10 KRESZ-szabály, amit tuti nem ismer senki

Top 10: ismeretlen KRESZ-szabályok

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2014.08.06. 12.00

Tudtad például, hogy a körforgalomban nem feltétlenül a már bent lévő járműnek van elsőbbsége? Nem hiszed, ugye?

Nyaralni mész, és nem tudod, milyen olvasnivalót vigyél a vízpartra? Javaslom a KRESZ-t. Egészen izgalmas olvasmány, újra és újra rácsodálkozik az ember, akárhány éve vezet, mennyi minden van máshogy szabályozva, mint gondolta, és hogy mennyi minden van szabályozva egyáltalán.

1, A gyalogosnak a járda szélén még nincs elsőbbsége

“Kijelölt gyalogos-átkelőhelyen a járművel a gyalogosnak elsőbbséget kell adni.”, mondja a KRESZ, de azt is mondja, hogy “A gyalogos az úttestre akkor léphet, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről. Az úttestre váratlanul nem léphet, köteles az úttesten késedelem nélkül átmenni és tartózkodni minden olyan magatartástól, amely a járművek vezetőit megzavarhatja vagy megtévesztheti.” Vagyis az út szélén ácsorgó gyalogos miatt nem érdemes és nem is kell pánikszerűen fékezni, hogy jól belénk jöjjön a mögöttünk jövő.


2, Furcsa sebességhatárok

Villamossal az engedélyezett maximum: 50 km/h. Lakó-pihenő övezetben nem mehetünk gyorsabban 20-nál. Hólánccal 50 a limit. Nem fúvott gumis kerekekkel 20 km/h a max, de lánctalpas járművel csak 15-tel mehetünk. Gyermekek tábla után, ha van kiegészítő távolságtartam-tábla alatta, 30 km/h az engedélyezett legnagyobb sebesség. Vasúti átjáróban a MINIMUM megengedett sebesség 5 km/h.


3, A körforgalomban se biztos, hogy elsőbbséged van

Régi vizsgakérdésem azokhoz, akik azt hiszik, minden körülmények között tudják, hogy kell közlekedniük (én egyébként ezt nem állítom magamról): körforgalomban kinek van elsőbbsége? Ugye szerinted is annak, aki már benne halad? Pedig ilyen nincs a KRESZ-ben, a körforgalom definíciója mindössze ennyi: a tábla olyan utat jelez, amelyen úgy kell haladni, hogy az út által körbezárt terület a vezetőtől balra essék.

Más helyeken rendelkezik a KRESZ még arról, hogy a többsávos körforgalomban a párhuzamos közlekedés szabályait kell alkalmazni, indexelni kell kifelé és előzni is tilos(!), de hogy elsőbbséget kéne adni a bent lévőnek – ilyen nincs. Azért kell mégis, mert minden körforgalomnál macisajt tábla is van az oszlopon. De ha hiányzik, hosszú jogi hercehurcára lehet számítani egy koccanás esetén.

4, A biciklit, motort toló személy nem olyan gyalogos, mint a többi

Defektet kapsz a biciklivel két falu között, hol fogod tolni? A jobb vagy a bal oldalon? Nos, bár a gyalogosok számára a határban a bal oldali közlekedés a kötelező, hogy ne csak lássák, hallják is a feléjük tartó járművet, a biciklit, motort, robogót toló embernek mindig a jobb oldalon kell baktatnia. Talán azért, hogy a hátsó lámpa prizmája ne tévesszen meg senkit:

Ha a gyalogosok az úttesten közlekednek, az úttest szélén, egy sorban,
a) lakott területen lehetőleg a menetirány szerint a bal oldalon, lakott területen kívül mindig a bal oldalon, a járműforgalommal szemben,
b) a segédmotoros kerékpárt vagy kerékpárt toló, továbbá a kerekes székkel közlekedő mozgáskorlátozott gyalogosok mindig a menetirány szerint a jobb oldalon haladhatnak.


