Top 10 – Abroncsok a legek világából

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2014.12.29. 10.00

Az abroncsok nem csak abban a formában léteznek, ahogy az autónkra pillantva látjuk. Sőt, az abroncsok néha korántsem azok, amiknek látszanak!

Az abroncsok nem csak abban a formában léteznek, ahogy az autónkra pillantva látjuk. Sőt, az abroncsok néha korántsem azok, amiknek látszanak! Jöjjön tíz különleges, érdekes, drága, jövőbe mutató gumi. Vagyis kerék, mert van ami még nyomokban sem tartalmaz gumit.

A LEGKISEBB LEGNAGYOBB - Felkerült a listára a LEGO is, de nem csak a legkisebb abroncsok okán, hiszen nem a Goodyear, vagy Michelin a világ legnagyobb abroncsgyártója, hanem a világszerte ismert játékgyár. 2012 óta a Guinness Rekordok Könyvében is szerepelnek, mint a legtöbb gumiabroncsot előállító vállalat. Éves szinten 318 millió abroncsot készítenek, a legkisebb méretű LEGO abroncs 14,4 milliméter, míg a legnagyobb 10,7 centiméter magas.

KERÉK IDEGEN BOLYGÓKRA - A NASA, az amerikai űrkutatási hivatal valamint a Goodyear gumigyár levegő nélküli abroncsot fejlesztettek ki, amely képes nagyméretű távolsági járművek mozgatására földönkívüli körülmények között. A rugós abroncsnak viszont nincs egyetlen konkrét helyen keletkező, de az egész felületre kiható lehetséges sérülési pontja, így egy helyen jelentkező, erősebb ütközés, amelytől a pneumatikus abroncsok kilyukadhatnának és leereszthetnének, a rugós abroncs esetében csak a 800 teherviselő rugó egyikének sérülését okozza, de a jármű zavartalanul haladhat tovább.

A LEVEGŐ NÉLKÜLI - 2005-ben adott hírt arról a Michelin, hogy a hagyományostól eltérő, levegő nélküli megoldáson dolgoznak. A hosszú fejlesztést követően idén indult be a sorozatgyártás. A Michelin Tweel hajlékony műanyag (poliuretán) küllőket használ a rezgések elnyelésére és a kerék rugalmas deformációjának biztosítására. Hátránya, hogy bizonyos sebesség felett (kb. 70 km/óra) kellemetlenül hangossá válik, valamint 5%-kal nagyobb a súrlódási tényezője mint hagyományos radiális testvéreinek, ezért gyakorlati alkalmazásukat , mezőgazdasági- és munkagépek számára alkalmas méretben kezdték meg.

A SZÍNES EGYÉNISÉG - A különleges abroncsokat a nagyobb cégek közül csak a Kumho gyártja. Az ECSTA SPT típus kifejlesztésére kevesebb mint fél évig tartott, és lassan tíz éve örvendeztetik meg a versenyek, bemutatók közönségét. Közúti forgalomban (elvileg) nem használhatü

A REINKARNÁLÓDOTT - A Kenyai Köztársaságban évente 1,5 millió használt gumiabroncs születik újjá papucs formájában. Mindezt a helyi lakosok készítik, így nem csak rengeteg abroncs újrahasznosításának kérdése oldódik meg, de az embereknek is biztosítva van a megélhetésük. Szerencsére nem csak a papucsbiznisz pörög, az EU-ban a használt gumiabroncsok 96 százalékát újrahasznosítják. 1999-ben ez az arány még csak 50 százalék volt. A visszanyert abroncsok egy részét újrafutózzák és újra felhasználják. Más részüket újrahasznosítják.

A JÖVŐ ABRONCSA - A Hankook német egyetemistákkal megrajzoltatta a jövő gumiabroncsát. Az alapgondolat, hogy a Dacar abroncs menet közben képes megváltoztatni futófelületének keresztmetszetét. Ehhez csak össze kell préselni a gumit két oldalról közrefogó, szénszálas tárcsát, és az addig lapos felület hirtelen ballonossá válik. A Dacar esetében a grafén-blokkok képesek összefüggő, sík felületet vagy remek kapaszkodóképességű, bütykös felszínt alkotni. Ráadásul a Dacar abroncs defektmentes is, méghozzá egészen bizarr módon: minden egyes grafénblokk saját légkamrával rendelkezik, így ha az egyik megsérül, a többi még tartja a frontot (ld. Titanic), a javításnál pedig elegendő lenne a defektes blokkokat kicserélni a futófelületen.

AZ ÖNJAVÍTÓ - Egyre több autón találkozunk defekttűrő abronccsal, de a Michelin újabb szintre lépett önjavító megoldásával. Legfeljebb hat milliméter átmérőjű (ez azért nagyon vastag szög) lyukat képes befoltozni a gumi, csak a futófelületen. A gumi belső felületére felvitt speciális anyag ugyanis a szög kihúzása után egyszerűen betömíti a keletkezett lyukat. Az oldalfal azonban e tekintetben védtelen, tehát ha itt szúrja ki valami, akkor jól jön a pótkerék.

AZ INTELLIGENS - Korunk kerekei már helyettünk gondolkodnak, a nagy gyártók mind fejlesztenek intelligens gumikat. A Goodyear abroncsba épített mikrochipje fokozza az autó kanyarodási és fékezési teljesítményét és stabilitását, a Continental fejlesztése pedig képes lesz az abroncsok profilmélységének megállapítására.

A LEGNAGYOBB - Az 59/80 R63 méretű abroncs óriások a bányákban dolgozó hatalmas dömperekre kerülnek. Jelenleg ez a méret a sorozatban gyártott legnagyobb, átmérője több mint duplája az átlagos emberi magasságnak, 1,47 méter széles és 5,75 tonnát nyom, szállítása speciális logisztikát igényel. A kerékcseréről már nem is beszélve. A Michelin, Goodyear, Bridgestone is gyárt ebben a méretben, a rekordot pedig évről évre megdönti valaki, amikor 4,10 helyett 4,11 méteres típust dob piacra. Elképesztő dimenzióinál csak az ára félelmetesebb ezeknek a gumiknak, átlagban tízmillió forint körül mozog darabja.

A LEGGYORSABB - 245/690 R 520 elöl, 365/710 R 540 hátul (a Veyron kerék átmérőjét nem colban, hanem milliméterben adják meg, ez az R520-540 körülbelül a 20 colos kategória). Ezek a nyers számok írják körbe a Bugatti Veyronra külön gyártott Michelin abroncsokat, amelyek képesek elviselni a 400 km/óra feletti végsebességet.

Kommentek

Többet keresnek majd a kecskeméti Mercedes gyárban dolgozók

Sztrájk is volt a kecskeméti Mercedes gyárban, mostanra azonban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így jövőre 10 százalékkal nőhet a dolgozók alapbére.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.