont csak egy tárcsát forgat és gond nélkül elviseli a mancsokat

Álló helyzetben ne tekerd a kormányt! A rásegítés miatt nem érezni, mennyire nehezen fordul a kerék, de leállított motorral érdemes kipróbálni, hogy feszül ilyenkor a kormánymű. A kocsit kicsit megmoccantva máris könnyebben fordul a kerék

A hidraulikus kormányszervós autók kormányát lehetőleg ne fordítsd ki koppanásig! A végállásokat elkerülve tovább él a szerkezet. És alászedett kormánnyal ne kanyarodj vagy indul el nagy gázzal, mert az kinyírja a hajtó féltengelyeket

Lámpánál állva vagy kikanyarodásra várva ne kuplunggal és gázzal tartsd meg az autót, hanem a fékkel. Különben gyorsan pusztul a kuplungtárcsa. És ne kinyomott kuplunggal várd a zöldet, ezzel is kímélheted a tengelykapcsolót. Még egy tipp: sík úton megállva ne tartsd nyomva a féket! Így a betétek alatt is hűlhet a tárcsa, hogy ne érje pontszerű hőterhelés

Nem csak a motorolajat kell rendszeresen lecserélni. A megadott időszakonként cseréltesd le a hűtő- és a fékfolyadékot, a kormányrásegítés olaját is. Kérdezz meg egy jó szerelőt, hogy a sok autóban örök életűnek ígért olajtöltet nem jobb-e mégis lecserélni a váltóban 100-150 ezer kilométerenként

Ha a madarak meg találják tisztelni az autót, ürüléküket mosd le minél hamarabb! Rossz ötlet hagyni, hogy a fényezésre ráégjen a guanó

Ha ésszerű távon belül elérhető több hely, nyáron ne parkolj a tűző napra! Főleg ha hosszú időre, akár napokra leállítjuk az autót. Az erős UV-sugárzás rosszat tesz a fényezésnek, öregíti a kárpitokat és a műanyagokat. Jobb árnyékot keresni, mint nézni a szétrepedt műszerfalat

Benzinkúton mindig az autó betöltőnyílás felőli oldalával állj rá a kútoszlopra! Ha foglalt az összes, akkor be is lehet tolatni az ellenkező oldalihoz és máris jók vagyunk. Ezzel elkerülhető, hogy a kocsi mögött-felett kelljen áthúzni a benzinslagot és nem karcolja meg a kasztnit a rajta lévő kosz

Milyen használt autót érdemes behozni, nevetséges benzinárak, tippek gyorshajtási bírságok ellen, a legfurcsább honvédségi járművek, a legmenőbb szocialista autók és motorok, a legjobb autós videoklipek, a legerősebb magyar autók, brutális ruszki munkagépek: ne hagyjátok ki a Top 10 rovat többi cikkét!

Kommentek

  • v_johny

    1, Télen is mosd rendszeresen az autót, ha nincs gazászod akkor az enyhüléseket (nincs nappali/éjszakai fagy) kell kihasználni. Ne csak a külső részeket mosd, mosd át a kerékjárati íveket és amennyire tudsz, nyúlj alá az autónak és a futóműről illetve az alvázról is veresd le a rátapadt sót. Az ajtók alját is mosd le.
    2, Idősebb autóknál a téli kerékcsere váltáskor fújd át kenőspray-el a szilenteket/csatlakozásokat a futóműnél. Ezzel elkerülhető azok felkeményedése és rendellenes viselkedése (akár az élettartama is nyújtható így), esetenként még csendesebb is lesz igénybevételkor.
    3, Évente egyszer legalább érdemes az autót alapos mosást követően pasztázni/waxolni. Ez nem csak fényesebbé teszi de bizonyos hatásokkal szemben jobban ellenáll a lakkréteg.