5, Kereszteződésben nem mindig tilos előzni

A szerkesztőségben végzett gyorsteszt szerint még echte közlekedésbuzik körében is elterjedt tévhit, hogy kereszteződésben nem szabad előzni. Pedig de, néhány nevesített esetben szabad:

– ha a forgalmat rendőr vagy fényjelző készülék irányítja és az előzés az úttest menetirány szerinti bal oldalának igénybevételével nem jár,
– ha a jármű főútvonalon vagy olyan más úton halad, amelyen elsőbbségét jelzőtábla [16. § (1) bek. u) pont] jelzi.

– körforgalmú úton,
– ha a járművel csak jobbról szabad előzni.

6, Nem minden gyereknek kell gyerekülés

Bár főszabályként a 150 centinél alacsonyabb gyereknek a kocsiban gyerekülésen a helye, vannak kivételek. Taxiban például a hátsó ülésen nem kell ilyet használni, a három évnél idősebb, 135 cm-nél magasabb gyereket pedig a hátsó ülésen, ha az öv biztonságosan átvezethető a mellkasán (nem a nyakánál fut át) szabad gyerekülés nélkül is vinni. Ezt lányaim iskolájában számos szülőnek elmondtam már, szerintem senki nem tud róla, anyányi, apányi gyerekek szaladgálnak folyamatosan a röhejes ülésmagasítókkal felsőben is.


7, Biciklire is van sebességhatár. De még mennyi!

Lakott területen: 40 km/óra
Lakott területen kívül, ha a kerékpárt hajtó kerékpáros fejvédő sisakot visel és utast nem szállít: 50 km/óra

Lakott területen kívül, ha a kerékpárt hajtó kerékpáros fejvédő sisakot nem visel: 40 km/óra
A kerékpárúton: 30 km/óra
Gyalog- és kerékpárúton: 20 km/óra
Járdán (ha az úttest nem alkalmas biciklizésre): 10 km/óra

8, Biciklivel nem szabad kutyát sétáltatni

Még részegen SE! Sőt: a kutyával se és motorral, kocsival se szabad húzatni magunkat: kerékpárt más járművel, illetőleg állattal vontatni tilos.


9, Már megint ki kell engedni az indexelő buszt a megállóból

Sofőr legyen a talpán, aki követni bírja a KRESZ változásait. Jó pár éve már, hogy kikerült a KRESZ-ből az elindulási szándékát jelző busz kiengedésének kötelezettsége, sok ezren szereztek úgy jogsit, hogy azt tanulták: nem kell megállniuk, ha indexel a busz. Nos, tavaly május óta hirtelen fékezni ugyan nem kell, de, ha lehet, bizony megint meg kell állni, ha a busz indulni akar:

“Lakott területen belül a járművek vezetői kötelesek az elindulási szándékot jelző, menetrend szerint közlekedő autóbusznak, trolibusznak, az iskolabusznak és a gyermekeket szállító autóbusznak a megállóhelyről való elindulását (a jobb szélső forgalmi sávba való besorolását) – ha ez hirtelen fékezés nélkül megtehető – lassítással, szükség esetén megállással is lehetővé tenni.”

10, Duda, fénykürt használata

Tegye fel a kezét, aki tudta, hogy a baleset-megelőzés elkerülése mellett az egyetlen legális dudálási lehetőségünk előzés előtt van: “Hangjelzést adni csak balesetveszély esetében, a baleset megelőzése érdekében, valamint – lakott területen kívül – az előzési szándék jelzése céljából szabad.”

És arra se legyünk mérgesek, aki villogással jelzi a sztrádán, hogy engedjük el (persze csak ha nem 200-zal érkezik). Ha ezzel nem vakít el senkit, tulajdonképpen jogában áll a dolog: “Fényjelzést adni a távolsági fényszóró felvillantásával szabad, feltéve, hogy ez a közlekedés többi résztvevőjét nem vakítja el.”

A KRESZ itt érhető el online, van még benne meglepő és mulatságos dolog bőven.

Kommentek

  • szipipeti

    Nincs olyan tábla, hogy macisajt!

