Top 10: A világ leghosszabb metróhálózatai

4-es metró? Bakfitty!

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2014.03.28. 14.45

Átadták a budapesti 4-es metrót, ennek apropójából szétnéztünk a világban, és összeszedtük a leghosszabb metróhálózatokat. Fájdalmas számok jönnek.

Péntek délelőtt (március 28-án) hivatalosan is átadták a budapesti négyes metrót. Vonalának hossza 7,4 kilométer, és összesen 10 megálló fogadja az utasokat a Kelenföld vasútállomás, és a Keleti pályaudvar között. Budapest metró-, és földalatti tömegközlekedési hálózata (39,4 kilométer) meg sem közelíti a világ leghosszabb vonalainak hosszát, amiket most összeszedtünk nektek.

10. - Párizs - Franciaország fővárosának metróhálózata 16 vonalból áll, amelyek főleg föld alatt haladnak, és teljes hosszuk eléri a 211 kilométert. A rendszer, amely Párizs egyik jelképévé vált, híres kiterjedt belvárosi útvonalhálózatáról, és a szecesszió által befolyásolt homogén építészeti stílusáról. Ma a metró naponta 4,5 millió utast szállít, 297 állomást üzemeltet, melyek közül hatvankettőt több vonal is érint.

9.- Kanton - 1997-ben alapították a kantoni metróhálózatot, ami már 232 kilométeres szakaszon szállítója az utasokat. 8 vonalon 144 állomás működik. A tervek szerint 2020-ra 600 kilométerre szeretnék bővíteni a kínai Kuangtung tartományban lévő, Kanton városi metróhálózatot.

8.- Madrid - A madridi metró a spanyol főváros legfontosabb közlekedési eszköze, az első vonal 1919. október 17-én nyílt meg az utazóközönség előtt. A szakasz 8 állomással rendelkezett, és 3,5 km hosszú volt. A bővítés azonban hamarosan megkezdődött. A spanyol polgárháború idején egyes állomások menhelyként funkcionáltak. Mai teljese hossza 293 kilométer.

7.- Tokió - Ez a rendszer a világ legforgalmasabb metrója, amely két hálózatból áll. Az egyik a Tokiói Metró rt., amely egy magánkézben levő vállalat, a másik a Toei metró, amely a városi önkormányzat kezében van. Az Tokiói Metró rt. magánvasút jellegű cég, és 9 vonalat üzemeltet, melyből 2 kivételével mind össze van kötve az elővárosi magánvasutak vonalaival, és a szerelvények így kijárnak messze az elővárosokba, az elővárosi vonatok pedig be a metróalagútba. A Toei Metró a "város cége", és azt a négy vonalat építette meg és üzemelteti. Ezen kívül ők üzemeltetik az egyetlen megmaradt tokiói klasszikus villamosvonalat, és a városi buszokat. A két metróvonal hossza összesen 310 km.

6.- Moszkva - A világ második legsűrűbben használt földalatti vasúthálózata - egy átlagos hétköznapon 9 millió utas használja. A rendszer teljes hosszúsága 317,5 km, 12 vonalán 188 állomás található. A vonalakon 4500 kocsi közlekedik (500 vonat), az átlagos sebesség 41,55 km/h, a szerelvények 90 másodpercenként járnak. A moszkvai metró híres a szocialista realizmus művészetének darabjai által díszített állomásairól.

5.- New York - A New York-i metró a világ egyik legtöbb viszonylatot számláló metróhálózata. Összesen 468 állomása van, és azon kevés közlekedési eszközök közé tartozik, amelyen az üzemidő non-stop, az év 365 napján. Utasszám tekintetében csak a 10. legforgalmasabb hálózat a világon. A metróvonalak közel 40%-a a felszínen fut, nagy részük magasvasút. A föld alatti hálózat hossza körülbelül 370 kilométer, de ha felszíni, és magasvasút útvonalakt is beleszámoljuk eléri az 1355 kilométert.

4.- London - A londoni metró (angolul London Underground) az angliai fővárost és néhány szomszédos területet (Essex, Hertfordshire és Buckinghamshire) tizenegy vonallal kiszolgáló, teljesen villamosított metrórendszer. Ez a világ legidősebb metrója, 1863-ban alapították. A helyi lakosok a metrót "the Tube" ("cső") néven emlegetik az alagutak henger alakú formája miatt. A metró 268 állomást szolgál ki, és 408 kilométeres pályán futnak a szerelvények. 2005-2006-ban 971 millió utas, 2006-2007-ben pedig a metró történetében először, több mint egy milliárd ember utazott a londoni földalattin, ezzel Európa harmadik legforgalmasabb metróhálózata a párizsi és a moszkvai mögött.

3.- Peking - 16 vonallal, 446 kilométeres hálózattal és több mint 250 állomással rendelkezik, az átlagos utasforgalom 7,56 millió fő naponta (a csúcs 8,69 millió utas volt). A hálózat folyamatos fejlesztés és bővítés alatt áll, 2015-re összesen 19 vonalat terveznek 561 kilométeres hálózaton. A fejlesztések költsége meghaladja a 200 milliárd jüant (meg sem próbálom forintosítani).