    Most hirtelen ezen blődségek jutottak eszembe… :-)

  • Vorserie

    Hidraulikus korm

  • Vorserie

    Hidraulikus kormányszervónál a végállás határoló lefúvató szelepek a maximális előállítható nyomás 10%-át engedik hasznosítani tehát koppig kitekerve sem lehet nagy igénybevételnek kitenni.
    Ez inkább urban legend mint szakmailag megalapozott tény.

  • Vorserie

    A másik,hogy a szervó egyik alapelve alapfeltétel (főleg nehéz gépeknél,teherautóknál) ,hogy alapjáratón , álló helyzetben is működjön ami ugye azt jelenti,hogy álló helyzetben is szükséges lehet fordítani a kerekeket.Az,hogy amikor a motor nem jár mennyire nehéz forgatni a kormányt az nem csoda mivel forgatjuk az egész kormánygépet a kormányművel együtt is, ami alap esetben a rásegítést adná.
    De kíváncsi lennék,hogy Szörényi úr hogy parkol egy szűk helyre egy terepjáróval,úgy hogy egyszer sem fordítja állóhelyzetben a kormányt. :)

  • Vorserie

    https://www.youtube.com/watch?v=tH8PMYhFqyw

    https://www.youtube.com/watch?v=qmD7upeLDBQ

    Ilyen helyekre mondjuk elég nehéz beállni úgy hogy nem forgatjuk álló helyzetben a kormányt…:)
    Főleg ha a parkoló automatának sem megy.

  • Guevara

    Fékezés közben motorfékkel is elősegítem a lassulást, sőt egyesével váltogatok is visszafelé (gázfröccsel, ez újabb kímélő módszer, de kis gyakorlatú vezető nem tudja megcsinálni). A fékek kevésbé kopnak és a motor sem kap üzemanyagot, tehát duplán hasznos. A gázfröccs azért hasznos mert ha jól csináljuk akkor a hajtásláncot kíméljük a visszaváltáskor egyébként tapasztalható feszüléstől, még nagyobb spílerek duplakuplung-gázfröccsel váltanak mert akkor a szinkrongyűrűk is kímélve vannak.

  • Guevara

    Parkoláskor nem hagyom sebességben a váltót, hanem a kéziféket használom, kivéve ha nagyon meredek az út, de akkor is a fő szerep a kéziféké. Itt még arra figyelek hogy az esetleges elgurulási iránynak megfelelő fokozatot kapcsoljak (ha előre gurulna, akkor 1-esbe, ha hátra akkor R-be teszem a váltót.

  • Guevara

    András! A bejáratással kapcsolatban maximálisan igazad van, de azzal még kiegészíteném hogy a turbómotoros autóknál a motor által leadott nyomaték sokkal drasztikusabban változik a gázpedál lenyomásának függvényében, tehát azokra a motorokra sokkal jobba oda kellene figyelni az első 1-2ezer kritikus kilométer alatt. Sok turbódízel-gazda panaszkodik (vagy lapít csendben) magas motorolaj fogyasztásra (VW konszern előnyben) már szinte a kocsi új korától fogva. Ezek a gondok nagyrészt az elszúrt bejáratásra vezethetők vissza.
    No tehát egy feltöltött motort sokkal könnyebb túlterhelni mint egy szívót. Persze, könnyedén megy a kocsi, csak nyomni kell neki egy kövérebb gázt, akár már alapjárati fordulat felett kicsivel, és huss, megyünk mint a golyó. Na ekkora kap jókora pofont a bejáratós motor.

  • soroshatos

    Motorfekkel, kozben gazfroccs, meg visszavaltas… Nem rossz. Csak egy kerdes: mi az olcsobb, a motor es valtojavitas, vagy egy betet esetleg tarcsa csere.
    Hasznalod a kezifeket, ugyes. Arra talaltak ki. Meg valami: szerinted ha 1-esbe hagyod, akkor nem tud hatra gurulni ? …..

  • a.szorenyi

    Kedves Vorserie! Köszönjük a kiegészítéseket! Van olyan, hogy tekerem álló helyzetben a kormányt, de nagyon igyekszem elkerülni. Inkább megyek előre-hátra még párszor, de megmoccantom az autót. Szervomentes kormánnyal is érezni a különbséget, én elég sokáig csak ilyen autókat vezettem rendszeresen (pl. Aleko, 1200-es, R21, F Astra).