  • PAlex

    Nem úgy van, hogy gyalogos, ha a járdán áll a zebránál, akkor, ha egyértelmű az áthaladási szándéka, akkor biza már elsőbbsége van?
    Mert tudtommal erre változtatták pár éve a KRESZ-t.

  • szabojgy

    Nos a képen ábrázolt körforgalom esetében a benne haladók számára elsőbbséget kell adni, a csatlakozó útnál kihelyezett tábla szerint.

    Szerintem úgy van. Ha pedig valaki mondjuk Németországban behajt a zebrára miközben állnak a gyalogosok a szélen és emiatt nem tudnak átkelni az bizony megnézheti magát. Följelenthetik, vagy a rendőr a helyszínen megbünteti, keményen. Szerencsére már nálunk is viselkednek az autósok egyre többen az ilyen esetben, már e nélkül is.

  • hogyismondod

    hát, ez a cím azért erős, hogy 10 szabály, amit tuti nem ismertél.. szerintem ezekkel ne dicsekedj nagyon, van benne-egy-két cifra dolog.

  • Laci50

    nem rossz összeállítás,
    de: miért angol közlekedési képekkel illusztrálod?
    a piros körben a szám a megengedett LEGNAGYOBB sebességet írja elő, a szöveg szerint pedig LEGALÁBB 5 km/ó sebességgel kellene haladni ami ugye kék tábla….
    Egyébként pedig a megfelelő helyen arról is kellene gondolkodni, hogy nem csak az autókat időszakos vizsgára bocsátani/küldeni, hanem az azt vezetőt is! Mert mint tudjuk a leggyengébb láncszem a vezető…

  • Kartal

    nem ugyanazt a KRESZkönyvet forgatjuk .-(

    1. 43.§ (2) Azt a helyet, ahol az (1) bekezdés értelmében a gyalogosnak elsőbbsége van, a jármű vezetőjének csak olyan sebességgel szabad megközelítenie, hogy a jármű vezetője az elsőbbségadási kötelezettségének eleget tudjon tenni. A jármű vezetőjének a kijelölt gyalogos-átkelőhelyet csak fokozott óvatossággal és olyan sebességgel szabad megközelítenie, hogy a járművel, amennyiben szükséges, a gyalogos átkelőhely előtt meg is tudjon állni.

    Tehát de, a szándéknak is elsőbbsége van! A gyalogosnak is ír elő körültekintést, de az elsőbbségi joga “erősebb”. Ha egy gyalogos-átkelőhelyen elüt egy jármű egy hirtelen lelépő gyalogost, akkor az lesz a határozatban, hogy a gyalogos szabályt szegett, mert nem győződött meg az úttetsre lépés veszélytelenségéről, de a baleset OKA, hogy a jármű vezetője nem adott elsőbbséget a gyalogosnak.

    2. A gyermekek tábla automatikusan nem 30-as sebességkorlátozást jelent. KRESZ 26.§ (6) A 16. § (1) bekezdés q) pontjában meghatározott jelzőtábla (84. ábra) alatt elhelyezett kiegészítő jelzőtáblán megjelölt távolságon belül – ha a közúti jelzésekből más nem következik – legfeljebb 30 km/óra sebességgel szabad közlekedni.

    5. Ezzel kapcsolatban inkább arra kellene felhívni a figyelmet, hogy ha nem főútvonalon haladsz, vagy nincs kint az útkereszteződés alárendelt úttal jelzőtábla, akkor NEM lehet előzni. Ha egy csak anyagi káros baleset történik egy ilyen helyen, mert az elsőbbségadás tábla alól kihaladó autó ütközik egy előző járművel, akor a biztosító nem fog fizetni, mert mindkét járművezető szabályszegése kellett a baleset bekövetkezéshez.

    6. 3 gyerek apjaként végképp nem értem ezt. A gyerek a legbiztonságosabb helyen a boztonsági gyermekülésben van. Ha már nagyobb, akkor érdemes oldaltámaszos ülésemelőt venni, mert jobban véd. Tehát szerintem ne menőzzünk, hogy már bibibi, be lehet kapcsolni a gyereket az övvel.

