Top 10 – Az ’56-os forradalom gépei

Bicikliktől tankokig

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2014.10.23. 07.00

A legtöbb emberi tevékenységhez szükség van járművekre, még a forradalomhoz is. Nézzük, ’56-ban milyen gépek feszültek egymásnak!

A legtöbb embernek ’56-ról leginkább kiégett, tornyukat vesztett szovjet tankok, oldalukra borult villamosok ugranak be. Pedig más járgányok is aktív részesei voltak a kezdeti sikereknek, majd a bukásnak, illetve a kegyetlen megtorlásnak. Nézzük, mik ezek, de előtte frissítsük fel egy kicsit az iskolai tananyagot. Mi is volt itt ’56-ban?
Az 1956-os forradalom Magyarország népének a sztálinista diktatúra elleni forradalma és a szovjet meg­szállás ellen folytatott szabadságharca. A budapesti diákoknak az egyetemekről kiinduló békés tün­te­té­sével kezdődött 1956. október 23-án, és a fegyveres felkelők ellenállásának felmorzsolásával feje­ződött be Csepelen november 11-én.

Bringa ? Minden forradalom / katasztrófa / világvége legkézenfekvőbb válasza arra, hogy mivel jussunk el oda, ahová szeretnénk, ha nincs hangulatunk órákat gyalogolni. Majdnem minden háztartásban megtalálható, nem kell bele üzemanyagot tankolni, és aránylag érzéketlen a felszedett macskakőre, elektromos viharra, hitványra pusztított utakra. Hátránya, hogy sok cuccot nem lehet vele szállítani, és nem is túl gyors. A kép tanúsága szerint '56 őszén is hamar előkerültek biciklik.

Pannonia motorkerékpár. Az 1954-től gyártott Pannóniák is feltűnnek a harcok idején készült fényképeken. Szerencsére a szerkesztőségünk motorguruja felismerte az egyik járgányban a Pannónia TLT-t, amely 1956-os modell, így teljesen újként élte meg a forradalmat.

Kommentek

  • hova

    A befejezés nem november 11-én történt, még Budapesten sem, mert Miskolc környékén a hegyekben február végégig tartotta magát egy un. partizán egység, csak erős karhatalommal tudták felszámolni. / némi orosz segítséggel/ A T-34-s sem ért sokat a főváros szűk utcáin, mint ahogy egyetlen harckocsi sem lehetett sebezhetetlen ilyen körülmények között. De azt is tudni kell, hogy a T-34-s “kitalált” egy un. döntött páncélzatot, amiről lepattantak még a német nehéz-harckocsik lövedékei is, rettegtek is a németek ettől a géptől.

  • Kempelen

    Ezt az 57-es sztorit hol olvastad? Nekem ez új, pláne a “partizánkodás”, ami teljesen idegen volt a Forradalomtól. Megosztasz valami hivatkozást erről?

  • PROVOCATOR

    Nálunk a mai napig harcol egy szakasz ’48-as honvéd. 19-be beléptek a Kohn Bélához de nem jöttek ki a komcsikkal aztán partizánok voltak a világháborúban, 56-ban forradalmárkodtak most meg rezsiharcolnának, de nem engedjük ki őket az elme és gyogyó intézetből :)

  • Vorserie

    Kempelen!

    A hivatkozásokkal,tényekkel és bizonyítékokkal hova igen csak hadilábon áll…….

  • hova

    Kedves barátom, monseri!
    Ez év október 23-án du. egy rádió műsorban mesélte egy IGAZI FORRADALMÁR, úgy hívták, hogy Kovács Zoltán. Biztos nem hazudott /?/, kérdezd őt. De ha picit böngésznéd a hadtörténeti múzeum leváltárát, akkor bizony találnál adatokat erre. Keresgélj, olvass, tanulj!

  • hova

    Kempelen.
    A francia eredetű szó azokat a népi felkelőket jelöli, akik a hazájukba benyomult ellenség által megszállt területen ragadtak fegyvert. A partizánok jól ismerik lakóhelyük környékét, s ez előnyt jelent számukra az általában túlerőben levő ellenséggel szemben.

    Read more: http://www.kislexikon.hu/partizan.html#ixzz3IE2Vz3Yz

F1: Durva, mennyit változtak hátulról az autók

Remekül mutatja a 2017-es autók másmilyenségét két fotó.

Alfa Stelvio: SUV, ami sportkocsinak képzeli magát

Még a hivatalos menetpróba előtt vezethettük az Alfa új szabadidőautóját. Kapaszkodhat a konkurencia!

F1: A Force India visszaszólt a Renault-nak

Még el sem kezdődött a 2017-es szezon, de máris kialakult egy kisebb vita a Renault és a Force India között.

F1: Nézd meg Hamilton új sisakját!

A mercedeses Lewis Hamilton 2017-ben a szurkolóktól kért sisakfestési terveket, most pedig kihirdette a győztes művet. Ebben versenyez idén a háromszoros világbajnok.

F1: A Red Bull szerint több pénz jár a nagyoknak

A Red Bull sportigazgatója, Dr. Helmut Marko szerint a nagyobb csapatok több pénzt érdemelnek, mert többet is adnak a Forma-1-nek.

Hirdetőtáblát vett a hátára a legújabb Forma-1-es

Szerda délután a Silverstone-ban a Force India is lerántotta a leplet 2017-es Forma-1-es modelljéről. Szerencse, hogy a VJM10-es nem szépségversenyen indul.

Logan MCV Stepway: terepkombi a Daciától

A Sandero, a Dokker és a Lodgy után egy igazi terepkombival bővült a Dacia Stepway életmódcsaládja.

Alternatív üzemanyagot talált fel egy pécsi férfi? Nem, csak bosszúra szomjazott

Egyszerű bosszú vezérelte a férfit, aki mosóport és vajat öntött a szomszéd autójába. Zavarta a gyerekek zajongása.

F1: Így ismerhetjük fel idén Ricciardót

Max Verstappen után a Red Bull másik pilótája, Daniel Ricciardo is megmutatta 2017-es sisakdizájnját.

Itt az új Suzuki Wagon R

Két kivitelben mutatta be új törpeautóit a Suzuki. A japán piac legtakarékosabb mikroegyterűi automata vészfékrendszerrel és távfényaktiválással érkeztek a piacra.

F1: Bottas szigorú szabályokra számít

Valtteri Bottas úgy véli, a korábbi évek történései után a Mercedesnél szigorú szabályai lesznek a csapattársak közötti versenynek.

F1: Vettel még nem ábrándult ki a Ferrariból

Sebastian Vettel azt mondja, a tavalyi, nem túl fényes idény után is hisz még a Ferrariban – előbb-utóbb csak bajnokok lesznek együtt.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.