    Kedves v_Johny! A mosás nagyon fontos, szerencsére Te pótoltad, köszönjük!

    Kedves Guevara! Visszakapcsolásánál a gázfröccs üresben, ha sikerül jól eltalálni, tényleg igazi élmény. A hátsókerekes Ladával csak így jártam és érezhetően jobban vette a fokozatot, mint simán visszaszúrva. Mondjuk párszor jól megugrott az autó, amikor túl nagyra sikerült a gáz.

  • a.szorenyi

    Kedves Soroshatos! Eltalált gázfröccsel pont hogy csökkented a szinkrongyűrűk kopását és kitolod a váltójavítás idejét, a motornak meg nem árt, ha üresben, terhelés nélkül felpörgeted kicsit. A motort nem károsítja a motorfék sem, de a váltó csapágyainak tényleg nem mindegy, hogyan és hányszor ereszted rá a kuplungot visszakapcsoláskor.

  • v_johny

    Ami még eszembe jutott: indítást követően várjunk néhány másodpercet, had szedje magát össze a motor, utána induljunk. Ez szerintem nem csak dízeleknél fontos. Továbbá ha megérkezem valahová, akkor sem egyből állítom le a motort* és ez nem csak turbós motornál értendő (*hányszor látni, hogy az autó szinte még mozog de már kapja is ki a kulcsot a delikvens)…

  • soroshatos

    a szorenyi. Valoban a szinkrongyuru szokott a legaltalanosabb valtohiba lenni, de nem erre gondoltam. Csak logikusan: ha nem csak gyorsitasnal, hanem minden fekezesnel is ugyanugy terhelem a valtot, meg a motort, akkor kettszer jobban veszem igenybe, nem ? Olyat meg ne mondj hogy ha uresben forgatod a motort, akkor nem kopik. Akkor is ugyanugy fol-le jar a dugattyu, a motorfeknel szinten, nem ?

  • attikukaca

    Ismerősöm mindig csak kézifékkel állt meg a lejtőn hiába mondtam, hogy hagyja sebességben is. A bowden elszakadt az autó legurult és összetört.
    Ennyit a csak kézifékes megállásról…ami ha az autó hosszabb ideig áll szintén nem jó….

  • repulonap

    Miért van az hogy megírok egy hozzászólást és nem jelenik meg?

  • cukrosleves

    Hát én nem tudom… Volt már jó pár autóm, közte új 0km-es is, és volt közte egy tucat céges autó is. Szerintem ezek a dolgok túl vannak misztikifálva. Váltót, és kormányművet még sosem javíttattam, ezt még megtanították hogyan kell használni.
    Egyébként meg a kormányt ne tekerd, mert különben kopik a gumi, és ne ülj az ülés szélére, mert az legyűrődik. Óvd meg szépen, hogy majd a harmadik tulajnak kényelmes legyen, amikor Te már elbuktad az autó árának a felét. Ha örök életre tervezel az autóval, akkor szenvedj el gerincssérvet, és majd a koporsódba mellédtemetik a megkímélt kuplungszettet is. Kemény cipővel se szállj be, mert kikopik a gumiszőnyeg. Szerintem a lényeg kimaradt a cikkből!