    9. Soha nem változott ez a rész a KRESZ-ben! 2013-ban csak kiegészült az iskolabusszal!

    amúgy tényleg jó a cikk…

  • W. A. Lacky

    Hát, nem tudom. Sok bajom van a KRESZ-szel, de most hagyjuk. A kerékpáros sebességkorlátozások azonban mindig is izgatták a fantáziámat. Amennyiben nem kötelező tartozéka a bringának a sebességmérő, márpedig nem az, honnan a fészkes fenéből tudjam, hogy mennyivel megyek? Csak úgy érzésből, vagy dugjam a fejem fölé a megnyalt ujjam és saccoljak, vagy mi a fene? A minap a kisfiamat megállította a rendőr, mondván, hogy túl gyorsan ment a cangával. Persze semmit sem mértek, csak úgy gondolta a szerv, hogy túl gyors volt. Nem büntették meg, csak figyelmeztették. Sztem ez egyáltalán nem normális dolog. Ez a jogszabály ebben a formában egy baromság. (Sajnos több egyébbel egyetemben.)

  • lcsaszar

    Helyesen mackósajt.

  • jani63

    szerintem az nincs tisztába a KRESZ-szel aki a posztot csinálta ha utána néznétek alap a KRESZ vizsgán mind!

  • vándor

    Cikk író!Lánctalpas járművel, hol közlekedhetsz közúton? mielőtt ilyen baromságot leírsz legalább nézd át a KRESZ könyve.Jó fog tenni!

  • norbesz74

    Régen tényleg így volt a zebrás rész és azt vettem észre, hogy népírtás miatt tették ezt.:( Szóval ókés a gyalogosnak van elsőbbsége, de régen köteles volt meggyőződni. Most ha te figyelmetlen vagy eléd lép szó nélkül te vagy a hibás. Hiába nem figyyelte te jösz. Egy időben nég tv ben reklámozták.:) A statisztika megugrott hullotak a legyek.:(

  • prs

    szipipeti: olyan sincs, hogy zebra. :-)

    Kartal: Az nem tűnt fel, hogy a kresz tele van ellentmondásokkal (és gumiszabályokkal)? Ettől olyan igazán magyar. Az is benne van, amit te írsz, és az is, amit a szerző.

    vándor: csak a szád jár, vagy meg át is nézted a kreszt, hogy nincs benne? Amúgy lehet, útvonalengedéllyel. (Ez is benne van. Még jó, hogy be van linkelve, hogy utánanézhess, így nem csinálva hülyét magadból…)

    A 8-ashoz: Németországban pl. szabad bicikliről kutyát sétáltatni… (De csak azt, lásd STvo, 28§/1.)

  • kawaninja

    háát nem innen kell a KRESZ szabályai megtanulni, az tuti…az ilyen “nesze, semmi, fogd meg jól” típusú cikkből…

