Top 10 – Magyar katonai járgányok

Augusztus 20-i parádé helyett

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2014.08.20. 07.00

Voltál katona? Akkor ezt a sorozatot nem hagyhatod ki. Ha nem voltál, akkor meg azért nézd meg!

Voltál katona? Akkor ezt a sorozatot nem hagyhatod ki. Ha nem voltál, akkor meg azért nézd meg. Ezeket mulasztottad el, szerencsére, vagy szerencsétlenségedre. Közben persze azt se feledjük, hogy régen, ‘kotmányunk ünnepén még légi és vízi parádé is volt a Duna-parton, így a bevonulás kellemetlen mellékhatásai nélkül is lehetett nyálat csorgatni katonai gépekre. 
A mai Top-10 ötletét egy FB-on közzétett fotó adta, ahol volt katonatársam egy Ural előtt pózol. Jó eséllyel én készítettem a fényképet, még valamikor 1993-ban, egy becsempészett, filléres fényképezőgéppel. Itthon gyorsan feltúrtam az archívumot és találtam is pár papírképet – ezek nem azok – abból a korból, amikor még minden férfiembernek el kellett mennie katonásat játszani. Néhol röhejes, néhol pedig siralmas körülmények között játszottuk el parancsnokainknak, hogy a fejvesztett menekülésen kívül másra is képesek lennénk azzal a rakás rommal a fenekünk alatt, amik a telephelyen álltak. 

Ezek voltak azok:

10. UAZ 469B - Talán a legkisebb, legkönnyebb sötétzöldre festett katonai járgány, ha a viccnek szánt katonai MZ-t kihagyjuk a sorból. Mégis menő dolgo volt ilyennel furikázni - hacsak nem a katonai rendészet zsuppolta be a honvédet valami idióta indokkal - mert az UAZ sofőrök általában valami fejest furikáztak. A 70 lóerős Volgamotoros jószág egyszerű, de többé-kevésbé megbízható cucc volt.

9. UAZ 452 - Nagyobb, praktikusabb, de közel nem olyan csinos a dobozos UAZ, mint a ponyvás parancsnoki. Főleg mentőautóként fordult elő, és igen irigylésre méltó volt a sofőrjének a helyzete. Soha, semmit nem kellett csinálnia.

7. ZIL 131 - Hétliteres, V8-as, benzines, 6x6-os. Főleg bódés - hűtőkocsi - felépítménnyel volt gyakori, de természetesen ebből is volt rakétahordozótól a műhelykocsiig minden. Menni nem láttuk. Kenyeret sem nagyon láttunk.

6. GAZ66 - A Gaz 66-os fő vonzereje a 4,3 literes V8-as benzinmotor és a tömpe orr volt. Beszállni, illetve vezetni ezt sem volt nagy élmény - főleg az idétlen üléspozíciónak köszönhetően - de az aránylag rövid tengelytáv, a minimális első túlnyúlás miatt legalább manőverezni könnyű volt vele. Platós, és főleg rádiós kivitelben fordult elő a telephelyen.

5. KRAZ - A laktanya legnagyobb, legimpozánsabb járgánya. A legenda szerint V12-es harckocsimotor dolgozott benne, igazából inkább 15 literes V8-as dízel mozgatta felénk ezeket a szörnyeket. Bár az igaz, hogy volt valami közük a tankokhoz, leginkább az, hogy a megszámlálhatatlan kerekű tréleren ők vontatták őket, ha kellett. Fa bodé és aránytalan, ballonos abroncsok jellemezték.

4. DAC - Bármennyire is kínos, de a dízel Uralok mellett a román DAC-ok voltak a legkényelmesebben vezethető teherautók a hadseregben. Persze ezeknek is megvolt a maguk baja, például nem volt ajánlatos hosszú ideig alapjáraton hagyni a motort, mert valami miatt durván tíz perc után leállt a motor kenése. Már nem emlékszem miért, de arra igen, hogy ezt nagyon a fejünkbe vésték anno. DAC-ból platós, tartálykocsis, és műszaki felépítményes egyaránt megfordult a legtöbb telephelyen. Platóján remekül lehetett aludni ha telephely takarításra trombitált az ÜTI

3. URAL - A Csepel mellett egy másik klasszikus járgány. A 100 kilométeren 100 literes fogyasztás híre durván ráragadt, pedig nem minden Ural ennyire iszákos. Persze a benzinesek képesek elképesztő mennyiségeket elégetni, de mentségükre szól, hogy 78-as üzemanyaggal is vidáman elketyegnek. Az üzemanyag-szállító, előre kivezetett kipufogós kivitelekkel különösen szórakoztató dolog menet közben a gyújtás levételével, majd visszakapcsolásával robbantgatni. De amúgy is szórakoztató egy ekkora V8-as benzines jószág. A dízel Kamaz motorral felszerelt változatok már jóval takarékosabbak voltak, 40-50 literrel el lehetett velük járkálni hadgyakorlatról hadgyakorlatra.

2. BTR 60 - 8x8-as csapatszállító, úszni is tudó csodamasina. Mozgásban ezt sem sokat láttuk, mindössze egyszer, inkább vontattuk egyik telephelyről a másikra, miközben a laktanya legkisebb harcosa küzdött az álló motor mellett dögnehéz kormányzással. BTR-ből 60-tól kezdődik a 8 kerekű kivitel, a korábbi modellek vagy kevesebb tengellyel, vagy lánctalppal rendelkeztek. A hajtáslánc mókás benne, két dízelmotor dolgozik benne, saját váltóval és mindegyikük két-két tengelyt hajt, így ha egy le is rohadt a BTR akkor is tovább tudott vánszorogni.