2.- Sanghaj - Sanghajban 16 metróvonal üzemel 567 kilométer hosszban, amivel a világ második leghosszabb hálózata. Az 1993. május 28-án megnyitott hálózatot a tervek szerint 2020-ig 887 kilométer hosszúra akarják fejleszteni. Ekkor a tervek szerint már 22 vonal lesz. Minden állomás stílusában különbözik egymástól, így harmonizálnak a felszíni környezettel. Az állomások falfestményei a sanghaji kultúra művészeti értékeit mutatja be. A metrószerelvények 6-8 kocsiból állnak. Átlagos befogadóképességük kocsinként 310 fő. A szerelvények teljes hosszúságukban átjárhatóak, klimatizáltak, a legnagyobb sebesség 80 km/óra.

1.- Szöul - A szöuli metró a világ leghosszabb földalatti hálózata, a maga 975 kilométerével. A 19 vonalból álló rendszer napi utasforgalma meghaladja a 6,9 millió főt. A szöuli metróhálózat első vonalának építése 1971-ben kezdődött, japán gazdasági és technikai segítséggel. Ázsiában Japán és Kína után Dél-Korea lett a harmadik ország, amelyik metróépítésbe fogott.

Kommentek

  • zoldfulu2000

    Szerintem azért állunk messze ezektől mert a HÉVet nem számoljuk bele. Márpedig az nem kicsi.

    Máshol meg a metrót viszik tovább a külszínen.

  • husky

    Azért tegyük hozzá, hogy a felsorolt vásrok közül Madrid a legkisebb, kb. 5,2 millió lakosával, Moszkva majdnem akkora kiterjedésű mint Pest megye, úgy 8 millió lakossal! Kínát meg ne vegyük alapul, olyan megapoliszokat, ahol 16-22 millió ember él, ha ez még életnek nevezhető és nem látnak a szmogtól.
    Rio de Janeiro-ban, Mexico Cityben, meg Sao Pauloban meg olyan BRT (Bus Rapid Transit) vonalak is vannak, hogy 48-56 kilométer van a két végállomás között, de itt is 14-16 milliós városokról van szó, Mexico Cityben meg úgy 20 millió körül laknak.
    A legfurább, az Európában ismeretlen direktbusz, szintén latin-amerikai BRT, de nincs egyetlen megállója sem, csak két végállomása. Forgalmas csomópontokat kötnek össze, csupán 2-3 kilométeres távon.

Top 10: Egzotikus családi autók 2 millióig

Aki képes megnyitni elméjét és a sematikus megoldásokon (Octavia, Astra, BMW E46, stb.) kívül keresni családi autót a hétköznapokra, egészen csodálatos találatokba futhat bele az európai használtautó-kínálatban. Persze ott a kérdés: meg szabad venni az ilyesmit?

Top 10: Lakókocsik – fillérestől a 40 milliósig

A lakókocsik lehetnek ezerfélék. Kicsik, praktikusak, vagy éppen könnyűek, esetleg zsúfolva vannak extrákkal. Mutatunk pár különleges darabot.

Fekete lyukak az autóban – top 10 pohártartó

Tíz megoldás ugyanarra a feladatra: legyen helye az autóban a pohárnak, bögrének, palacknak.

Top 10 – Legendás autók dupla kerek lámpákkal

A duplakerek első fényszórópár a valaha volt legbiztosabb módszer a menőségi faktor feltornázására. Visszapillantva rengeteg klasszikus tekintete ettől lett emlékezetes, a teljesítmény, a sportosság jelzőjévé vált a négy lámpa. Ladától a Dodge Chargerig.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

F1: Te jó ég, hát ezért olyan rossz a Honda-motor!

Így már minden világos, de ezzel a mindent megmagyarázó rajzzal hamarabb is elő lehetett volna állni!

Eszement adóra kényszerítenék a Forma-1-et

Az indiai legfelső bíróság úgy döntött, hogy a Forma-1-nek adót kell fizetnie a 2011-2013-ig rendezett három helyi futam után.

Vettel: A Ferrari tavaly alapozta meg az idei sikert

Sebastian Vettel szerint a Ferrari számára győzelem nélkül véget ért 2016-os idény alapozta meg az idei feltámadást.

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Vajon hány garázsban pihen még ilyen makulátlan veterán, mint ez a Volga?

A Volga M21-esből komoly mennyiséget, 639 000 darabot gyártottak, így nem meglepő, hogy a kitartó kutatók még mindig találnak egy-egy megkímélt példányt.

Zsír új BMW E30 M3-ast valaki?

Egészen hihetetlen, ahogy időről-időre előbukkannak olyan autók, amik évtizedeket töltöttek egy garázsban, miután megvásárolták őket.

F1: Brazília elvesztésével riogat Ecclestone

A Brazil Nagydíj szerződéshosszabbítási tárgyalásainak lebonyolításával megbízott Bernie Ecclestone nem túl bizakodó az interlagosi futam jövőjét illetően.

F1: Szocsitól mamuszban versenyez Vettel

Az Orosz Nagydíjtól Sebastian Vettel cipő helyett versenymamuszban ül a Ferrariba.

Új gumikat kaptak a koraszülöttmentők

Hét mentőautóra szerelték fel azokat a nyári gumikat, amelyeket az Abroncs Kereskedőház adományozott a Magyar Koraszülött és Újszülött Mentő Alapítvány számára.

Ismét csökken az üzemanyagok ára

A szerdai árcsökkentés után pénteken folytatódik az áresés a hazai benzinkutakon.

Soha nem látott új rendszer jöhet az autókba

A Continental egy olyan rendszer kifejlesztésén dolgozik, amely felismeri a különböző útviszonyokat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.