  • Jozscsi

    Tényleg agyhalott a firkász. Azért, mert ő még nem hallott róla, attól más még tudhatja. Különösen, ha olyan munkakörben dolgozik, ahol kötelező a rendszeres vizsga. Oktatók, buszvezetők, teherautó vezetők. Persze nem mindenhol vannak éves vizsgák, sőt viszonylag kevés helyen. Amit pedig a körforgalomról írtál, az mindent megmagyaráz.
    Tilalmak körforgalomban:
    -Körforgalmú úton megfordulni és hátramenetet végezni tilos.
    -Tilos megállni és várakozni körforgalmú úton.
    -Bár útkereszteződésben tilos előzni, de körforgalmú úton, ha az előzés feltételei adottak végrehajtható előzés.
    -A villamosnak körforgalomban mind a belépő, mind a kilépő ponton áthaladási elsőbbsége van a körforgalomban haladó más járművekkel szemben.
    Kötelezettségek körforgalomban:
    -A jobbra tartási kötelezettség, ha a jogszabályból más nem következik vonatkozik körforgalomban való haladásra is.
    -Az irányváltoztatást ide nem értve a körforgalmú útra történő bekanyarodást a művelet előtt kellő időben megkezdett és annak befejezéséig folyamatosan adott irányjelzéssel kell jelezni. E rendelkezést kell alkalmazni a körforgalmú útról történő letérés esetében is, tehát a körforgalmat elhagyó járművet is menetirány változtatónak kell tekinteni, és így ezt a műveletet is irányjelzéssel jelezni kell.
    -Azon az úton, amelynek menetirány szerinti jobb oldalán két vagy több forgalmi sáv van útburkolati jelekkel kijelölve, a körforgalmú útra történő bekanyarodást *a besorolás rendjét jelző tábla és az útburkolati jelek jelzéseinek megfelelően kell végrehajtani, vagy* a jobboldali szélső forgalmi sávból kell végrehajtani, amennyiben a járművezető a bekanyarodás helyét követő első bekanyarodási lehetőségnél kívánja a körforgalmú utat elhagyni.
    (*Változás 2010. január 1.-től)
    -A párhuzamos közlekedésre alkalmas körforgalmú úton a párhuzamos közlekedés szabályait kell alkalmazni.
    Vétózd meg firkász és eldobom az oktatói vizsgámat! De inkább te dobd el a tollad!

  • tweetybird

    Gyermekek tábla nem csak akkor 30 ha van alatta kiegészítőtábla távolsággal ?

  • tweetybird

    Igen most hogy sikerült visszailvasnom az előttem szólókat úgy látom más is észrevette.

  • bg01

    Nyilván azért mennek bele a másikba mert az hirtelen fékez a zebra előtt, nem azért mert a követő épp telefonál, sminkel, rádiót nyomkod, veszekszik, vagy simán csak az a tipikus paraszt aki egy méterrel megy a másik mögött nem tartva követési távolságot.

  • cherryicehu

    2015/1029.§: “Tisztelt Gyalogosok! Kérjük Önöket, amennyiben nem szándékoznak áthaladni a kijelölt gyalogátkelőhelyen, ne tartozkodjanak ott olyan megtévesztő testtartással, mintha át szeretnének menni. Köszönettel.”
    Én úgy tudtam, hogy tőlünk nyugatabbra fekvő országokban már akkor is megáll az autós, ha zebránál a járdaszélen átkelni szándékozó (annak látszó) gyalogost vél felfedezni.

    Szvsz. a KRESZ-ben pedig ne legyenek “gumiszabályok”, legyen egzakt és minél egyszerűbb, könnyen megtanulható és megjegyezhető, “bolondbiztos”, ennek a biztonságról kellene szólnia első helyen, nem pedig ki-mit-tud / ki-mit-nem-tud / mire-emlékszik-Ön / legyenÖnIsMilliomos / vajonÁtEnged / megkapomEAzElsőbbséget / hogyanÉljeTúl stb. :)

  • dokipapa

    Arról nem ir senki, hogy még ma is sok az olyan járművezető, aki a zebrán előz, (kerül) a körforgalomból kihajtva, nem jelez, lassitva a forgalmat. Rémisztő, hogy az egyenrangú útkereszteződésen, 50-nel átsöpörnek sokan.Sok csattot megelőztem, hogy balra is benézek, mert nemcsak autóval, motorral is közlekedek. Egy deffenziv vezető.

  • Torkoska

    Hát ez az! Az indexelő buszt ki kell engedni a megállóból. DEHOGY ENGEDIK KI!!!! Hosszú másodpercekig áll a busz indexelve, mire valaki kiengedi végre.

  • dzsc

    Még szép, h nem engedem ki a buszt! Olyan lassúak, mint a tetű, haladni nem lehet mögöttük, feltartják az egész sort, és tuti, hogy leszakadok a zöldhullámról! Majd elengedem, ha betartják a kreszt, és nem akadályozzák csak a forgalmat, hanem részt is vesznek benne! Érdekes Pesten működik, ott tapossák a buszosok, és láss csodát, beengedik őket.