  • zkuczo

    PD TDI-vel járok, 230e km-nél tartok. Gyári még a turbó, a PD elemek és a kettőstömegű lendkerék is. Ez nagyban köszönhető az előző tulajnak, akit a BOSCH CAR SERVICE szervízvezetője okított a helyes használatra, de amiket én is megteszek a további egészségéért:
    – Nem csak kinyomott kuplunggal indítok, hanem úgy is állítom le, ezáltal forgás végén nem akadva áll meg, van lehetősége kicsit kilengeni.
    – Jogos v_johny hozzászólása is, indítás után hagyom ‘életre kellni’ kb 15 mp-ig egyhelyben jár, a garázsból sem gurulok ki. Garázs és kertkapu csukásáig hagyom járni.
    – Bemelegedésre figyelek, hidegen nem járatom alacsony fordulaton, inkább 1800-2000 körül, hamarabb is melegszik és nem is erőlködik. Igaz nem is pörgetem tovább 2500-nál, csak ha az életünk múlik rajta.
    – Bemelegedve sem nyomok padlót 1500-nál, inkább visszaváltok egyet és 2000-től nyomom meg, nem csapja nyakon az erőátvitelt a nyomatékcunami.
    – Természetesen megálláskor, főleg ha dinamikusabban hajtottam, hagyom kb fél percet járni egyhelyben.
    – Csak a kék-zöld ‘osztrák érdekeltségű’ kúton tankolok, minden második olajcserénél gázolajszűrőt cserélek, olajcsere 15e km / 1 év. Váltóban 100e km-nél olajcsere, fékolajat is cseréltetek kb 3 évente.
    – Kb kéthetente a klimát is hagyom járni az egyik utamon.
    – Gumikat általában teljes terhelési értékre fújom.
    Hirtelen ezek jutnak eszembe.

Hivatalosan is megvan Magyarország legtorzabb BMW-je

Ha valaki netán van olyan elvetemült és pénzt ad érte, egy dologra kérjük: bontsa szét és alkatrészenként adjon túl rajta, mert ez ebben a formában a márka meggyalázása.

SsangYong XAVL: új szabadidőjármű Koreából

Genfben mutatja be új SUV-tanulmányát a SsangYong. Az egykori Korando szellemi utódja meglehetősen távol esett a fájától.

Női szupergonosz a Nissan elektromos nagykövete

Az Öngyilkos osztag című képregény-feldolgozás egyik főgonoszát játszó Margot Robbie ausztrál színésznőt választotta a Nissan elektromos mobilitási nagykövetéül.

Élőben barátságosabb a törtszemű Skoda Octavia

Menetrend szerint érkezett a harmadik generációs Skoda Octavia időközi ráncfelvarrása, ami leginkább két, alig pár centi hosszú lemezdarab miatt igazán érdekes a szokásos új színek, digitális funkciók, vezetéssegédek mellett.

Most minden kiderül egy F1-es kormány titkairól

A Haas versenyzője, Romain Grosjean ad egy kis eligazítást a Forma-1-es kormányok titkairól.

Százszámra gyártanák az elektromos buszokat a lengyelek

2025-től évente ezer buszt gyártanának Lengyelországban. Ennek alapjait most fektethetik le a lengyelek.

Hamilton: Az új Merci olyan, mint egy hajó

Lewis Hamilton elmondta, hogy mit gondol a Mercedes 2017-es autójáról, a W08-asról.

Kiderült, hol vannak a legdurvább dugók

A Los Angeles-i autósok vesztegeltek az utakon legtöbbet torlódások miatt 2016-ban a világon: fejenként 104 órát ültek dugókban.

F1: Gyönyörű autót tervezett a Red Bull

Christian Horner csapatfőnök szerint a Red Bull 2017-es autója az egyik “legcsinosabb”, amit valaha tervezett a csapat.

Minden benne van az új Volkswagen Golfban

Kipróbáltuk a felfrissített Golfot! A jóból még jobb lett, a vezetői asszisztensek és a műszaki megoldások száma és fajtája luxusautókat idéz.

F1: A sztármérnök is kevesebb előzést jósol

A Red Bull sztártervezője, Adrian Newey szerint a 2017-es Forma-1-es szabályok továbbra is egészségtelen mértékben jutalmazzák majd a motorerőt, emellett az előzések számát is csökkentik.

A múltba megy előre a kínai szupersportkocsi 

Olasz formatervvel érkezik a kínai Techrules fantasztikus sportautója. A múltidéző vonalak mögött fejlett elektromos hajtáslánc-technológia rejlik.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.