1. BMP-1 - BMP-vel főleg légmentesen lezárt, fóliázott állapotban találkozhattunk a laktanyában. Az M zárolt vasak gyomrában szonda mérte az aktuális hőmérsékletet, páratartalmat. Mindössze egyetlen gyakorlaton láttuk közelebbről - amikor talán görögöknek tartottak vele bemutatót - hogy mire is képes ez a monstrum. Örökre megmaradt a kép, amikor valaki véletlenül felkapott és beszorított egy betonoszlopot a lánctalp és a kasztni közé, majd Galambos őrmester fejcsóválva kitessékelte a szerencsétlenül járt hőst, majd nagy gázt adott a 300 lóerős V6-osnak és leugorva a kuplungról egyszerűen kiszakította mázsás betondarabot a helyéről. Galambos őrmester értett a gépek nyelvén.


Szavazás

Nálad melyik lenne az első?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • Guevara

    Műszaki dandáros voltam, a nagy lánctalpas jószágokat (BAT, BAT2, stb) nem a KRAZ vontatta, hanem erre volt az úgynevezett Böhömke (MAZ mittudoménhanyas) na abban valóban V12-es harckocsimotor dohogott. Ezeken kívül volt még a Csepel D566 (MAN) is, mint csapatszállító jármű, hát az olyan gyenge volt (szívó dízelmotor) hogy üresen is alig tudott mozogni, nemhogy emberekkel (!) megpakoltan.
    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a3/Img_8620_Csepel_D-566_landrover_lorry.jpg

  • Guevara

    Szerintem az UAZokban nem Volga motor volt, viszont a Latvia kisbuszban igen. Ezenkívül felsejlik még nekem az ellátós Avia, Barkas is. Sőt akadt darus Tatra T138, Kamaz billencs, platós és billencs Zil 130, meg még Multicar is mundérban.

  • Guevara
  • kisssfero

    Nos talán úgy kell ezekre a gépezetekre nézni, hogy jobbár a jó 30 évvel ezelőtti technikai színvonalat képviselik, és akkor már nem is annyira megkacagtatóak. Jómagam jócskán akkor voltam katona, amikor még a mostani barátaink voltak az ellenségeink, és ezen eszközökkel igyekeztük őket elrettenteni. Megjegyzem, a mostani miniszterelnökünk is akkor velem egy laktanában védte a szocializmust. Na meg persze az itt állomásozó szovjet barátaink is itt ácsorogtak háttértámogatóként, így aztán nem is mertek újat húzni velünk a fránya nyugatiak. Most persze már simán meghódítottak bennünket a gazdaságukkal, gyakorlatilag azt csinálnak velünk amit akarnak Amúgy bár primitívek, de a terepjáró képességük még ma is megállná a helyét, az őskövület Csepel 344 a maga 100 lóerejével oly helyeken elment a Bakony rengetegében, ahol ma a csúcs szupert terepjárók is ott maradnának. A BMP-1 képességeit meg láthatjuk a You Tube- on, elég csak megnézni a közel keleti háborúk felvételit. Volt is nekünk jó pár belőle, de mivel tény, hogy jóval költségesebbek. mint a kerekes járművel, bizony mindet elherdálták Ma a honvédség, pár T-72 esén kívül nincsen számottevő harcjárművünk.

  • Morden

    A dízel Kraz-nak meg a benzines Zil-nek szép hangja van.A Zilnek annyira alacsony az alapjárata hogy számolni lehet a robbanásokat :)Pár éve még egy Zil locsolókocsi rótta a pesti utakat,de már biztos kikopott.

  • Morden

    A null km-es M zárolt Gaz 66-okat (kb 10 darabot) meg a MÉH telepen láttam,és szerintem benzines volt mert ki volt tekerve a gyertya és lehetett látni a dugattyútetőt.Soha nem volt beindítva.De ez 15-20 éve volt, akkor 150e ft-ért akarták adni.

  • Morden

    A Csepelnek meg a dízel motorja ua mint a benzinesé,csak nem karburátor került rá.De a Csepel is licenc gyártmány volt,mint a Lada Dacia és társaik.

  • Morden

    No meg a Zil fel tudta fújni a kerekét.

  • Hanyes

    Guevara: pedig az UAZ-ban Volga motor van, csak más specifikációval, kisebb sűrítés(6,7:1), hogy gyengébb oktánszámú üzemanyaggal is menjen, más karburátor, stb.. Rebesgették, hogy a laktanyaparancsnok UAZában igazi Volga motor volt, nem tudom, de sokkal sokkal jobban ment, mint amivel én jártam, igaz, az sokkal újabb volt vagy 10 évvel, de a karburátor is más volt rajta. Amivel jártam, alig érte el autópályán a 110-et, az övé 120-at is könnyedén hozta, és még a ponyvája sem akart lerepülni. :-)

  • mini73
  • tamas74

    az uazban Gaz-21 motor van ami végül is a 21-es volgák motorja volt talán a 60-as években utána a24-es motor jött ami a 24 es volgába ment az már 2-torkú karbit kapott nagyobb volt a kompreszió és a teljesitménye (kb 95.le )a 131-es zil pedig v8 henger 5700ccm 150 le az ural v8 6700ccm 160 le a gaz 66 szintén v8 4000-valahány ccm és 120 le csak gondoltam szolok :)

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.