TOP10: Halott márkák örökéletű szépségei

Biztos lehet benne mindenki, nem az ő szépségükön múlt gyártójuk megszűnése. Halott autómárkák egykori csodálatos alkotásaiból következik szubjektív válogatás.

Top 10: Egzotikus családi autók 2 millióig

Aki képes megnyitni elméjét és a sematikus megoldásokon (Octavia, Astra, BMW E46, stb.) kívül keresni családi autót a hétköznapokra, egészen csodálatos találatokba futhat bele az európai használtautó-kínálatban. Persze ott a kérdés: meg szabad venni az ilyesmit?

Top 10: Lakókocsik – fillérestől a 40 milliósig

A lakókocsik lehetnek ezerfélék. Kicsik, praktikusak, vagy éppen könnyűek, esetleg zsúfolva vannak extrákkal. Mutatunk pár különleges darabot.

Fekete lyukak az autóban – top 10 pohártartó

Tíz megoldás ugyanarra a feladatra: legyen helye az autóban a pohárnak, bögrének, palacknak.

Fényképezz lyukkal!

Lehet-e fóliába szúrt lyukkal és egy dobozzal fényképezni? Kipróbáltuk

F1: Hamilton ezen a hétvégén csak statisztált

Lewis Hamilton a tavalyi bakui szerepléséhez hasonlította idei szocsi teljesítményét, a Mercedes angolja a 4. helynek is örülhetett az Orosz Nagydíj végén.

F1: Alonso szeretne legalább a rajtig jutni

Továbbra is vergődik a McLaren-Honda, az Orosz Nagydíjon a Fernando Alonso alatt már a futam előtt megállt az autó.

F1: A kocsmából gratuláltak Bottasnak

A kétszeres világbajnok Mika Häkkinen egy kocsmából küldött üzenetet immár futamgyőztes honfitársának, Valtteri Bottasnak.

F1: Vettel a középső ujjával üzent Massának – videó

Sebastian Vettelnek a legkevésbé sem tetszett, hogy az utolsó körön Felipe Massa feltartása miatt nem volt lehetősége, hogy megpróbálkozzon a végül az első helyen beérő Valtteri Bottas megelőzésével.

F1: A Ferrari-főnök nem volt csalódott, csak pisilnie kellett

Vicces közjáték zajlott a brit Sky Sports riportere és a Ferrari csapatfőnöke között az Orosz Nagydíj leintése után.

Bottas: Elképesztő érzés az első Forma-1-es győzelem!

Valtteri Bottas lett a nap versenyzője, miután megszerezte élete első F1-es futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon. Mögötte Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen állhatott a dobogóra. Futam utáni interjúk Szocsiból.

F1: Szocsiban Bottas a nagyok közé került

A mercedeses Valtteri Bottas óriási rajt után magabiztos vezetéssel szerezte meg első Forma-1-es futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon. A Ferrarinak be kellett érnie a 2-3. hellyel Szocsiban.

Megépítette, amit a BMW nem mert

A tökéletes családi autót építette meg magának, amihez fogott egy BMW 540i Touringot és mindent belepréselt az M5-ösből. Megszületett a 400 lóerős kombi, aminek apa örülhet a legjobban.

Spéci pótkocsikat vásárol a Waberer’s

100 darab spéci pótkocsival bővíti flottáját az egyik legnagyobb magyar fuvarozótársaság, a Waberer’s.

Első helytől lökték el Micheliszt

A harmadik körben már az első helyért küzdött Michelisz Norbert a WTCC monzai futamán, Bennani azonban ráhúzta az autót, így mindketten feladták a versenyt.

F1: Bottas nyerte az Orosz Nagydíjat

Behúzza Sebastian Vettel az idei harmadik futamgyőzelmét? Nyerhet Kimi Räikkönen? Mire lesz képes Lewis Hamilton a 4. helyről rajtolva? Élő szöveges közvetítés a Forma-1-es Orosz Nagydíjról.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.